Bert Koopman
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Softtop voertuigen Duits WWII
En dan speciaal in de V-2 troepen met hun voertuigen.
- Schalen
- 1:35
- Nu bezig met
- Net gereed een Meillerwagen met Rheinbote conversie
Op de werkbank een T-stoff heater voor de V2.
Eindelijk alleen nog de laatste afwerk puntjes en dan staat er wat op tafel
Na een jaar bouwen met veel onderbrekingen is hij dan op een oortje na gevild en is de TAKOM Stratenwerth kraan gereed.
Ja hij lijkt op de Fries Strabo kranen maar is het net niet, dit is een in liesensie gebouwde Frieskraan maar met aanpassingen voor het
takelen van de A-4 raket aanpassingen voor namelijk in de hijshoogte en de aandrijving voor het verplaatsen van de kat.
Het model is gebaseerd op een origoneel uit de collectie van het RAF museum op Hendon, en is eigenlijk zo uit de doos tebouwen.
De enige aanpassingen die ik gedaan heb zijn een andere hijsdraad, en staaldraden voor het bedienen van de beide scharnierende masten,
daarnaast zijn er drie verschillende ketting diktes toegepast om dat die van Takom te dik zijn.
Foto uit het Backfire report IV2RG copyright
Als info bij het bouwen van de kraan is het Raport on Operation Backfire met een aantal foto's goede info dit raport kun je downloaden met de navolgende link
Ook is het boek Der Strabo van Volker Ruff een heel goede documentatie inclusief 1/35 tekeningen van de Fries types en de Stratenwerth variant.
Deze set van TAKOM kun je moeilijk los in je kast zetten zeker niet met de A4 in de takel, heb er daar om voor gekozen het geheel op een plaat te zetten maar niet in de vorm van een Dio setting maar de modellen rechtstreeks op een ondergrond afgewerkt in Antraciet kleur.
Op deze manier komen de in German Dark Yellow gespoten modelen naar mijn mening goed uit.
De Kraan en Vidal wagen zijn in basis menie kleurig gespoten en daarna in het veld schraal in Dark Yellow zo zie je dus door het geel nog de menie schemeren en zelfs "vergeten" plaatsen zonder yellow.
Bij de A-4 is de gevechts kop nog niet geplaats deze komt los van de raket aan op het treinstation zie Backfire foto.
De A-4 is gespoten in Olijf Groen de standaard kleur voor rakketten gebouwd na 01-01-1945, op de Backfire foto is een A-4 in Engelse zwart/wit kleur tezien.
De enige fout in het geheel zijn de hijsbanden van de raket deze zijn niet in over eenstemming met de voor dit doel ontworpen banden.
De banden die er nu op zitten zijn beter maar nog niet correct ik zoek nog naar de juiste schakels en andere delen moeten worden ge scratchd.
Ja een klemmetje op de hijs dit wordt als aller laatste weggehaald zodra de hijskabel is
gelijmd op de trommel, nu zou ik alles nog los kunnen maken dan niet meer.
Om de kraan te ontlasten van het gewicht van de raket is deze op twee 1mm dike staafjes gezet deze stabilizeren daar bij ook nog de raket op haar plaats boven de Vidal trailer.
Er is voor gekozen om de kraan te laten zien in hand bedrijf, daar om zijn alle elektrische kabels opgeruimt en staat er ook geen aggregaat op de plaat.
With many thanks to Mike Imhoff USA for the use of his exelent detail photo's of the Hendon original Stratenwerth crane.
Groet Bert
Na een jaar bouwen met veel onderbrekingen is hij dan op een oortje na gevild en is de TAKOM Stratenwerth kraan gereed.
Ja hij lijkt op de Fries Strabo kranen maar is het net niet, dit is een in liesensie gebouwde Frieskraan maar met aanpassingen voor het
takelen van de A-4 raket aanpassingen voor namelijk in de hijshoogte en de aandrijving voor het verplaatsen van de kat.
Het model is gebaseerd op een origoneel uit de collectie van het RAF museum op Hendon, en is eigenlijk zo uit de doos tebouwen.
De enige aanpassingen die ik gedaan heb zijn een andere hijsdraad, en staaldraden voor het bedienen van de beide scharnierende masten,
daarnaast zijn er drie verschillende ketting diktes toegepast om dat die van Takom te dik zijn.
Foto uit het Backfire report IV2RG copyright
Als info bij het bouwen van de kraan is het Raport on Operation Backfire met een aantal foto's goede info dit raport kun je downloaden met de navolgende link
V2ROCKET.COM - Operation Backfire at Altenwalde/Cuxhaven
www.v2rocket.com
Strabokran
Strabokran = Straßenbockkran der Firma J.S.Fries. Das Buch `DER STRABOKRAN` in der Panzerinstandsetzung, Zeitgenössische Bilder im Einsatz, Zeichnungen in 1/35, varianten 15t 16t 20t,Technik, Patente, Tabellen
www.strabokran.de
Deze set van TAKOM kun je moeilijk los in je kast zetten zeker niet met de A4 in de takel, heb er daar om voor gekozen het geheel op een plaat te zetten maar niet in de vorm van een Dio setting maar de modellen rechtstreeks op een ondergrond afgewerkt in Antraciet kleur.
Op deze manier komen de in German Dark Yellow gespoten modelen naar mijn mening goed uit.
De Kraan en Vidal wagen zijn in basis menie kleurig gespoten en daarna in het veld schraal in Dark Yellow zo zie je dus door het geel nog de menie schemeren en zelfs "vergeten" plaatsen zonder yellow.
Bij de A-4 is de gevechts kop nog niet geplaats deze komt los van de raket aan op het treinstation zie Backfire foto.
De A-4 is gespoten in Olijf Groen de standaard kleur voor rakketten gebouwd na 01-01-1945, op de Backfire foto is een A-4 in Engelse zwart/wit kleur tezien.
De enige fout in het geheel zijn de hijsbanden van de raket deze zijn niet in over eenstemming met de voor dit doel ontworpen banden.
De banden die er nu op zitten zijn beter maar nog niet correct ik zoek nog naar de juiste schakels en andere delen moeten worden ge scratchd.
Ja een klemmetje op de hijs dit wordt als aller laatste weggehaald zodra de hijskabel is
gelijmd op de trommel, nu zou ik alles nog los kunnen maken dan niet meer.
Om de kraan te ontlasten van het gewicht van de raket is deze op twee 1mm dike staafjes gezet deze stabilizeren daar bij ook nog de raket op haar plaats boven de Vidal trailer.
Er is voor gekozen om de kraan te laten zien in hand bedrijf, daar om zijn alle elektrische kabels opgeruimt en staat er ook geen aggregaat op de plaat.
With many thanks to Mike Imhoff USA for the use of his exelent detail photo's of the Hendon original Stratenwerth crane.
Groet Bert
Bijlagen
Laatst bewerkt: