Soviet Female Tanker

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
doorlooptijd van 1 week
Hoi Martin,

Hoeveel uren heb je bij benadering nodig voor zo'n kunstwerkje? Als ik het goed heb gegrepen, werk je met een 'nat palet'. Ik kan me voorstellen dat je dan sneller start met een volgende sessie. Voor mij kan er zo een of meer weken tussen zitten, voordat ik de penseel weer oppak, kun je de verf dan zolang goed houden?
SBS beschikbaar
Ga ik bekijken, dankjewel voor het blijven delen.

Groeten, Jan

Hallo Martin,
Een prachtig geschilderd figuurtje van de vrouwelijke luitenant (jr.) van de tanktroepen.
Onderscheiden met de Orde van de Patriottische Oorlog en -zo lijkt het- de Orde van de Rode Banier.
Echter, ik twijfel, of die Orde van de Rode Banier wel juist is weergegeven, zie de rode ster gedeeltelijk en geheel weergegeven, is ook de richting van de vlag en positie van de vlaggenstok in spiegelbeeld.
Mogelijk een andere medaille ? maar ik kan geen andere gelijksoortige onderscheiding vinden.
1618667951040.png t.o.v. 1618668017543.png

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans
Bedankt mannen,
Een nat pallet gebruik ik 1 tot 2 dagen daarna ontmengt de verf waarna je het niet goed meer kan gebruiken.

@ Hans de sculp is op basis van deze foto

91C298F9-48C1-4BD8-86E4-B46412C1A8FC.png
geen idee welke medailles het zijn

Hallo Martin,
Na nog wat verder zoeken, kwam ik uit, dat de vrouw op de foto, senior luitenant Aleksandra Grigoryevna Samusenko is.
Ze heeft op de foto drie sterren op de schouderepaulet, i.p.v. een ster op de buste, wat haar een senior luitenant maakt.
De medaille is het Sovjet Garde insigne.
1618697242306.png
Zoals je ziet, klopt het met de buste, en is dus niet gelijkend met mijn eerder vermoeden, van de Order van de Rode Banier.
Aleksandra Samusenko, geboren in 1922, zou de enigste vrouwelijke tankcommandant (T-34) in het 1ste Garde Tankleger zijn geweest.
Zij werd op 27 juli 1943 als liaison-officier bij de 97ste Tankbrigade onderscheiden met de Orde van de Rode Ster voor het uitschakelen van 3 Tiger-tanks. Ze was toen al onderscheiden met het Garde insigne en de Orde van de Patriottische Oorlog 2e klasse (zie buste)
In de zomer van 1944 werd ze als verbindingsofficier tot kapitein bevorderd.
Op 3 maart 1945 werd ze gedood in het plaatsje Zülzefitz (nu Suliszewice) (76 km oostelijk van Stettin/Szczecin).
Naar verluidt, zat ze met een groep tanksoldaten in de duisternis op een eigen tank, toen deze onder vuur werd genomen. Zij en de groep sprongen van de tank, en waarna deze zich in beweging zette. Daarbij werd Samusenko overreden. Postuum werd haar de Orde van de Patriottische Oorlog 1e klasse verleend.
(uit diverse Russische bronnen)

Hoi Martin

Mooi werk weer wat je hier laat zien!!

Even veder @Jan van Harn
Voor mij kan er zo een of meer weken tussen zitten, voordat ik de penseel weer oppak, kun je de verf dan zolang goed houden?
Ja! Tot idd wel 2 weken na aanmaken van een (afsluitbare!) wet pallet kan ik de (Vallejo!) verf gebruiken.
Let wel, het verf droging proces gaat HEEL langzaam, dus wordt dikker en uiteindelijk hard.
Door de verf iedere keer weer met water nat te maken wordt deze weer 'ge-reactiveerd', zodoende.

Nog beter is natuurlijk gewoon niet zoveel verf gebruiken en/of het mengsel te gebruiken per sessie.
Maakt het natuur getrouwer dat de figuren niet allemaal dezelfde kleur uniform hebben, en door het schilderen in sessies en verschillende kleur nuances onstaan net als in het echie!
Dit voornamelijk bij 1/35 figuren schilder sessies, bij busten heb je meer verf nodig maar kun je delen dus in sessies doen.
Hih

Dit even terzijde om niet af te lijden van Martins mooie werk!!

Grtz
Erik

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Hoi Martin en Erik,

Bedankt voor wat betreft de wet palet. Ik blijf het nog even bij de droge palet houden, aangezien er bij mij niet altijd regelmaat in zit. Ik maak nu trouwens gebruik van de Jaume Ortiz methode voor gezichten en combineer dit met dingen die ik zie en lees. Voor mij is het vooreerst mooie figuren voor bij de modellen, waarbij ik julie inbreng waardeer.

Groeten, Jan

Bovenaan