STRV 103 B

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
PLASTIC
Omdat de airbrush het te warm vindt maar weer doorgegaan aan een shelf queen, de Stridsvagn 103 B, met de vroege tracks,
een Eduard setje, de Trumpeter losse tracks en een alu loopje van Model Point.
Heb de suspension doorgezaagd en in een “schuine stand” weer vastgelijmd.

IMG_4124.jpeg

IMG_4125.jpeg

IMG_4097.jpeg

Mooie bak! Imponerend en merkwaardig om te zien in het echt. Mijn eerste was die van Accurate Armour, back in the day van MilCiv (wie herinnert zich dat nog?) 2e helft jaren 90 ergens. Een heftige blok resin met veel los spul...... wat alle kanten op spat als je voorgenoemde blok helemaal klaar op de vloer laat stuiteren.

Vreemde keuze om hem zo naar voren te laten leunen? Of komt'ie op een ondergrond met talud of zo?

Mijn eerste was die van Accurate Armour
Die kocht ik een jaar of twintig geleden van AA op Euro Militaire, en keek ervan op dat ik best wat korting kreeg. Een paar weken later zag ik dat Trumpeter met deze in plastic uit zou komen, en toen viel het kwartje 🙂 Maar gelet op de problemen met de afmetingen van het model van Trumpeter was ik er achteraf wel blij mee dat ik die van AA had.

MilCiv (wie herinnert zich dat nog?)
Ik ben er nooit lid van geweest, maar ik weet dat het bestond.

Een heftige blok resin met veel los spul...... wat alle kanten op spat als je voorgenoemde blok helemaal klaar op de vloer laat stuiteren.
Goh … 😉

Vreemde keuze om hem zo naar voren te laten leunen?
Die van mij staat ook ongeveer zo, maar met het schuifblad uitgeklapt.

De foute afmetingen heb ik voor lief genomen, gezien de matige kwaliteit (niet voor niks een shelf queen🙈) geen zin om er zoveel tijd aan te besteden. Maar ik ben er altijd gefascineerd door geweest en ondanks de de foute afmetingen ben ik onder de indruk hoe groot hij is.
In mijn gedachten was het altijd een kleinere tank.
Inderdaad moet het iets met een talud worden.

IMG_3049.jpeg

IMG_4134.jpeg

Bijlagen

• IMG_3049.jpeg
    IMG_3049.jpeg
    281,1 KB · Weergaven: 3
De foute afmetingen heb ik voor lief genomen, gezien de matige kwaliteit (niet voor niks een shelf queen🙈) geen zin om er zoveel tijd aan te besteden. Maar ik ben er altijd gefascineerd door geweest en ondanks de de foute afmetingen ben ik onder de indruk hoe groot hij is.
In mijn gedachten was het altijd een kleinere tank.
Inderdaad moet het iets met een talud worden.
Ik heb vaak naar de kit zitten kijken en menig keer heeft de muis over de "koop"-knop gehangen....
Blij dat ik niet geklikt heb, als ik dit zo lees!
Die vroege Trumpeter-kits waren blijkbaar bagger, getuige de Abrams die nu op de koninginnenplank ligt.

Die vroege Trumpeter-kits waren blijkbaar bagger
De allereerste waren zelfs niet met normale modelbouwlijm in elkaar te plakken 🙂 Trumpeters eerste uitgaves waren een aantal T-54/55s, gegoten in ABS in plaats van polystyreen. Het gekke is dat ze dat zelf blijkbaar ook doorhadden, want in de dozen kreeg je een tubetje ABS-lijm, dus waarom ze dan niet PS gebruikt hebben … misschien was het belangrijker snel naamsbekendheid te krijgen dan ook echt bouwbare modellen af te leveren? (Ik heb zelf deze modellen nooit gekocht, laat staan gebouwd, deels vanwege dat ABS en deels omdat ze al gelijk bekendstonden als überhaupt niet heel erg goede modellen.)

Laatst bewerkt:
Ze zitten er strak op, netjes. De loop van de mitrailleur is dicht, valt mij op tussen het PE-geweld. Misschien iets om mee te pakken. Als je hem maar iets inboort, oogt het al goed met zwarte verf erin.

Succes, Jan

De loop van de mitrailleur is dicht, valt mij op tussen het PE-geweld. Misschien iets om mee te pakken. Als je hem maar iets inboort, oogt het al goed met zwarte verf erin.
Of je plakt er een kegeltje met een bolletje voorop:

download

Dat is de Zweedse uitvoering van de mondingsstop.

Nu begint 't pas...
😉

Op de foto oogt hij nogal donker. Voor sommige vervolgstappen kan dat lastig zijn(?). Maar ik typ mogelijk voor mijn beurt.

Succes, Jan

De zomer van de “wannebe shelf queens”
Nu de Strv een satin VMS laklaag heeft gekregen en de krakkemikkige tracks wachten (delay, delay)

IMG_4242.jpeg

ondertussen een wannebe shelf queen afgemaakt, de Pit-Road Shi-Ke Prime mover
Een kleine dondersteen waarvan ik (slik) de kleur niet meer wist die ik gebruikt had (gebeurt me niet meer).
De raampjes waren van zacht kromgetrokken plastic en de pe parts voor de raampjes waren redenen waarom het tractortje aan de kant werd gezet.
Jammer genoeg is de keuze Japanse soldaten/tankcrew/navy erg beperkt. Hij verdient meer dan dit, maar ik laat het er even bij

IMG_4239.jpeg
IMG_4237.jpegIMG_4240.jpeg

Ik meen wel eens een japans schietijzer gezien te hebben wat erachter niet zal misstaan, maar eerst effe graven...

japans schietijzer
Doe geen moeite, @Timo de Porto. Mijn Excuses!
Die heb ik erbij, maar was niet erg onder de indruk ervan, of ik mis het schietijzersvuur 😳🔥🫶🏼
IJA Type 90 75 mm howitzer.
Ik zal hem ook onder handen nemen 😳😔, bedankt! 😎😜

IMG_4243.jpeg

Laatst bewerkt:
Aha, nou, dat was wel degene die ik bedoelde, al had ik em gezien met houten wielen 😉 leuk setje zo, nog nooit eerder gezien

Leuk ding Tini, kende hem niet eens de Shi-Ke Prime mover. Alhoewel ik dat Prime wel een beetje teveel vind voor het bakkie 😉

Doe geen moeite, @Timo de Porto. Mijn Excuses!
Die heb ik erbij, maar was niet erg onder de indruk ervan, of ik mis het schietijzersvuur 😳🔥🫶🏼
IJA Type 90 75 mm howitzer.
Ik zal hem ook onder handen nemen 😳😔, bedankt! 😎😜

Bekijk bijlage 28112
Nu wil ik dit Japanse ding , of dingesen, ook bouwen!
Vind ze eerlijk gezegd interessanter dan de stridsvagn. Maar die kom je dan ook vaker tegen, hier.

Laatst bewerkt:
Na een enerverend weekend om die vermaledijde tracks erop te krijgen is het eindelijk gelukt.
Ik ga verder niet in op te weinig schakels in de kit, brekende schakels, te smalle wielkasten…
Het was vaker gewoon effe tot 10 tellen (%&€@¥$£§) en de kalmte te bewaren, maar ze zitten erop. 🥵
En eerlijk is eerlijk, het gééft voldoening om een shelf queen af te maken. 🙂
We gaan door,

EE035A5D-7D25-4541-B827-2F4BB9FA810E.jpeg
IMG_4277.jpeg

IMG_4278.jpeg

Ik zie tracks die keurig op hun plek liggen: je inspanning is beloond.
En hij heeft een mooie jas!
En eerlijk is eerlijk, het gééft voldoening om een shelf queen af te maken
Zeer herkenbaar, al kriebelt het om een nieuwe kit op te pakken, waar ik ook mooie plannen mee heb.

Succes, Jan

Tracks… praat me er niet van.….🤬

Ziet er goed uit Tini, benieuwd naar je setting🤔

Ik geloof dat het tijd wordt om deze shelf queen af te ronden. Ondanks de foute maten en de gedateerdheid van het model was
het voor mij een gewild model voor mijn vitrine.
Voor het contrast hem maar even op mijn heide-matje gezet.
Wie weet wat het nog gaat worden 😉

IMG_4293.jpeg

IMG_4294.jpeg

Terug
Bovenaan