Stug III, ausf. G. 1/48.

Hallo FOC-genoten,

Hierbij m'n eerste verslag van mijn FOC-model.

Wat is er over dit model te vertellen........; niet veel anders dan dat het een verkleinde versie is van de 1/35 uitgave.
M.a.w. de kwaliteit is prima en de details zeer scherp en de pasvorm uitstekend!
Vervelend is echter wel de hoeveelheid hinderlijke uitdrukpunten op zichtbare plaatsen, waar het nodige vulwerk noodzakelijk is.
Ook had Tamiya een klein beetje Photo-etch toe kunnen voegen in de vorm van de roosters, die ik nu apart heb moeten aanschaffen 😕

focstugiiigearly003fw1.jpg
Zoals bij de meeste al bekend zijn de modellen van Tamiya in de schaal 1/48 voorzien van een die-cast chassis.

focstugiiigearly004ms2.jpg
Om de plastic onderdelen er aan te lijmen ( secondenlijm ), moet de contactpunten van de te lijmen delen verfvrij gemaakt worden. Tevens moet je vooruit plannen om die delen te ontdoen van de verflaag, die pas later in de bouwfase aan bod komen.

focstugiiigearly006bx1.jpg
Alle wielen zijn schoongemaakt en in elkaar gelijmd en los bevestigd, zodat later de tracks eromheen gelijmd kunnen worden, waarna deze na droging als een geheel verwijderd worden.

focstugiiigearly011po4.jpg
Goed gereedschap is het belangrijkste in deze hobby 🙄 , echter Tamiya is vergeten om een passend schroevendraaiertje mee te leveren 😕 . Dit is overigens met alle 1/48 modellen die vastgeschroefd moeten worden het geval.

focstugiiigearly012no7.jpg
Maarre......., 't is me toch gelukt.

focstugiiigearly016cx9.jpg
En de schroeven worden aan het zicht onttrokken door een aantal luiken.

focstugiiigearly015iw3.jpg
In tegenstelling tot de Stug III B. 1/48, die ik reeds eerder gebouwd heb, sluit de hull naadloos aan op het chassis.

focstugiiigearly022zx3.jpg
Om de antennemounts, tracksrack en luchtrooster ( ? ), heeft Tamiya een malletje ( 47 ) meegeleverd om een en ander op de goede plaats vast te lijmen.

Tot zover dit foto-verslag en nu verder met bouwen.

Groeten en succes
Johan Bijl

Hallo Johan,

Net als Martin vind ik de stap voor stap foto's interessant om te volgen. Ook zie ik ze graag groter en de foto van de doos graag een stuk kleiner 😉

Succes met het vervolg
Groet

Hallo Foccers,

Eindelijk weer 'ns een update van mijn FOC-model.
De bouw is klaar en nadat hij een goede afwasbeurt heeft gehad, krijgt 't ie zijn verfjasje.
De bedoeling is 'm te spuiten in Panzergeel met hier en daar een bepaalde nuance 😕: ( wellicht niet historisch correct ).

Maar genoeg gel.ld, foto's zeggen meer dan woorden.
Op verzoek van Martin, Johanna en andere visueel beperkten zijn de foto's nu groter 😉

focstugiiigearly001.jpg

Voor mij zijn de modellen van Tamiya toch de betere op de markt, echter ze moeten toch is wat verzinnen op die sinkholes 😈
Andere merken hebben er of minder last van of er beter over nagedacht :idea:

focstugiiigearly006.jpg

En ze zitten op de onmogelijkste plaatsen 😕

focstugiiigearly003.jpg

M'n potje Tipp-ex is nu aardig leeg 😛

focstugiiigearly009t.jpg

Maar alles past perfect en is demontabel, wat weer prettig is v.w.b. het schilderwerk.

focstugiiigearly012.jpg

Mooie aftermarket PE roostertjes van Hauler. Zoals eerder al vermeld een minpuntje voor Tamiya dat deze niet bijgevoegd zijn.

focstugiiigearly013.jpg

De details op deze schaal ( 1/48 ) zijn mooi scherp, alleen voor sommige onderdelen te grof en kunnen beter vervangen worden door Photo-etch.
Echter ik bouw 'm recht uit de doos, dus blijft 't ie zo.

focstugiiigearly016.jpg

Oh ja, aan de onderzijde ook nog een roostertje en nog wat vulwerk.

focstugiiigearly017.jpg

Nog wat losse onderdelen om apart te verfen.

focstugiiigearly023.jpg

Mooi achterwerk waar alleen de plaat m.i. iets groter had gekund. Nu blijven er aan beide zijden kieren over, die je nagenoeg niet meer ziet als het bovendeel bevestigd is.

focstugiiigearly024.jpg

Alhoewel de extra armorplaat normaal vastgebout is aan het chassis, heb ik toch de naad opgevuld er van uitgaande dat het op deze schaal niet opvalt. In ieder geval oogt het beter in combinatie met het bovendeel.

Zo dat was't voor deze keer en nu weer snel verder, want anders krijg ik 'm niet af voor 17 mei 😉

Succes
Johan Bijl

Hallo plakkers,

Inmiddels ver over tijd, ben ik weer een stukje verder met wat ooit begonnen is als mijn FOC-model "Stug IIIG 1/48".
Maar ik ga verder met waar ik gebleven ben 😉

Mijn bedoeling was- en is om verschillende verftechnieken toe te passen, al dan niet historisch correct.

Het model is gespoten met Tamiya acrylics, waarna ik een fading met de kleuren dark yellow, buff en white van Abteiling 502 oils aangebracht heb.
Vervolgens heb ik het hele model voorzien van een glansvernis ( Gunze Sangyo ), en de decals geplaatst.

En hier het resultaat tot zover:

pict0001zp.jpg

pict0004jv.jpg

pict0005qd.jpg

pict0006rh.jpg

pict0007oy.jpg

pict0009e.jpg

De volgende stap is een wash aanbrengen en alle details verfen.

Kritieken en tips van harte welkom :idea:

Groeten
Johan Bijl

Hey Johan,
Ziet er mooi uit, met name de verschillende kleuren van schurzen spreken mij aan.
Alleen het MG schild, in deze positie wordt het schild op zijn plaats gehouden door het toegangsluik. Kun je daar nod iets mee?

Greetz Jacco

Hoi Johan,

Als visueel beperkt persoon ben ik je zeer erkentelijk voor de grotere foto's 😉 Het doet trouwens ook meer recht aan het voertuig wat je aan het bouwen bent.

Kleuren zijn straks gespoten en het is een bond geheel geworden. De verschillende schurtzen vind ik wel grappig, alleen dat gestippeld valt wat uit de toon vind ik. Voor de rest, succes met de verwering!

Gr Johanna

Jacco schreef........
Alleen het MG schild, in deze positie wordt het schild op zijn plaats gehouden door het toegangsluik
..........ja, daar zeg je zo wat.
'k Heb hier totaal niet bij stil gestaan 😳, maar 't is niet meer te herstellen.

Johanna schreef.......
Kleuren zijn straks gespoten en het is een bond geheel geworden. De verschillende schurtzen vind ik wel grappig, alleen dat gestippeld valt wat uit de toon vind ik.
........zoals vermeld is dit gewezen FOC-model bedoeld om verschillende verftechnieken toe te passen.
Persoonlijk vind ik het zelf te bont, zeker in deze schaal.
Het gestippelde neem ik aan dat je het over de mantel hebt, waar ik met de spons aan de gang ben geweest.
Voor mij is dit model een goede oefening om bepaalde trucjes op volgende modellen toe te passen.

Bedankt voor de reacties

Groeten
Johan Bijl

Terug
Bovenaan