SdKfz 263 -update 4/8 interieur

EricReist

Lid van de TWENOT
Gestart met de SdKfz 263 van AFV club. Mooie kit!
Wil er graag een interieur in, en dat wordt dan de Fu11 set met de grote 100W zender en de Torn.E.b. ontvanger.
Eerste start met de opbouw daarvan: de stellage voor de 100W zender aan de rechterzijde met eronder opbergruimte voor de Enigma. Er komt nog een Umformer naast te hangen. Aan de linkerzijde komt dan de Torn.E.b. En twee klaptafeltjes met accessoires. De Kurbelmast wordt erbij geleverd inclusief het deel met voet voor binnen. Leuk priegelwerkje voor de boeg!
Nog even bekijken of ik alles vastlijm (en er genoeg door de geopende deuren te zien is) of een exploded view met de bovenzijde 4cm omhoog...

IMG-20220727-WA0007.jpg
IMG-20220727-WA0010.jpg
IMG-20220727-WA0009.jpg
IMG-20220727-WA0012.jpg
Eric

Laatst bewerkt:
Een bijzonder beest toch wel, en vind deze als Funkwagen wel interessant, ik wist niet eens dat deze met een Kurbelmast werden uitgevoerd.

Mooie bak in ieder geval... en voor mij zou het een akelig dilemma zijn tussen een normale bouw waarbij de fraaie zender inrichting moeilijk te
zien is of dat juist wel laten zien middels een exploded view waarbij het fraaie voertuig opgesplitst wordt 🤔

Op de harde schijf heb ik 25 plaatjes van de grote ster antenne en de mast, 16x van het echte spul (geen oorlogsfoto's) en
9x van een 1:35 scratch model.
Ik heb ze op WeTransfer gezet en kunnen met deze link gedownload worden : DSC00001.jpg and 25 more files

Viel Spaß

Hi Peter,

dank voor de foto's! Dat model is knap gemaakt, ik heb ook een eerste versie gemaakt voor mijn SdKfz 247, en zal er ook een maken voor de SdKfz 263. Die bolletjes moeten wat kleiner nog, uiteindelijk van die zoete spikkels gebruikt 😋

modsdkfz247B13.jpg

Ik ben ook in de gelukkige bezitter van de Sternantenne, en volgende maand komt er de Kurbelmast bij waar die dan op kan, flink uit te schuiven!

SE03e.JPG
SE03g.JPG

En dan even aan een zender hangen en voila, de Antennestroom (linker meter) geeft een mooi zendvermogen aan (en dan maar snel weer uit)

SE03bb.JPG

Wauw, mooi man, en wat gaaf dat jij een echte hebt !

Die bolletjes aan de 'spriet' uiteinden... ik weet niet wat de (schaal)diameter is, maar er zijn heel kleine (suikervrije) bollekes te koop.
Ikzelf heb ooit een zakje in een crea bea shop gekocht (0,6mm) en heb nu even op interslet gekeken waar ik ze vond in de nail-art hoek.
Die zijn met 0,4mm nog kleiner ook, KIJK HIER en anders wil ik je wel wat van mijn p..p..p..parels opsturen 😉

Je zegt:”en dan maar snel weer uit”. Ik neem aan dat dat over zendmachtigingen of zo gaat?
Ik zie al meteen in gedachte Rijk de Gooijer in leren jas met peilwagen door de buurt rijden.
Maar met al die wegbezuinigde overheidsdiensten, is er nog wel überhaupt controle op?
En wat mag je wel of niet met historische zenduitrustingen?

groetjes, Tini

Hi Peter dank en ik ben erg benieuwd, ik weet niet hoeveel bolletjes er in zitten, maar als je er genoeg hebt zou ik er graag 20-30 willen hebben voor wat Sternantennes...?

Hi Tini ik ben wat huiverig om te gaan zenden, ik denk dat daar wel een vergunning voor nodig is. Hangt wellicht af van de golflengte maar sommige zenders zijn erg krachtig. Ik ben nu bezig met de restauratie van een Feldfunk en die zit op FM golflengtes. Maar het bereik van deze is maar 2-3 km. Maar ik verwacht niet snel geblindeerde busjes in de wijk die een kruispeiling doen 😁

als je er genoeg hebt zou ik er graag 20-30 willen
een dergelijke batch uit het potje lepelen zal geen merkbaar niveauverschil vertonen... gaarne een PB met adres...

Je zegt:”en dan maar snel weer uit”. Ik neem aan dat dat over zendmachtigingen of zo gaat?
Ik zie al meteen in gedachte Rijk de Gooijer in leren jas met peilwagen door de buurt rijden.
Maar met al die wegbezuinigde overheidsdiensten, is er nog wel überhaupt controle op?
En wat mag je wel of niet met historische zenduitrustingen?

groetjes, Tini
Iconische scene! Ik ben ooit op een sloopterrein de originele auto tegen gekomen die er gebruikt is. Helemaal vergaan. Maar sinds die tijd wil ik nog een keer zo'n ding bouwen! (heeft er iemand een 1:35 Rijk de Gooijer in de spares box liggen waar ie niets mee doet?)

Dan is het nog altijd illegaal: auteursrecht (dat is ook van toepassing op dit soort werk) geldt tot 70 jaar na de eerste 1 januari na de dood van de maker (als het recht bij een natuurlijk persoon ligt), of na de eerste publicatie (bij anonieme publicatie of als het recht bij een bedrijf o.i.d. ligt). Ik weet niet hoe oud die Verlinden-figuurtjes zijn, maar ik vermoed dat het nog zeker 50–60 jaar duurt voordat ze rechtenvrij na te gieten zijn …

Dat is toch een dusdanig prachtige en interessante inrichting dat een exploded view bijna verplicht is ?
Daar kunnen de open gezette luiken geenszins tegenop 🤔

Persoonlijk zou ik eerder voor een cutout gaan dan voor een lift. Ik denk dat je die goed kunt maken in de achterste zijpanelen van de bovenbouw, inclusief een deel van het dak. Deze delen bevatten geen details. Als je de hoeken intact laat, blijft de vorm zichtbaar.

Erg mooi in elk geval!

Succes, Jan

Kijk, dát is nou een mooi doorkijkje 🤓👍
Een redelijk bescheiden ingreep in het voertuig en samen met de open luiken goed zicht op de fraaie inhoud 🧐

dan toch maar een cutout vanuit de hoek met het meest te zien. Wellicht later een transparant plaatje in plaatsen...
Bekijk bijlage 18923
Gewaagde actie, maar wel de moeite waard! Nu alleen wel het gevoel van cut-out opwekken omdat het anders het gevoel kan geven (voor een leek) dat dit zo hoort : “oh, is dat een voertuig met telegram uitgifte loket ?” Misschien toch stukje pantser met wat onregelmatige uitsnede…

Misschien toch stukje pantser met wat onregelmatige uitsnede…
Misschien proberen met een stukje plastic plaat en wat tape. De rand van de uitsnede zou je dan rood o.i.d. kunnen maken.

Maar dit maakt in elk geval zichtbaar wat je wilt laten zien.

Succes, Jan

Een doorzichtige plastic wand lijkt me het mooiste hier, en de randen dan metaal met een dun primerrood randje.
@Peter ja dat is een mooie set met ook diepte, ik heb er een liggen. De 100W zender is erg klein uitgevallen maar dat is de fout van ICM waar de set voor bedoeld.is

Vaak zijn details als radio's het kind van de rekening omdat het stomweg niet groter kan, de wanddikte van zon pantservoertuig is in model veeeeels te dik, en ergens moet ruimte vandaan getoverd worden!

Terug
Bovenaan