Something different: a German in bronze _finished_

Ik ga een 1:16 Wikinger soldaat weergeven als een bronzen beeldje.

Wat heb ik gedaan? Lijmen en plakken, daarna een laag primer. Hierna een laag metallic autolak in een brons kleur. Dun, maar je verliest hoe dan ook wel wat details. Dat kun je niet voorkomen want de verf is dik geeft niet een bronzen beeld is nooit vlijmscherp..
Zie de foto's. Nu even een paar dagen alles uit laten harden en daarna ga ik twee laagjes lak aanbrengen. Hierna een onverdunde wash met iets van burned umber of zo en dan de opliggende delen schoon poetsen.

Hier een tussenfoto. Idee is uit een oud Verlinden Magazine. Srry de foto's zijn niet bijster goed.

Kristof Pulinckx zei:
Hi John,

Ik heb dat Verlindenmagazine ook nog liggen en dat is iets wat ik ook nog eens wil doen.
Ga je wat verwerken met highlights en schaduw?

Grtz

Kristof

Hee Kristof, moet je doen. In het echt ziet ie er al aardig statue-achtig uit.
Volgens het artikel van Francois moet ik dus ff wachten en vervolgens een wash maken. Hij noemt zwart, umber en sienna. Maar goed dit is smaak denk ik. Daarna poetsen en je hebt diepte. Hij geeft ook nog aan dat ie meubelwas erop smeert voor de glans of highlight. Ik twijfel hieraan. Mss dat ik wat lak ga nemen, maar die laat zich weer niet goed boenen. 😉 🙄 🙄
Mss wat oppoetsen met watten/cotton of zoiets 😕:

brons wil nog wel eens wat zwartig worden, dus je kunt evt met een zwarte borstel nog wat drybrushen met zwart!

tip voor een volgende keer:

autolak uitspuiten in een potje met een deksel (desnoods een spuitkapje nemen met een slangetje eraan, zoals vaak op siliconenolie zit, maar dan schoon en vetvrij), even schudden na een paar minuten, en dan is, als het goed geschud is, de verdunner en het drijfmiddel eruit (komen vaak wel bellen uit!).

dit kun je met de juiste verdunner goed verdunnen (pas wel op, 't is vaak niet de beste verdunner om op kunststof te gebruiken, al zijn 95% van de spuitbussen tegenwoordig op acryl basis!), en dan met de airbrush aanbrengen.

grote naald, want het is een behoorlijk grof pigment, met een .25 naaldje red je het niet, denk eerder aan .40 of .50!

ik heb zo al heel wat automodelletjes in de verf gezet!

Timo

Ik vind dit wel origineel, weer eens wat anders dan camouflage, dit kan prima als levend standbeeld op de Dam gaan staan, valt het niet op dat hij de weg naar huis niet kon vinden 😛 😛

Hierbij de eindfoto's. Op een sokkeltje.
Ik heb hem een wash gegeven van zwart met umber en wat sienna. Daarna even poetsen met een wattenstaafje met autolak hoogglans. Dit is het geinige resultaat. Hij staat op mijn schouw lekker te glimmen van trots.

groeten John.

Hee John,

ik vind het ook erg mooi gedaan!
Vind alleen dat de sculpter het figuur de mp anders vast had moeten laten houden, niet zo fijn in evenwicht.

voor de rest ziet het er lekker 'zwaar' uit.

René

Terug
Bovenaan