Sturmtiger Oberemt maart 1945

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Dat ziet er al goed uit. Mooie set up zo. Je hebt de foto goed getroffen. Van mij had er wel wat meer variatie in het huis gemogen qua weathering om meer 1 geheel met de ST te krijgen. Maar zeker niet verkeerd dit
Duim omhoog!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Roger en Elco merci! Huis zal ik nog iets meer verweren, nog her en der wat lichte wash met Vandycke bruin en lampenzwart. Dat moet sowieso aan de uiterst rechter zijde. Ik heb de muur door laten lopen over de plastic plaat. In eerste instantie had ik het idee, dat niet te doen. Maar ik dacht proberen kan altijd en als het blijft zitten is het fraaier. En dat doet het dus. Het pleisterwerk is trouwens grotendeels gemaakt van normale Knauff gips en op sommige plekken met verdunde fijne acrylplamuur van het merk Bolivia. Het huis is overigens niet extreem zwaar verweerd. Wel beschadigd door het krijgsgeweld. Normaal ben ik ook meer van de vervallen schuurtjes, maar in dit geval ben ik gebonden aan de referentiefoto's.

Ook moet ik nog een paar kleine emaille bordjes boven de deur in de schuurdeur plaatsen. Heb nu gelukkig een foto waar ze op te zien zijn. Een klein plaatje is zwaar verroest, dus daar wat dichterlijke vrijheid zullen we maar zeggen. Het tweede vierkante bord zit wat hoger en is groter. Deze lijkt op een envelop, waar de flap en bovenste kwart sectie een lichtere kleur heeft en de rest donker. Wellicht iets van Deutsche Post?

Hoogstwaarschijnlijk was deze schuurdeur een grote roldeur trouwens, flinke boerderij. Als iemand echter nog meer foto's heeft van die deur of beter gezegd het deel boven de deur, dan houd ik me van harte aanbevolen :)

Mvg,

Vincent

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Hoogstwaarschijnlijk was deze schuurdeur een grote roldeur trouwens, flinke boerderij. Als iemand echter nog meer foto's heeft van die deur of beter gezegd het deel boven de deur, dan houd ik me van harte aanbevolen
Gezien de indeling van de gevel betwijfel ik dat, naar mijn idee draait hij op scharnieren. Je maakt er een mooie setting en een mooi geheel van.

Groeten, Jan

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Ok bedankt! @ Jan: scharnieren betwijfel ik, omdat ik geen spleet kan ontwaren in het midden. Of de deur moet in zijn geheel naar binnen klappen, maar lijkt me minder waarschijnlijk. Op foto's is te zien dat de deur aan de linkerzijde een inkeping heeft en anders is dan de rechterzijde die afgewerkt is met hout. Verder is dat een blinde muur voor de lengte van de deur. Daarom mijn vermoeden dat die rolt. Maar goed, voor de bouw maakt dat niet uit :cool: Ik ga hem inderdaad nog wat verder verweren Erik, zo gepiept!

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi all,

Het Oberemt dio is bijna af voor mijn gevoel. Wat rest is het plaatsen van de tweede GI en het grondwerk afwerken inclusief het stro en het gesneuvelde bemanningslid dat voor de Sturmtiger onder het stro komt de liggen. Al met al was het een flinke klus, wat vooral komt doordat ik zo dichtbij het origineel wilde blijven. Dat kost wel meer tijd dan 'free style' bouwen, maar het is zeker leuk en de moeite waard. Ook de BeoPanther en de 6 Rad 232 zijn bijna af. De werktafel kijkt daarmee aardig leeg, binnenkort vullen met nieuwe projecten :cool: Verneem graag jullie opmerkingen en verbetersuggesties.

Mvg

Vincent

Sturmpanzer 6 Oberemt.JPG

Almost finished Sturmtiger Dio.JPG

IMG_4819.JPG

IMG_4821.JPG

De schoen en de container voor gasmasker moeten nog een worden met de ondergrond. De tweede GI komt rechts te staan. Ik denk dat ik deze in het huis laat kijken. In eerste instantie in de Sturmtiger, maar de voorkant binnenzijde is niet gedetailleerd, vandaar. Lijkt me op zich ook mooie setting. Een inspecteert de gaten in de Sturmtiger, de ander kijkt door een van de ramen.

IMG_4822.JPG

Close up van de dakgoot. Hier ligt wat blad in en andere definieerbare en ondefinieerbare rommel die vogels hier hebben gedropt. De dakpannen zijn gemaakt van golfkarton. De goot zelf van een A4tje. Blad is gemaakt van een bruine zak en geschilderd met oliverf. Met punch set gestanst.

IMG_4823.jpg

Er komt ook nog stro tegen de wielen aan deze zijde evenals op en aan de spatborden.

IMG_4824.JPG

Kiekje van het interieur. Hier ligt o.a. een omgevallen stoel, tapijt, glasscherven, stucwerk van het plafond en een fluitketel. Ik ga hier nog wat meer stucwerk en stof aan toevoegen. Veel is er niet van te zien, alleen als het licht van boven erin valt. De stoel komt trouwens uit de office set van Miniart. Dat is een heel mooi setje! Op de achterzijde staat trouwens het krantenartikel uit 2006, waar de zoon des huizes vertelt over het verhaal van deze gigant.

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Mooie benadering van het origineel. Direct herkenbaar dus missie geslaagd!

Huis is beter zo, wit maar toch variatie door de weathering.

Je genoemde laatste puntjes gaan m mooi afronden denk ik :)

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Elco,

Merci! Gisteren nog het riempje voor de BAR gun gemaakt, dus GI 2 kan ook geplaatst worden. Grondwerk niet al te spannend, doe ik ergens deze week. Ik denk dat ik nog wel vaker een dio of vignette na ga maken. Momenteel wel een idee, maar dat is er een in de categorie gebaseerd op i.p.v. zo exact mogelijk namaken. Ik heb dit diorama overigens ook gemaakt omdat naast de setting/onderwerp ook compact is. Sturmtiger en gebouw staan immers dicht bij elkaar.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Roger,

Bedankt voor het compliment! Ik zal binnenkort de foto's van het finale project tonen. Gisteren stro toegevoegd, stelde niet veel voor maar geeft nog meer dramatiek.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Hier een drietal foto's van het afgeronde project. Stro is aangebracht evenals de gedode Duitser. Ook zijn de figuren geplaatst. Al met al is het dio een verstrooide boel :) De Britse dispatch rider was het laatste wat ik moest doen. Hier ben ik erg content mee. Ten eerste omdat die perfect in het verhaal past en ten tweede omdat dit een heel goed figuur is die prima past bij de andere 2 van Alpine, met een goede aanvullende pose omdat die wijst naar battle damage. Is voor de goede orde een model van D-Day Miniature Studio, die ik qua rechter arm iets aangepast heb om hem lager te laten wijzen op de inslag achterzijde kazemat. Prettige zondag nog!

Mvg,

Vincent

IMG_5106.jpg

IMG_5107.jpg

IMG_5108.JPG

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Bedankt voor de reacties!

Het diorama heeft een realistische uitstraling,vind het een van je beste geworden!

Ja merci, ben er zelf ook erg tevreden mee! Ieder project leer je nog altijd wel iets. Bij deze was het de uitdaging, zo dicht mogelijk bij het origineel te komen, zeker vwb voertuig en gebouw. Veel uitzoeken dus, leek meer een halve studie haha. Heb voor dit moment overigens nog geen soortgelijk project in gedachten. Wel een dio gebaseerd op een aantal inspirerende foto's. Qua variatie in gebouwen lijkt het me echter wel leuk om iets mediteraans te maken of Oostfront.

Mooi geworden Vincent, mss het stro nog een verdunt washje geven? vind het er een beetje te fel uitspringen maar kan ook de foto zijn natuurlijk.

Heb er wel een wash op los gelaten, maar deze had weinig effect. Ik denk dat het sisal, waar het stro van is gemaakt, flink absorbeert. Heb het nota bene nog in een badje met verdunde zwarte acryl gedaan, maar denk toch te dun geweest. Maar zeker de stapel stro voor de Sturmtiger mag van mij ook wel wat grauwer. Ik zal kijken of ik dit nog kan realiseren.

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Vincent,

Mooi geworden. Ik zou het stro met de sokkel gelijk knippen en niet over laten steken. Goed spul hè sisal touw. Je moet een vrij dekkende kleur gebruiken om het te kleuren. Ik zou een proefje maken om te kijken hoe donker het moet zijn. Je kunt denk ik beter Rauwe Omber gebruiken dan zwart.

Jan Coen

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Als het zuigend, poreus materiaal is, kun je het van tevoren misschien drenken in verdunde houtlijm, maar daar heb je nu niets meer aan. Ik denk dat de tips van Jan Coen nu goed kunnen helpen.
En persoonlijk vind ik het stro over de rand wel iets hebben.
Ik vind het geheel erg mooi geworden.

Vincent,
Kwam deze net tegen, om in sturmtiger sferen the blijven

caption bij de foto”US soldiers carefully inspect Sturmtiger, Drolshagen, Germany, April 1945”

en de foto
BEF7D001-E38D-4A01-B926-33ACC29F0DC9.jpeggr
Raymond

Laatst bewerkt:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren bedankt!

Mooi geworden. Ik zou het stro met de sokkel gelijk knippen en niet over laten steken. Goed spul hè sisal touw. Je moet een vrij dekkende kleur gebruiken om het te kleuren. Ik zou een proefje maken om te kijken hoe donker het moet zijn. Je kunt denk ik beter Rauwe Omber gebruiken dan zwart

Zeker mooi spul sisal, ideaal voor stro iig! Bedankt voor de tip ik zal raw umber eens gebruiken. De overhang vind ik zelf wel speels en minder strak, net of een stuk nog over de grens van het dio doorloopt. Jan heeft dat idee ook ;)

caption bij de foto”US soldiers carefully inspect Sturmtiger, Drolshagen, Germany, April 1945”

Ja dit soort foto's waren zeker inspiratie voor dit dio. De Oberemt Sturmtiger was overigens de eerste die ze tegen kwamen. Deze trok dan ook veel aandacht, wat de vele foto's van dit stalen monster verklaart.

Base ook weer goed geslaagd met het photo transfer gebeuren...!

Merci, ja het blijft mooi spul, mits je de handleiding volgt, nogmaals dank voor de tip toentertijd! Vroeger maakte ik de fout, de transfer na aanbrengen niet te verwarmen en drogen met een föhn. Dan gaat de laag geheid her en der loslaten. Kan nog af en toe wel mis gaan, maar als het op een strakke, schone en vlakke plastic plaat is kan er doorgaans weinig mis gaan als je de stappen dus volgt zo is mijn ervaring inmiddels. Ik vind de foto's daarnaast veel toevoegen, een diorama/vignette wordt zodoende echt gedragen en wint aan dramatiek.

Bovenaan