Stug III

Vorige week de Famo maar even aan de kant gelegd en begonnen met een Stug III.

Hieronder de vorderingen:

Overzicht
4280818921_5776712d00.jpg

4280819059_510754c388.jpg

Wielen
4280819177_4d98d9732e.jpg

Detail 1
4280819257_3ce2f4f8ea.jpg

Detail 2
4281562808_849aca8819.jpg

De volgende stappen zijn tracks in elkaar zetten en afwerken...

tipje voor de volgende keer: als je wielen hebt, welk voertuig heeft dan niet, spuit ze dan eerst in de grond in basisverf aan de bin- en buitenkanten en zet de 2 helften dan op elkaar. Nu is het lastig te airbrushen en het werkt ook veel makkelijker als je ze eerst in delen spuit. Zelfde is eigenlijk ook van toepassing op rompdelen. Je ziet dat je vrij veel zwarte verf op de voorkant hebt liggen en dat kan straks ophoping gaan geven. Probeer of alles los van elkaar te spuiten en dan delen op elkaar te plakken of gebruik afplaktape. Probeer ieder geval die zwarte verf op de voorkant van je romp er voorzichtig af te halen.

JW

JW, bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad slimmer om eerst de wielen te spuiten, daar had ik nog niet goed bij nagedacht.

Op de voorkant van de romp zitten een paar flinke spetters, die moeten er nog af voor alles gespoten wordt.
Ik probeer altijd de afweging te maken welke delen al wel gespoten moeten worden voor ik verder kan en welke delen nog niet. Ik gebruik lijm van Revell die plastic aan elkaar smelt, dus als daar verf tussen zit plakt het niet. (Ja, de delen die al wel gespoten zijn plak ik met andere lijm)

Nouja, al doende leert men en je reactie wordt gewaardeerd. Thnx!

Nu eerst de wielen spuiten, dan de tracks erom.

Probeer ook eens om je tracks en wielen als 1 stuk te plaatsen maar zondat dat je je wielen vastplakt aan het model. Alles de tracks (lijm) droog zijn dan als geheel er weer afhalen. Is ook vele maler makkelijker met spuiten en je kan de onderkant van de romp ook veel beter bewerken. De wielen dan wel voorzichtig aan de tracks plakken.

JW

Ha die Clarinda,

Mooi om die tracks zo te zien. Heeft bij mij drie jaar geduurd voor ik achter dit truukje kwam... Elco heeft ook een mooi werkje afgeleverd door de rubberen randen om de loopwielen netjes op te zetten.

Kan voorlopig geen dingen vinden die ik niet kan waarderen (en da's mooi natuurlijk 🙂 ). Ik blijf 'm volgen.

groeten, Richard.

Hi Beiden,

De vorderingen volgen elkaar op in hoog tempo, net als Richard duurde het even voordat ik tracks zo maakte, dat pikken jullie sneller op, leuk om de progressie te zien!
En een goed bedoelt advies, maak wat af, niet te snel weer naar een ander model overstappen, er zit namelijk een hoge mate van voldoening in een model wat afkomt, en dat heb je echt nodig!

Groeten Rick

Schilderwerkje komt niet van mij af, deze gaat helemaal door de jongedame zelf worden voorzien van een laagje verf enz.. en gaat zeker worden afgemaakt.

Alleen de marder staat tijdelijk in de hoek maar dat komt ook doordat ik zelf aardig opschiet met een Stug IV die uiteindelijk verwerkt moet worden in een diorama. Als deze af echt af is begin ik pas aan de rest het is idd zonde om straks allemaal halve modellen te hebben staan 😉 maargoed zal tzt wel een topic openen over de Stug IV.

Hallo Mannen,

Ik zag ergens een voorbeeld om de tracks op deze manier te maken en Elco daagde me (een paar tanks geleden) uit om het te proberen. Ik kwam er achter dat het veel makkelijker is dan op de tank bouwen en sinds dien bouw ik zo. 😉

De Stug staat nu in de 'grondverf', hopelijk komt vanmiddag nog de eerste laag verf erop. En dan volgen natuurlijk weer foto's 🤣

hallo clarinda,

dat ziet er zeker al goed uit. ik kan niet wachten tot de volgende update, de stug 3 is namelijk 1 van mijn favoriete voertuigen.

groeten erik.

En weer een update 🙂

Sommige foto's hebben een (te) hoog contrast, ik heb geprobeerd daarmee te laten zien dat er verloop is tussen de verschillende tinten grijs.

Voor ik begon met grijs heb ik een laag aangebracht met zwart (donkere delen) en wit (lichte delen), maar hier heb ik geen foto's van. Vervolgens gespoten met grijs en daar diverse tinten van aangebracht. Zie hier het voorlopige resultaat van de basislaag.

4319809246_d8d2c976ec.jpg

4319809382_815a2921cb.jpg

4319076839_584126c897.jpg

4319810160_0047e5ed64.jpg

Deze foto is in normaal contrast:
4319810334_0a53b9626e.jpg

Weer een stapje verder...

De decals zitten erop en de verschillende tinten lopen nu netter in elkaar over. (Niet heel goed te zien op de foto's, maar real life zeker zichtbaar)

Ben benieuwd wat 'men' er van vind.... so, shoot please 8)

4328663030_2f015a4b99.jpg

4328663200_bfacb4751d.jpg

4327930013_6031fe157d.jpg

Niet slecht, helemaal niet slecht! De spatborden op de laatste foto en de twee foto's daarvoor beloven veel moois.
Toch zie ik wat overspray, wat wel heel erg naar voren komt op de eerste foto, en dan bedoel ik op het papier(?) wat je als ondergrond gebruikt hebt. Was je verf een beetje te dik?
Smaakt in elk geval naar meer.

Groeten,

Kanne

Hey Kanne,

Bedankt voor je reactie en compliment!

Ik ben nog een beetje aan het stoeien met de airbrush, het was de eerste keer dat ik die echt in mijn handen had. Dit is trouwens mijn eerste schilderprojectje 😳

De foto's zijn vrij hoog van contrast wat de indruk van overspray ook nog wel meer versterkt, maar je hebt wel gelijk ja. Gelukkig heb ik dit nog kunnen bijwerken zoals je ziet op de laatste foto's. Inmiddels is dat trouwens aardig droog en nog beter geworden dan toen ik de foto's nam.

Nogmaals bedankt voor je reactie, leuk om te krijgen! 😀

Mooi zo'n Stugje 🙂
Maar gebruik je ook set en sol en/of een glanslaag voor je de decals plaatst?Ik geloof dat ik het spook van silvering de kop op zie steken. Ik kan het niet zo goed zien, daar de foto's wat aan de kleine kant zijn...

Glanslaag aanbrengen voor de decals, set&sol zijn ook fijne producten om decals wat te helpen.
Ook kreeg ik nog de tip om als laatste redmiddel Tamiya extra thin te gebruiken...en dat hielp mij enorm.

Stugje ziet er in t echie al goed uit, filtertjes zijn goed gelukt en brengen al mooi diepte aan.
Straks kan je het een en ander maskeren als de wheelz en tracks erop zitten.

Mochten mensen nog tips willen geven om t stugje nog mooier te krijgen please shoot want naar mij luistert ze toch niet 🙄

Zie wel de vorderingen wel weer als ik thuis kom vanavond 🤣

Knap hoor, er zijn mensen die beweren dat je technieken aan moet leren over heel veel projecten heen, maar duidelijk te zien hier is wat motivatie doet.
Er zit nu al leven in, een paar goed geplaatste chips en weathereffecten en het is een prima model!

Groeten Rick

klopt, het is geen tank want tanks hebben een koepel die rond kan draaien.
aangezien een stug dat niet heeft is het dus geen tank maar mobiel geschut.

ziet er goed uit trouwens, moet ik zeggen.,
ben erg biniewd naar je vorderingen.

Hey Rick, Chris,

Bedankt voor de complimenten!

Moet zeggen dat ik veel van Elco heb afgekeken. (Tja, luisteren naar hem doe ik niet, maar stiekem opletten wat hij doet, dat dan weer wel... 😉 )
En research doen helpt gewoon echt! Kijken hoe anderen het doen en dan maar gewoon beginnen. En doorgaan tot het eruit ziet zoals het er 'moet' uitzien.

En excuses.... geen tank... 😉

Even wat stof afblazen.. na meerdere tegenslagen van spul wat constant afbreekt heb ik het stokje overgenomen om deze tussendoor steeds een beetje verder af te maken 🤣

Wat erg jammer is zijn de decals, hoop dat ze met de matte eindlak een stuk minder worden... goed een aantal chipjes, filterjes, stofwashes en vuilstrepen verder zijn we hier aangekomen.

De volgende stap is de afgebroken delen weer te lijmen, tracks dr op en de wielen onder handen nemen met washes en wat "olie" restanten hier en daar.
Probeer het zo subtiel mogelijk te doen in ieder geval.

De foto's:

dsc0001c.jpg

dsc0002fap.jpg

dsc0003xh.jpg

dsc0005ib.jpg

Hoi Eelco,

zou de regenstrepen ook op de bovenbouw door trekken...
Tevens volgens mij ben je (of clarissa 😳 ) het ontsnapping luik vergeten te monteren (volgens mij tot auf F) nog aangebracht dus hier zeker.
Mocht je hem kwijt zijn ik heb hem nog wel ergens...

Verder zie je duidelijk progressie in je werk...

Herman

Hah dat luik miste ik inderdaad al 🙄 regenstrepen zijn heel heel licht aangebracht op de bovenbouw en op t ene paneel iets "heftiger" dan de ander. Als die uiteindelijk af komt ie wel een keer mee naar n bouwavond 😉

Terug
Bovenaan