Sturmpioniere voran! Done!!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Zo...... ff een tussendoortje posten, oftewel een "shelfqueen" afmaken.
Het is een Sd.Kfz 251/7 van Dragon met een setje Wehrmacht-pioniers.

Het idee erachter is een groep vermoeide en stoffige pioniers in aktie, geleid door een "verse" Feldwebel vanuit een niet-helemaal-nieuw voertuig.
Het voertuig moet straks iets naar voren gekanteld gaan worden door het tegen een kleine verhoging te zetten. Het

Het focuspunt is de interactie tussen de commandant en de mijnenzoeker.
Tips en commentaren zijn welkom!

M4100009-1.jpg

05.jpg

01-1.jpg
02-1.jpg

04.jpg

Re: Sturmpioniere voran!

Ron van Wiggen zei:
Het voertuig moet straks iets naar voren gekanteld gaan worden door het tegen een kleine verhoging te zetten.
Ron,

Misschien kun je daar ook vast een voorbeeldje van posten? De verhoging zou ik dan iets diagonaal op de voorzijde van je lijst zetten.

Cheers, MartinD

Ron, probeer je dio een op het lijstje te maken, in plaats van erin.
Plaatje piepschuim op maat snijden en klaar. Mag zelfs iets boven de rand uitsteken.

Oogt ruimtelijker. Je bakent het terrein als het ware af op de manier zoals je het nu doet.

De opstelling van de figuren is wel ok zo, maar ik zou het voertuig wat schuiner plaatsen, beetje met de linkervoorkant naar de voorzijde van het dio.
Een nog dynamischer effect is als je het voertuig een tikkie hoger plaatst, dus door het gedeelte waar die 251 komt te staan wat hoger te maken. Dan kun je het voertuig ook een beetje schuin naar beneden laten staan.

Tis maar een idee.

grt
Robert

Bedankt voor de commentaren, gentlemen. Ik heb een aantal dingen heroverwogen.
@ Robert;
Dat enigszins schuin plaatsen was al de bedoeling.

@JW;
Het idee achter het geheel is dat de pioniers net het voertuig verlaten en zich ontplooien. De troepen zijn vermoeide en vuile veteranen, maar de Feldwebel is een fris en schoon groentje.....

Anyway....
hier wat foto's van de voortgang en de definitieve opstelling:
07.jpg

06.jpg

08.jpg

Ja ik kan me aansluiten bij de commentaren en bij jouw visie, Ron. De pikorde van een sniper is: bevelhebbers, verbindingen, speciale wapens en dan het kanonnenvoer. De veteranen weten dat, dus als de feldwebel niet wordt beschoten zijn zij relatief veilig 😉 Mooi diotje in progress. Cheerio, Arno, die een beetje baalt dat hij door overwerk niet op de Ginkelse Heide kon zijn 🙁

Zo.... het voertuig is klaar en het ondergrondje ook!

De layout is wederom veranderd... 🙄

Het voertuig is veel verder naar voren toe geplaatst, zodat er aan de achterzijde meer ruimte ontstond. Hierdoor kwam er plaats vrij om FlammenFritz rechts achter het voertuig te zetten en GranatenGuido links achter.
SprengstoffSepp houdt zijn plekkie en MinenMax schuift verder naar voren toe.

Wel bleek achteraf dat ik een kapitale blunder had gemaakt door de ondergrond passend te maken voor het voertuig VOOR dat ik de rupsbanden had geplaatst. Daardoor kwam het voertuig uiteindelijk totaal verkeerd te staan en maakten de wielen geen contact meer met de ondergrond. Dat heb ik opgelost door een beetje vals te spelen. Het rechter voorwiel zweeft nog steeds en ook een deel van de rechterrups. Door er hoog gras te zetten, valt dit nu niet meer op.
FlammenFritz verdween achter tussen het gras en het voertuig, dus heeft 'ie de zaak maar platgebrand en kan hij weer van t uitzicht genieten... 😱

De uiteindelijke layout:
09.jpg
10.jpg

Het voorwiel met landmijnschade:
14.jpg

Zijaanzicht:
11.jpg

Interieurshotjes:
12.jpg
13.jpg

16.jpg

Hoi Ron,

Die namen 🙂 ...ik vind de Brückenträger een mooie versie omdat je (inderdaad) de zijkanten vol kunt gooien met stowage. Leuke eye-catchers. Enige dat ik duidelijk minder vind is de verhitting die je hebt toegepast aan de voorste stowagebox, rechts.
Kun je misschien nog wat lege hulzen ergens kwijt voor 't pakje ?
Good luck !

groet Frank

@ Frank
Klopt, die kast rechtsvoor... tja... Beetje veel lompheid mijnerzijds en tegen de tijd dat "the damage was done", was er geen weg terug meer. Volgende keer dan toch maar PE gebruiken?? 😕
Klein gelukje dat t niet aan de zichtzijde zit en en lerend doet men, toch... of zoiets?? 🙄

@ Devlin

De ondergrond is opgebouwd met isloatiefoam en daarna bekleed met een fijn strooigoedje uit de modeltreinenwereld.
Vervolgens voorzien van een basiskleur van raw umber, van dyck-bruin en yellow ocre (acrylverf) en een stuk of wat washes in de diverse bruintinten.
Als laatste drybrushen in zand en beige.

Ron,

ik doe het je niet na, maar ik heb wel eea aan te merken. zo vind ik het geheel erg "amateuristisch"overkomen, het is het allemaal net niet helaas, in het gras mag meer variatie kwa kleur, het boompje mag wel wat groenigheid, en om het wat mooier te maken, zou ik op het zand ook wat begroeiing maken, het is nu wel erg monotoon van kleur. verder, ik vind bijvoorbeeld het metaal van de houweel erg vlak van kleur, misschien een klein glansje in de vorm van wat potlood ofzo, geeft het geheel net ff wat meer leven.

maar een bruckenleger met een pak, dat heb ik nog nooit gezien op foto's... welk boek of site heb je als referentie gebruikt? (ik vind de sdkfz 251 een bar intressant voertuig, dr zijn zoveel verschillende soorten!)

Timo

Tja Timo,
Vwb het gras en de bomen.... Ik heb er eerlijk gezegd (nog) geen idee van hoe ik het gras wat "dieper" qua kleur kan maken en voor de begroeiïng van de bomen zoek ik ook nog wat inspiratie.

En het zand op de voorgrond is een veldweg, misschien dat wat gras de zaak idd wat interessanter zou maken.

De PaK op de 251/7 is een resultaat van een combinatie van achtergrond informatie en een behoorlijke dosis artistieke vrijheid. Ik vind 'm verder gewoon mooi, zo.

En ik ben idd een amateur op t gebied van dio-tjes. 't Is pas m'n 2e...

Ron,

je kunt met de airbrush veel variatie in je gras aanbrengen. je hebt al geprobeerd om kleurvariatie in het zand te brengen, wat dus de goede kant op gaat, en dit moet eigenlijk ook met gras.

daar waar nu de egel staat, daar zou ook wat gras horen, dat groeit nl overal, bijvoorbeeld ook daar waar het midden van het pad is, en waar nu de man met de mijnendetector zit. daar zou gras, of tenminste enige vorm van begroeing horen te zijn. de enige plekken waar niets groeit, das bovenop een rots (tenzij er zand op ligt), en in de woestijn, al zie je daar wel regelmatig cactussen en kamelengras, gewoon dood woestijnzand is er al niet zo veel.

het lijkt me een beetje een russische setting, en rusland is in de zomer helemaal begroeid met bodembedekkers, dus daar kun je zeker wat mee!

gewoon proberen, als het niet bevalt kan het altijd nog weggehaald worden en bijgewerkt worden!

Timo

zo.... een laatste update-je

@ Timo,
je had gelijk. Het geheel oogt een stuk aangekleder nu. Bedankt!

Het totaalplaatje:
18.jpg

23.jpg
20.jpg

24.jpg
21.jpg

19.jpg

En voor de sfeer......

sfeer01.jpg
sfeer02.jpg

Ron, beter zo, al kan er naar mijn idee nog meer, maar dat is misschien wat voor de volgende keer oid, waarbij je misschien nog wat meer moet gaan nadenken over hoe je je dio wilt opzetten,
(als voorbeeld, wat doet de egel daar, die liggen normaal op het strand, geplaatst door de duitsers, dus waarom blaast een duitser em dan op?, en wat is de functie van deze egel, waarom ligt ie pal naast een gewas, dat zijn dingen waar je eens over kunt gaan nadenken)
dan kom je de volgende keer tot een beter resultaat, en wordt de lol van het maken, en misschien wel het bedenken van de situatie nog leuker.

verdere op en of aanmerkingen:

de toerenteller klopt niet, er mankeerd een rood vlakje voor de max toeren;
een roestig oppervlak (de egel) wordt ruw, hier kun je met wat pigmenten oid een prachtig ding van maken, al is dit als basis prima;
GranatenGuido heeft een naad over zijn broek lopen, En een mp 40 is niet zilver, maar meer gun metal, als je hier een zwarte wash overheen doet, waarbij een klein deel van het zwart ook op de platte delen blijft zitten (dus niet alleen in de hoekjes en gaatjes, maar ook weer niet te veel, kwestie van proberen!), dan oogt ie al veel mooier;
en rifle slings zou ik bruin leer doen, geeft net effe wat meer variatie en speling in de kleuren, waardoor het geheel er net ff beter uitziet (het zwart steekt veel te veel af, het mag wel wat meer inblenden, hoewel dit bij de laarzen juist wel weer een erg mooi effect geeft).

verder wil ik graag weten met welke kleur je de uniformen stoffig hebt gemaakt, want dat ziet er erg goed uit.

succes, en gebruik wat van m'n tips in het volgende diotje (en denk nou niet dat ik weet hoe het moet hoor, ik doe ook gewoon maar wat, maar een ander oog ziet andere dingen!)

Timo

Hoi Timo,
dank je voor je commentaren, maar:
egels werden niet alleen op t strand gebruikt, maar ook als tankobstakels te velde en het rood erop is geen roest, maar een primer (geen idee eigenlijk of dat werd gebruikt, maar t geeft een mooi contrast.)
Ze werden dan in rijen gelegd, maar daar had ik hier wat weinig plek voor.. En als je een doorbraak moet forceren, blaas je toch een gat in de linie?
Vwb de zilveren mp40; deze is niet zilver, maar (Andrea) gunmetal, maar in de foto licht hij als zilver op. Maar hij had idd zwarter gemogen.

De figuren zelf zijn eerst ge-drybrusht met diverse bruintinten en daarna heb ik ze voorzien van een laagje poeder, afkomstig van pastelkrijt, eveneens in bruintinten.

ohhh Bij de weg....

Ik wist dat ik 't idee ergens vandaan had....
Hier vandaan, dus.... Beter goed gejat, dan slecht verzonnen.... toch?

251-10AusfC08rivetted.jpg

Terug
Bovenaan