Spoorweggeschut is toch zo ontzettend passé

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Des te groter een kanon is, des te moeilijker het is om over land te verplaatsen. Een van de oplossingen voor dit probleem was het plaatsen van zwaar geschut op treinstellen. Een oplossing die de Duitsers tot het uiterste doorvoerde met de ontwikkeling van het 'Dora' spoorwegkanon.
schwerer-gustav-shooting-curve.jpg

De kracht van dit geschut was ongekend maar de problemen om het in stelling te brengen waren dan ook erg groot. Zo moest er een special dubbelspoor aangelegd worden om het stuk te kunnen verplaatsen. Slagkracht combineren met de mobiliteit van een treinstel had dus zijn grenzen bereikt naar het schijnt. Echter na de tweede wereld oorlog kwam er een andere oplossing. De Russen combineerden namelijk de SS-24 (Scalpel) ICBM met een trein.

D2455_z.jpgOverview of the RT-23 'Molodets' Missile Train 01.jpg

Overview of the RT-23 'Molodets' Missile Train 04.jpg

Dit project is helaas ook alweer uitgerangeerd en volgens berichten is er geen geld meer om een opvolger te financieren. Hiermee zou dan de ontwikkeling van spoorweggeschut geheel ten einde zijn gekomen.

Laatst bewerkt:

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Net als je denkt dat als zelfs de Russen hun ICBM's op treinen definitief in het museum gezet hebben.....
...vinden de Noord-Koreanen het idee opnieuw uit..

noord korea icbm.jpg

Om te beoordelen hoe gevaarlijk dit is. Vraag je, je wel af of de Noord-Koreaanse treinverkeersleiding net zo goed functioneert als de Nederlandse:hm:

Stel nou dat je er als eerste een model van wil maken.....Helaas zijn dan Japanse treintjes fanaten je al voor geweest;
jap model.jpeg

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2
Ik kan me niet voorstellen dat de bovenleiding dit prettig vindt ….

Tini Hendriks

“Jean a une longue moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
Figure painting. AS 42, sdkfz xxx
😂 en de eikenhouten bielsen… Waar kan ik ze bestellen? Altijd handig als ik de treindienstleider weer eens niet aan de telefoon krijg 😬

Bovenaan