Stug van Tamiya RUDD Eindfoto's

Ik heb deze Stug III van Tamiya even wat lijm gegeven en hij is recht uit de doos gebouwd in 2 avondjes en dan deed ik nog rustig aan. Ik heb met dit model niet de ambitie erg veel toeters en bellen eraan te hangen, dus geen metalen lopen of PE zooi. Ik wil weatheren en schilderen.
Wel maak ik van evergreen nog het bekende stowage rek achterop het dek en zal ik wat antennes toevoegen en een zelfgemaakt simpel raampje als rooster van plastic industriefilter. Ik wil gaan oefenen met mijn nieuwe evolution die ik in Mol heb gekocht.

De tracks zitten met een puntje lijm voor de show ff vast.

Kleur wordt in ieder geval geel met mss een camo.... ff kijken.

Hierbij tevens een heel aardig en apart figuur dat ik erbij ga doen om de grootte van de Stug in te kunnen schatten. Hooguit een kleine vignette maar ik denk deze keer lekker op een mooie kale plank.

groeten John.

Hoi Rick,

de 234/4 staat even on hold, vooral omdat ik met deze stug mijn nieuwe airbrush wil inwijden. De 234/4 heeft me te veel uren gekost om te verpesten met een matige paintjob.
Eigenlijk wil ik nog een vierde project opstarten, ik wil een wat groter dio maken weer en heb een leuke ondergrond van Miniart besteld die ik zelf helemaal moet schilderen, zit alleen even te denken aan het voertuig dat ik erbij ga zetten. Ik twijfel tussen een Tiger I en een 251/1 met raketten die ik nog heb liggen, beide van Dragon. 4 projecten moet kunnen toch
😱 😱

grzz John.

Veel plezier met je miniart dat spul is enorm irritant te plakken dat vacuform vind ik zelf. En miniart wilt wel een zo zijn dat de zijkanten niet helemaal overeen komen. Maar het zijn leuke plaatjes om te maken! en ziet er leuke uit zo'n evolution figuur.

Groet,

Wesley

Mooie kit John en netjes gebouwd, het is inderdaad prettig af en toe OOTB te bouwen om eventjes los te komen van alle extra priegeltjes.

Bevalt het figuurtje van Evolution? Ik heb ze nog niet live gezien en was benieuwd of het netjes gesculpte figuren zijn. Het is in ieder geval niet een standaard figuur en dat maakt het direct een stuk interessanter om naar de te kijken.

Succes!
Gr Johanna

Het figuurtje ziet er in ieder geval in het doosje schitterend uit. Mooie details zoals een gat in de jas en een snor etc etc. Erg scherp en mooie plooien. Hier valt wel wat van te maken hoor.

groeten John.

Hierbij even wat quick pictures van de Stug.
Ik heb nog een fieldrek van Evergreen toegevoegd en roostertjes.
De sleepkabels en tracks komen later nog.

Ik heb nu gewerkt met mijn nieuwe airbrush de evolution. Werkt veel fijner dan de badger, moet er echt even aan wennen.

Kleuren: darkyellow, zwart en buff en verschillende mengverhoudingen.

Next een laag semigloss en dan de decals. Ik ga een pinwash aanbrengen met alkyds. Toch een leuk tussendoortje zo. Hij wordt zwaar verweerd deze jongen.

groetjes John

Thanks,

ga vandaag de rubbers van de loopwielen licht beschadigen en schilderen en verder de accesoires schilderen voordat ie in de lak kan gaan. 🙄 🙄
Kan me ook alvast buigen over de stowage op het achterdek, heb nog wel wat aardige dingen liggen.

Ik heb nu de neiging allerlei zaken te gaan maken nog zoals een greepje links en rechts en een kettinkje hier en daar, maar doe het niet. Zo blijven we aan de gang en het blijft RUDD...nou ja nog wel een antenne en wat stowage. 😀 😀
Kan dit weekend niet zo veel meer doen, volgende week gaan we de wielen en de acessoires schilderen en eens wat stuff zoeken voor op het achterdek.
Ben toch op zoek naar een figuur voor OP de tank, de winter SS-er staat er wel naast maar dan moet ik toch weer een (zandering) ondergrondje maken anders vind ik het niet mooi staan.

Hierbij een update van de stug RUDD een paar stappen verder.

Decals gedaan, pinwashes in verschillende tinten (umber, tegen zwart aan, burned sienna). Verder chipping gedaan met een mix van wat grijstinetn, bruin en ietwat rood. Verder regenstrepen gemaakt door kleine stipjes olieverf in veel verschillende kleurennat met een breed penseel naar beneden te trekken.
Sommige gereedschappen moet ik nog schilderen zoals de koevoet en de knots van de hamer, komt goed.
Straks komen de pigmenten aan de beurt vooral achter de loopwielen en aan de onderkant van de stug.
Tracks, accesoires op het veldrek en sleepkabels doe ik in dit geval allemaal apart.

Shoot please!

Vergeet niet om ook wat te doen met de ruimte tussen de loop en de romp, weet zo even niet exact hoe dat daar heet maar die boutjes kunnen ook wel wat diepte gebruiken die daar zitten. Toch vaak de plekken waar vuil etc. zich kan ophopen op dat soort ruimtes. Als je hem in een wintersetting doet zou ik persoonlijk nog wat meer gaan doen met vuilstrepen etc.!

JW

Mooi gedaan maar 1 puntje nog: de voorste perouscoop heeft een nog een donker gele lens,die moet je nog even schilderen, kijk maar goed. 😉
En als het geen perouscooop is heb ik niks gezegt 🙂

Verder vindt ik hem erruhg mooi hoor.

Gr,Chris

erik bakker zei:
chris, t is piroscoop. met je toch weten met een vader die bij de marine heeft gezeten 😉 .

groeten erik

Erik, als we toch bezig zijn. Let op het vetgedrukte 😉

En nu weer verder met dit mooie Stug. model! (over een week is de herfstvakantie voorbij en allemaal weer goed opletten op school). 😉

JW

Euuuh even zeur piet spelen maar hoort de voorste hatch van de loader (?) bij de mg niet tegen het mg shield aan te leunen want zover ik begrijp diende die juist als standaard voor het schild :O. Anyway ziet er mooi uit!

Ik neem aan dat je de schuurspons hebt gebruikt ?

Hallo John,

Je Stug ziet er erg overtuigend uit, ook erg mooe chipping 😱 Complimenten daarvoor 😉 Je hebt ook een erg mooie zandkleur gebruikt. Heb je hiervoor Tamiya verf gebruikt?
ik zou zeggen google het op. Bij piroscoop zul je niet zo erg veel vinden. Periscoop is het goede woord.

Heico@ Het is inderdaad periscoop 😉

Maarten

Hoi John,

Ziet er goed uit, bent lekker aan het chippen geweest. Ik vind alleen voor een stug die er zo oud en gebruikt uit ziet, de fenders er nog als nieuw uit zien? Links of rechts een deukje had het mijns inziens wat completer gemaakt.

maar even goed ziet de stug er goed uit.

groetjes steven

Hoi mensen,

bedankt voor het kijken. Chipping is deels gedaan met een sponsje met een zeer fijne structuur en alkydverf die matig is aangebracht zodat de verf zeker niet dik erop komt. Sommige randjes in een zandkleur. Chips die je niet goed kunt bereiken met een spons maar toch wilt maken met een 000 penseel gedaan. Sommige plekken bij de chips met een fijne lokale burnt sienna wash.
Ik ga de hatches aanpassen dat kan zo niet. Van de bijrijder gaan ze beiden plat liggend open. Ben de periscoop aan het schilderen geslagen vanavond en verder de vizieren van de ronde koepel. Alles groen, later nog wat smoke en dan gloss.
Ga ook beginnen met de tracks nu en wat stowing zoeken.

Komt goed. Bouwt lekker snel en weer goed kunnen oefenen. Er lonkt een Jagdtiger

😱 😱

Bijna klaar mensen, Maarten voor de kleuren nog even:
gewoon Darkyellow als medium kleur van Tamiya.
Met de airbrush delen lichter gemaakt met Buff en donkerder medium Brown aan de zijkanten, gewoon in de cup een drupje erbij ff mengen en doorspuiten. Als je alles goed klaar zet en bij de hand hebt is dat goed te doen.

Inmiddels tracks erop en pigmenten in de wielkasten. Ik ga wat leuke accessoires toevoegen, o.a. kist met tomaten, die steekt lekker af, 😛.

Ik zal binnenkort de eindfoto's posten.

groeten John.

Hoi bouwers en plakkers,

De Stug nadert het einde.
Sommige delen zijn nog wat nat van de olieverf. Ik moet het emmertje nog een wash geven en wat chippen.
Verder nog wat meer stof/pigmenten om te vebeteren maar we zijn bijna klaar.

Shoot please.

Klasse John, vooral aan het figuur kun je je progressie zien, mooi voorbeeld dat aftermarket niet altijd een meerwaarde is, mooi plaatje in zijn geheel ook.

Groeten Rick

zwaar gechipt!
Wel mooi, maar heb altijd mijn twijfels over deze gradaties.
Leuke details ook, vind alleen de ketting achterop een nono.
De arm leunt niet geloofwaardig op de pet, zou een bietje moeten deuken.
De rooie glos op de wang is té.

voor het overige, mooi gedaan John!

groetjes,

René

Gaat de goede kant op

Hi Johan,

Ziet er goed uit, vooral de verwering vind ik erg realistisch, vooral op de 'Zusatspanzerung' aan de voorkant en het hekje op het achterhek.

De roest op de uitlaat en de modder vind ik nog wel voor verbetering vatbaar, evenals de periscoop. Die moet je uithollen en van een lens voorzien mbv gloss acryl of een druppel lijm. Ook de Scherenfernrohr 14 in de koepel van de commandant kun je zo voorzien van lensjes, na de binnenzijde donker geverfd te hebben . Ook de ring voor de lenzen was doorgaans zwart. Ik heb zelf een periscoop van zo'n ding, dus mocht je nog referentie willen dan hoor ik het wel.

Grtn

Vincent

Hey John,
Netjes hoor, mooie Stug. Goed verweerd!!

Voorzie de beide spanwielen nog even van een metaal `look` (loopvlak wel te verstaan)

Ook zou ik nog wat roet op het uiteinde van de uitlaatpijp doen.

Voor de rest ga ik met Rene mee wat betreft de pet van het figuur, en de ketting

Greetz Jacco

stug015.jpg

Sluit me aan bij alles wat reeds geschreven is, maar heb in de foto een witte cirkel getrokken. Ik heb het idee dat daar iets mist?? Moet daar niet nog een soort verloop stukje zitten??? Lijkt wel alsof je helemaal naar binnen kan kijken.

JW

Hoi mensen,
bedankt voor jullie opmerkingen.
Ik ga inderdaad nog wat aanpassingen doen.

Sowieso moet het figuur nog in de matte lak dan zal alles wat minder glimmen.

De ketting wordt een flink stuk ingekort die valt nu wel erg op en ik ga deze mat roestig maken zodat hij ook kleiner lijkt. Als het blinkde moet er tussenuit.

De houding met arm en de pet lijkt in het echt stukken beter dan op de foto. Op de een of andere manier vertekent de foto.

Ik wil een model zo recht mogelijk uit de doos bouwen en met periscoopglaasjes etc ben ik al weer aan het veranderen. Ik zal niettemin eens kijken, mogelijk dat ik met wat glanslak en andere kleuren nog wat kan verbeteren.

Het wat gravelachtige pigment is wel aardig, maar op sommige plekken ga ik wat meer naar Europe dustachtige tinten.

De blos van het figuurtje maak ik wat minder, zeker!

Verder nog wat andere zaken nalopen en een plaatje regelen.

Hoop em deze week af te ronden. Ben stiekem al begonnen aan de Jagdtiger, hehe. 😈 😈

Hoi mensen,
ik hem em afgebouwd. Nog vrij veel veranderd moet ik zeggen. Iedereen bedankt voor het meekijken en we beginnen weer met de volgende 2 modellen een Jagdtiger en de Sniper.

groeten John.

j.w.stokkers zei:
stug015.jpg

Sluit me aan bij alles wat reeds geschreven is, maar heb in de foto een witte cirkel getrokken. Ik heb het idee dat daar iets mist?? Moet daar niet nog een soort verloop stukje zitten??? Lijkt wel alsof je helemaal naar binnen kan kijken.

JW

John, kijk nog eens je bouwtekening goed na, volgens mij heb je een onderdeel vergeten te plakken. Zie mijn pijltjes/cirkel. Daar moet nog een afdek plaatje.

Akse003.jpg

zoek het verschil.

JW

Als ik mij niet vergis hoort daar iets van een stofhoes te zitten en waarschijnlijk niet in de doos terug vinden, althans toen mijn laatste StuG bouwde zat het er niet in maar toen liepen er ook nog dinosaurussen rond op de aarde 8)

Maar geslaagd model.

Ron

Hee JW,

je hebt 100% gelijk. Ik ben een klein U-vormig stripje vergeten te plakken precies op de plek die je aanwijst. Gelukkig kan ik er deze nog vrij makkelijk aan bevestigen zonder zaken te hoeven afbreken, pfew 🙂 🙂 .
Wat verf en een wasje en je ziet er niets meer van.

groeten John.

Maarten van Campenhout zei:
Heico@ Het is inderdaad periscoop 😉

Maarten

Om helemaal correct te zijn spreken we van episcoop. Een periscoop vinden we op onderzeeers en zijn draaibaar en in hoogte verstelbaar.

De episcopen die we op tanks en pantservoertuigen vinden, zijn dat niet.
Hier gaat het om een samenstelling van prisma's en spiegels.

Greetz Harry

Terug
Bovenaan