Sdkfz 251 C Kharkov '43

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo heren,

Hierbij wat foto's van mijn huidige projectje.
Ik was van plan om een T-34 dio te gaan maken (dit plan was het alternatief) maar die is even in de wacht gezet ivm verhuis/ klusplannen die gaan volgen.
Het betreft de 3in1 kit van Dragon met Mig tarp, Voyager PE, Friul track's, wat Black Dog accesoires en wat her en der wat toevoegingen uit het archief.
Tevens komen er nog wat losse accesoires op van diverse merken.
Het gaat een voertuig worden van de 1e, 2e of 3e SS panzer divisie die in maart '43 in- en rond Kharkov vochten om voor de laatste maal de Russen te verdrijven uit de stad.
Ik heb al tijden het idee om eens een whitewash te gaan toepassen welke het pure wit benaderd. Zelden zie je dit terug op modellen terwijl er vele foto's beschikbaar zijn. Echter wil ik het combineren met iets anders wat me interessant lijkt; het kleurverloop van puur panzergrijs naar puur wit.
Iemand wie dit kleurverloop prachtig heeft toegepast is Mario Eens op zijn panzer 1.
Vanwege het lange en slanke model denk ik dat dit daar een perfect model voor is/ kan zijn.

Hij staat nu klaar om een bad te nemen en na een primer en eventueel wat opkuiswerk zal het airbrushwerk beginnen.
Ik verwacht gezien de plannen dat dit laatste de belangrijkste stap van het gehele model zal zijn.
De tarp zit nu nog los dus daar kan men nog wat onderdoor kijken.

Opmerkingen zijn welkom!

Groetjes

IMG_0780.jpg

IMG_0781.jpg

IMG_0782.jpg

IMG_0783.jpg

IMG_0784.jpg

IMG_0785.jpg

Wel een handig idee, om zo de 'passagiersruimte' af te dekken!
Scheelt een hoop werk! 😉

Kijk mijn favoriete thema van WWII samen met de slag om de Ardennen en de laatste maanden van de oorlog. Mooi om een 251 te zien en dan helemaal in Kharkov. Mooie en doeltreffende schade aangebracht. Ik zou natuurlijk gaan voor Peiper met zijn III.gepz Batallion 😉 Paar LSSAH decals erop en juiste nummerplaat en klaar 😉

Ga hem zeker weer volgen, maar geloof dat ik dat altijd wel bij jouw creaties doe 😀

Gr.JW

Bedankt heren.
@ Peter: Dat kan maar dat was niet de gedachte van de tarp.
Ik heb ca. 50% van het interieur gebouwd toen ik bedacht hem toch dicht te maken; zo behoud ik de focus.

@JW: Daar dacht ik als eerst aan; Peiper's fakkelbrigade. Ik moet dan nog wel de transfers zien te scoren. Van Totenkopf en Das Reich heb ik ze wel liggen.
Even bekijken waar ik de info vandaan kan halen want ik wil alle markeringen wel laten kloppen.

groeten!

Boris, je gaat nog van mij horen 😉 😉 Ik heb wel het nodige evt. voor je m.b.t. LSSAH (kan je wel van mij krijgen en neem wel mee naar Joure)

Stuur je nog wel ff een berichtje.

Gr.JW

Hallo JW,

Dat zou uiterst prettig zijn! 😀
Wil namelijk niet dat achteraf bepaalde nr's niet kloppen of ontbreken en ik denk dat jou kennis in deze iets verder gaat dan de mijne 😉

grt en bedankt!

Hoi Boris,

Mooi idee heb je voor dit stukje werk, die whitewash. Die beschadigde koplamp komt naar mijn idee niet helemaal overtuigend over. Die zou ik vervangen door een 'beter' beschadigd exemplaar. De rand ziet er nu wat te dik uit en de vervorming wat teveel gesmolten.

Ik kan me niet helemaal een voorstelling maken van hetgeen je bedoeld met het kleurverloop van puur panzergrijs naar puur wit. Ik kan me de pz I van M. Eens niet herinneren en ik kan hem ook niet vinden op internet, kan je een foto laten zien?

Ga je de voorwielen van de kit gebruiken? Je zou je 251 een wat ander karakter kunnen geven door wielen met een ander bandenprofiel van Hussar te gebruiken.

Ik kijk uit naar meer!

Groet,

Erik

Hej Boris,
mooie 251 zet je hier neer, maar er zijn wat details die niet helemaal kloppen.
De koplampen staan te ver naar voren. Ze horen kort tegen het spatbord aan te zitten.
De positie van de richtingsindicatoren klopt ook niet helemaal. Deze moeten lager zitten, zodat hun middenpunt gelijk zit met de hoek in het zijpantser en ze zouden verder naar voren moeten zitten, vlak achter de gepantserde opening van het motorcompartiment. Ze ogen ook nogal groot.

Ron heeft helemaal gelijk wat de richtingaanwijzers betreft, de positie waar ze nu in zitten is kenmerkend voor de A en B versie. Bij de C versie zaten ze een stuk lager. De koplampen moeten niet alleen dichter op het spatbord zitten maar ze moeten ook veel dichter richting romp zitten.

Groet,

Arjan

Hallo mannen,

Bedankt voor jullie reacties.
In dat geval kloppen de instructies van Voyager niet helemaal.
Ik ga met jullie punten aan de gang wat betreft de indicatoren en de koplampen.
De beschadigde lamp is bewerkt met magic sculpt maar ik zal ze nog wat verder opschuren.
Thank!

Groeten!

Morguh Bas,

Thanks.
Ik heb inmiddels de lampen opnieuw gepositioneerd en de rechter vervangen (wel stuk/ uitgehold maar niet vervormd).
De indicatoren zitten nu met nieuwe steunen ook op de goede plek.
Gisteravond in een sopje gedaan dus vandaag de primer erover en dit weekend en volgende week de airbrush erover; gaat een flinke klus worden! 😀

Grt Boris

Hey Boris,

Altijd gaaf om een 251 C te zien.
Van welk merk zijn de kisten?

2 opmerkingen mijn kant, De lasnaad aan de zijkanten horen er niet. De upperhull overlapt de lowerhull om het zo maar te zeggen.
De tarp, moet aan de voorzijde over de rail zitten. Of te wel, de rail is dus niet zichtbaar.

Gr Jacco

Hallo Jacco,

Dank voor je bruikbare reactie!
Lekker huiswerk dan van Mig als dat echt zo is. Dit is een resin tarp speciaal voor deze kit.
De kisten horen ook bij de Voyager set; passen perfect!

Die lasnaad zal ik dan nog even wegwerken. Hij is zeer dun dus dat is zo gedaan.
Thanks voor de info; zo blijf je bijleren 😉

Groeten Boris!

Nu Jacco het zegt, ziet het er ook raar uit. Ik zou de tarp doorschuiven naar voren en de plastic rail verwijderen. De tarp kun je aan de achterzijde dan verlengen, zodat die goed aansluit aan de achtzijde. Met wat magic sculp moet dat niet al te moeilijk zijn.

Succes 😈

Hallo Bas,

Ik heb ook al zitten denken om de plaat waar de rail op zit te vervangen voor glad ervergreen zodat de rail visueel gezien binnen de tarp valt.
Mocht dat toch niet lijken dan moet ik idd de tarp verlengen 😉
Toch maar weer een avondje klussen voor het primen.

grt Boris!

Graag gedaan Boris.
Voor de rest mooi werk man!!
Trouwens, wat ook wel gaaf is om de beide voorwielen het profiel van af te halen, en `kapje`van de neus weg te halen.
Geeft nog meer indruk van een versleten en flink gebruikte 251.
Wintercamo??

Gr Jacco

Boris,
zit nog de foto`s wat beter te bekijken, en zie nog een klein `dingetje` 😉

De beide bevestings ogen op de zijkant van de motorcompartiment zitten te ver naar achteren. Deze zitten bijna vooraan

Gr Jacco

Jacco,

Die haken zal ik ook verplaatsen. 🙂
Wielen laat ik zo denk ik. Het zal een winters gebeuren worden dus of dit wel zo goed zichtbaar zal zijn weet ik niet...

Groeten!

Boris, als je voor de maart periode gaat dan even rekening meehouden dat er toen al drek/modder/water/vieze natte sneeuw etc. was. Evt. whitewash al redelijk vervaagd was.

Gr.JW

Goedemorgen heren,

Geen updates meer van dit model.
Ik heb nog foto's gemaakt van het model in de basislaag (waar ik tevreden over was) maar daarna ging het mis.
Op de één of andere reden begon de verf lot te laten op plekken waar ik transfers had geplaats.
Later probeer je dit te herstellen (en geef je al iets toe op de kwaliteit), dan beslis je hem in de ovenreiniger te zetten omdat het niet mooi genoeg is en daarna blijf je verfresten terugzien door de nieuwe laag die al weer minder goed was en heb ik besloten hem weg te doen omdat het niet (mooi) te herstellen blijkt.

Nu eerst e.e.a. verhuizen en dan een frisse start met een ander model...

Grt Boris

Ai Boris, dat is jammer...! Zonde van het werk dat je er al aan gedaan had maar als het in je ogen niks meer kan worden moet het maar zo. Ik kijk alvast uit naar je volgende. Weet je al wat het gaat worden? Iets van een Wirbelwind? 😀 Succes met verhuizen!

Groet,

Erik

Terug
Bovenaan