Stijn, Kursk 1943

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
Beste allen,
Ik ga meedoen met de FOC.
Het is een leuk en uitdagend onderwerp waarmee je echt even buiten je comfort zone kan komen.
Toen ik de FOC eerst zag dacht ik aaaaa ik ga een voertuig met interieur bouwen. Keuze genoeg in de stach.
Maar dat is niet echt uit mijn comfort zone. Uit mijn comfort zone zijn figuren en diorama.
Maar ik heb mezelf voorgenomen niet iets nieuws te kopen voor de FOC. Dus ik heb in de stach gekeken en de afgelopen tijd is er langzaam een idee opgekomen. Het is nog niet geheel af in mijn hoofd maar dat komt wel.
Het idee,
Een bunker bij kursk met een 76mm regimental gun, uitgeschakeld of de bemanning uitgeschakeld. En dan buiten de bunker zichtbaar door de schietopening enkele Duitse soldaten die het zekere voor het onzekere nemen en iet snaar binnen gooien/ schieten.
Zicht punt is vanuit de bunker naar buiten dus het kanon zal vooraan staan en de hoofdrolspeler worden. En dan door het schietgat heen kan je de duisters zien. Dus ik denk dat het een echte boxdiorama wordt.
De spullen
IMG_4083.jpeg
ICM: 76 mm regimental gun
Hussar resin wielen
Bastion 35 45 mm antitank gun bunker van hout. De 76mm gaat hier perfect in passen
Dragon: sturmpionier
En ik ga nog op zoek naar een goed russisch figuur.
Referenties
IMG_4085.jpeg
IMG_4087.jpeg
Ik heb er zin in en hoop dat het gaat worden wat ik in gedachten heb.
Zodra ik wat af heb zal ik met foto’s de grove layout uiteen zetten.

Fijne avond iedereen.
Groet Stijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi plan, Stijn! en leuk dat je juist iets kiest buiten je comfort zone.

Het doet me denken aan de display in 1 van de bunkers van de Merville batterij in Normandie; daar is een scene gemaakt met lichteffecten en rook en sta je als bezoeker ook achter het kanon en hoor je van buiten de aanval van de Britten. Mooi onderwerp!

Ik ben benieuwd wat voor display je in gedachten hebt......Stuk van de achterkant van de bunker afzagen en rondom afschermen met een paneeltje?? Ben heel benieuwd.

Merville.JPG

Klinkt goed Stijn 👍 en ook nog met een bunker van Bastion 35 😛 een merk dat helaas niet meer actief is..

Happy Shadowboxing 🙂

Oke het is al weer een hele tijd geleden dat ik de eerste post deed. Maar tijd is bij een jong gezin niet echt in overvloed. De bunker is deels af. Ben begonnen met het kanon. En heb de dragon figuren ingeruild voor figuren van jaguar die ik reeds had. Die hebben toch nog meer een actie pose wat het diorama beter uitkomt. Op het A4 tje een grove opstelling.
Plan is om het geheel taps te laten toelopen voor false diepte. Granaat trechter pal voor de bunker met de duitsers erin. Mogelijk maak ik dan ook schade aan het kanonschild waardoor je beter naar buiten kunt kijken. Dat wordt nog een beetje puzzelen.
IMG_5219.jpegIMG_5222.jpegIMG_5221.jpegIMG_5220.jpeg

Mooie opzet Stijn, en een goeie start voor deze FO.!
Zaten al die stammetjes in die bunker-kit?
Leuk hoor dat je allemaal items uit je eigen voorraad gebruikt......dat zou ik ook wat vaker moeten doen! 🤣

Terug
Bovenaan