Seelöwe Zoutelande

Momenteel een foto op ebay die denk ik bij Zoutelande gemaakt is. Lijkt me dat dit dezelfde huizen zijn :

Wellicht ook de oefening waar ik meerdere foto's van heb zoals deze bij het inladen in Breskens :

Arjan

Als je de foto vergroot kun je op hoogte van de twee soldaten vaag details van andere daken/schoorstenen zien, m.a.w. door de hoek van waaruit de foto genomen is kun je alleen het hoogstgelegen huis goed zien. Ik denk dat de oefening waar ik foto's van heb met gemechaniseerde tractie was. Kan ook zijn dat het één grote oefening betrof waarbij ook veel paarden en voetvolk werden ingezet. Twee plaatjes uit mijn collectie :

Ik denk dat deze twee foto's gemaakt zijn op het strand van Breskens en dat je Walcheren vaag op de achtergrond kunt zien (wellicht zelfs een kraan van Vlissingen met enige fantasie :))

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Lid van de TWENOT
Ik denk inderdaad dat ik de scheepswerf van De Schelde zie. Kan haast niet missen.
Wat betreft de huizen bij Zoutelande. Dat voorste huis op de tweede foto is idd exact zelfde als op eerste foto. Raampartij, dakraam en schoorsteen kloppen exact. Ik denk dat tweede huis of net iets achter duinen is verscholen dan wel net niet op de foto staat. De tweede foto is een “langs” foto en dat vertekent enorm de afstanden.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik haalde een paar huizen door elkaar. Ik keek naar een luchtfoto van voor de oorlog, en daar staan ook een paar huizen in de duinen die ik aanzag voor deze twee, maar veel dichter op elkaar. Op deze andere luchtfoto is de locatie te zien (maar niet zo heel erg goed):

024  7.19.3(137).17 Sep44-24) Phot Rec.jpg

Nog een kleine aanvulling n.a.v. de Sturmgeschütz eenheid in kwestie. Het betrof hier naar alle waarschijnlijkheid Sturmgeschütz Batterie 666. Ik heb dit alles natuurlijk allemaal in het verleden ook al eens gepost maar het kan geen kwaad om het geheugen nu en dan eens op te frissen (ook het mijne...). Mooie foto's van Batterie 666 :

Arjan

Momenteel op ebay overigens ook weer foto's van Seelöwe oefeningen met de 4.7cm Panzerjäger I . Het betreft hier Pzjg. Abt. 670 vaak te herkennen aan de namen van garnizoenssteden op de zijwanden van de opbouw.

Voor operatie Seelöwe moesten waar mogelijk wapensystemen ingezet worden met grote slagkracht. Dit betekende dat ook wapens ingezet zouden worden die nog niet eerder (bij Fall Gelb) waren gebruikt. Tot deze categorie hoorden de Flammpanzer van Pz.Abt.100 (F) en ook de nieuwe Nebelwerfer, die zes 15cm raketten konden afvuren. Verder zouden ook Sturmgeschütze en Panzerjäger worden ingezet, deze hadden bij de verovering van België en Frankrijk al wel in kleine aantallen aan de strijd deelgenomen.

De 4.7cm Pak Sfl waren ingedeeld bij zelfstandige Panzerjäger Abteilungen. Bij de landingsoperatie zouden ze wel in afzonderlijke compagnies en pelotons worden opgedeeld (bij de eerste landingsgolf kreeg elke divisie 1 compagnie en elke Panzerjäger Abteilung 1 peloton toegewezen). De belangrijke rol die aan de Panzerjägertjes was toegedacht verklaart waarschijnlijk waarom er zo veel foto's zijn van de SL oefeningen met die dingen.

Katwijk :

Misschien ook Breskens :

Arjan

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Hallo Arjan,

Ik kwam in Waffen-Arsenal 137 (beutepanzer) ook nog wat Seelöwe foto’s tegen, wellicht heb je er wat aan.

Groet, Tini22180A8B-685D-4609-A934-74C19B1AD60F.jpeg

Bijlagen

• 063EA023-740A-4F5F-8478-285737EFE5B7.jpeg
    063EA023-740A-4F5F-8478-285737EFE5B7.jpeg
    132,1 KB · Weergaven: 6
  • 65A42D23-2268-451C-BA01-3D9EB003CB3F.jpeg
    65A42D23-2268-451C-BA01-3D9EB003CB3F.jpeg
    68,2 KB · Weergaven: 6
  • C8893F40-5D6A-47FB-AA0F-EEF8CC44C9AE.jpeg
    C8893F40-5D6A-47FB-AA0F-EEF8CC44C9AE.jpeg
    126,7 KB · Weergaven: 6
  • 5A06FEFE-6493-479C-B4D9-48DE0BFBC776.jpeg
    5A06FEFE-6493-479C-B4D9-48DE0BFBC776.jpeg
    78,9 KB · Weergaven: 6
Bedankt Tini dat zijn erg bekende foto's voor mij :). Bovenste is een Siebelfähre met op de achtergrond het kali magazijn in de haven van Antwerpen, 3 foto's van Matilda Oswald en 1 Pionier Landungsboot 41, deze vaartuigen en Beutepanzer waren van het Hochsee-Lehr-Kommando (in Terneuzen tot zomer 1943, daarna Esbjerg Denemarken).

Groet,

Arjan

Bovenaan