🏆 Winnaar (stijn) T-29-5 (KLAAR)

Dit model is van de winnaar van deze FOC

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Mijn project voor deze FOC wordt de T-29-5.

1k0.jpg


Een russische tank welke de beoogde opvolger zou worden voor de T-28. Zelfde configuratie met drie koepels echter is deze van de later beroemde Christie wielophanging voorzien. Het idee hierachter was dat de tanks sneller zou worden en dat deze net als de BT serie tanks op wielen en tracks kon rijden. De ontwikkeling begon in 1934. De T-29-1, 2, 3 waren papieren projecten. Het eerste gebouwde prototype was de T-29-4 en T-29-5. Ik kan op wat details na geen duidelijke verschillen tussen de twee vinden behoudens dat volgens de gegevens de T-29-5 meer woog (23,5 ton vs 16 ton voor de T-29-4) dus de T-29-5 zal wel dikke bepantsering hebben gehad. Er is geen duidelijk beeld wat er met de tanks in WO-II is gebeurd mogelijk hebben ze bij het Leningrad front meegevochten.
later zijn er nog 2 of 4 productie T-29 tanks gemaakt met vele verschillende details.

De referenties
1k0.jpg

Ik maak gebuikt van deze twee boeken Steel Fortress T-28 tank van Barbarossa books. Mooi boek in engels met goede informatie. Ook schaal tekeningen. Het model komt goed overeen met deze tekeningen zie onder.
1k0.jpg


De schaal tekeningen en model er op
1k0.jpg

1k0.jpg


Deze lijken goed overeen te komen voor het Fortressboek

tweede boek is Wydawnictwo militaria T-28 deel 160
Hierin is wat minder info over de T-29 en de schaal tekenningen zijn mooier dan die van het andere boek maar ze komen niet overeen met het model. Zie onder
1k0.jpg


Nu heb ik wel vaker gelezen dat de tekeningen die in de Wydawnictwo militaria boeken staan niet geheel overeen komen. Ik ga in mijn bouw uit van de tekeningen uit het steel fortress boek.

Het model.
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg


Nou daar is weinig goeds over te zeggen alles is scheef wielen zijn niet rond net als de wielassen zitten onder de gietfouten. Alle details zijn erg rudimentair. Ik zal een hoop van deze details moeten verwijderen en zal veel nieuw moeten maken. Maar de is de bedoeling van deze FOC. Eerlijk gezegd zou het model zonder deze FOC mogelijk weer de kast in gaan na alles gezien te hebben. Er is een ding waar ik mij misschien niet aan ga houden en dat is geen aftermarket tracks. Van het model zijn het klompjes witmetaal de een nog slechter dan de ander. Ik vind het zelf wel zonde om veel tijd in het model te steken en dan de hele tijd naar zeer slechte tracks te kijken. Misschien gooi ik er setje fruil T-28 tracks tegenaan niet helemaal het zelfde maar 100X beter dan wat er in de kit zit. Nou ja ga er nog over denken.
Maar ik ga mijn schouders er onder zetten en hoop dat ik jullie goed kan laten delen in het proces.

groet stijn
 
Laatst bewerkt:
Stijn,

Voor een oude resin kit, vind ik hem echt niet verkeerd! Ik bedoel...het was vroeger niet ongebruikelijk om voertuigen als massieve baksteen te gieten....deze is netjes hol.

Maak er wat moois van!

Alex
 
Beste alex dat is waar. Maar was deze maar uit een klomp was het model niet krom getrokken. Ik zal heel wat versteviging moeten aanbrengen om het haaks te krijgen. Ik heb gisteren de wielen gedaan was een hele hoop werk plaatjes volgen.
 
Oke ben bezig maar gaat langzaam. Zoals ik heb laten zien zijn de loopwielen niet echt rond. Ik heb ze bijgewerkt met de hand en de draaibank. Ze zijn nog niet perfect maar ik kan ze niet geheel rond maken want dan klopt er niets meer van qua dikte. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik niet naar wat oude BT-7 wielen moet kijken.

1k0.jpg

Om ze goed in de draaibank te zetten hen ik ze op een bout gezet zo zou je het ook met een boormachine kunnen doen
1k0.jpg

1k0.jpg


Ook ga ik nieuwe binnen wielen maken want de wit metalen lijk nergens op.
Gezien ik ze niet allenmaal precies kan draaien maak ik ze uit verschillende lagen. Hierdoor kan ik wel alles het zelfde maken.
Ik heb met een cirkel snijder grof de maat uitgesneden en in een boutje op een rij gezet en afgedraaid tot een goede maat. Hier is een draaibank wel heel handig voor. De dikkere delen heb ik nog grofer op maat gemaakt omdat door de 2mm dikte ik er neit goed met de cirkelsnijder doorheen kwam. Hierna weer in een boutje gezet en afgedraaid.
1k0.jpg

1k0.jpg


Zo 8 mooie rondjes precies op maat
1k0.jpg


En de dikkere rondjes voor en na.
1k0.jpg


Binnenkort zullen jullie zien hoe dit alles samenvalt.
Het is niet veel maar toch wou ik even laten weten dat ik bezig ben
 
Ik denk dat ik toch op zoek zou gaan naar een goedkope BT en daar de wielen van zou pakken …

Wat het draaien van de binnenste wielen betreft: zou het niet makkelijker zijn om een stuk staafmateriaal te nemen en dat in de draaibank te zetten, in plaats van een stapel schijfjes plastic plaat?

Maar het past wel goed in deze FOC, als je het mij vraagt: je laat goed zien hoe je een slecht model aan kunt pakken :)
 
Beste Jakko

ja misschien toch maar op zoek naar de BT wielen ik ga even kijken wat de maat is. Wat betreft de stapel schijfjes hier is het voordeel van dat je ze dan allemaal van de zelfde dikte hebt uit plastiek plaat. In tegenstelling tot een staaf die je dan weer goed in plakjes moet maken met weer kans op meetfouten met verschillende diktes of niet mooi recht en zo.

Groet stijn
 
stijn westerbos zei:
Beste Jakko

ja misschien toch maar op zoek naar de BT wielen ik ga even kijken wat de maat is. Wat betreft de stapel schijfjes hier is het voordeel van dat je ze dan allemaal van de zelfde dikte hebt uit plastiek plaat. In tegenstelling tot een staaf die je dan weer goed in plakjes moet maken met weer kans op meetfouten met verschillende diktes of niet mooi recht en zo.

Groet stijn
Exact! Stijn, ik dacht in het begin: mwa, resin kit, ach. Nu vind ik hem heel interessant worden! Ben benieuwd!
 
Zo ik heb even naar de loopwielen gekeken de wielen van de BT-& zijn helaas niet geschikt ik heb mijn oude eastern expres BT-7 erbij gehaald en ze komen niet overeen. Dus het wordt of accepteren of nieuwe wielen maken maar dan 8x (ik doe de achterste dan niet) dat zal wat worden. Kunsthars afgietingen maken heb ik nog nooit gedaan dus dat lijkt me ook niets.

Dus ik heb me even met de romp bezig gehouden. Ik heb alles recht gemaakt door er dikke plastiek balken in te lijmen met twee componenten lijm. Hiervoor heb ik een trucje uit een van de boeken van steven zaloga. Namelijk de lijm op een postit maken met een tandenstoker daarna kan het velletje met de resten zo de prullenbak in geen gedoe met een plakkerige rest en je kan zo een nieuwe maken.
1k0.jpg


Hier zijn alle balkjes in gelijmd en met klemmen vast gezet (gelukkig heb ik veel kleine lijm klemmen)
1k0.jpg

1k0.jpg

de balken heb ik grof op maat gemaakt en toen met een schuurschijf precies op maat gemaakt gaat makkenlijk en snel ben echt dol op het proxxon schuurschijfje.
1k0.jpg


De achterzijde was heel slecht met de twee luiken en krom deze heb ik verwijderd en een nieuw deel gemaakt en in gelijmd.
Voor
1k0.jpg

Na
1k0.jpg


Bouten en schanieren moeten nog ik heb alleen de panelen erin gekrast. Hiervoor heb ik een heel handig tooltje
1k0.jpg

Doordat het onder een hoek is kan je goed over kleine lijntjes krassen en zien wat je doet en het is heel scherp.

Nou dat was hem weer even.
Groet stijn
 
stijn westerbos zei:
de lijm op een postit maken met een tandenstoker daarna kan het velletje met de resten zo de prullenbak in geen gedoe met een plakkerige rest en je kan zo een nieuwe maken.
Ik gebruik daar altijd kassabonnetjes voor.
 
@ alex, ik zal de diameter en breedte eens nameten, en ja de gaten zaten er altijd in. Ik heb reeds besloten om nieuwe te maken. Ik heb het project al in mijn hoofd in stappen uitgedacht (dat is voor mij meestal het belangrijkst en dit doe ik altijd als ik in de auto naar werk rij) voor de gaten ga ik een mal maken.

@ Eric, ja het gereedschap. Ik ben echt een enorme gereedschap fan. Ik spaar dit ongeveer even erg als modellen. Ik vind het altijd leuk marktplaats af te struinen voor leuk gereedschap. En ik kan vaak wat handige dingen van mijn oom krijgen die in de metaalbouw zit. En op mijn werk hebben ze vaak handige dingen die ik kan hergebruiken.
De draaibank heb ik ooit van mijn ouders gekregen toen ik 20 werd. En zoals je op de foto's kunt zien heb ik een heel rek evergreen plastiek hangen dit heb ik ook ooit op marktplaats voor heel weinig gekocht.
Zie hier wat foto's van de mancave en gereedschap. En ja de T-29 is klaar voor de frees om de alle details er af te halen deze ga ik er weer zelf op maken.

Dus even wat foto's. En ik hoop dit het gepast is deze foto's in op het FOC forum te zetten al is maar om te laten zien waar ik mee werk.
1k0.jpg

1k0.jpg
[/img]
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 
Kijkend naar die laatste foto vraag ik me een beetje af hoeveel kit je bij dit model wel niet nodig denkt te gaan hebben? :)
 
Stijn,

Ik had deze wielen nog in de spares box liggen....heb je daar wat aan? Ze zijn wel een stuk smaller.....maar misschien kan je ze aanpassen???

diameter 23,6mm


groet,
Alex
 

Bijlagen

  • wielsen.jpg
    wielsen.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 1.133
Alex top dank je wel ze zijn maar 0,8 mm te klein nou daar ga ik het voor doen. En met wat trucjes kan ik ze wel aanpassen.Ik neem even contact met je op.
Dank je wel
Groet stijn
 
Zo het was even stil. Dit was door een gebrek aan tijd. Helaas kan ik door dienstverplichtingen niet naar SMC maar heb daarin tegen wel tijd gehad om iets aan de T-29-5 te kunnen doen.
Ten eerste is er nieuwe informatie aan het ligt gekomen hieruit blijkt dat de info uit mijn inleiding wat inaccuraat is. Bij deze de link naar de nieuwe info.
http://tankarchives.blogspot.com/2019/09/the-golden-standard.html

Dan de wielen, ik heb van Alex nieuwe Bt-5 wielen gehad. Deze zijn een heel stuk beter dan de kit wielen ten eerste zijn ze rond. Ze zijn wel wat te dun en net niet groot genoeg. Dus ik heb ze aangepast. Rondje er bij en stripje eromheen. En toen weer af gedraaid, er moeten nog wat bouten en zo op maar het is een goed nieuw begin.
1k0.jpg

voor het afdraaien
1k0.jpg

in de draaibank

1k0.jpg


na het afdraaien

1k0.jpg


Tja en dan het model. Ik ben hier verder mee gegaan. Het is allemaal erg scheef. Ik heb de binnen kant verder stevig gemaakt.
1k0.jpg

Een goede opties voor sterke verbindingen op plaatsen die je niet meer ziet is secondelijm met bakpoeder. Dit geeft een harde zeer sterke verbinding. Ook kan je hier goed gaten mee vullen. Goedkoop snel droog en heel hard.

Ik heb de bovenkant met een vrees van details ontdaan en de inlaat bakken met roosters verwijderd zodat ik hier nieuwe in kan bouwen die hol zijn. Hierna heb ik hier een plastiek plaat op gelijmd. Hierdoor kan ik makkelijker nieuwe details erop lijmen.
1k0.jpg


Zo de nieuwe bovenkant
1k0.jpg


Daarna heb ik de onder en bovenkant op elkaar gelijmd
1k0.jpg


De zijkanten waren helemaal ongelijk met grote gaten er in die na uitgebreid schuren en in de vrees zetten nog steeds nergens op leken. Daarom heb ik besloten alles eraf te halen en dunne plastiek plaat erop te lijmen. Nu heb ik een mooie rechte ondergrond en kan ik de details er gewoon op lijmen.
1k0.jpg


1k0.jpg


Het begin een beetje geheel scratch te lijken maar er zit toch echt een oude kit onder.
Zo dat is klaar nu kan eindelijk het leuke werk beginnen de detail er op zetten. Dit kan ik weer in kleine stappen doen dus ik hoop gestaag vooruitgang te boeken.
 
Ik wilde net zeggen: „Had je hem niet net zo goed helemaal zelf kunnen maken?” maar dan las die zin onder de laatste foto :)
 
Stijn,

Je hebt zeker niet stilgezeten! Mooi dat je toch wat kon met de wielen....ik heb nog gezocht of ik er nog meer had, maar dit is het helaas.

Die bovenbouw pak je ook grondig aan; well done.
Alex
 
zo het was even stil van mijn kant druk druk met andere dingen. Tevens is het model voor elke kleine stap veel werk. Hierdoor komen er niet veel updates ondanks dat ik wel wat heb gedaan. Maar de loop wielen zijn af en ik heb weer wat aan de tank zelf kunnen doen. Eerst de wielen.
Ik was gebleven bij de wielen die ik van Alex had gekregen ik heb deze wat dikker gemaakt en afgedraaid en dubbel gemaakt.
Van links naar rechts. De dubbele wielen, de kerkjes erin gemaakt dit heb ik met een klein zaagje gedaan, malletje er op voor aftekenen van de bouten, de binnen velg erop die ik eerder heb afgedraaid, en laatste plaatjes alle boutjes erop.
540.jpg


Het malletje voor de bouten in werking gemaakt aan de hand van de schaaltekening.
540.jpg


vervolgens de achter assen gemaakt, hiervoor te lang plastiek er in gelijmt en vervolgens met klein stukje buis een mal gemaakt voor 8x precies afzagen zie resultaat. Hierdoor komen later alle wielen even ver uit het model staan voor een strak geheel
540.jpg


Nu binnen asje van koper lekker sterk
540.jpg


Het verschil tussen de wielen uit de kit en de die van mij, ik vind het goed gelukt
540.jpg


Buiten de wielen heb ik nog meer gedaan. Nieuwe klep voor de luchtinlaat gemaakt de andere was schots en scheef.
540.jpg

540.jpg


Klep in aanbouw met haakse hoeken om alles recht te houden.
540.jpg


Aan de voorkant zitten uitsparingen ik denk voor de vering. Na veel naar de tekening kijken heb ik ze nagemaakt door eens uitsparingen in de romp te maken met de frees. zie beneden
540.jpg


Hierna in kleine bakjes soort drop in vering gemaakt die in de uitsparingen is gelijmt en alles gevuld en geschuurd.
540.jpg


Na het vullen en schuren.
540.jpg


Zo alles bij elkaar is het model nu zo.
Alle wielen aan het model nog niet vast ze de uitlijning wordt nog beter.
540.jpg

540.jpg

540.jpg
 
Heel net werk, dat gaat er veel beter uitzien dan het model recht uit de doos.
 
Ik vind de wielen een grote verbetering. Mooi hoe je dit hebt gedaan. Ik vind het verduidelijkend hoe je de mallen maakt en toepast.

Ook de romp is sterk verbeterd. Ik begrijp dat je hier veel uren in hebt zitten. Juist wat je deelt over deze stappen, vind ik leerzaam.

Succes met het vervolg.

Jan
 
Terug
Bovenaan