SDKFZ 13 Adler klaar ***11 januari 2009***

Dag, na mijn StuG te hebben afgerond effe iets anders.
Een Adler in resin van Jordi Rubio.

Deze kit zat tijdens het bouwen meer aan mijn handen dan aan zijn eigen onderdelen.
Heb letterlijk een van de spatborden van mijn wijsvingen moeten snijden. 😕
Was bang dat als ik hem eraf trok het komplete spatbord naar de gallamiezen zou trekken.

Wat me op- en tegen-viel was dat ik behoorlijk wat kleinere zaken aan dit toch dure resin model hebben moeten scratchen:
De ijzerenstang voor de bestuurder, de spatlappen aan de voorspatborden & de richting aanwijzers op de zijpanelen.
Toch behoorlijk kenmerkende zaken aan dit typisch Duitse otootje.
Anyway....

Wilde iets anders maken en meteen oefenen met hard edge camo.
Heb de camo opgezet met de penseel, met verf van de games Workshop & Vallejo. Dat was ff zweten om alles netjes strak te krijgen.
Heb het complete wagentje daarna voorzien van een lichte laag Tamiya Dark Yellow + een beetje wit. Dit om de hard edge net wat minder hard te maken. Dit heb ik overigens niet met de penseel gedaan maar met de vertrouwde spuit. 8)

Deze wagentjes reden ergens in Europa rond voor 1941.

Zoals hij nu ergens in Eindhoven staat:
Adler_camo_00.jpg

Volgende stap is een lichte olie wash in Umber, Sienna of een of andere bruine tin plus het updaten van de SMF website.8)
K massel,
Marcel.

Lekker karretje Marcel, ik heb 'm ook op mijn verlanglijstje staan (misschien op 5dec, die man komt toch uit spanje? 😉)
In de laatste Model Military International staat een artikel over dit vehicel, maar daar wordt niet gerept over slechte onderdelen.... reclame? Heb je de onderdelen gescratched vanwege de slechte (giet)kwaliteit of gewoon omdat het beter kan?
Jan 🙂

Thnx mannu.
mss het canvas rond het reservewiel in een ander kleurtje steken om het geheel wat interessanter te maken, lijkt me vreemd dat dit ook in camo zou zitten maar kan ook mis zijn ?
Opzich een oke optie maar zag op verschillende pics dat ook het canvas was voorzien van een camo.
Sowieso moet ik straks wat "sexy" elementen toevoegen omdat er buiten de nummerborden geen kruizen of andere eyecatchers op het vehicle zitten.
In ieder geval komen er 2 of 3 ventjes bij.
Wilde sowieso niet de German grey versie maken want ik heb nog wat German grey vehicles hiero in de kast.
Heb je de onderdelen gescratched vanwege de slechte (giet)kwaliteit of gewoon omdat het beter kan?
Haha, die onderdelen zaten er gewoon niet bij. 😱
Dat snap ik dus echt niet maar het was niet zoveel werk.
van je vingertop kan je misschien nog een bestuurder maken
Tja, maar zo een figuurtje valt dan eerder onder een sci-fi categorie dan WOII of ik moet een uitgebrande Adler maken. 🙄

K massel,
Marcel.

Hallo Marcel,

Ik vind het een mooi model; een keer iets anders. De camo is ook erg apart. Maar hoe staat het met de Flakvierling? Dat wordt weer een langdurige geschiedenis..... 😉

groeten,
Jan

Hallo Marcel,

Historisch gezien, doe je het karretje aardig wat geweld aan.
Zelfs al zou zo'n Adler nog in 1941 rondgereden hebben, zou hij nog in het Panzergrau geschilderd zijn. Het officiële Dunkergelb was later in de oorlog voorschrift.

Maar zoals jezelf al zei: "...Wilde sowieso niet de German grey versie maken want ik heb nog wat German grey vehicles hiero in de kast..."

Succes met je model,
Hans

Historisch gezien, doe je het karretje aardig wat geweld aan.
Ondanks mijn beperkte kennis van WOII german vehicles is dit toch niet waar. De setting waar ik in deze ga plaatsen is ergens voor WOII waar ze deze wagentjes gebruikten voor trainingen.
Check anders ff deze thread: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=17563

Zoals jezelf ook al quote werden ze bijna allemaal direkt bij het uitbreken van WOII Panzer grijs gespoten.
Verder komt er geen motor aan zijn zijde zoals in boven vernoemde thread. De BMW R75 van MB is een draak van een kit en daar heb ik momenteel even geen zin in.

Massel,
Marcel.

Mooi werk, Marcel. Wat een kek karretje is het toch.
Op de SMC heb ik een Rolls Royce armoured car van Jordi Rubio ingekeken, maar ik schrok nogal van de kwaliteit 😱

Re: WIP SDKFZ 13 Adler ***29 okt 2008***

Very nice going Marcel
icon_exclaim.gif
Ziet er erg goed uit.
Marcel du Long zei:
Volgende stap is een lichte olie wash in Umber, Sienna of een of andere bruine tin...

Heb je de keuze al gemaakt ? Wordt de donkerpaarse tint niet erg donker als daar ook nog umber overheen gaat ?

groet Frank

Dag nerds, weer 1-tje voor in de vitrine kast.

Dit X een zeer lichte "weathering".
Na de camo paint job heb ik geen filters mee gebruikt maar ben meteen gaan inlijnen met olie. Verder nog wat pigmenten gebruikt.

Zoals je ziet heb ik ook niet gechipt en heb hem dus redelijk schoon weten te houden. (Op wat modder spatjes na)
Had opzich nog een mooi ventje in de bak maar die trock teveel de aandacht dus heb ik weggelaten.

Nogmaals voor de historische apen onder jullie; Dit is dus een pre-war vehicle.

Adler_camo_03.jpg

Nu gaan nadenken over een ondergrondje enzo...

Massel,
Marcel.

Super!!!! En vooral de heel tot weinig weathering maakt hem helemaal een plaatje! Misschien contrast maken in je diorama door gebruik te maken van een duitse/engelse/franse officier waarbij de laatsten als een soort observers aanwezig waren bij de oefening?

Succes en complimenten,

JW

Marcel, bouwaap,

de beste wensen nog hé.
Maareh, fijn karretje wat je in daar in elkaar geflanst hebt.
Lekker subtiele weathering en bevuiling ook.
Ik mag dat wel, Dare to be different zullen we maar zeggen.
1 puntje, bij alle wielen zit op/in de binnen/onderkant van de velg een loopspoor van de wash, mss nog ff bijwerken.
Dan is het helemaal een fijn ding.

Maareh, die vierling, what's the story??????

Greetz
Axel

VETTE BAK!
VETTE BAK!!
VETTE BAK!!!

🙄

Nou nog een, net zo vet, Reichswehr-manneke erbij en je hebt een echte eyecatcher erbij!

Hallo Marcel,

Heb je helaas gemist vorige week op de bouwavond.
Ook dit model van je vind ik weer erg geslaagd! Ik vind de camo heel ongewoon en daardoor heel interessant. Het is wel een leip karretje.
Je moet maar eens een keer vertellen hoe je e.e.a. gemaakt hebt en welke verf/kleuren de gebruikt hebt. Prachtig model!

groeten,
Jan

Bedankt mannu, "schattig & lijp" bakje idd.

Jaja, het volgende project dat ik nu ga afmaken is de 7/1 met Flakvierling.
Dit was ff een goede oefening in hard edge camo met de kwast voor de Grille.

Massel,
Marcel.

Terug
Bovenaan