Sturmtiger Oberemt maart 1945

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Allereerst de beste wensen voor 2020! En dat het in alle opzichten een mooi jaar mag worden, ook qua modelbouw natuurlijk. De komende tijd zal ik me in ieder geval bezig houden met de Sturmtiger die in Oberemt door de Amerikanen werd aangetroffen. Over dit specifieke voertuig is veel informatie beschikbaar. Niet alleen qua foto's, ook het verhaal van dit voertuig is bekend: https://www.ksta.de/verzweifelter-kampf-um-den-sturmtiger-13303326 Toen ik aan de bouw begon wist ik dat nog niet, maar toen ik dat las nam de motivatie alleen maar toe. De Sturmtiger is bijna af, zie hieronder de foto's. Uitdaging bij een bestaand voertuig is natuurlijk dat je zo dicht mogelijk bij het origineel moet blijven en een beperkte vrijheid hebt. Naast de Sturmtiger ga ik een deel van de schuur bouwen en twee GIs die verwonderd naar het monster kijken. Verder veel stro en de gesneuvelde Duitser die voor het voertuig verscholen onder het stro ligt. Verneem graag van jullie!

Mvg

Vincent

Spatbord voor zal nog verder verwrongen en los gemaakt worden. Deze hing namelijk echt op half 11. Veel dunne onderdelen zijn gemaakt van papier, vind ik fijn mee te werken. Goed te snijden en te plooien. PE gebruik ik alleen voor onderdelen die ik daar niet mee kan maken, zoals de roosters, klemmen etc. Ook de gedraaide loop is zo gemaakt. Door de spanning op het papier sluit die al erg goed aan op de loop. Hier zijn PE sets voor, maar die lijken me minder geschikt en ze zijn natuurlijk veel duurder. OP de frontplaat heb ik nogal wat moeten aanpassen. Zo ontbraken de lasnaden rond de periscopen. Lastigste was echter het goed aan laten sluiten van bal van de mortier op de plaat. Met putty en nadien wat acryl plamuur is dat gemaakt. Een van de grotere manco's van deze oudere Tamiya kit, maar verder een genot om te bouwen.

De haken aan de zijkant zijn ook vervangen door papieren versies. Moest ook wel, omdat ze verwrongen zijn voor zover nog aanwezig. De middelste haak is ook afgebroken en de eerste bij de frontplaat niet, dus dat moet ik nog corrigeren. Ook de houder van de schep ontbreekt, maar die laat ik maar zitten anders wordt deze zijde wel erg kaal. De bevestiging van de krik is overigens anders dan bij normale Tiger tanks zoals te zien, ook interessant detail. Kazemat en motordek zitten nog los, interieur moet nog gespoten worden namelijk. d

De donkere plek op de achterzijde kazemat is restant van een afgeketste granaat. Op de meeste foto's is deze niet te zien omdat het luik open is. Ik heb er echter een gevonden waar dit te zien is. Deze granaat heeft ook de bovenzijde van de achterkant net geraakt. Ik vond die beschadiging als zo frappant en vroeg me af waar de bouncer te zien was. Daar dus. Ook het handvat luik is anders dan bij andere Sturmtigers, wat die foto toont. De Zimmerit is gemaakt met Milliput putty, Royal Model applicators en veel water :rofl:

Heb ook ooit overwogen om deze setting in Oberemt te maken. Ik had dezelfde informatie gevonden waaruit bleek dat er een heel verhaal achter deze foto zit. Succes met de uitvoering en zal je verrichtingen volgen. :cool:

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Vincent,

Die is er al weer bijna. Blijft een mooi ding, ook al is dit de "oude" van Tamiya. De spatborden aan de zijkant zijn voor en achter dicht, niet gewoon rechte platen zoals je nu hebt. Ik zal even kijken of ik een foto heb.

Succes,

Jan Coen

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
En plaatjes. Ik heb mijn spatborden van aluminium van cups van partylichten gemaakt.

Bijlagen

• spat_01.jpg
    spat_01.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 329
  • spat_02.jpg
    spat_02.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 331

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Jan Coen,

OK nooit geweten dat de spatborden aan de onderzijde versterkt waren. Meende ook dat alleen de spatborden aan de uiteinden een verticale afscherming hadden, zoals Tamiya ze heeft gemaakt. Dus niet, bedankt voor deze info! Of de Sturmtiger spatborden vooraan dat ook hebben is me niet duidelijk, want deze zijn anders door de inkeping.

Ik laat het zo, omdat de spatborden voor en achter totaal verfrommeld zullen zijn, zodat de verticale delen amper of niet te zien/identificeren zijn. En de spatborden die onbeschadigd zijn zitten strak op elkaar waarmee de verticale delen niet te zien zijn. Je spatborden van alu zien er wel verrekte vet uit, strak werk! Denk dat ik die ook nog een keer maak als losse items en dan late versie met de ribben. En dan als los item voor een vignette of zo.

Mvg,

Vincent

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Vincent,

Ik heb die verstevigingen ook alleen voor en achter gemaakt. Zoals je zegt, de andere zie je niet. In Achtung Panzer no. 6 staan foto's van de Sturmtiger in Kubinka. Daar is te zien dat het voorste spatbord die versteviging heeft.

Groet,

Jan Coen

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Ja ik zag het, ik zal die bij een nog wel maken voor de zekerheid aan stuurboordzijde. Al zal die denk ik amper te zien zijn omdat de Sturmtiger tegen een hooibaal aan staat geparkeerd. Nogmaals dank voor de interessante info :rofl:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Afgelopen tijd qua modelbouw vooral bezig geweest met de bouw van de gevel. Nou ja vooral, niet echt veel tijd voor vrij kunnen maken, maar medio mrt/apr komt dat wel weer. De gevel is al heel eind af. Stenen zijn in principe klaar. Pleisterwerk nog, beschadigen, wit verven en paar ramen erin. Pleisterwerk is gemaakt van gips, daarna nog geëgaliseerd met wat verdunde acryl plamuur en nog wat witte emaille verf. Het is niet helemaal egaal, maar dat is ook erg lastig zo is mijn ervaring dan. De betreffende gevel had strak pleisterwerk, maar hier kan ik ook mee leven ;) Staldeur moet nog verder aangepakt worden zoals te zien is. Komt nog deur in etc. Stukje dak en dakgoot volgt uiteraard nog. Laatstgenoemde ga ik maken van dikkere alu folie.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Hier even een update van mijn Sturmtiger Oberemt diorama. Begin deze week de base gemaakt van wat restjes blauw isolatieschuim. Deze zal nog iets ingekort worden, evenals de gevel rechts. Die wordt schuin afgesneden zodat de beplating van de lijst er tegen aan kan. De gevel is bijna af, alleen nog o.a. schilderen schuurdeur en pleisterwerk etc. Ook de kozijnen en de luiken zijn zo goed als af overigens. Dak en regengoot volgen nog, doe ik nadat de omlijsting gedaan is omdat deel dak dat te zien is hierop zal rusten.

Aan de achterzijde komen 2 Amerikanen te staan. Deze zijn ondertussen ook in elkaar gezet, op wat opvullen en riem na dan. Betreft Alpine figuren. Kwaliteit is dus erg goed, al moet ik toch nog een naad vullen bij een figuurtje. De poses zijn ook erg goed, niet zo living statue achtig zoals wel eens bij dit merk is jammer genoeg.

De originele foto's heb ik bijgevoegd ter vergelijk. Sommige zaken zijn nog onduidelijk. Zoals hoe de schuurdeur open ging. Dit lijkt op de foto een geheel maar dat lijkt me stug. Gelukkig heb ik een foto gevonden die meer details toont. Zo zit er boven de deur in de schuurdeur nog een emaille bordje. Verder heeft het tweede raam rechtsonder (zoals verwacht) ook een luik, die op half elf hangt. Onduidelijk blijft voor mij waar de Sturmtiger precies in is vastgelopen. Een soort greppel vermoed ik, waar later een hoop stro overheen gegooid is zo lijkt. Vreemde plek voor een schuurdeur, dat terzijde.

Verder zoek ik nog een kit die losse laarzen/schoenen heeft. Dragon heeft zo'n kit, weet alleen niet welke, als je dit weet verneem ik het graag natuurlijk. To be continued!

Mvg,

Vincent

200318_voorkant_dio_sturmtiger_oberemt.jpg

Het grijze waar pleisterwerk los liet ga ik opnieuw doen. Eerst smeren met gips en dan verwijderen, geeft mooier effect. Zie hoe dat eruit ziet bij het kozijn. Pleisterwerk wordt verder nog beschadigd met inslagen/putjes.

200318_achterkant_dio_sturmtiger_oberemt.jpg

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Hier even een update. Ik ben wel wat opgeschoten, maar ik zit nog op materiaal te wachten, o.a. voor het maken van de cilinder die het korte luik op de bovenzijde met Nähkampfverteidigungswaffen (mooi woord voor scrabble) op zijn plaats houdt. En ondertussen ook begonnen aan de 232 6 Rad van Italeri die zo bijna af is qua constructie. Maar goed hier de update. Ik ben vooral bezig geweest met de figuren die bijna af zijn. Verder is de Sturmtiger bijna gereed en zit merendeel al in de basislaag. Dit is Vallejo dark yellow verdund met witte primer van dat merk en een paar drupjes gloss, eveneens van de Valljo Air serie. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Toen ik deze laag aanbracht kwam ik erachter dat de menielaag her en der korrelig was. Door de lichtere kleur viel dat op. De menielaag heb ik namelijk naast Vallejo air ook gespoten met een restant van Tamiya red en bruin. Eerstgenoemde kleur (Tamiya red) is vrijwel zeker de boosdoener, omdat ik met laatstgenoemde zonder problemen de schuurdeur heb gespoten. Waarschijnlijk was de verf oud, ik weet het niet precies. Ik weet alleen dat de verf her en der opdroogde als een fijn laagje schuurpapier. Ooit eerder gehad, maar dat kwam toen omdat ik de airbrush te ver van model hield waardoor de verf al deels droogt in te lucht met fraai schuurpapier effect. Hoe dan ook, ik moest dit dus corrigeren. Vooral en gelukkig deed dit euvel zich voor aan de binnenkant. Daar heb ik de verf grotendeels verwijderd en opnieuw gespoten. Aan de buitenkant viel het gelukkig mee. Alleen motordek en een stukje bovenkant hadden dit probleem. Opgelost met schuren met P400 schuurpapier en deppen met Glassex. Dan wordt de laag weer zacht en effen. Nabehandelen met airbrush wel nodig, maar het is te doen. Hier de foto's van het diorama in de huidige situatie:

De Amerikanen komen achter de Sturmtiger te staan, maar ze komen op het diorama aan de achterzijde te staan. O.a. de Zimmerit heb ik al een wash gegeven. Dit doe ik om te checken hoe het letterlijk en figuurlijk uit de verf komt. Ook heb ik her en der nog correcties gedaan met verdunde acryl plamuur. Zoals hier te zien rond de mortier. Soms zijn oneffenheden lastig te zien als deze de donkere menielaag heeft, zo is mijn ervaring dan. Maar goed, corrigeren kan natuurlijk nog altijd, verven en constructie lopen dus door elkaar ;)

Hier de positie van de GI s, althans ongeveer. Een zal door het luik achterzijde kijken, de ander de inslagen achterzijde. Inspecting the holes zeg maar, misschien leuke titel voor het dio. Op het motordek heb ik deels ook een wash gebruikt, ook om te checken of de verf er goed op zit op de delen die straks te zien zullen zijn. Rechter deel zal onder zeil komen te liggen. Het is niet superstrak, maar dat hoeft in het geval van een tank niet. Het staal was ook niet effen en er komt nog rommel op zoals grond, stro en niet te vergeten een zeil die de helft van het motordek zal bedekken. De gevel is bijna af. Er moeten alleen nog inkepingen komen onder de onderste kozijnen.

Hier is het motordek beter te zien. Ik heb overigens het linker deel van de muur overnieuw gemaakt zoals hopelijk te zien is in vergelijking met eerdere foto's. Toen ik in Panzers in the gunsights van Steven Zaloga zat te bladeren zag ik een aantal foto's die een beter beeld gaven van het stuk tussen de Sturmtiger en de gevel. Eerlijk gezegd had ik op basis van de foto's die al had ook kunnen herleiden dat mijn oorspronkelijke muur niet klopte daar. Ik had daar namelijk een houten afwerking net als aan de rechter zijde, wat niet correct is. Ook klopte het verband niet. De foto's uit dat boek gaven hier echter een goed beeld van, dus corrigeren. Was zo gedaan en nu is het zoals ik het wil hebben. Alleen nog een lichte drybush met lichtere kleur. Wel blijven sommige zaken een raadsel. Zo is niet duidelijk hoe de schuurdeur open kan. Het zou wellicht een schuifdeur kunnen zijn, maar dan zou die pal onder een kozijn zitten. Verder zitten er twee vierhoekige emaille bordjes boven de deur in de schuurdeur. Mooie details, heb alleen geen idee wat er op staat! De grootste bestaat uit twee diagonale vlakken maar wat erop staat is onduidelijk. Vermoedelijk iets wat landbouw gerelateerd is, maar ik kon er zo niets over vinden.

De foto's uit dat boek lieten verder goed zien dat de Sturmtiger in een soort greppel voor de schuurdeur is vast komen te zitten. Ik schat dat deze nog geen 20 cm diep is, denk soort afwatering voor wegdek. Het was hoe dan ook genoeg om deze kolos vast te laten zitten. Op de foto's is verder goed te zien dat de Sturmtiger ongeveer 2 meter van de gevel verwijderd was. Ook ligt er een sleepkabel en een hoop ondefinieerbare rommel, lijkt wel bouwafval. Evenals een ingedeukte gas container. Deze ga ik maken van een gas container uit een Gen 2 set van Dragon, die erg nuttig is voor dit diorama. Want ook een paar schoenen die benodigd zijn kan ik maken uit deze set. Ook zal ik deze ruimte benutten om meer accessoires te tonen, zoals een jerry can etc. zodat het een interessanter deel wordt. Het namaken van foto's is onderhand meer speurwerk soms en je hebt minder vrijheid, maar het is wel erg leuk om te doen en het komt erg dicht bij de realiteit (hoop ik).

Laatst bewerkt:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

De Sturmtiger is bijna klaar qua constructie. De kazemat is geplaatst, dak zit erop dus ;). Nu nog camouflage rest voertuig doen, evenals de gele stippen op deze. De gebruikte kleuren zijn Vallejo dark yellow verdund met witte primer, de camouflagekleuren zijn Life Colour olive green en chocolate brown. Vermoedelijk waren dit de kleuren die toen ook gebruikt zijn, al zou het ook misschien rotbraun kunnen zijn, wat lastig te zeggen. De frontplaat heeft al een laag stof. Is test. In werkelijkheid was de stoflaag nog veel dikker, zodat de camouflage amper te zien was. Je zou denken dat de camouflage er daardoor licht op zit, maar dit was niet het geval. Een foto van de Sturmtiger in het donker waarbij er een emmer water op de front plaat is gegooid toont dat aan. Daar is te zien dat de kleuren en vrij zwaar op zaten. Een extreme stoflaag ga ik niet aanbrengen. , ik houd het op dit level. Hoe het kan dat er zo'n dikke stoflaag op zat is een andere vraag. Wellicht stof van een (eerdere) explosie in de buurt van het voertuig.

De gevel is ook bijna af. Dakgoot en kozijnen klaar. In de dakgoot komt nog wat verdampd water, beetje blad, oud mos, wat restanten van een gesneuvelde dakpan en een vink van Mininatur die lekker aan het struinen is. Zo wordt dit hogere deel ook gevuld. Wat rest is de deurklink schuur, kozijnen plaatsen en de emaille bordjes boven de deur. Heb proberen te achterhalen wat daar op staat, maar ik weet het niet. Op de grote emaille plaat meen ik een adelaar te zien, wellicht was dit een bord wat boeren op hun boerderij moesten hangen, geen idee. Dus dit wordt vrije interpretatie of iemand moet nog een gouden tip hebben :) Qua interieur ga ik niet al te veel doen. Alleen de plafonds en vloeren erin leggen evenals misschien wat huisraad in het meest rechter gedeelte, waar het interieur het diepst is. Misschien een stoelf of iets dergelijks.

Komende week eerst het grondwerk maar eens doen, relatief simpel klusje wat het hele plaatje een completere indruk geeft. Verneem graag jullie comments!

Mvg,

Vincent

De mortier, vloer, rekken etc zijn zo goed te zien. Voorste deel is niet gedetailleerd maar ook niet te zien, zeker niet omdat de plaat bovenkant er nog los op komt.

EricReist

Lid van de TWENOT
Heel fraai om zo de gehele setting na te maken. Gebouw is mooi gelukt.
Je bent al stevig bezig met de stofwash, het oogt wat wit maar dat kan het licht zijn. Wat gebruik je, een mengsel van olieverf en pigment?
Je had tevoren nog een donkere pinwash aan kunnen brengen om bv die bouten en andere structuren te accentueren, of komt dat nog, of bewust niet?
Mooi werk!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Erich,

Merci. Ja hij oogt zeker wit en licht door de stoflaag, zeker als je er schuin op kijkt. Zie als referentie deze foto waar ze zo te zien een emmer water op de frontplaat hebben gegooid. Let vooral op de hoeken bovenin, daar zie je hoe extreem dik de stoflaag is en het contrast met het camouflagepatroon, die vrij zwaar en contrasterend is met de dark yellow basislaag. Normaal gesproken ben ik niet van zware stof, maar omdat ik hier dicht bij het origineel wil blijven zal dit wel moeten. Zie:

Of het bruin RAL 8012 of 8017 is is lastig te bepalen. Ik gok op het laatste. Ik heb een foto zwart wit gemaakt om te kijken of dat in de buurt komt en dat ziet er goed uit. Weinig contrast tussen het groen en bruin. Maar dat had met het lichtere RAL 8012 misschien ook kunnen zijn.

Hoe dan ook voor het stof heb ik krijt gebruikt, Rembrandt geel oker en ook met earth of Vicenza producent onbekend. Aangebracht met een kwastje uiteraard. De basislaag heeft verder een dry brush gehad met Naples yellow olieverf. In principe doe ik dat altijd, tezamen met een filter van diverse kleuren (wat ik het RGB filter noem, al kunnen dit ook andere kleuren zijn). Dat houdt het midden tussen een wash en drybrush. En daarna inderdaad nog wash van sterk verdunde zwarte emaille voor de schaduwen en nog een voor vuil en aanslag met VanDycke brown olieverf. Ik ga zeker nog testen of de washes nodig zijn, want daar ben ik dus normaal gesproken sterk voorstander van. Als hier echter niets van te zien zal zijn dan doe ik dat niet. Omdat ik normaliter dus niet zo'n extreme stoffreak ben is voor mij dat ook ff checken hoe dat uitvalt.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Het schiet al aardig op met het dio. Met schilderen en verweren ben ik sneller dan met bouwen geloof ik. De Sturmtiger heeft filters gehad van 3 lagen olieverf, te weten dry brush met naples yellow, daarna filter met blauw, groen en rood, wat midden houdt tussen een wash en dry brush en tot slot wash van Van Dycke donkerbruin vooral bedoeld om vuil en aanslag na te bootsen.

Wat rest is nog wash met zwarte emaille voor de schaduwen. En tot slot krijt om de stoflaag te maken. De beschermkap op voorgrond heeft deze al, zodat er al idee is hoe de finale kleur wordt. Her en der ga ik nog wel paar gele stipjes airbrushen. O.a. op de front plaat onder hoort er sowieso nog een te zitten zo ontdekte ik nog op een foto. En her en der plaats ik er nog, al ontbreekt daar referentie. De verschillende stappen kunnen gerust door elkaar lopen wat mij betreft, zeker ihkv de georganiseerde chaos :p

Er wachten nog een paar leuke klusjes, zoals het zeil schilderen, de uitlaten roestig maken en de achterzijde verder onder handen nemen. De rot klussen zoals de rups erop leggen (uit de originele kit) zitten er op in ieder geval. Ik zat te denken om Friuls erop te gooien, maar dan heb ik maar 1 rups nodig, vond ik net iets te gek. Wellicht dat ik nog wel de holtes in de tanden ga boren, maar die waren niet rond.

Vwb de achterzijde waar de granaten zijn ingeslagen: ik vermoed dat hier de meniekleur getoond moet worden. Hier heeft immers geen brand gewoed. De inslagen hebben de Zimmerit grotendeels weg geblazen, evenals een aantal kleinere metalen delen zoals te zien. Lijkt me meest aannemelijke kleur, menie dus. Op de foto's oogt dit deel ook niet metallic. Wat denken jullie wat meest plausibele is?

Verder had ik nog het idee, een Harley Davidson Liberator op het dio te plaatsen. Het zou nog kunnen, maar wellicht dat deze afleidt van het geheel. Kan later nog natuurlijk. Overigens is dit wel de meest interessante en leuke Tiger om te bouwen vind ik, van Tamiya dan. Het interieur is deels zichtbaar en zaken zoals de kraan en de massieve bepantsering maken het tot een erg interessant voertuig. Next best zijn de Afrika Tiger met haar specifieke aanpassingen en de mid production met Zimmerit, oude wielen en nieuwe commandantkoepel, plus travel lock loop.

Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Ondergrond is heeft al eerste laag gehad. Er volgt nog een laag en wellicht nog een. Totdat alle scheuren eruit zijn en alles afgedekt is uiteraard. Grond is gemaakt met Western European theater earth (clay) van VT Productions.

Het zeil is gemaakt van papier uit schoenendoos. Ideaal voor zeil en riempjes. Sterk en zeer plooibaar. Mix van water en witte hobbylijm gebruikt om het te plooien en vast te zetten. Niet echt spannend. Na drogen zal ik deze grijs verven met emaille en de filters in olieverf erop loslaten.

Spatbord voor wordt nog helemaal opgefrommeld zoals in het echt ook was gebeurd. De spatborden en alle andere zachte delen van dit beest waren geen lang leven beschoren, zoveel is wel zeker als je alle foto's ziet. Wellicht komt dit doordat de bestuurder een veel slechter zicht had dan in een normale Tiger.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Martin,

Merci! Ja de haven is nu in zicht en ik ben ook tevreden over de finish. Nu nog paar dingetjes doen aan de gevel en dan werk maken van de beplating en daarna stukje dak. Verder zit het volgende in de koker of in mijn koppie:

Berlin 1945: wordt een Pantherturm met paar figuurtjes. De toren heb ik al en die is ook al grotendeels klaar, alleen nog ondergrond maken en 4 figuren toevoegen. Dit wordt een aangepast Dragon figuur die munitie laadt, een Luftschutz lid van D-Day en twee Volkssturm kinderen van MB Models op weg naar een 'mooie toekomst'. Zoek alleen nog Panther ammo, kan die zo niet als kit vinden gek genoeg.

Wat verder aan de horizon staat een 88 Afrika: deze wil ik zeker nog een keer bouwen met bemanning in actie. Mijn interesse ligt vooral in de periode 44/45, maar van het theater in Afrika vind ik dit samen met SAS/LRDG sterk aanspreken. Er bestaat geen goede kit die zowel Flak als bemanning heeft. Tamiya heeft er wel een, maar dat is hun oude kit met een bemanning die me wat te statisch overkomt. Ik heb wel een aantal Miniart kits die geschikt zijn met wat eigen aanpassingen verwacht ik. Ben alleen niet een echte figurenmaker, zeker omdat deze in hun blote bast staan dus het moet anatomisch ook allemaal kloppen. Dus ja het is wel een beetje een gok maar tegelijkertijd ook een uitdaging. Maar misschien te ambitieus voor nu. Als Flak wil de de AFV Flak 18 gebruiken, die moet ik dan ook nog een zien te scoren.

Verder heb ik nog geen concrete plannen. Wat mist in de collectie is iets met de Ardennen en Hongarije, dus wellicht dat ik daar nog iets van ga maken als ik de inspiratie en de drive heb. Maar goed, eerst mijn 6 rad hierna maar afbouwen en nog wat bestaande kits repareren of afmaken ;)

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Sturmtiger bijna af. Het zeil, de uitlaten en beschadigde deel waren voornaamste zaken die nog gedaan moesten worden. Wat nog rest is nog wat stipjes airbrushen als ik weer een sessie doe en nog wat kleine correcties. Zo is er nog een gietnaad te zien op de kraan en moet het rechter haakje op de achterkant afgebroken zijn. Is sowieso een model van veel weglaten haha. Zo ontbreken ook de zwengels van de krik en de kraan.

Ook al bezig geweest met de accessoires die al op het dio heb gelegd. Op sommige foto's was ook een lichte hamer te zien en een gereedschapskistje, die respectievelijk op de voorkant waar nu priem ligt en op de rups lagen. Dat kistje ga ik nog maken, de hamer ook of wellicht dat er nog een in een goede tool kit zit. Sowieso altijd handig te hebben voor aankleden dio's. Binnenkort de gevel finishen. Hoofdpijndossier blijven wel de emaille bordjes boven de deur. Heb me rot gezocht o.a. op Reichsnährstand en ook gekeken wat o.a. Diodump en Archer aan signs hebben, maar niets. Ik vermoed dat het daarmee lokale bordjes waren. Ik denk dat ik daarom nog niets plaats en de gevel alvast vast zet, kan ik verder met de afwerking en ondergrond.

De bats is zelf gemaakt, maar te klein! Wordt nog gecorrigeerd uiteraard. Bats is jawel papier, de steel van plastic. De schoen is er een uit een NextGen kit van Dragon, die ook hier goed van pas komt, net als de gasmakercontainer. De schoen is aangepast, bovenkant gemaakt van...schoenendoospapier. De sleepkabel rechts is wat iel, die vervang ik misschien. Is er een voor een Pz4 meen ik. Er moet echter nog modder overheen, dus wellicht dat het dan meevalt. Anders koop ik Eureka kabel. De ruimte tussen de Sturmtiger en gevel was op sommige foto's echt een bende met veel ondefinieerbaar spul. Op sommige daarvan is ook het kleine luik bovenop te zien en de reserverups. Op andere foto's is het wat opener en leger. Daar is vooral veel stro te zien. Mijn dio zal meer bij het laatstgenoemde komen, omdat ik daar een beter beeld van heb dus. Ook komt er nog een lint om het voertuig evenals de tekst keep off! zoals op sommige foto's te zien is.

Het zeil is ook af. Alleen de reserverups moet er nog op naar schilderen en verweren. De emmer is van Miniart en zal wit worden. Die zal er echt uit springen. De achterkant is met al deze zaken en kleurverschillen levendig, al ontbreken hier ook een aantal zaken zoals de haakjes op het motordek.

Het stro is gemaakt van sisaltouw. Tip van Erik Gideonse. Heb het in een bakje gedaan met modderig water en paar drupje Vallejo verf, olijfkleur. Is ook snel en simpel te maken. Misschien dat ik het nog korter knip her en der. De balk is gemaakt van blauw schuim en al flink vies ihkv de georganiseerde chaos :p Van de dode Duitser laat ik alleen subtiel de schoen zien die onder het stro uit zal steken. Dit is allemaal snel te maken. Schoen is ook van de Gen2 kit.

Laatst bewerkt:
Echt tof, ik heb em ook als foto ergens, precies op de grens van een Amerikaans en een Brits leger. Wist trouwens niet van dat lijk maar ben nu daar ook wel mee bezig om dat een beetje goed “in te kleden“ Er is een figurenset waar er eentje in de loop zit, volgens mIj van dezelfde fabrikant die ook de Fury figuren uitbracht.
Groet, Anne

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Anne,

Merci, is zeker een leuk project en door de historie en vele foto's redelijk goed na te maken. Ik heb hem nu even geparkeerd, want ben nu ook bezig met een oplap Panther die tweede leven krijgt als Beopanther steel wheel edition, maar komende tijd ga ik er mee verder met het gebouw, ondergrond en omlijsting. Het interieur zal als eerste volgen. Heb al behang aangebracht en houten vloer gelegd, nu nog rest van de poppenkast aankleden haha.

Klopt wat je zegt van de Britten. Ik meende eerste ook dat dit alleen US terrein was, maar er zijn inderdaad foto's dat er Britten/Commonwealth troepen voorbij komen. Dat maakt het nog interessanter. Heb nog wel overwogen een Harley van Miniart erbij te plaatsen, maar dit had ook een Brit kunnen zijn. Wordt het dio echter te druk jammer genoeg.

Mvg,

Vincent

Hoi, tof, een Triumpf zou dan ook nog kunnen, is een iets bescheidener model. Een soort stilleven is dus iets dat je zoekt, oké snap ik. Die figuren waar ik het over had zijn trouwens niet van Bravo 6 maar van Evolution miniatures. Groetjes, Anne

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Anne,
Ja klopt die set zag ik laatst ook supervet! Roy Schurgers heeft ze ooit voor dio gebruikt meen ik. Je idee van de Britten is wel een interessante, ik ga toch kijken of ik daar nog iets mee kan doen, evt later nog. Dat maakt de setting nog interessanter: Panzer exoot en twee legers die elkaar ontmoeten. Het moet zeker een stilleven worden. De 2 Amerikanen die de gaten aan de achterzijde bekijken: een bekijkt de inslagen en de ander probeert een glimps van het interieur op te vangen. Een Brit die ff stopt met zijn Triumph om hetzelfde te doen zou een goede aanvulling zijn.

Mvg

Vincent

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Dit langer lopende project is ook bijna af, naast de 232 6 Rad en de Beopanther. O.a. het dak zit nog los (grotendeels af), omlijsting moet nog voorzien worden van afbeeldingen, klein spul moet nog geplaatst worden nadat de Sturmtiger en figuren geplaatst zijn, maar dat is niet veel werk meer. Verwacht ergens volgende week dit project af te ronden. Hier foto voor nu, temidden van het overige dio geweld hier ;)

mvg

Vincent

Sturmtiger Oberemt 1945 diorama.jpg

Bovenaan