SdKfz.253 mit PzKpfw. I Turm [Willem]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Ik ga het weer proberen. Dit is mijn onderwerp:
een Sdkfz. 253 mit Pzkpfw. I Turm
Er was er maar een; veldombouw waarschijnlijk, meer dan deze foto bestaat er niet (toch? :huh: )


en met behulp van deze 253 Dragon kit en de (overgebleven) toren uit een andere kit:




Veel bouwplezier allemaal.
 

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Leuk onderwerp!
ik had begrepen dat ze deze versie gebruikten om mee te oefenen bij Munster of Kummersdorf?

Jij ook veel succes.
 

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Willem,

Mooi dat ik weer werk van jouw hand mag zien :D . Het onderwerp staat me in ieder geval wel aan. Het feit dat de toren van de Panzer I op het onderstel van een 250 past doet je weer beseffen dat het wel een heeeel klein tankje was.

Ik wens je veel succes!

Groeten, Richard.
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Beste Peter,
Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee waar deze versie werd ingezet. Ik heb deze foto ooit eens uit de wekelijkse berg met foto's van Eric gehaald. Ik heb tot op heden niets meer kunnen vinden over deze versie. Dat eenheidsembleem is ook nog een klein raadsel.

Hoi Richard!
Ja, een klein torentje maar als ik de onderdelen zo op elkaar zet (zie foto's) blijft er toch weinig ruimte op het dak over. Er zal destijds een flink stuk uit het originele dak gehaald zijn. Of de toren is er op gelast....? kleine kans denk ik want dat is dan beroerd manoeuvreren in die koepel.
Kortom: eerst wat verder voorwerk en onderzoek doen (en dat is ook leuk) voor de echte bouw begint.
Hartelijke groet,
Willem


 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Wat vooronderzoek gedaan: de afgebeelde tekens voorop de Sd.Kfz 253 ......
Die roepen vragen op.
Daar waar een 253 ingezet werd bij de artillerie (het blijft een waarnemingsvoertuig) lijkt deze specifieke 253 ingezet (of ingelijfd?) te zijn bij een getrokken anti-tankeenheid. Dat lijkt vreemd. En staat er nu een 5 achter? Ben ik nog niet helemaal uit. In de rechterbovenhoek van onderstaande foto zie je een gebruikelijk teken op een 253.
Dan het eenheidssymbool (?). Geen idee. Als je er lang naar kijkt zie je hele vreemde dingen. Tot nu toe niets gevonden dat er ook maar enigszins op lijkt.
iemand een idee? :)
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Ik denk dat het geen '5' maar 'St' is. Dat staat voor Stab. Dat suggereert een eenheid van (minimaal) battaljonsformaat. Dat maakt het gebruik mogelijk al een stuk verklaarbaarder.

Driehoek met die rondjes eronder is alleen een company aanduiding als de linkerkant verdikt is. Anders is het een standaard aanduiding voor een gemotoriseerde antitank eenheid. Dan heb je het nummer ernaast nodig om aan te dat het om een specifieke company gaat. 'St' is wat onhandig omdat het zowel om de Stab als een Stabskp. zou kunnen gaan. Vaak is dat overigens een weinig relevant verschil.

Als je wil weten om welke eenheid het hier gaat zou ik me richten op gemechaniseerde antitank eenheden. Houd je er nog steeds heel veel over. Het officiële gebruik van de 253 kan mogelijk wel een aantal opties uitsluiten of juist aannemelijk maken. Als eerste zou ik kijken of de 253 is ingezet in Panzerabwehr/Panzerjäger Abt. van infanterie divisies. Gezien het type lijkt me dat niet aannemelijk...

...maar dat roept de vraag op of dit echt wel een 253 is of toch een omgebouwde 250? Geen voertuigen waar ik verstand van heb, dus misschien is het wel overduidelijk door bepaalde details. ;) Het hebben van een dak vind ik persoonlijk nog niet voldoende, zo is er ook een foto van een 251 met een Franse koepel. Met een beetje extra tijd en wat materiaal kan je van alles in elkaar zetten. Als je in staat bent een koepel te installeren, moet een dakje ook wel lukken.
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Niels,
bedankt voor je uitleg en de informatie.
Bij het zoeken naar dit voertuig kwam ik op Axishistory bij een draadje over deze foto ....
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=73232&p=1820255&hilit=sdkfz+253#p1820255

Conclusie: wellicht geen sdkfz 253 maar een sdkfz 252 volgens de kenners daar. Maar ik zoek nog even door.....

Tja, dat betekent dat ik mij zou mogen bezinnen op een andere voertuig voor de FOC.

Dus niet, verderop wordt "bewezen" dat het een sdkfz 253 is https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=73232&start=5955 met deze vergelijking: (links een 253 en rechts een 252)


En Niels: de optie van een normale 250 wordt uitgesloten door de antennebak aan de rechter achterzijde. Maar was wel een leuke optie.

Hartelijke groet,
Willem
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Graag gedaan Willem.

Overigens, de optie van een 250 wordt niet uitgesloten maar minder aannemelijk geacht dan een 253. Zonder dekzeil zou het wel eenvoudiger zijn om hier zeker van te zijn.
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Beste Johannes, dank je!

Op de zoektocht naar het eenheidssymbool denk ik wel een zelfde symbool gevonden te hebben achterop een zijspan van een motor maar nog geen idee welke eenheid het is. En dat zou ik toch wel graag willen weten ......
Iemand een idee?
 

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Check eventueel nog een deze pagina (incl. de bronnenlijst):
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Infanteriedivisionen/268ID.htm
 
A

Anonymous

Interessant voertuig en mooi gelijk een stuk historische input.

Suc.6 Willem

Gr.JW
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Stap 1 van de bouw:
de onderzijde.
Alle onderdelen voor de onderzijde schoonmaken en klaar leggen voor de constructie.



De tracks heb ik met behulp van een malletje in elkaar gezet.(gewoon twee strips evergreen op een plaatje plakken en de tracks daartussen opbouwen en ze blijven dan ook fijn liggen)
De tracks hebben wel de neiging om "de hoek om te gaan" als ze aan elkaar vast zitten. Komt wel goed bij het definitief plaatsen.



En het resultaat tot nu toe, (alle wielen en de tracks zitten nog los om het schilderen makkelijker te maken)



Een aardig karweitje die tracks maar met behulp van een malletje goed te doen. De onderzijde bestaat uit drie delen en die waren alle drie aardig krom. Het zit nu redelijk goed en met behulp van wat vulmiddel zie je de naadjes niet meer.
Wordt vervolgd ....
 

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Willem,

Dat ziet er ook heftig uit :oei: . Dit is DE reden waarom ik een hekel heb aan losse schakels: op zich geen probleem, maar bij Duitse dragon kits heb je vaak ook nog die padjes.... Ik heb "gewoon" de dropveters gebruikt. Misschien minder gedetailleerd, maar stukken beter voor mijn gezondheid :) .

Mooi werk!

Groeten, Richard.
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Een kleine update vandaag:
het bijgeleverde dak van de Sdkfz. 253 is niet helemaal passend (aardige kieren).
Er is daarom een ander dakje uitgesneden en dat zal als basis gaan dienen.



Hartelijke groet,
Willem
 
Deze tracks kun je binnen no time in elkaar zetten anders hoor, ik vind dit toch wel de betere tracks, en ze zijn relatief stevig dus ze blijven in elkaar zitten na het verweren ook!
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Op een bouwavondje van bouwgroep "t Gooi" raken er wel eens wat torens van aanwezige FOC-bouwers door de war .....
Ziet er wel stoer uit zo'n sdkfz 253 met een Austin Kegresse toren :D



En dit is de stand van zaken na een avond doorbouwen en plamuren en schuren.... (Ja toch maar het originele dak gebruikt)

 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Johannes Haspels zei:
Hoe heb je jouw P1-toren nu bevestigd op het styrene vlak ?
Zie het het goed dat de toren op de Kegresse niet helemaal lekker plat ligt op het eigenlijke model ?

Ik heb in het styrene vlak een ronde uitsparing gemaakt, gelijk aan de onderzijde van de torenring. Hij kan dus draaien.

Ronald is nog volop aan het werk om de uitsparingen voor de torens in de resin te boren en schuren, dus zie dat als werk in uitvoering. Hij zal hier zelf verder over terugkoppelen in zijn draadje. Deze foto's waren spielerei van mijn hand......
 
Interessant.
Hoe ga je 't interieur aanpakken? Geen idee hoe zo'n koepel er aan de onderkant uitziet nl. en of dat gevolgen heeft voor het interieur van de 253.
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Hoi Ron,
het voertuig is van buiten al een groot vraagteken, van binnen ........ daar kan van alles wel of niet zitten.
Was het nog een werkende 253? Zaten er nog radio's i? Was het toch niet een oude 250 met een toevallige rol dekzeil achterop een plaats waar de antennebak stond..... Die vragen blijven spelen en antwoorden kunnen we vergeten. Die vragen, gecombineerd met de slechte manier waarop de rompdelen pasten hebben mij doen besluiten de foto na te maken. Dus geen interieur, een bemanningslid in toren en dat zal het eindresultaat zijn.
Even kort door de bocht dus maar eindelijk een keer iets afmaken en schilderen is al heel wat.
Ik ga mij vervolgens volledig storten op de FAMO.
Hartelijke groet,
Willem
 

Willem Visser

Lid van de TWENOT
de bouwfase nadert het einde ....
van een (merk onbekend) twee componentenmiddel heb ik een dekzeiltje gemaakt en om de antennebak heen gedrapeerd.
Nu laten drogen en dan nog wat bijwerken.



De rest van de onderdelen staan klaar voor de verfstraat. Loopje van RB toegevoegd. Figuurtje is uit vier verschillende dragon figuren samengesteld en met een hornet-hoofdje afgemaakt. Details volgen nog wel bij het schilderen. De primer er eerst maar eens over heen en kijken waar ik nog wat oneffenheden heb gemist.



Wordt vervolgd.

Hartelijke groet,
Willem
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan