sFH 18 Howitzer [04042010]

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

Mijn FOC project loopt ten einde, het ander is een heel klein projectje bij figuren, waardoor de werktafel ruimte heeft voor iets nieuws.
Afgelopen vrijdag kreeg ik twee dozen cadeau met de bedoeling daar een combinatie van te maken omdat manlief het een leuk project vond. Zo komt het een van het ander en ben ik begonnen met de eerste doos, een German s.F.H. 18 15cm Field Howitzer van Trumpeter.
001-Doos.jpg

Ik wist dat er ook de Dragon uitvoering van is, alleen een stuk duurder, daarom heb ik een vergelijking opgezocht en vond opPMMS staat vergelijkingreview die niet heel positief was voor deze kit.

Na het lezen van de fouten die deze kit heeft ben ik toch aan de slag gegaan, ik slaap niet slechter van iets wat historisch niet correct is 😉
Zo is oa volgens PMMS dit gedeelte 5mm te breed:
002-Onderstel.jpg

Alleen zie ik niet hoe ik dit kan veranderen, vandaar dat ik rustig verder ben gegaan:
003-Onderstel.jpg

004-Onderstel.jpg

005-Onderstel.jpg

Het zijn vooral veel kleine onderdeeltjes zoals te zien is op de een na laatste foto en voor de rest flash en ander extra zooi wat weggewerkt moet worden maar als je dan het resultaat ziet vind ik het een prima kit 😉

Op naar de volgende stappen.
Gr Johanna

Hoi johanna,

Ik heb dezelfde set gebouwd en ik moet je zeggen dat mijn geduld en doorzettingsvermogen danig op de proef is gesteld. Maar als het eenmaal klaar is dan is het een plaatje.

Veel succes en niet teveel de bouwtekening volgen.

groeten,

Geert Wierstra

Ohoh ik zie het al, veeeeel te breed.........

Blijven ademen, is maar een grapje, maar ik had wel al stiekem geloerd naar deze, ga je hem in transport maken? Ga hem volgen in ieder geval.

Succes, Rick

😀 😀 Ach Rick, te breed, te smal, te veel klinknagels, bedenk het maar, er is altijd iets te vinden, gelukkig bestaat perfect toch niet 😉

Het komt in transportstand omdat het achter een 8tonner komt. Begreep ook dat dit model het beste in transportstand kan geplaatst worden gezien de manier waarop Trumpeter de bouw aangeeft.

Wordt vervolgd!
Gr Johanna

wow grote diorama,s daar hou ik van.

Past het dio niet in de vitrinekast dan weet ik wel een leuk adresje waar je plexiglas op de kop kan tikken.

plexiglas.jpg

Deze zijn dubbelwandig met de cirkelzaag de zwarte randen eraf zagen heb je 2 plexiglas platen van 3 mm dik

Groetjes Marc

Dank voor de reacties, 1 meter lang? Zover had ik nog niet gerekend, komt vanzelf, maak dan een mdf plaat van de juiste lengte en wie weet wat er nog na volgt 😉

Goed, een kleine update:
Na wat uurtjes knippen, plakken, schuren, puttiën etc heb ik het knalgedeelte van de howitzer compleet. Het is af en toe best een zoekplaatje waar de dingen moeten, de gaten zijn te klein wat extra werk betekent, veel kleine frutselonderdelen waar je geen grote vingers voor moet hebben, maar het past nu allemaal en dan krijg je deze dry-fit in transportstand.

006-Kanon.jpg

007-Kanon.jpg

008-Kanon.jpg

Het begint al ergens op te lijken. Ondertussen ben ik halverwege de bouwtekeningen en het gaat lekker ondanks sommige gebreken van deze kit. Ach met wat geduld komt het goed, wordt dus vervolgd!

Grtz Johanna 😉

hoi Johanna,

Begint er al op te lijken.
In dit stadium zijn bij mij toen de frustraties begonnen.

Dus nog zo'n 1200 onderdelen te gaan ( inclusief de halftrack ).

Heel veel succes. en vooral rustig blijven.

groeten Geert

Oei Geert, tot nu toe vind ik het wel meevallen, ik doe het heel rustig aan, eerst alles droogpassen en dan pas vastlijmen, en het past redelijk tot goed, af en toe wat kleine dingen, maar ben zeker niet ontevreden over de kit.

We gaan vrolijk door, er ligt hier zoveel sneeuw dat er door ploeteren geen nut heeft, dus veel bouwtijd 😉

Gr Johanna

Dag johanna,

prettig te horen dat het meevalt, al moet het moeilijkste nog komen.
Alvast een tip voor de halftrack: versnellingspoken niet eerder monteren dan wanneer je de body op het chassis hebt geplaats.

2de tip komt ook nog wel.

groeten,

geert

Hoi Geert,

Bedankt voor het meedenken, ik bouw heel rustig, zeker na jouw adviezen om te voorkomen dat ik de boel om zeep help. Het heeft geen haast. De howitzer is nog niet af, denk dat ik pas volgende week ergens aan de halftrack begin, wil eerst ook het FOC ding afmaken, daar moet ook nog het een en ander aan gebeuren.

Jij ook sterkte met je FOC project!
Gr Johanna

Hoi Johanna,

een mooi boemding ! Ik heb er ook nog eentje liggen voor eventuel achter mijn DAK-KM, dus ik kijk eventjes mee naar de op- en aanmerkingen 🙂
Good luck !

groet Frank

Kijk rustig mee Frank, tot nu toe valt dit kitje zonder problemen in elkaar. Vraag me af of ik een andere kit heb dan bij anderen lees, maar goed, wie weet kom ik nog iets verschrikkelijks tegen 🙂 😉

Ondertussen is de terugslagdemper of hoe het ding ook heet gescratcht en zit op zijn plaats.
009-Kanon.jpg

Hiermee is het geschutgedeelte af en ben ik verder gegaan met de draagarmen. Dit bestond uit veel kleine onderdelen waarvan niet altijd duidelijk was hoe ze geplaatst moesten worden. Na wat uitzoekwerk ben ik volgens mij er in geslaagd alles op zijn plek te krijgen:
010-Linkerarm.jpg

011-Rechterarm.jpg

Nu dit af is ga ik verder met het onderstel zodat de howitzer verplaatst kan worden. Wens iedereen fijne dagen, ik houd het lekker rustig en bouw gestaag verder 😉

Grtz Johanna 😉

Hallo allemaal,

Ondertussen is de howitzer afgebouwd en wacht op zijn eerste verflaag. De grote onderdelen zitten los een ik heb een droogpassing gedaan om te kijken of het allemaal zonder problemen gaat passen.
012-Droogtest.jpg

013-Droogtest.jpg

014-Droogtest.jpg

Het verfproces start ik een dezer dagen op, hangt een beetje van de tijd en mogelijkheden af.
Daarom heb ik eerst de doos van de trekker geopend. Uiteindelijk gaat deze halftrack de howitzer vergezellen:
015-Doos%20halftrack.jpg

Eerst wilde ik een 7/1 met flak 37 ervoor zetten, maar dat was zoveel plastic dat ik dit voor een later project zal gebruiken. Ook deze kit bevat een behoorlijke berg plastic maar is iets overzichtelijker 😉
016-Plastic.jpg

Verder zit er wat PE bij en een stel banden, losse tracks in drie delen 😢 😢 en wat touwtjes.

Vol goede moed ga ik aan de slag en zie wel waar het schip strand 😉
Grtz Johanna 😉

Kom maar op met dat halfrupsje!!

Het geschut oogt goed en als ik jouw verslag zo lees heeft 'ie ook weinig valkuilen... Ben heel benieuwd naar de verdere resultaten!

Hoi Johanna,

Toevallig ben ik ook bezig met deze halftrack, dezelfde kit!

Ik word er erg gelukkig van, maar hou dan ook van het gepriegel met veel en kleine onderdeeltjes. 😉

Veel succes met bouwen, ben benieuwd wat je van deze kit vind.

Gr, Clarinda

Hoi Clarinda,

Ik de doos opgeborgen, had er even helemaal geen zin in. Wens je er veel plezier mee en ben benieuwd wat je bouwt, laat je dat in een topic hier zien?

Succes!

Hallo allemaal,

Het nieuwe jaar is al meer dan een week onderweg en in die periode heb ik van alles zitten te bedenken wat ik voor de howitzer wilde zetten, maar op een of andere manier had ik er helemaal geen zin en zo stond de howitzer op een plankje weg te kwijnen.

Gisteren besloot ik dat ik toch voorgenomen had wat meer af te maken en aangezien ik de M113A2 goed wilde laten drogen, laadde ik de airbrush met wat grijze sapjes en na wat uurtjes leek het ergens op. De howitzer op een plankje gezet, alleen vond ik dat wat leeg en zodoende zijn Jupp en Friedel ten tonele verschenen om zich af te vragen ".. Wass nun?"

017-Verflaag.jpg

018-Verflaag.jpg

019-Verflaag.jpg

020-Verflaag.jpg

Hier in detail hoe Jupp zijn goed bewaarde sigaar in de brand steekt voor een rustig moment om na te denken over het "Wass nun?"
021-Verflaag.jpg

De figuren zijn nog heel basaal, er moet nog het een en ander aan gebeuren voordat ze een verflaagje krijgen.

Als de howitzer genoeg gedroogd is ga ik de details verder afwerken en de peilstokken toevoegen.

Ik maak geen ondergrondje, plankje is mooi genoeg.

Dat was het van de werktafel. Reacties zijn van harte welkom!
Gr Johanna

Hoi Jacco,

Vind dat ik het toch moet afmaken, anders blijf ik bezig met halve projecten 😉

De figuur met sigaar is van Platoon en de figuur die omhoog staat te kijken is van MK. Het zijn losse figuren, komen niet uit een grotere set.

Gr Johanna

Jammer... geen halfrups.... 😉

Leuke figuren, maar is het grijs van het geschut niet wat aan de lichte kant??

Tja Ron, wie weet komt er ook weer een halfrups, maar nu is het zonde, dan verdwijnt de geopende doos echt in een donkere hoek.

Kleur is inderdaad wat licht maar dat gaat straks donkerder worden, ik maak de dingen tegenwoordiger lichter dan kan ik makkelijker wat donkere kleuren aanbrengen, vandaar 😉

Gr Johanna

Ha die Johanna,

Mooi om te zien dat je hier mee verder gaat. Zelf heb ik 'm ook op de plank liggen.

Dat 'ie te licht is vind ik niet zo erg, dat kan je met washes en filters nog veeeel donkerder maken. Wel vind ik het jammer dat je geen postshading hebt toegepast. Ik neem aan dat er toch voldoende grote oppervlakten zijn aan dit model (ik denk o.a. aan de loop) die wel wat highlights kunnen gebruiken.

Verder vind ik de figuren ook leuk om te zien. De knakker met z'n bolknak doet me denken aan Hannibal Smith (ja, ik ben oud 🙄 ....).

Succes!

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Wie een goed voornemen heeft moet er ook uitvoer aan geven zodoende ga ik verder met dit project.

Als je goed naar de laatste foto kijkt zie je wel dat er een soort shading is, alleen heb ik het niet zo dominant aangebracht omdat er verder vooral kleine vlakjes zijn. Dat doe ik op een andere wijze.

Gr Johanna

Hallo Johanna,

Dit ziet er goed uit, lijkt me een lastige om te airbrushen met al die details, hoekjes en gaten. De figuren passen er erg goed bij. Die ene lijk inderdaad op Hannibal Smith. Je ziet hem denken "I love it when a plan comes together" (maar dan in het Duits Natuurlijk 😉 )

groeten,

GJK

Re: 't begint met een howitzer en .... Wass nun? [11012010]

Hallo,
De eerste keer dat ik in mijn eigen topics op het vernieuwde formum reageer en ik moet zeggen dat je nu de voordelen ziet, citeren is een stuk makkelijker en de berichten blijven beter leesbaar 😉
Maarten van Campenhout zei:
Leuk project. Ook erg leuke figuurtjes. Goed dat je dingen ook echt probeert af te maken, ik vind dat altijd erg lastig 😉
Veel succes verder,
Maarten
Vertel mij wat, ik weet waarom ik dingen lastig afmaak, alleen kan ik me daar soms niet goed bij neerleggen en dan kom ik in een soort conflict en nu heb ik besloten toch dingen af te maken, ook al ben ik ondertussen de belangstelling verloren, zeker bij langdurige projecten. Vandaar dat ik nu eerst korte projecten ga doen, leuke ideeën maar ik houd het voorlopig binnen de mogelijkheden van mijn eigen vermogen 😉
Gert-Jan Knol zei:
Dit ziet er goed uit, lijkt me een lastige om te airbrushen met al die details, hoekjes en gaten. De figuren passen er erg goed bij. Die ene lijk inderdaad op Hannibal Smith. Je ziet hem denken "I love it when a plan comes together" (maar dan in het Duits Natuurlijk 😉 )
groeten,
GJK
Airbrushen is zonder problemen gegaan, alle onderdelen zaten los waardoor ik er goed bij kon en dat is natuurlijk een stuk makkelijker. De figuren vond ik bij toeval in een doos omdat ik wat had lopen schuiven in de voorraad en zowaar pasten ze leuk in het verhaaltje.

@Arno leuke titel, kan ook van toepassing zijn 😉

Momenteel staat het project te drogen, ben nu bezig met de M113A2 af te ronden.

Wordt vervolgd!
Gr Johanna

Re: M4 High Speed meets sFH 18 Howitzer ..Connect? [08062010

Dag Johanna,

Dat schiet alweer lekker op zo te zien.
Al heel wat progressie gemaakt sinds de laatste bouwavond.

Ben benieuwd naar het schilderwerk.

Succes en mooi rustig doorgaan.

groeten, Geert

Hallo Johanna ik weet niet of al je onderdelen rekjes leeg zijn maar volgens mij mis je een onderdeel op de foto met rood aangegeven hier hoort nog een stang te lopen naar voren. Deze is voor het omhoog en laag laten gaan van het geschut normaal zit er aan de zij kant een wiel maar bij deze gebeurt het met die slinger . Over de slinger gesproken wil ik je zeggen dat wanneer je het geschut in transport stand achter een voertuig wilt zetten de met de blauwe pijlen aangegeven onderdelen er niet op horen te zitten. De slinger komt eventueel achter op de rechter boom te liggen. Je kunt natuurlijk ook altijd nog zeggen dat ze net van plan waren te vertrekken of aankomen en dat het nog moet gaan gebeuren, maar misschien voor een volgende keer. Met groeten, Remi.
012droogtest.jpg

Hoi Johanna,

geinspireerd door jou en het model ben ik er ook aan begonnen. Het model zelf is een genot om te maken zeker met jouw foto's erbij ( soms een beetje slecht te zien op de bouwtekening). Zal binnenkort wat foto's maken en deze plaatsen.

Het model is nu bijna klaar om in de primer te zetten. Gister ook 2 doosjes met bemanning gekocht, ga deze erbij gebruiken om een actie dio te maken. Het voordeel van deze doosjes is dat er voldoende munitie bij zit. Heb gelukkig veel boeken over de 2e wereldoorlog van osprey, concord en wydawnictwo(pools soms met engelse tekst).

groetjes Peter

Terug
Bovenaan