StuG IV normandië, Götz von Berlichingen

M.van Kammen

Lid van de TWENOT
Maar weer eens een poging wagen het geheel naar een hoger plan te tillen, gekozen voor dit setje:

Eerst het nodige speurwerk verricht, er zaten wat onduidelijkheden in de tekening en heb gekozen voor de Normandië versie van Götz von Berlichingen;

Tot nu redelijk tevreden, nu eerst de wash en filters om de kleuring wat bij elkaar te brengen, tja, dan de gereedschappen en het verweren. Het is wel de bedoeling een paar figuren bij te plaatsen, iemand een mooi setje hiervoor?
Een diorama waag ik mij nog niet aan, ben telkens wel druk aan het oefenen om dat later toch te wagen.

Gr, Martin

Hi Martin,

Ziet er goed uit, mooie camouflage ook. Ben benieuwd naar de finish. Enig puntje van aandacht is de rups bij het tandwiel, deze lijkt te zweven maar dat is peanuts natuurlijk. Succes met de afronding!

Mvg,

Vincent

Ik denk dat de rupsen (metaal) nog alle kanten op gaan door het tillen en draaien tijdens het verven en spuiten dat ik daar nog geen aandacht heb besteed, echter om de sprockets passen ze perfect. Zal nog wel vaker gaan gebeuren tot de definitieve fotosessie.
Waar ik nog wel mee zit is 2 figuren, heb al veel dragon setjes bekeken, maar die lijken allemaal dezelfde gelaatstrekken te hebben 🤐 , strakke mondlijn. En ik heb geen flauw benul wat deze eenheden voor uniform hadden, zwart of SS tarn. Als dit het laatste blijkt zal dit voor mij ook nog een heikel punt worden. Ik heb hier in huis wel de echte, maar om dit één twee drie in miniatuur te schilderen! 😕

Gr, Martin

Ik zou zeggen de kopjes vervangen door bijvoorbeeld resin versies van Hornet, die hebben veel meer expressie en zijn ook beter van kwaliteit. Vwb de uniformen kan ik het zo niet zeggen. De enige foto die ik ken van deze unit ten tijde van Normandië laat alleen camouflage uniformen zien.

Bouw is alvast goed gegaan zie ik en de eerste kleuren zitten er ook goed op, dus dat is fijn om je met verweren op uit te leven. Check voor de grap eens de video van Adam Wilder op youtube, daar kun je echt een hoop uithalen.

Qua bemanning zou ik kiezen voor "gewone" SS panzer uniform, maar dan de een donkergrijze kleur gebruiken tbv Stug bemanningen. Zie bijvoorbeeld: http://www.wehrmacht-awards.com/Forums/showthread.php?t=356961&page=5 Hornet hoofdje erop schildert inderdaad vaak net iets gemakkelijk.

Succes! gr Bas

Gisteravond, vanmorgen met filters maken bezig geweest en wat washes middels olieverf, dat valt mij niet mee met dat zimmerit om dat wat vloeiend te krijgen.
Hier en daar de eerste accessoires geplaatst, de gereedschappen staan inmiddels in de primer. Die komen later aan bod net zo als het verweren onder de spatschermen.
Middels de foto's zie ik nog kleine puntjes dit wat bij gepoetst moeten worden;

En ben inmiddels voor de eerste keer een "hersenloze" figuur in een SS camouflage te steken en beken eerlijk, ondanks alle goede tips viel me dat zwaar tegen,
maar dat zal in de loop der jaren ook wel gaan verbeteren (hoop ik). 🤣 Ik zie net dat de verf er te dik oplegt, hoe kan ik het beste Vallejo Model Color verdunnen, ik gebruik water maar dat levert spanning op??

Hoe ik de stuk commandant in dat kleine ronde gaatje van het commandoluik moet krijgen is mij nu nog een raadsel. 😱

Gr, Martin

Hi Martin,

Ja die verf moet je overdoen. Wellicht dat verdunnen met Glassex of Tamiya verdunner zoden aan de dijk zet? Zou ik testen. Anders met emaille verf doen die uiteraard ook verdund moet worden. De vlekjes kun je ook aanbrengen met een cocktailprikker, zelf goede ervaringen mee. Verder ziet het er mooi uit!

Mvg,

Vincent

Hoi Martin,

Voor Vallejo gebruik ik gewoon kraanwater, werkt prima voor mij. Ik verdun het totdat het "melkachtig" dun is.
De stipjes kan je ook met een fijn penseel (10/0 o.i.d) aanbrengen.

Succes!

Rob.

Ik heb het figuurtje inmiddels weer schoon en opnieuw in de primer. 😉 Trouwens een tip, ik had maanden terug per ongeluk bij de Welkoop een liter thinner opgehaald, wat bleek; geen echte thinner maar reinigings thinner! Maar dit blijkt een prachtig reinigingsmiddel voor acryl verf en tast lijm en plastic totaal niet aan. Met een bakje van dit spul, een grove kwast had ik het object binnen 5 minuten schoon, zelfs de primer. Zo leer ik nog eens wat. 😀
Wat betreft water verdunnen; ik zal de juiste verhouding moeten vinden, persoonlijk vind ik de binding niet zo goed, maar dit is de eerste keer dat ik Vallejo gebruik (Tamiyaman) en zal daaraan moeten wennen, wordt vervolgt.

spiritus doet t ook goed tegen vallejo verf, ik verdun de verf in uiterste gevallen wel eens met een klein beetje vallejo airbrush verdunner, maar normaal zou water wel moeten voldoen, vallejo is superdik, en dan heeft ammo of mig wel een voordeeltje dat het een stuk dunner is en daardoor veel makkelijker wegkwast!

Ben vandaag wat aan het klooien geweest met verdunnen, maar water is niet mijn ding. Tenslotte maar meerdere dunne laagjes en zo ging het redelijk.
Cocktailprikker gebruikt en dat gaat al een stuk beter, ik moet gelijk ook geen kunstwerken verwachten voor de tweede poging en denk dat ik het zo laat, op wat inlijnen, goed kijken, hier en daar nog een stipje en nog een wash misschien.
Maar dit is geen gemakkelijke "doe ik even camouflage patroon" voor mij, zal toch wat meer moeten oefenen.

En ze moeten nog gefatsoeneerd worden zijn nog nat en bungelen in de luiken.

Lekker bezig en goed op weg Martin
bravo_zps71206f4b.gif

Mooie bak die StuG IV en de uniformen van de crew zien er al prima uit eigenlijk !
Goeie beslissing om nu tevreden te zijn en je vaardigheden uit te breiden bij een volgend project.

Veel plezier met de verdere afwerking !

groet 😉

Gelukkig ben ik schotvast met de carbidbussen achter mijn woning, 6 stuks op rij vanaf 8.00 uur. 😈
Dit is dus de eerste poging op de manier wat mij aangereikt is door oa Bert Takken;
één nadeel waar ik mee zit is dat het Vallejo, het droogt mij te snel, dus in elkaar vloeien gaat mij niet goed af. Of naar olieverf wat ik beter beheers, of een retarder erdoor, wat ik niet heb, dus zal dat besteld moeten worden en ook niet meer de juiste basiskleuren van olieverf. 🙄

Dan eerst maar in de basis. Kan ik tenminste zien wat de opzet is;

En met foto's bekijken schrik ik van de penseelstreken, dus weer verdunt er over heen;

Dat zwartsel in de oren wordt nog bijgewerkt indien die perfect in de schelpen van de koptelefoon passen, anders wordt het een Vincent van Gogh. 🙂 🙂 🙂

Ik weet het, Rembrandt zijn allereerste portretje was ook nog geen nachtwacht, dus moet nog veel oefenen en toch later eens met olieverf gaan proberen. Maar tegelijkertijd wil ik er ook geen vermogen aan verf in steken, want wat je hier op de foto ziet, zie ik zelfs met loepbril nauwelijks. En de koptelefoon en keelmicrofoon met kabels moeten ook nog, dus werk genoeg. Ik laat deze eerst zoals hij er nu uitziet.

Ik denk dat ik numero twee morgen onderhanden ga nemen en zo is het weekend snel voorbij en begin ik in elk geval vrolijk aan het nieuwe jaar.

En dat wens ik jullie lezers en leden allemaal toe natuurlijk!! 8) Een fijn en voorspoedig 2016!!

Gr, Martin

No worries Martin, zelfs een heel goed geschilderd 1:35 koppie ziet er in een
dergelijke close up vaak nog steeds uit als een schilderijtje...

Wat je gedaan hebt ziet er helemaal niet verkeerd uit, zeker wanneer je niet gewend bent aan acryl.
Mag best wat meer schaduwen en hooglichten krijgen. en bijv. een ietsiepietsie paarsig rood op de wangetjes.
Men bekijkt zo'n koppie doorgaans niet van dichtbij, dus iets meer contrast mag zeker.

Ogen zijn dicht of omlaag gericht ? (of moeten nog ?)

Happy painting
super_zps0681fd38.gif

De ogen zijn dichtgeknepen, had voor proef een ietsje wit geplaatst, maar dit leek totaal niet, onder de loep bekeken en zijn inderdaad bijna dicht.
Heb beide weer in de reiniging thinner gezet, start weer opnieuw. Aangezien ik dit toch een beetje onder de knie wil krijgen wordt het maar vaak oefenen, anders leer je het ook niet.
We beginnen opnieuw. Ik moet die feeling krijgen van het mengsel, verf- water, is dat eenmaal goed dan moet nat in nat beter gaan dan dit resultaat.

Die geknepen/neergeslagen ogen was ook mijn eerste indruk dus dat zit wel snor dan !

je klinkt goed gemotiveerd ! hou het plezier erin, dan volgt succes bijna vanzelf 😀

keep it up !

Kraanwater in combinatie met een druppeltje Acrylic retarder van "Talens Amsterdam" is het beste voor je vallejo. Geen retarder van vallejo zelf gebruiken en acryl verf werk je meer met optisch en overgangen. Olieverf werk je meer met blenden door nat in nat. Kan uren lang met vallejo mixjes werken zonder dat het droogt. Belangrijkste is dat je lagen gaat opbouwen en niet 1 dikke laag aanbrengt dan krijg je minder effect in overgangen.

Gr.JW

Daar kan ik wat mee, met olieverf werk ik het liefst nat in nat en wanneer Talens Amsterdam retarder voor acryl mij daar helpt zou dit een uitkomst zijn, gelijk al besteld.
En het te dik opzetten ben ik inmiddels al achter. En ook al te dun! 😳

Bedankt, Martin

in Leeuwarden kan je dat spul bijv. bij de Duif wel kopen. Je moet de dikte aanhouden vergelijkbaar met melk, dus niet te dik en niet te dun. Goede primer doet wonderen en zelf geef ik de voorkeur aan Citadel Chaos Black kan je ook in Leeuwarden kopen bij de gamesworkshop winkel. Ontvetten, vastzetten op een pin zodat je niet meer aan hoeft te komen met je handen/vingers (is dodelijk), primer erop en dan schilderen maar.

Boekje van Jaume Ortiz "Modelling Fallschirmjäger Figures" is een absolute aanrader. Geeft prima weer hoe je met vallejo moet werken.

Gr.JW

Ik denk dat ik zo langzamerhand tegen de eindfase loop en zie dat er toch wel verbeteringen bijkomen sinds het eerste kitje en deze, de vierde op rij, maar ik ben er nog niet voordat ik met dioramas begin.
Ik wil stapje voor stapje de zaken oefenen en (hopelijk) verbeteren, jammer dat de Talens Amsterdam retarder door de ijzel te laat werd bezorgt en dit wordt flink oefenen met het volgende project, anders maar naar olieverf die ik beter beheers, althans met schilderijen.
Hier een serie van de eindfase en hoop op kritieken, zodat ik dit mee kan nemen naar mijn nieuwe, voor mij persoonlijk een bijzondere.

En zo even terug kijkend moet ik ook nog wat meer met de belichting spelen en proberen deze serie met ander licht nog een keer te knippen.

Gr, Martin

Even nog een korte impressie in het buitenlicht en dan komen de kleuren wel beter tot hun recht;

Typisch dat je met fotografie meer kneusjes en manco's ziet dan met het oog, daar moet ik nog even bij langs. Voor de rest vond ik dit een mooie gedetailleerde kit om te bouwen en merk dat ik bij sommige dingen het langzaam beter ga beheersen.
Zo is er nog een lange weg te gaan, bijvoorbeeld figuren en dan dioramas. Met de spaarzame kits zal dat niet snel gaan, maar hoop in het verzorgingstehuis enig niveau bezit. 😉

De volgende kit is eentje met een speciaal tintje voor mij en ik ga mij ook minutieus met verweren en het struweel bemoeien, weer een stap verder.

Gr, Martin

Hoi Martin ja is zeker een mooie kit en snap eigenlijk niet waarom je deze al als klaar neerzet want je kan nog heel veel doen. Waarom je technieken gaan toepassen op een volgend project en niet deze? Hij kan best nog wel wel schaduw/in-lijnen gebruiken. Wat meer stofwashes en wat meer vuil/stof aan de onderzijde. Je loopwerk...metaal op metaal en totaal niks van terug te vinden zou het zonde vinden als je deze nu al wegzet want je kan er best nog wel veel meer uithalen dan dat je ons nu laat zien. 😉 Hij moet nog wel even in leven komen deze.

Gr.JW

om het visueel wat aantrekkelijker te maken kun je een van de jerrycans panzergrau maken, en persoonlijk zou ik daar de "chipping" achterwege laten. verder erg geslaagd geheel, probeer eens een neutrale achtergrond te gebruiken voor de foto's, doet je model meer recht. keurig gebouwd model, jammer dat alle schurzen eraf zijn, vind het altijd wel stoer als er nog een of 2 per kant op zitten. intressant apparaat, allicht kan wat extra stof op het onderstel maar voor de 4 a 5 maanden wat het voertuig geweest kan zijn tijdens de slag om normandië zal ie wel redelijk netjes gebleven zijn 🤣

Bedankt voor de feedback, dat heb ik juist nodig en hij gaat zeker nog niet als klaar ter zijde. Jullie WETEN hoe en wat, maar heel veel dingen wordt niet goed beschreven, de knowhow, en ik snap nog lang niet alles hoe het in het werk gaat.
Elk geval zullen de zaken die jullie noemen opgepakt worden, maar zoals schaduw/inlijnen is alweer zo'n raadsel. Wanneer JW in Sneek verschijnt zal ik je daar zeker vragen over stellen. 😉
Tja, die achtergrond was niet mijn bedoeling, maar hier in de kamer met een neutrale achtergrond gaf deze sessie een gelige gloed, vandaar een paar buiten voor een beter indruk.
Al met al, naast de nieuwe kit zal deze zeker nog vaker op de werktafel komen staan.

Gr, Martin

inlijnen is goed te doen met olieverf, zijn wel een aantal how to's van te vinden op internet, bvb van wilder, mig, en ook in het FAQ boek van MIG. Wilder heeft erg mooie resultaten maar je moet er wel van houden, het is namelijk behoorlijk over-done, maar de intenties zijn duidelijk, gewoon lekker inlezen op internet of hier op het forum, is zat over geschreven! beurs in sneek, ureterp en zulke bijeenkomsten in friesland is een hele hoop te leren, dus dat komt wel goed!

Inmiddels ben ik wat "vaktermen" tegengekomen en eigenlijk wel kon weten, die ik gewoonweg over de kop heb gelezen, maar voor ik 80 jaar ben zal alles wel een plekje in mijn hersens hebben gevonden. 🤣
Bedankt!

Gr, Martin

Goede tips heb je reeds gehad om je model nog wat meer te laten leven.
Ik vind de camo goed gelukt. Ziet er strak uit.

De reden dat je gele foto's hebt is omdat je de witbalans verkeerd hebt staan in je camera. Ik weet niet wat je lichtbron was, maar hier moet je je witbalans op aanpassen (kunstlicht, tl, etc).
De foto's buiten geven een beter beeld, alleen jammer van de storende achtergrond.

Ik ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Groeten, Eelco

Ik heb mij nog een poosje bezig gehouden met inlijnen en wat verweringen. Ook waren IMHO nog wat andere manco's die ik bij gewerkt heb.
Toch blijf ik iemand die er geen kwakken modder en zware beschadigingen aan voertuigen aanbreng, ik vind het wel mooi zo, camo nog goed herkenbaar en de schaduw effecten blijven ook bestaan.

Ook ben ik met diverse belichtingen aan het spelen, dat zal op een gegeven moment ook wel de goede kant opgaan.
Dit model heeft in elk geval mij veel plezier bezorgt en degene die een gedetailleerd en scherpe details wil; echt een aanrader!

Terug
Bovenaan