Sherman dozertank "Hannibal"

Jos Keja

Lid van de TWENOT
Interesses
Modelbouw op 1/87 van de Nederlandse Landmacht in de periode 1950 / 1990.
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:87 (H0)
Nu bezig met
Sherman Dozertank voor lading op de Rogers achter de Diamond.
Afgelopen week begonnen net een Nederlandse Sherman dozertank "Hannibal" op schaal 1/87.

Omdat Alsacast wel een dozertank in het aanbod heeft was die niet geschikt door de uitvoering met gelaste romp.
Na enig zoeken vond ik op Ebay een franse aanbieder van 3D geprinte modellen / kits met de ronde romp,
Het word een huwelijk van de Franse print en de Alsacast Sherman, er komen nog wel wat zelfgemaakte onderdelen aan te pas.
Decals worden bij Dinnissen gemaakt.
35bdaa45-0307-4030-812a-163f88cfe7ee.webp3128ae12-f4ac-493c-ba79-0707fc994f12.webp472255786_7282788135178871_8028064203260802809_n.webp

Hey Jos!

Dit ziet er uit als een leuk project!
Toch even een waarschuwing om teleurstelling achteraf te voorkómen: jouw 1:87 Sherman heeft het grote type luiken voor de bestuurder; de foto van de tank van de KL heeft het kleine type luiken.
Is dat ook je bedoeling? 🫣

Cheers
Erik Jan

Hoi Erik Jan,

Opzich was dat niet de bedoeling.. had ik nog niet eens gezien zo... maar ergens word ik ook wel een beetje gek van al die kleine details met de Shermas, Ik vind het wel best zo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lollige van dit forum is dat er altijd wel iemand is die ergens nog iets heeft liggen.
En Voilá !

Want rond 1988 heb ik in Seedorf, voor het stafbureau van 41 Gnbat, foto's gemaakt om ooit nog eens een Nederlandse tankdozer te bouwen.
En uit VS 2001 Verzameling van Genie-Technische gegevens (1953) heb ik kunnen halen:

Tabel 1.01.02 organisatie- en Uitsusting van het Divisie Genie Bataljon
In het Aanvalspeloton 5 stuks:
  • Tanks, middelzware, M4A3 kanon 76 mm
  • Trailer 8-ton, 4w, munitie, M23
  • Buldozerblad, voor tank, M2
  • Mijndetector 4a
  • Springmiddelen, stel nr 1
  • 25 pistolen, 1 karabijn en 11 pistoolmitrailleur cal. 45
Conclusies:
1) Het ziet er dus naar uit dat deze tank géén .50 noch een boegmitrailleur had.
Dit ondanks dat de gebruikelijke voorzieningen op de toren nog wel aanwezig zijn op dezeze foto's.
2) De PC reed in een 3/4 ton, 4x4, wapendrager, m/lier.
3) De afbeelding van de tank lijkt slecht op die van een Sherman,
maar de afneelding van de trailer M23 lijkt er in het geheel niet op. 🙂

Trouwens ... Die lollige richtingaanwijzers zullen wel iets met de Duitse TUV te maken hebben.

IMG_862025185145.webp

Het is onduidelijk waarom de hydraulische zuiger van het dozerblad los is geraakt van de romp. Hij hangt nu lustoos omlaag, in het dozerblad.

IMG_862025183954.webp
IMG_862025184118.webp
IMG_862025184206.webp
IMG_862025184239.webp
IMG_862025184324.webp
IMG_862025184409.webp
IMG_862025184448.webp
IMG_862025184535.webp
IMG_862025191245.webp

Laatst bewerkt:
Omdanks de kleine schaal wordt het een indrukwekkende combinatie zo.

Ik heb me ook wel eens verdiept welke 1:72 kit geschikt is voor een Nederlandse Sherman. Maar bij de een was de romp niet goed, bij de ander de toren, en dan met name de luiken en kanonshild) en bij de ander weer de loopwielen en rupsen die niet klopte. Met andere woorden er zijn inderdaad veel verschillende soorten. Maar als je model straks klaar is, zullen de kleine verschillen niet opvallen.

Zo is het Barry, soms moet je consessies doen maar bovenal is het idee en het bouwen weer een voldoening. En straks als het geheel klaar is is het weer genieten van het resultaat.. dat er een dingetje niet klopt... ach dat laat ik maar los. 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een prachtige laatste foto met niet alleen een 4 deurs ford Sierra Hatchback, maar op de achtergrond ook nog een geliefde ford Sierra Xr4i!
Samen met de Audi destijds de eerste auto waarbij ze reclame maakten over het aerodynamisch karakter met lage Cw waarde!!

@Erik Jan Eskes , Ook ik ben eigenlijk een beetje flauw (oké, te lui) van al die verschillende Sherman types.
Welke versie zie jij op mijn foto's?

Want het voorschrift noemt de M4A3,
maar op de foto's in Nederland (niet bij de mariniersbrigade in Indonesië) zien we een M4A1 toch?

Laatst bewerkt:
De tank op jouw foto’s uit Seedorf is overduidelijk een M4A1, en zelfs een hele vroege want hij heeft de zichtklepjes vóór de bestuurdersluiken, die ca. zomer 1942 vervielen, en ook zitten de handgrepen voor de bestuurdersluiken achteraan de luiken in plaats van in het midden. Hij is wel later stevig opgewaardeerd, met niet alleen de extra pantserplaten op de zijkanten en voorop de romp, maar ook met late wielstellen (van verschillende oorsprong, want linksvoor heeft een oplopende steun voor het terugloopwiel, maar linksmidden heeft een vlakke), een M34A1-kanonschild, een ééndelig commandantsluik, een ladersluik, mitrailleurberging achterop de toren, klemmen voor de regenkap voor de bestuurder en zo nog wat details. Ik vermoed ook dat de neus niet origineel is voor deze tank, want het is een ééndelige met ronde voorkant, terwijl een Sherman zo vroeg als deze waarschijnlijk met een driedelige neus uit de fabriek gekomen is.

Dank je @Jakko Westerbeke Door al die mengelingen was er misschien toch het type wat ik aan het bouwen ben alhoewel dat dan weer niet de "Hannibal" was 🙂
Als ik het goed begrijp deden ze in de tankwerkplaats in Leusden dan niet zo moeilijk.

Een deel van die aanpassingen zullen ergens anders gedaan zijn, waarschijnlijk in Amerika tijdens de oorlog, of wellicht in Engeland. Andere zijn wellicht naoorlogs, maar welke dat zijn zul je nooit precies kunnen achterhalen 🙂 Wat inderdaad wel zeker is, is dat met de grote luiken op jouw model (en het tweedelige luik, en geen ladersluik) dát nooit precies Hannibal zal voorstellen 🙂 Maar zolang je er zelf tevreden mee bent, is het doel bereikt, zou ik zeggen.

Tot zover is de Dozer klaar, nu even wachten op de decals die in de loop van volgende week verwacht worden.
Als de decals er op zitten is het tijd voor het vervuilen en gebruiksporen aan brengen.

En als je dan toch bezig bent ook maar even naar het uiteindelijke plaatje gekeken 🙂
IX0C6763.webpIX0C6764.webpIX0C6773.webpIX0C6776.webp

Terug
Bovenaan