***SdKfz 7/1 Selbstfahrlafette mit 2cm Flakvierling af***

Dag, al een tijdje bezig met een Sdkfz 7/1. De oude doos van Tamiya.

Afgelopen weken niets meer aan gedaan omdat ik bezig was met mijn andere oude doos, de 250/9. 🙂
Nu die af en toe moet drogen na een spuit laag etc... ben ik verder gegaan met de bouw van de Sdkfz 7/1.
De flakvierling had ik al zo goed als af op een paar details na.
Gisteren begonnen met het onderstel van deze. Heb de "stuts" van het dek moeten scratchen want wat er origineel onder zat sloeg echt nergens op. Gewoon 1 pijpje. 😱 Tja... wederom een kit uit de jaren 70.

Dus....

De 4-ling:

SD_7_1_Flak_00.jpg

SD_7_1_Flak_01.jpg

SD_7_1_Flak_02.jpg

En de onderstel zaken:

SD_7_1_Detail_00.jpg

SD_7_1_Detail_01.jpg

Ook aan de onderkant van de "stuts" moeten bouten maar deze ga je achter de tracks niet zien dus heb ik ze niet geplaatst.

K, de massel,

Marcel.

Vanwege de ongeloofelijke reacties op deze vorige post hier weer wat pics van de nu afgebouwde 7/1.
🙂
De ruitenwissers, het pe dashboard en de kleine koplamplensjes komen er na de spuit klus op.
De tracks & wheels zijn van Modelkasten.

Ventjes & andere muk komen er later wel bij.

SD_7_1_00.jpg

SD_7_1_01.jpg

SD_7_1_02.jpg

SD_7_1_03.jpg

K de massel,

Marcel du Long.

Hoi Marcel,
je hebt inderdaad heerlijk wat werk verzet met dit oude model. Nice works ! Wat heb je precies op de schilden gedaan bij de Flak ? Mogen we een shotje closer ? Misschien kun je de banken nog 'n beetje bewerken met tissue of putty, voor beetje plooiwerking. Wat werd je volgende kitje ? Ik neem aan toch weer iets eenvoudigers ? 😉

groet Frank

Hoi Marcel,

Heeeeeel mooi bakkie 😱
Ik ben niet meer zo van dat Duitse spul maar dit vond ik altijd al een mooi voertuig en zoals jij hem heb gemaakt 😛

Gr Nick. 😉

Mooi maarrrrrrrr?

Ziet er inderdaad geweldig uit maar zoals altijd heb ik een paar kleine puntjes. 😳

Ik kan niet in je portomonee kijken maar waarom die oude loopjes gebruiken terwijl er van die geweldig mooi nieuwe lopen zijn. (Adlers nest b.v.)

Wat me ook opvalt en ik hoop dat dat net zoals bij mijn eigen modelen pas aan het eind plaats vind is de track spanning. Het achterste spanwiel dient iets hoger te staan en de track strakker.

Het blijft echter en geweldig mooi model.

Groetjes

Marcel 😀

Bedankt mannu.

Frank: De flakshields van de Eduard set vond ik te dun. De originele van Tamiya te dik. Heb dus de originele van Tamiya vanuit de binnekant dunner gemaakt. Was een kl#te klus. Daarna heb ik al de nagels aan de binnekant weer opnieuw moeten aanbrengen.
Oke idee wat betreft de bankjes maar weet niet of ik dat nu nog ga doen. Plan is om op beide banken een hoop zooi te leggen.
Wat werd je volgende kitje ? Ik neem aan toch weer iets eenvoudigers ?

Haha, tja. Heb een redelijk eenvoudige stug III van Tamiya in de primer dus dat is al een stuk makkelijker. Althans de bouw daarvan.

Marcel: De flakvierling heb ik bijna 1 jaar geleden afgebouwd. Ik bouwde toen pas ongeveer 1 jaar Afv's. Ik wist simpelweg niet wat er allemaal aan aftermarket spul was destijds. =/
Over die lopen heb ook ik de afgelopen maanden getwijfeld. Ze eraf slopen en nieuwe monteren is ook weer zoiets maar je hebt gelijk er zijn enorm veel betere op de markt. In die flak zit behoorlijk wat detail en de lopen halen nu wel de kwaliteit naar beneden. mmm...
🙄
Wat betreft de tracks; deze gaan er inderdaad,zodra hij in de verf gaat, er weer af en worden later weer gemonteerd met de juiste spanning.
Het spanwiel hoger plaatsen is wel een probleem want dan moet ik nog serieus aan de achteras sleutelen. Ook over dit punt ga ik goed nadenken want het spanwiel wat hoger plaatsen is toch nog wel te doen.

K mannu, bedankt dus voor deze pro-tips.!

Frank nog fff een close up:

SD_7_1_04.jpg

K massel,

Marcel.

Knap werk, Marcel. Zo zie je maar weer dat je van een ouwe stinker nog iets moois kunt maken. Ik ben het met de andere Marcel eens dat het model betere lopen verdient!
De Flak-schilden had je trouwens ook kunnen namaken in plastic card, al moet je dan wel wat meer boutjes vervangen.

Erg mooi werk Marcel,

Zelfs ik krijg er bijna zin in om een duitse half track te maken 🙂

Ik kijk uit naar je verf laag.

Martin

schune dinge

hi Marcel,

chapeau voor de bouw, ik wil er ook aan beginen en weet genoeg wat voor werk eraan is, buiten de spanning van de trak aan de linker kant ( heb wel gelezen dat het wel in orde komt) vind ik het een super geslaagd model, van welk merk zijn de mooi stuur wielen....de traks zijn modelkasten zeker....

benieuwd naar meer

marc

Wederom bedankt mannen voor de uitermate zinvolle critz.

Ik ben over de streep, de lopen ga ik zeker vervangen door wat beters & ook de as van de spanwielen ga ik wat verhogen.

48923857_Ssbdi-S.jpg

Eelke: Heb ook zitten twijfelen om de shields van Evergreen te maken maar dit ging net wat sneller.

Martin D: Hij wordt in principe in de "standaard" donker grijs gespoten maar zit nog te twijfelen om hem een strepen patroon te geven van donkergeel.

Danny: Ideaal nu zo een komplete 2e kit! Ga dus die Jordi Rubio lopen vervangen en de as van de spanwielen wat verhogen. Kan met al die spareparts net wat "grover" te werk gaan. 8)

Marc: Voorwielen zijn volgens mij van Tank workshop.

Massel,
Marcel.

Dag, eindelijk is de bouw dan wel af.
Hij staat al in de zwarte primer en ik ga dus nu niets meer fixen.
Moehahaha. 😈

Heb de complete flak overnieuw gebouwt en gebruik "de oude" voor een paper Panzer project.
Dit maal dus met de one milion dollar loopjes van Adlers Nest. 8)
Aan de buitenkant van de shields heb ik de loops voor camo netten e.d. weggelaten en heb nog wat andere tweaks gedaan die jullie zelf mogen zoeken op de onder staande plaatjes.

Verder heb ik het spanwiel verhoogt. (Door de nog "te slappe" tracks wat moeilijker zichtbaar)
Het complete loopwerk is dus nog "on the loose" dus de trackspanning klopt hier nog niet helemaal.

Heb hem deze morgen in de primer gezet, zwart zoals je ergens hieronder ziet, en ga hem morgen in een grijs/blauwe German grey combi spuiten.

De tools zijn inmiddels van de zij-rekken afhgehaald want die schilder ik los.

Sdkfz7_Full00.jpg

Sdkfz7_Detail01.jpg

Sdkfz7_Full00BW.jpg

Het vervolg spuitverfplan is als volgt:
  • -Spuiten met German Grey mixed met een lichte kleur (grijs). In diepere delen (of oksels) spuit ik een dunnere laag & ook op delen aan de onderkant e.d.
    -Shaduw delen & edges spuiten met German grey.
    -Medium highlights spuiten met German Grey mixed met een lichte kleur.(blauwgrijs)
    -Super highlights spuiten op delen die praktisch recht naar boven zijn gericht behalve op het dek onder de Flak met German Grey mixed met een lichte kleur.(Lichtblauw)
    (Dus de motorkap, fenders, dek & bovenrand van bank.)

Op deze manier, maar dan in een Panzergelb combi, heb ik ook mijn Stug III gespoten en dat was dikke fun. 😛

Nu dus bekijken of dit ook gaat werken met een Panzergrijze combi.

Ben nog aan het twijfelen of ik van onderaf ook de dusting ga spuiten of dat ik die met pastels & olie doe.🙄
Wellicht een combi.

K massel,
Marcel.

Mooie machine! En...Knap uitgevoerd! Hoewel hij naakt ook erg mooi is om naar te kijken ben ik ongeduldig om te zien hoe hij er na het uitvoeren van je verfplan gaat uitzien. Klinkt spannend...Ik zou de (pre)dusting (XF52..??) gewoon eerst doen. Zo komt er zeker geen overspray van aarde- of zandkleuren op je lak.

Veel succes,
Staf Snyers

Bedankt mannu voor al de reacties.
kan je trouwens ook 2SS maken, net als je Grille
Ah, nog niet eens aan gedacht om hem in Normandië te plaatsen. Had het Oostfront in gedachten maar het Westfront spreekt mij veel meer aan.
Thnx man!
alweer wat verder met de Stug
Ben mijn StuG aan het inlijnen. Moet alleen nog het bovendek doen en daarna post ik wel wat. D#mn, mijn vakantie is maandag al weer voorbij.
Met wat voor toestel schiet jij die foto's?? Die zijn zo lekker scherp en mooi uitgelicht! Hoedoetegedat?
Haha, met een behoorlijk oude powershot van Canon, wat Ikea lampjes & een vel karton. Het uitsnijden en de kleur correcties doe ik later in Photoshop. Zeker met zo een donker vehicle als dit en zonder profesionele lampen & camera ben ik genoodzaakt photoshop te gebruiken maar het resultaat is oke. Je moet natuurlijk nog wel je lampen & camera oke instellen. (Doh)

Voor_na.jpg

Ik zou de (pre)dusting (XF52..??) gewoon eerst doen.
Thnx Staff, zeer goede tip! Maar toen ik dit las had ik mijn gehele vehicle al gespoten. 🙄
Dit ga ik denk ik wel proberen bij mijn Grille. Ook omdat bij dat vehicle de wielen niet in elkaar liggen (zoals bij de 7/1) en ik hem ga spuiten met het loopwerk gemonteerd.

Na 4 uurtjes spuiten deze morgen kwam ik op het volgende resultaat.
Zo een grijs/zwart vehicle is onzettend moeilijk om goed te fotograferen. Dit is zo een beetje het beste wat ik er nu van kan maken.

Sdkfz7_FullPaint00.jpg

Heb aan de highlights geen blauw meer toegevoegd.
Heb verder volgens de "Adam Wilder manier" gespoten.
Onder de Flak heb ik shaduw gespoten en het dek is alleen ge-highlight links achter. (Waar de Flak dus niet staat)

Volgende stappen zijn:
  • -Vernissen met purity seal van de Games Workshop.
    -Filteren. Ben van plan om de shaduw partijen blauw/paars te filteren en de lichte partijen oranje/bruin/geel. Heeft iemand dit toevallig hier ooit zo gedaan? (Koude kleuren in schaduw partijen & warme in highlights.)

Het loopwerk is ook al gedaan maar nu nog weinig interssant voor een foto.

K massel,
Marcel.

Oi, dat ziet er veelbelovend uit!

Dank voor de uitleg nog met betrekking tot de foto's. Zo te zien is er nog veel aan te passen met Photoshop. Toch eens meer in gaan verdiepen. In combinatie met de net aangeschafte Nikon D80 moet het wat kunnen worden 😉

Gr,
Jeroen

Goeie merge.
heb je voor de Flak andere tinten gebruikt?
De Flak is net wat meergehighlight dan de rest. De kleur op de flak die je ziet is de "gelige gloed" van de Ikea lamp. 8)
Meer kleur, zowel warme als koude, breng ik later aan met filters & pigmenten.
Zo te zien is er nog veel aan te passen met Photoshop.
Zo een beetje de enige tool die ik gebruik in Photoshop is Levels, autolevels & hue/saturation adjustment. Deze zijn perfect voor het corrigeren van "slecht" licht. Een foto die meer dan dit nodig heeft is gewoon een slechte foto.

K massel,
Marcel.

Een heerlijke bak is t geworden MArcel. Mooi werk.
Vooral de aandachtige lezende figuur vind ik erg geinig gedaan.
Kun je me uitleggen welke stappen je hebt ondernomen voor de windscreens ? Afplakken met tape, en dan.. ?

Good works ! Ben benieuwd naar je volgende zjurmen parel !

groet Frank

In één woord vet!
Vind ik het nog wel even interessant waarmee je die klinknagels achterop de gunshields overnieuw hebt gedaan??? Ik zit ook met een oude tamiya kit, vandaar.
Inderdaad dat lezende figgie, echt geweldig! Zelf gedaan, of zelf gekocht?

Doei,

Anne

Heel erg goed gedaan!
Ziet er super uit; netjes gebouwd en goede details.
Dat geeft mij weer een beetje moed om die Tamiya-dingesen alsnog te doen 😱
En de figuren zijn eveneens A-klasse. Heb ik de fabrikant gemist???

en ik weet 't, ik ben een zeiknel, maar kranten hadden destijds minder forse afmetingen...
Meer iets à la dit:
Bundesarchiv_Bild_183-J21687,_Russland,_die_neue_%22Armee-Zeitung%22.jpg

Gewoon, meer als een weetje.....

Écht mooi gedaan, wat een bruut voertuig 😀 Ik vind die krant daarentegen wel onwijs leuk gedaan 😉

Gr.

Wijnand

Mooi mooi mooi... Ook de assecoires in andere kleuren breken de boel mooi op.

Hoe schilder je je figuurtjes (uniform, huid...): oliverf? acryl?

groet,

Eric

Thnx mannu.

Frank: Ik heb met een cirkelsnijder de masks gesneden uit friskfilm. Das ff pielen maar lukt eigenlijk vrij goed. Daarna heel licht met de airbrush sprayen.
Staande figuur is mix van Dragon, Tamiya & Hornet.
Figuur met krant is van legend en hoofdje is van Hornet.
De krant die bij het legend figuur zat was erg slecht, abnormaal slecht zelfs.
Heb wel de groote van de krant genomen die bij het legend figuur zat. Had wellicht wat kleiner gekund maar vind dit juist wel mooi detail. Heb hier ook een vel liggen met tabloid formaat en die kan ik ook eens proberen.

Figuurtjes zijn afgewerkt met acryl van de Gamesworkshop & Vallejo.

Massel,
Marcel.

Viel me net op: het rechteroor van de krantlezende figuur zit andersom op z'n hoofd 🙂 Ten minste, dat lijkt op de foto.

Schitterend gemaakt model en figuren. Mooie kleurstelling. Misschien wordt de krant iets minder groot/opvallend als je 'm iets minder wit maakt, met wat meer vouwen? Nu lijkt hij plat vervoerd te zijn.

Groet
Oscar

Hi Marcel,

Ik ben meer onder de indruk van je bouwwerk dan van je schilderwerk.
Je hebt het heel sobe gehouden, persoonlijk zou ik er verder mee gegaan zijn , maar dat is een persoonlijke keuze !

Dat figuurtje dat de krant leest vind ik top.

Grtz

Kristof

Terug
Bovenaan