Af! Sherman VC terugbouwen naar V (bonus: diepwaaduitrusting)

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M2 half-track en Israëlische M247 DIVADS
Sherman-modellen zijn er zat in 1:35, maar M4A4’s, oftewel Sherman Mk. V’s in Britse termen, niet echt. Ja, er zijn er van Dragon, maar die vind ik niet om over naar huis te schrijven vergeleken met het model van Asuka — dat ondertussen amper meer te vinden is, vanwege Asuka’s schijnbare beleid om alle varianten van de Sherman één keer te maken en dan door te gaan met een volgende.

Maar: Sherman Mk. VC’s, met het 17-ponderkanon, zijn wel makkelijk te pakken te krijgen, dus waarom niet eentje terugbouwen tot een gewone Mk. V? (Als terzijde: aanduidingspurist zijnde, zal ik hier niet de naam Firefly gebruiken voor Shermans met 17-ponder. Tijdens de oorlog werd schijnbaar bijna elk voertuig met zo’n kanon Firefly of ook Mayfly genoemd, niet alleen Shermans. Dat de naam alleen op die laatste is blijven plakken is, volgens mij, wederom de schuld van de eerste generatie schrijvers over pantservoertuigen uit de jaren ’60.)

M’n onderwerp voor dit model is (alweer) een echt bestaande tank:

F79F7CF7-E3BA-4770-A3F4-C8CCCBFD1210.jpegFBB8056A-E6A5-4D46-AD67-E8AC5A0F44B3.jpeg87910074-632B-4B8D-940D-F6C4B77471F0.jpeg7148C733-38E6-41A4-9DD0-EFBE1C333BA2.jpeg

Wederom een voertuig van operatie Infatuate II, de landing bij Westkapelle op 1 november 1944. Cock o’the North was de tank van de onderbevelhebber van het A-eskadron van 1 Lothians and Border Yeomanry. Op de eerste foto staat hij zoals ik van plan ben hem te bouwen: met de volledige diepwaaduitrusting zoals hij aan land kwam. Daarna is hij in het noorden van Walcheren ingezet, en is daar ook gefilmd en gefotografeerd. De andere drie foto’s zijn van na de oorlog, toen hij in de Zuidstraat op het dorp stond.

Voor het model heb ik de volgende dingen aangeschaft:

BE57C065-7065-48A4-B2F3-C6E3E292C3A5.jpeg

De Sherman is van Rye Field Model, vooral omdat ik de laatste paar jaar al een aantal Asuka Shermans gebouwd heb en wil zien hoe deze zich daartoe verhoudt. Diepwaaduitrusting is van Resicast, voor zover ik weet de enige keuze afgezien van zelf bouwen, en een set rupsbanden van AFV Club. Ondanks m’n eerdere problemen daarmee heb ik toch deze set maar gekocht, omdat al de rest óf nog bewerkelijker lijkt te zijn, óf van tin is, en daar houd ik niet zo van.

Qua ombouw is het op zich eenvoudig genoeg: kanon en -schild vervangen door een 75 mm, ladersluik weghalen en toemaken, evenals de achterkant van de toren, boegmitrailleur plaatsen en wat kleinere aanpassinkjes doen aan gereedschap en zo. Vanwege de diepwaaduitrusting ligt dat net een beetje anders, maar ik zal proberen uit te leggen wat er nodig is als je die niet plaatst, zodat dit onderwerp hopelijk ook nuttig is voor wie geen tank op het strand wil bouwen :)

Ik ben begonnen met de romp, volgens de instructies:

89173DA2-7789-4E18-92E5-E56DF284CB9A.jpeg

Dit past op zich allemaal goed, maar net wat minder fijntjes dan bij Asuka. Ik had een beetje vulmiddel nodig op de neus, om de naad tussen de eindoverbrenging en de rest van het transmissiepantser weg te werken.

Dan door met de aandrijf- en spanwielen:

5DE53B4F-9AC9-472E-B317-19555C5DF60A.jpeg

Het model heeft drie stijlen aandrijfwielen, en ik denk op foto’s te zien dat deze op Cock o’the North zat. De spanwielen hebben de rand aan de binnenkant van de velg, en niet geëtst zoals bij de meeste andere modellen die hem ook hebben, maar door de velg als twee delen te gieten die om het middelste deel van het wiel heen gelijmd moeten worden. Dat levert wel een naad op, die ik nog weg moet werken, maar echt anders dan de normaal te verwachten gietnaad daar is dat toch ook niet.
 
ik dacht dat het alleen bij mij lopendebandwerk was met bouwen :) maar dat lukt bij jou ook aardig lijkt mij :D
ben benieuwd wat het wordt ga hem zeker volgen :+:
 
Tegenwoordig laat ik mezelf alleen maar aan een nieuw model beginnen als het huidige/vorige een nieuw stadium bereikt heeft — d.w.z. als het geschilderd kan worden, af is, of ik er écht geen zin meer in heb. En omdat ik liever bouw dan schilder, is dat eerste punt dus een goed moment om aan de volgende te beginnen: dan kan ik die bouwen terwijl ik de andere schilder.

Qua bouwen van dit model ben ik er ondertussen al achter dat RFM net wat beter detail lijkt te hebben dan Asuka, maar dat Asuka beter te bouwen is. Deze Sherman heeft last van nét niet zo heel lekkere pasvorm — zeker niet slécht, hoor, het is absoluut niet alsof je een Revell USA-model uit de jaren ’70 bouwt — en dingen als:

6352E342-7443-453F-8DE1-7AF1D0DC0C98.jpeg

Die assen horen vlak te zijn aan de uiteindes, maar bijna allemaal hebben ze een holte vanwege de uitdrukker van de mal die op die as duwt. En als je die eraf snijdt, dan passen ze wel in de tegenoverliggende arm, maar echt lekker toch niet.

FDC54191-FBBA-41B1-8D08-6B8554B5E51E.jpeg

Ook snap ik niet waarom RFM twee verschillende delen geeft voor deze veerarmen (één set van zes met de assen aan de rechtse arm, eentje met de assen aan de linkse), want links en rechts zijn identiek op het model. Ik heb de indruk dat ze de manier van bouwen van andere Sherman-modellen overgenomen hebben, zonder door te hebben waarom die twee verschillende armen hebben: aan de binnenste arm zit in het echt namelijk een kasteelmoer en geen boutkop, maar RFM heeft een bout aan allebei de kanten gedaan. Dat is geen punt, want wie ziet die moer nu aan de kant die naar de romp toe zit? Maar in dat geval hadden ze gewoon twaalf dezelfde armen kunnen doen, in plaats van twee keer zes die elkaars spiegelbeeld zijn.

Op de voorplaat moest ik de hobbel voor de boegmitrailleur weghalen, want bij de set diepwaaduitrusting zit een canvas hoes die de mitrailleur waterdicht afsloot, maar dat onderdeel is vlak aan de achterkant, waar hij een holte zou moeten hebben om over die hobbel te passen:

4053B86F-C13D-4178-B2A2-AB78EA0623BF.jpeg5BBD75F9-C393-42E2-B981-B12D47563D11.jpeg

Gek genoeg heeft dit model een losse torenring voor in de romp, met tandkrans die je nooit meer gaat zien:

54AB5A0F-3F38-487F-8A9C-5D953F6D0E5D.jpegC4511E3F-78F1-4080-9984-3F82F6FC8B0C.jpeg

Dit geeft de indruk dat er ook een Sherman V met interieur aan zit te komen, maar de rest van het model geeft die indruk nu net weer niet
 
dat heb ik ook wel een beetje alleen schilderen en weathering is ook niet alles je wil toch ook wat te bouwen hebben:+:
 
Nou, met dit model heb je wat te bouwen als je bij de wielophanging aankomt :)

Zoals ik al opmerkte mist dit model de finesse van Asuka, waar het op bouwgemak en pasvorm aankomt. Met die zes wielstellen merk je dat bijvoorbeeld best goed, en dan doen ze ook nog eens veertjes erbij zodat de vering echt werkt … dat lijkt wel de nieuwste trend, want Tasca/Asuka geeft je een velletje schuimrubber om de vering te maken, RFM korte spiraalveertjes die binnenin het wielstel komen, bovenop de plastic veren die er wel horen te zijn, en Meng maakt het helemaal bont met echte, werkende volute springs — maar daar kom ik bij een toekomstig bouwverslag wel een keer op terug :)

Goed, spiraalveertjes dus. Die wil ik niet, want ik heb totaal geen gebrek aan op het model te duwen en te zien hoe het terugveert naar z’n normale positie. Maar wat dan? M’n eerste idee was om er zo’n plastic plaatje dat Asuka als alternatief geeft, in elk wielstel te stoppen om zo het hele spul (min de spiraalveertjes) vast te zetten. Dat lukte alleen niet, want dan komt alles nét scheef te zitten en krijg je de twee helften van het wielstel niet op elkaar zoals ze horen. Wat meten levert op dat er 3 mm ruimte boven elke (plastic) veer is, en dat die dingen een holte van 1,5 mm diep hebben in de bovenkant. Dus óf een blokje van 3 mm en breed genoeg om op de veer te passen, óf 4,5 mm hoog als het erin past.

Wat blijkt na een tijdlang denken en zoeken? Je krijgt er gewoon bij het model!

F519C1E3-C8A0-474B-AB2C-574887BCBBA9.jpeg

Die stukjes die aan de terugloopwielen zitten en je normaal gesproken weg zou gooien, zijn 4,5 mm hoog en passen in de plastic veren! En er zijn er nog eens precies twaalf van ook. Dan ga je dus van de linkse naar de rechtse:

12E483A3-C98F-41BA-9BE9-E0E8DB90C8BC.jpeg

Daarna is het nog altijd een beetje pielen om alles in elkaar te krijgen, maar dat is het altijd bij deze soort wielstellen, is mijn ervaring. De methode waar ik op uitkwam was om eerst de buitenste helft op tafel te leggen en er het terugloopwiel los op te zetten, gevolgd door de veren met de twee armen die daaraan moeten. Dan de binnenste helft erop en de twee goed vasthouden tussen duim en wijsvinger, waarna er twee wielen met veerarmen tussen geklikt kunnen worden. Uiteindelijk kun je dan lijm in de naad tussen de twee helften laten lopen en ze een beetje schuiven tot ze goed zitten. Herhaal dat vijf keer en je hebt:

C3AB9813-7933-41EA-8A5D-4D410531C258.jpeg

Hier moeten natuurlijk nog de gevallen op de bovenkant, en ik moet ook aan de voorkant van elke nog vier gaten boren, want die heeft RFM ook weggelaten.
 
Hoi Jakko,

Mijn dochter van nu net elf heeft deze wielstellen, met wat begeleiding van mij, in elkaar gezet. Ik kan me herinneren dat we de metalen veertjes met secondelijm op hun plaats hebben gehouden tijdens het samenstellen. Maar ze vond het veel werk, dus herkenbaar.

Een mooi idee om er een V van te maken die in Kapelle is geland.

Groeten, Jan
 
Mijn dochter van nu net elf heeft deze wielstellen, met wat begeleiding van mij, in elkaar gezet. Ik kan me herinneren dat we de metalen veertjes met secondelijm op hun plaats hebben gehouden tijdens het samenstellen.
Als ik elf was zou ik denk ik ook de werkende veertjes gehad willen hebben op een model als dit :) Helaas zaten die niet bij modellen van Matchbox …

Maar ze vond het veel werk, dus herkenbaar.
Dit is zo’n deel van het model waar het verschil met Asuka opvalt: de wielstellen gaan op eigenlijk dezelfde manier in elkaar, maar die van RFM passen duidelijk wat minder en zijn moeilijker goed in elkaar te krijgen, zelfs als je de veertjes er niet in doet.

Een mooi idee om er een V van te maken die in Kapelle is geland.
In Kapelle landen gaat alleen lukken vanaf een treinwagon, denk ik … :)
 
Alvast door naar de toren … Omdat deze voor de VC is, zit er een gat achterin en een luik in het dak:

BAEB8CFC-2B2F-4137-BDB5-E4574E0818F3.jpeg

Die moeten weg voor een gewone Mark V, dus ik ben begonnen door de rand rond het luik weg te snijden en vijlen, samen met de rand aan het gat voor de 2-inch mortier linksvoor (want Cock o’the North had rookgranaatwerpers op de zijkant, dus geen mortier ín de toren):

448FDE3E-CE60-4DB2-A0DC-6A3185A487AC.jpeg

Deze moeten nog opgevuld worden, samen met het gat achterin, waarvoor ik er plastic plaat in ga lijmen en dan plamuren. Voor een generieke Mk. V kun je het gat achterin vermoedelijk laten zitten, zolang je er een Britse opbergkist overheen zet. Omdat op de mijne waaduitrusting komt, moet het echter wel gedicht worden.

Aan de onderkant zit een vreemde rand:

48A86CFC-66DE-4E11-B8F5-127F1C53D67A.jpeg

Die zit in het bovenste deel gegoten — dit is geen naad tussen de onderdelen voor de boven- en onderkant. Ik denk dat ik er maar plamuur tegenaan ga smeren om hem weg te werken.

Het kanon en z’n schild dan. Dit is het opvallendste verschil met de VC, en de makkelijkste manier is natuurlijk om de onderdelen van een andere Sherman te pakken, waar je best kans maakt dat er overblijven. Bij Asuka 75 mm Shermans zitten bijvoorbeeld drie binnenste schilden en twee buitenste, dus hoef je alleen nog maar ergens een loop vandaan te halen en je bent klaar. Maar past dat alles ook?

Ik heb de binnenste schilden die ik in m’n Sherman-onderdelendoos vond, gepast op deze toren. Asuka:

989C258B-EB46-424A-97BC-FDFCE914EB78.jpegA0876148-E353-4F08-95B2-122C0BD00CEB.jpeg

Dragon:

7CFE03E1-2CD5-4CBE-A459-2EBB70E3D391.jpeg4BF6061A-19A9-4BE7-8621-17B20B227355.jpeg

Resicast, uit de set met los 75 mm kanon:

4CF15D44-57A4-4720-91EA-5A0EF36F0BB8.jpeg70589748-8A2E-4FE7-8EEB-A64E8EA0F831.jpeg

Het schild van Asuka past zo goed als perfect, meer dan vastlijmen zal niet nodig zijn denk ik. Dat van Dragon is net ietsje te smal, maar belangrijker is dat het te hoog is om in de opening in de toren te passen. Het schild van Resicast past helemaal niet: het is te hoog en te smal, maar ook hebben de hoeken een kleinere straal dan die van de opening in de toren.

Voor mijn model heb ik geen enkele hiervan nodig, want ik zal een kanonschild met canvas hoes uit de Resicast diepwaad-set gebruiken. Dat heeft wel hetzelfde probleem als het Resicast-schild hierboven, in dat er een opliggend plaatje aan de achterkant zit dat in het gat moet vallen, maar op dezelfde manier te groot is. Gelukkig is dat maar een kwestie van het een beetje bijsnijden.
 
We gaan van hot naar her, zoals altijd als ik met een model bezig ben :) Eerst de toren, waar ik nu stukken 1 mm plastic plaat voor gesneden heb en in de gaten gelijmd:

849BC683-172F-4770-8AC9-1782F28D3168.jpeg

Erachter zitten stukjes plastic plaat om te zorgen dat ze niet door het gat vallen. Het gat voor het mortier heb ik wat groter en rechthoekig gemaakt, want dan was het eenvoudig met een stukje dikke plastic strip te vullen. Plamuur komt als de lijm droog is.

Door naar het motordek, daar moet een afdichting op de luchtinlaat, en die zit in de set van Resicast — meerdere zelfs, voor verschillende modellen, maar geen voor deze van RFM (want, natuurlijk, dit model is nieuwer dan die set). De makkelijkste optie lijkt te zijn om er daar gewoon eentje van te nemen, maar dat past niet zo heel lekker:

80478A63-F639-44D5-AF4E-51226CADD3E3.jpeg

Het onderdeel is net wat aan de smalle kant en te lang, zodat het motordeksel niet past. Ook is het detail wat minder dan op het plastic motordek van RFM. Aangezien dat een apart inlaatrooster heeft en Resicast een ander deel levert met alleen die afdichting en een paar kleine plaatjes opzij, Heb ik dat gepakt en die zijkanten eraf gehaald. Links het volledige deel (uit een andere set), rechts na kortwieken:

B5880AA9-CA78-4243-9198-8EDF146E396D.jpeg

Dan past het wel in de breedte, maar nog niet in de lengte:

E36C711E-08EF-4659-8529-E1D3E8D496A9.jpeg

Eenvoudig genoeg heb ik dan de voorkant afgezaagd:

20BA7AE4-AB87-4F6C-9E64-BD7CC64FFD7A.jpeg

Zodat het wel past:

111D2165-2550-4A8F-B90F-67AB091C91D4.jpeg

En het motordek met alle platen:

B8C733D7-B289-4EA0-82CC-513FF4D0F74F.jpeg

Aan de achterkant van de romp heb ik ook de basis van de diepwaaduitrusting gemonteerd:

5B106FCE-6DFC-4E73-B593-3351E5713C91.jpeg

De afdichtingsplaten tussen de waadschacht en de romp zijn plastic plaat. Resicast geeft er ook wel bij de set, maar je bent veel makkelijker klaar als je even stukjes plaat snijdt die tussen de romp passen.

Let op dat er kleine opgegoten lijntjes langs de onderrand van de bovenbouw zitten. Dit zijn geen tie-downs maar stellen de lassen voor waarmee de bevestigingsstrips voor de zandschilden vastzitten. De tank die ik nabouw had deze niet, dus heb ik de lassen weggesneden na het nemen van deze foto.

Wat ik niet snap is dat RFM geen extra pantserplaten voor de zijkanten bij het model gedaan heeft, want die waren ook op veel Sherman VC’s aanwezig. Niet getreurd, ik heb er over van Asuka, dus die heb ik eropgeplakt:

0FB23C70-C9A7-40A8-AFAC-FE49E635D45D.jpegD1EF82B6-AF95-4E58-82A9-F875964AD2D8.jpeg

Voor wie er geen heeft is het makkelijk genoeg ze te maken uit 0,75 mm plastic plaat. De rechthoekige platen zijn in 1:35 allebei 22 mm breed en 14 mm hoog, de derde plaat is 23 mm lang, 15,5 mm hoog aan de voorkant en 12 mm aan de achterkant; de straal van de hoeken is 1 mm.

De potloodlijntjes op het model zijn om de platen te kunnen plaatsen naar de officiële richtlijnen. Makkelijker is om ze vanaf de voorste hoek van de romp te plaatsen: rechts moet de voorrand van de eerste plaat 23 mm en de tweede plaat 70 mm achter de hoek zitten; links zit de plaat 32 mm achter de hoek. Ze moeten ver genoeg naar boven dat ze niet in de weg zitten voor de bevestigingsstrips van de zandschilden.

Daarna zou je alleen nog lasnaden rondom de platen aan hoeven te brengen. Vaak waren ze aan de onderkant niet gelast.
 
Hi Jakko,

Leuk blijf hem volgen maar kleine toevoegen de wielenstellen hadden ook aan de voorkant 4 gaten zitten. Men kon namelijk de returnrollers links of rechts om monteren. Tevens bij de benzine deksels zit ook een gaatje in de versteviging, afvooer gat laten we maar zeggen.
Tevens vraag ik me af hadden ze gewoon niet een lowbustle toren op deze sherman gezet ipv de moeilijke conversie zoals jij aan het doen bent.

Greetz,

Herman
 
de wielenstellen hadden ook aan de voorkant 4 gaten zitten. Men kon namelijk de returnrollers links of rechts om monteren.
Klopt, die moeten er nog in:
ik moet ook aan de voorkant van elke nog vier gaten boren, want die heeft RFM ook weggelaten.
:)

Tevens bij de benzine deksels zit ook een gaatje in de versteviging, afvooer gat laten we maar zeggen.
Ook dat moet er nog in, inderdaad :)

Tevens vraag ik me af hadden ze gewoon niet een lowbustle toren op deze sherman gezet ipv de moeilijke conversie zoals jij aan het doen bent.
Bedoel je te vragen waarom ik niet gewoon de toren van een ander model gepakt heb? Eenvoudigweg omdat ik er geen heb liggen. Natuurlijk zou ik er eentje kunnen kopen, maar ik kan dit toch geen moeilijke conversie noemen. Een paar gaten vullen, dat is het wel.
 
Dat kan, natuurlijk. Maar zoals ik zei vind ik dit geen grote ombouw, dus zo gaat het ook.

Maar eh … als je Sherman-onderdelen hebt liggen, heb je dan toevallig ook vijf schakels T49 rupsband waar je toch niks mee doet? :)
 
Ik heb m’n Sherman-onderdelendoos al eerst in tweeën moeten splitsen: eentje met wielen, rupsbanden en aanverwante delen, de andere met de rest, en dan een grotere doos voor die tweede moeten pakken … Maar T49-schakels heb ik niet, wel twee hele rupsbanden maar ik heb een stukje van vier schakels en een losse nodig, dat gaat daar zo slecht mee.
 
Plamuur erop, laten drogen en dan is het een kwestie van vijlen en schuren:

7BA4AD63-2BE5-4EDC-AEF6-80BD516FA611.jpeg68BF034E-6339-4C25-82CE-F9CC16385655.jpeg

Met dat gedaan heb ik meer plamuur aangebracht om wat structuur te geven:

B2B20CB4-6E87-4B90-90F2-19DB4AD5733F.jpeg

Dit is allemaal Alabastine autoplamuur, maar modelplamuur werkt net zo goed (zo niet beter :)). De structuur heb ik gemaakt door de plamuur erg dun uit te smeren en dan met een beetje stug (en goedkoop) penseel er Bison ontvetter overheen te smeren totdat de plamuur uitloopt, en met datzelfde penseel er structuur in te duwen, meer ontvetter erop te doen, en te herhalen naar wens.
 
Daarna heb ik de meeste details op de toren geplakt:

16548648-DFB6-438F-82DA-60A3E40D1452.jpegA21BDE51-7C7F-47A2-B746-69812DF0EBD3.jpeg

Het ingepakte kanonschild is van Resicast, evenals het dinges op het dak achteraan, wat bij de diepwaaduitrusting hoort. Afgezien van het luik voor het schietgat in de linkerkant en de strips op de achterkant, is alles verder recht uit de doos. Dat luikje geeft RFM alleen maar in de dichtgelaste versie, wederom om een reden die mij ontgaat, maar gelukkig vond ik er nog eentje van Asuka in de Sherman-onderdelendoos. De strips zijn bevestigingen voor de kist achterop, maar vanwege de diepwaadschacht zat die niet op de tank.

Nu moeten er voornamelijk nog antennevoeten op, de houder voor de rookgranaatwerpers rechts, en nog een paar details. Ik ben er alleen nog niet uit of er werpers op die houder zaten. Het geeft op de beelden die ik heb van de landing, dat er een 2 inch rookmortier aan bevestigd is, maar echt goed kan ik dat niet zien. Ik heb momenteel die beelden niet bij de hand, maar ik er zal vanavond eens plaatsen in de hoop dat iemand anders herkend wat eraan zit.
 
De in- en uitlaatschachten in de set van Resicast zijn in geëtst messing uitgevoerd: een plaat met drie vouwlijnen als het hoofddeel, een rooster eronder en een rechthoek bovenop om de lip te maken. Ondanks dat ik het amper doe en er dus niet erg goed in ben, besloot ik om ze in elkaar (proberen) te solderen. Ik ben begonnen met de kleine, en toen dat goed lukte heb ik de grote gelijk ook gedaan. Wonderwel ging ook dat in één keer (meestal lukt bij mij de eerste goed en de tweede niet, en niet alleen bij solderen):

0E9DDD7F-7FE9-4CD1-A9B9-64D95FFD2579.jpeg

Er moet nog wel wat aan bijgevijld worden, want op een paar plekken zitten er nog ophopingen van soldeer. Hopelijk vliegt de boel dan niet gelijk weer uit elkaar :)

Op hun plek op het model, nog wel los:

776C6686-4FFC-4473-92BB-69BF0BD06062.jpeg
 
Ik heb een beetje hulp nodig :) Hier twee uitsnedes uit filmbeelden van Cock o’the North tijdens munitiebevoorrading op Domburg:

Cock o'the North voorplaat links.jpgCock o'the North voorplaat rechts.jpg

Wat is het vreemde matje van stokjes dat in de eerste foto op de voorplaat links naast de bestuurderspositie ligt? Ik kan het wel nabouwen met wat plastic strip, maar als iemand herkent wat het is, wordt dat denk ik makkelijker.

Op de tweede foto staan munitiekisten. De bovenste is een B166, maar zijn de twee daaronder dat ook? Ik heb de indruk van niet, want als je er eentje rechtop zet en een tweede er plat bovenop, dan wordt het hoger dan een jerrycan, terwijl deze stapel lager is.

En waarom ligt er zo te zien een reserverups-rek los op de voorplaat, plat op z’n zijkant? Dit is geen afgebroken rekje, want Cock o’the North had ze allevier gewoon zitten waar ze horen:

fbb8056a-e6a5-4d46-ad67-e8ac5a0f44b3-jpeg.10807
 
Hoi Jakko,

Ik ken de constructie van het rekje voor de reserverups niet, maar heb de indruk dat deze bestaat uit een soort vastgelaste 'vork' met de tanden omhoog, waar je de schakels in kunt leggen. Vervolgens schuif je het raampje (dat hier los lijkt te liggen) over de einden van de pennen heen en bevestigt dit tegen de zijkant van de 'vork'.

Het matje lijkt er los gelegen te hebben, want ik dacht nog even aan een soort 'zimmerit', maar de laatste foto laat daar niets van zien. Het zou een rekje kunnen zijn om tijdens het bereiden van eten te kunnen gebruiken, er werd wel eens gebruik gemaakt van keukengerei in combinatie met verstrekte of geïmproviseerde hulpmiddelen om iets te verwarmen.

Deze details maken je project interessant, je kunt mogelijk herleiden hoe de bemanning heeft geleefd.

Enne, oh ja, Kapelle ligt inderdaad dicht bij Goes, dan ben je nog niet bij de kust. Zo'n vergissing kun je alleen maar maken als je nog niet vaak genoeg in Zeeland bent geweest.:oeps:

Succes, Jan
 
Gek, de onderste munitiekist lijkt wel een moderne 105mm kist te zijn, maar zou denk ik stiekem een 75mm munitiekist kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd over die mat, maar ik herken er niets in. Het rek voor de reserveschakels was dacht ik aan het pantser gelast, dus hoe dat los is gekomen?
 
Zou er een boek zijn over britse munitiekisten? Ik ken de website wehrmachtskisten wel, maar ik vindt de britse kisten 10x fraaier met hun gestempelde deksels enzo?
 
Ik ken de constructie van het rekje voor de reserverups niet
Dat is een stalen strip die op de pantserplaat gelast is, met vier haaks daarop staande strips zodat er drie vakjes zijn waar de pennen van drie rupsbandschakels in passen. Er gaat dan een tweede lange strip overheen die met bouten vastzit op de uiteinden. Hier is de constructie goed te zien, op de andere Sherman die op Walcheren gebruikt is, Wolf of Badenoch:

Sherman reserverupsrek.jpg

Dit was volledig identiek aan het rek op Cock o’the North. Uit beelden van tijdens en na de oorlog maak ik op dat bij Cock o’the North de „losse” strips van het rek op de middellijn van de tank verwijderd waren, maar die op het andere rek er wel nog op zaten.

Waar ik niet uitkom, is dat er zo’n rekje los op de voorplaat lijkt te liggen op de foto van tijdens de oorlog, tussen de middelste twee „vaste” in. Waarom zouden ze een losse op de tank hebben, als die vastgelast hoort te zijn?

Het matje lijkt er los gelegen te hebben, want ik dacht nog even aan een soort 'zimmerit', maar de laatste foto laat daar niets van zien. Het zou een rekje kunnen zijn om tijdens het bereiden van eten te kunnen gebruiken, er werd wel eens gebruik gemaakt van keukengerei in combinatie met verstrekte of geïmproviseerde hulpmiddelen om iets te verwarmen.
Zou kunnen, maar ik vind het lijken alsof het bestaat uit latjes die met touwtjes aan elkaar zitten, en er ligt een rupsbandschakel op — als het is voor huishoudelijke werkzaamheden, dan zou ik denken dat ze het op zouden rollen en ergens opbergen in een kist of zo wanneer het niet nodig was.

Deze details maken je project interessant, je kunt mogelijk herleiden hoe de bemanning heeft geleefd.
Inderdaad, er zit vanalles op de tank waarvan je kunt proberen uit vogelen wat het is en waar het voor gediend heeft.

Enne, oh ja, Kapelle ligt inderdaad dicht bij Goes, dan ben je nog niet bij de kust. Zo'n vergissing kun je alleen maar maken als je nog niet vaak genoeg in Zeeland bent geweest.:oeps:
Om het nog mooier te maken hebben we op z’n minst drie Kapelles in Zeeland: Kapelle op Zuid-Beveland, en Westkapelle en Oostkapelle op Walcheren. (En om het nog gekker te maken: Jan-Peter Balkenende komt van Kapelle en verhuisde naar Capelle a.d. IJssel …)

Gek, de onderste munitiekist lijkt wel een moderne 105mm kist te zijn, maar zou denk ik stiekem een 75mm munitiekist kunnen zijn?
Ik denk het niet, Amerikaanse munitie zat bijna uitsluitend in houten kisten, voor zover ik weet. Ik denk dat het een Britse is, want die gebruikten wel stalen kisten voor vanalles en nog wat. Ik heb nog een aantal P59-kisten liggen in resin:

image78.jpg


en de hoogte daarvan lijkt wel redelijk uit te komen, dus als niemand het zeker weet ga ik denk ik daarvoor.

O ja, en ik heb nog zo’n vraag :) Op de achterkant van de tank zit de standaardkist die Britse Shermans meevoerden. Hier een stukje uit beelden van Cock o’the North in de strijd in de buurt van Domburg en/of Oostkapelle:

Kist achterkant 1.jpg

Ik denk dat het vierkante blik naast die opbergkist, zo’n vierkant POL-blik is, maar ik heb nog niet naar de afmetingen gekeken om te zien of dat inderdaad klopt. Wat er dan weer als klein blikje naast zit, weet ik ook nog niet.

Maar let ook op de bovenkant van de opbergkist: daar zit ook weer een kist op. Ik heb er geen goede foto’s van op deze tank, maar wel op de achterkant van Wolf of Badenoch:

Kist achterkant 2.jpg

Ik denk dat dit twee smalle kisten zijn die tegen elkaar aan bevestigd zijn op het deksel van de normale Sherman-kist. Zouden dit de kisten kunnen zijn die in de Bronco-set met Britse accessoires zitten? (De stapel linksachter in de afbeelding hieronder.)

bronco_ab3562_british-field-accessory-set.jpg


Het rek voor de reserveschakels was dacht ik aan het pantser gelast, dus hoe dat los is gekomen?
Blijkbaar niet, want op de naoorlogse foto zitten ze alle vier nog gewoon op de voorplaat waar ze horen.
 
Op de tweede foto staan munitiekisten. De bovenste is een B166, maar zijn de twee daaronder dat ook? Ik heb de indruk van niet, want als je er eentje rechtop zet en een tweede er plat bovenop, dan wordt het hoger dan een jerrycan, terwijl deze stapel lager is.
Ik denk dat het 1 lange kist is....ipv 2 korte. Mogelijk een C235 of C323.
Ik denk dat dit twee smalle kisten zijn die tegen elkaar aan bevestigd zijn op het deksel van de normale Sherman-kist. Zouden dit de kisten kunnen zijn die in de Bronco-set met Britse accessoires zitten? (De stapel linksachter in de afbeelding hieronder.)
Volgens mij is dit een C235; een lange kist o.a. voor de 3,7inch AA. Die lange kisten werden wel vaker op Shermans gebruikt. Bij de Sherman Firefly Ic zie je ze ook vrij veel op het dek gemonteerd...net boven de achterplaat van de romp.
Ik denk dat het vierkante blik naast die opbergkist, zo’n vierkant POL-blik is, maar ik heb nog niet naar de afmetingen gekeken om te zien of dat inderdaad klopt. Wat er dan weer als klein blikje naast zit, weet ik ook nog niet.
Of een Biscuit tin.....maar ik denk dat hij daarvoor net te groot is.
 
Terug
Bovenaan