Sherman III en M4A3 105mm

Naast de Sherman III, heb ik besloten om tevens aan de slag te gaan met een M4A3 105mm. Dus, ik ga met twee stuks aan de slag.

Sorry, het blijft moeilijk te kiezen met zoveel leuks al op de te bouwen stapel. Naast de Sherman III en de M4A3 105mm, heb ik ook nog het volgende staan:
M4A3 76mm
M4A3 75mm
Sherman Ic Hybrid (M4A6)
Sherman Vc (M4A4)
M4A1 75mm
M32B1 (Zou niet in aanmerking komen voor deelname aan de FOC, maar voor mij blijft het een soort Sherman...en Sherman-hospik)
M4

So many tanks, so little time.

Jamie Hector Cruz zei:
Sherman Ic Hybrid (M4A6)
Lijkt lijstje Jamie. M4A6 is volgens mij een papieren aanduiding voor de hybrid, en niet officieel gebruikt. Ga je een Britse of Amerikaanse versie bouwen? Misschien dat een M4 'Blowtorch' ook wel een leuk ideetje is ...

Cheers, MartinD

Wist ik ook wel, gezien het c-tje 😳 ... ik vind sowieso de Firefly en de late 76mm Sherman spannender dan de 75mm varianten.

Mijn lijstje op dit moment:
- M4A3 75 W
- M4A3 105 (wordt misschien omgebouwd naar een Ib)
- M4A1 76 W
- Vc Firefly
- M4A3E8 76 W

en dat zijn dan de kits die hier liggen 🙄 ... heb er nog heel wat op de planning staan. En dan heb ik nog niet eens over de varianten die ik zou wíllen maken 8)

Jamie Hector Cruz zei:
...Sherman Ic Hybrid (M4A6)...
Martin Dogger zei:
...M4A6 is volgens mij een papieren aanduiding voor de hybrid, en niet officieel gebruikt.

De enige 'papieren' aanduiding was de M4A5 gebruikt voor een canadeese "M4A1" Grizzly.

De M4A6 is een op zich staand ontwerp. Deze bestond uit een verlengde composite hull (M4A4-hull met 'gegoten' voorzijde) en had een Caterpillar RD-1820 diesel motor. Herkenbaar was het kenmerkend motordek. De M4A6 is alleen gebruik door training units in de US.

Verder nogmaals de verschillede britse aanduidingen voor de Amerikaanse M4-versies:
  • Sherman I = M4
    Sherman II = M4A1
    Sherman III = M4A2
    Sherman IV = M4A3
    Sherman V = M4A4
    Sherman Hybrid = M4 Composite
Daarnaast werden de verschillende soorten bewapening, anders dan het 75mm kanon, aan geduid met een letter:
  • zonder = 75mm
    A = 76mm
    B = 105mm
    C = 17pdr
Als britse shermans uitgerust waren met de HVSS-suspentie werd er een Y toegevoegd aan de type aanduidig.

voorbeeld:
  • Sherman Vc = M4A4 met 17pdr.
    Sherman Ib = M4 105mm Howitser-tank
    Sherman IVaY = M4A3E8 (M4A3 met 76mm en HVVS)

Ha Mark,
de M4A5-aanduiding was voor de canadese RAM,(de grizzly viel gewoon onder de M4A1 aanduidingis ook gehhel identiek op de canadian dry-pin tracks na),en was er voor administratieve redenen.Van de M4A6 zijn er zo'n 200 gemaakt en gebruikt voor training in de States.

Jamie,je kunt ook een Ic maken met de tamiya M4,dus de volledig gelaste ,daar zijn er ook aardig wat van gemaakt,sommige met de britse MkII koepel(zoals op de Churchill).
groeten,bert

Zo,

Soort van quasi update...

Een teaser van het ondergrondje waar één van de tanks op komt te staan...

PICT0020.jpg

Terug
Bovenaan