Sherman tank Ortona

Hallow modelbouwers,

Ik heb de Hurricane even in de kast gezet en ben begonnen aan een volgend project:

ortona_e6

Op aanraden van iemand hier op het forum heb ik eens een model van tasca gekocht en nog een rits aan accessoires:

100_5188.jpg

AB35L82_1.jpg

TM35191.jpg

001130.JPG

En ik ben aan de slag gegaan met klussen:

Eerst de bogies:
si854889.jpg

si854903.jpg

Aandrijfwiel:
si854908.jpg

Daarna aan de hull begonnen, het viel me op dat onderdelen erg makkelijk in een passen. Ik heb nauwelijks onderdelen bij hoeven werken om ze passend te maken!
si854909.jpg

si854916.jpg

si854904.jpg

si854906.jpg

Na een aantal weken wachten zijn dan eindelijk de 2 .30 loopjes van aber binnen gekomen. Het kostte me nogal wat moeite om ze op de goede manier passend in het voertuig te kunnen krijgen. Maar seconde lijm doet altijd wonderen bij dit soort obstakels:
si854918.jpg

si854920.jpg

si854922.jpg

si854923.jpg

si854925.jpg

Daarna heb ik de rest van het onderstel en toren afgerond:
si854926.jpg

si854927.jpg

si854928.jpg

si854930.jpg

si854931.jpg

si854937.jpg

En als een van de laatste dingen tot nu toe ben ik begonnen met het inpassen van de Stowage van Resicast. Op diverse foto's van sherman tanks in ortona is te zien dat er zelf gemaakte bagage dragers achter op het onderstel zitten. Ik heb van evergreen zon plaatje erop gezet:
si854933.jpg

si854934.jpg

si854936.jpg

Daarnaast heb ik een start gemaakt met de tracks. Aangezien ik meer dan 1 setje tracks had liggen ben ik maar aan een hele zooi tegelijk begonnen. Eerst heb ik de tracks in mat zwart geverfd. Daarna met een airbrush Panzer Aces Track primer erover gespoten in een zo dun mogelijke laag. Volgende stap is weatheren met een roest achtige wash en het erin zetten van pigmenten van Mig om daarna af te sluiten met een metallic drybrush om wegslijtage na te maken.
si854953.jpg

si854957.jpg

Ik heb nog wel een aantal openstaande vragen, misschien dat jullie me kunnen helpen!
Ik zoek een voertuig commandant zoals deze ook te zien is op de toren van deze tank.
Duidelijk te zien op de foto is dat er een hoeveelheid modder in het loopwerk van de tank zit. Heeft iemand een goede tip hoe ik dit aanbreng op de tracks en in het loopwerk?
Andere weathering tips zijn natuurlijk ook zeer welkom!

Grtz Remi

Engelse commandanten zijn er in wit metaal en resin, goed te vinden, als je maar genoeg zoekt, pixie suits, maar ook de eerdere uniformen.

De modder is prima te doen met een pigment en gips mengsel,is al plenty over geschreven, dus zoek eens in de nieuwsgroepen of andere fora.

T valt me op dat je hele achterdek onder de secondenlijm zit, erg zonde, want dat krijg je er niet meer af, ik denk dat je nu secondenlijm op het model hebt aangebracht waarna je het pe onderdeel erop hebt gezet.

T is handiger om een drup secondenlijm op een stukje alu folie oid te druppen, en voorzichtig je pe onderdeel hier wat in te dippen, zodat er minimaal lijm aan je onderdeel zit, en je geen rare en slordige plekken krijgt!

Hoi Remi,

Ik zou heel kritisch rond gaan langs je model.
Er zitten nog beschadiging op diverse plekken (randen commandants luik, hijsogen, enz) en je open luik zit scheef in de scharnieren.

Tasca kits bouwen inderdaad erg makkelijk weg, dat laat je hier wel zien.
Voor een commandant zou ik zoeken bij Ultracast, die hebben een paar heel mooie Britten voor in een koepel.

Groet, en succes met de rest,

MartinD

Timo de Porto zei:
Engelse commandanten zijn er in wit metaal en resin, goed te vinden, als je maar genoeg zoekt, pixie suits, maar ook de eerdere uniformen.

De modder is prima te doen met een pigment en gips mengsel,is al plenty over geschreven, dus zoek eens in de nieuwsgroepen of andere fora.

T valt me op dat je hele achterdek onder de secondenlijm zit, erg zonde, want dat krijg je er niet meer af, ik denk dat je nu secondenlijm op het model hebt aangebracht waarna je het pe onderdeel erop hebt gezet.

T is handiger om een drup secondenlijm op een stukje alu folie oid te druppen, en voorzichtig je pe onderdeel hier wat in te dippen, zodat er minimaal lijm aan je onderdeel zit, en je geen rare en slordige plekken krijgt!

@ Timo:
Ik heb al eens eerder gewerkt met een mix van gips en pigment. Alleen dat geeft een hele droge aanblik op het model. Er zit inderdaad wat veel lijm op het achterdek ik had een onderdeel perongeluk op de verkeerde plaats erop gezet en die weg moeten halen en ik ben te grof omgesprongen met de lijm in de naden van de pantser platen. De seconde lijm zit alleen rond de beschermingen van de achter verlichting. Ik ga vanmiddag eens aan de slag met die resten weg te halen.

Normaal doe ik ongeveer het zelfde als jij beschrijft met seconde lijm maar het wilde bij deze pe niet echt hechten dus ik heb het wat grover erop gezet.

Ik heb net even snel gekeken op ultra cast maar ik moet nog even goed zoeken want ik vrees dat ik meerdere poppetjes moet samenvoegen tot 1.

@ Martin:
Ja ik moet zeker nog eens langs al die plekken met een klein stukje schuur papier! Ik neem aan dat je het hebt over het luik van de radio operator (als ik me niet vergis) bedoeld. Maar daar moet ik nog het een en ander aan aanpassen voordat die er definitief in gaat. hij zit er nu alleen in voor de foto.

Ik geloof dat ik de tip over tasca van jou gehad heb, anders was het martin visser wel, maar ik ben erg tevreden over de kwaliteit van dit model het kost me nauwelijks moeite om het ineen te zetten.

Grtz Remi

Hoi Remi,

Als seconden lijm niet werkt, kan je ook humbroll glans vernis gebruiken. Duurt even voor het hard is, maar werkt wel, en je hebt geen hinderlijke resten. Als je pigmenten droog te dof vindt, er matt of glans of zijde matt vernis door heen mengen, krijg je natte en drogende modder effecten.
Verder zou ik zeggen, bouw rustiger. Beter 1 model per jaar dat echt goed is , dan 2 of meer die het net niet zijn.

Mvg Steven

Ik heb intussen een ding geleerd, het ligt nooit aan de pe, of aan het model, de zwakste schakel is de lijm, ik gebruikte voorheen pattex ljm, heb ik weggemieterd en ik gebruik nu of bison, of olbro industrie, en ik heb sindsdien nooit meer plak problemen gehad. Ook goed de bramen eraf vijlen helpt, secondenlijm vult namelijk erg slecht, dus het moet strak aansluiten!

Timo

@ Steven:

Thanks ik zal de tip eens uitproberen heb hier nog een mooie oude sherman tank staan die dat wel kan hebben!

@ Timo:

Ik gebruik de bison tipper om PE vast te zetten. Over het algemeen werkt dat vrij aardig. Ik heb net al wat zitten bij schuren maar helemaal weg is het niet. Meestal zie ik na de basis laag nog 100.000 plekken die beter gekund hadden. Ik geloof dat het ook weer eens tijd word om te zoeken naar een goede schaar om de PE bij te werken of in een keer goed te kunnen knippen.

Ik heb nog een vraag. Ik werk bijvoorkeur met pigmenten van Mig heb ik gemerkt. Maar welke pigmenten zouden het beste passen bij het italiaanse front in de late na dagen van 1943... Ik heb het idee dat ik wat donkerder bruin moet hebben.

Grtz Remi

Knippen? Schaar? Pe kunje prima snijden, en dan even de vijl eroverheen en klaar is kees! Goede vijl is veel beter, ik heb me eens een setje diamantvijlen aangeschaft, kost wat, maar spontaan blijft al het andere in de kist liggen!

Pigmenten? Darkearth en varianten daarop, met acrylic resin kunje mooie natte modder maken. Italie heeft ook gras en zwarte grond, maar in de zomeris het er droger en stoffiger, geen specifieke italie kleuren, maar europa kleuren gebruiken.

Hoi Remi,

Kijk eens op het net hoe het Italiaanse landschap er uit ziet, dat klopt wel redelijk met hoe het toen was.
Modder is modder, droog lijkt het wel een beetje beige stof, met wat licht en donker natuurlijk.
Zoek eens wat kleuren foto`s op van de verschillende landschappen in italie, het noorden is weer heel anders dan het zuiden.

gr Steven

Goed idee! Ik kan trouwens niet wachten tot de aankomende SMC misschien dat ik een van mn modellen wel daar aan een wedstrijd deel laat nemen. Ik heb trouwens toen ik in de VS was een diorama gekocht van gips in een italiaanse setting. Ik ben inmiddels begonnen met het ineen zetten en verven ervan:

si854884.jpg

si854886.jpg

si854887.jpg

Wat jullie zien is het ineen zetten met 2 componenten epoxy lijm. Het dichten van de openingen tussen de gipsplaten. En de grondverf erop gezet en de betonkleur erop gezet. Volgende stap is het verven van de stenen. Ik weet nog niet of ik het als geheel ga verven of steen voor steen. Maar zolang mn verf nog niet binnen is heb ik de tijd om daarover te denken.

Grtz Remi

Goed ik ben weer een flink stuk verder met de tank. Ik heb een beschrijving van martin visser gebruikt voor het verven van deze tank:

Ik ben begonnen met een basis laag Dark Green van tamiya. Daarna een dunne laag J.A. Green erover gespoten. En daarna een mix van J.A. Green en Sky op de grote vlakken gespoten en de randen een mix van J.A. Green en beetje zwart gespoten. Ik heb nadat het opgedroogd was de decals van Ultra Cast erop gezet.
Voor het weatheren moest ik wachten tot na de SMC 2011. Ik heb de tank eerst gedrybrushed met Gun Metal. Daarna heb ik op de tracks, de wiel ophanging en een deel van de hull een mix van Mud-In-a-Pot en Forest-in-a-Pot getamponeerd. Nadat dit alles opgedrood was heb ik er een wash van MIG overheen gedaan. Daarna nog wat Dark Smoke van MIG op de loop van de tank gedaan en dit is het eind resultaat:

si854972.jpg

si854973.jpg

si854975.jpg

si854978.jpg

si854985.jpg

si854986.jpg

si854987.jpg

si854990.jpg

si854988.jpg

Het plan is nog om wat stowage erop te doen van resicast. Maar ik heb inmiddels ook een extra setje gekocht:
Royal Model 1/35 Sherman Stowage Set Mk.III "Clive" 591

en er komt misschien nog wat brick dust tussen in omdat ik vanplan ben de tank in een diorama te zetten waarin hij in een stad staat.

Grtz Remi

ha Remi,
wordt weer een mooie sherman,ik vroeg me alleen af of de ster er wel op moet op het achterdek.Oorspronkelijk was het herkenningsteken voor Commonwealth-voertuigen een roodwitrood vlak op voor-,zij- en achterkanten.Voor het gevechtsterrein in Noord-west-europa werd de amerikaanse ster als geallieerd kenteken genomen,de canadezen zijn hier sowieso nooit van gecharmeerd geweest en plaatsten hem vaak een beetje schuiner dan de bedoeling was.Voor Italie is de ster naar mijn weten niet gebruikt.op foto's die ik heb waar deze positie te zien is,ontbreekt de ster altijd,maar goed ,er komt nog bepakking op en dan verdwijnt-ie weer,
groeten,bert

Hey Bert,

Het ging verbazingwekkend snel moet ik zeggen maar het is me alleraardigst gelukt geloof ik zo. Ik kan de producten reality in scale zeker aanraden! Wat betreft de tekens ik heb deze uit een setje gehaald waarbij aangegeven werd dat het van het Italiaanse front was tussen 1943 en 1944 en daar was de ster bij inbegrepen. Dus die heb ik als automatisme erbij gezet... Daarnaast denk ik dat de stowage die ik besteld heb de ster ook voor een deel zal afdekken.
rymrm591.jpg

http://www.armouredacorn.com/Refs- Thumbprints & Images/CVM/CVM Part 27 (Italy).pdf

Grtz Remi

ha remi
neem aan dat het decals van ultracast of archer zijn,die research is over het algemeen goed,ik heb zelf ook een paar van die setjes,de eenheden die in italie opereerden zijn in maart 45 naar nederland overgebracht,hier hadden ze wel de ster en waren de rest van de markings hetzelfde ,(zonder de roodwitrode marking dan)dus misschien zit-ie er daarom bij.Ik zal dr nog eens induiken of voor het Italiaanse toneel ook de ster werd toegepast vanaf een bepaald tijdstip,iig is de datum dat de ster uberhaupt algemeen-geallieerd werd pas in de eerste periode van 1944 dus zeker niet in 1943,
groeten,bert

Ha Remi,
even gezocht en het volgende gevonden:meest algemene stelling is dat rond maart 1944 werd besloten dat de amerikaanse ster het kenteken werd voor de geallieerde troepen voor de landingen in europa,noord-west europa dus.Hiervoor was het een roodwitrood valk.Voor Afrika was het een RAF achtige roundel bovenop het voertuig,achterdek van een sherman bv,daarna voor Italie ook het roodwitrode vlak.Er is een bron die spreekt van maart 1943 voor de ster(bt White) kmaar er zijn latere bronnen die uitgaan van maart 1944,er is een order van januari 1944 bekend waarin staat dat er nog niets besloten is aangaande de ster.De ster als geallieerd kenmerk is uiteindelijk wel gebruikt in Italie,maar foto's waarop dit te zien is zijn allemaal van maart 1945 en later,foto's van voertuigen gedateerd oktober en november 1944 laten nog geen ster zien op het motordek.Het is dus niet uitgesloten dat canadese voertuigen een ster op het achterdek hadden in Italie,maar dan laat in 1944,terwijl ze vanaf januari1945 op de boot gingen naar Holland,dit geldt voor alle Canadese eenheden.Ortona was wel veel eerder,in december 1943,toen de ster uberhaupt nog niet was geaccepteerd,maar goed de ster zit er al op,
groeten,bert

Hey Bert,

Ik wist dat niet. Ik nam aan dat toen het samenwerking verband binnen de geallieerden ontstaan was ze die ster zijn gaan gebruiken. Maar goed zoals je al zegt hij zit er nu dus het is niet anders meer. Volgende stap is het diorama maken de stowage verven en plaatsen en de figuren verven. Moet nogsteeds eens zoeken naar goede verf om gezichten te maken.

Als je nog tips hebt... Ik kan vooral nog wat leren voor het verven van stowage...

Grtz Remi

dat handgeschilderde ziet er goed gelukt uit, meestal als ik zoiets probeer dan mislukt het.
de modder ziet er ook geslaagd uit.

groeten erik

Hey Erik,

Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe. Ik heb inmiddels op het model een laag pleisterwerk gegoten die ik licht geel gemaakt heb. Nu moet ik nog aan de slag met het maken van de schade en het afwerken vd randen.

en daarna kan ik gaan beginnen met het washen.

Grtz Remi

Terug
Bovenaan