Sd.Kfz. 7/1 - 15.PD [upd:9 jan]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

In Overloon al even meegenomen, maar toen zonder manschappen en opsmuk. Manschappen zijn van AfrikaKorps-set van Dragon en DAK panzercrew van Tristar.

linksachter-4.jpg

linksvoor-7.jpg

rechts-2.jpg

achter-5.jpg

Wat moet er nog gebeuren ? Nog enkele PE-wapenhouders, lichten, ramen, stangetjes voor achterkleppen en de manschappen nog verder opgekuist. Inmiddels ook in bezit van een 88mm, maar moet even kijken of dat een combo gaat worden qua oppervlak van een diootje. Verder heb ik nog enige twijfel over het camo-net dat voor op de hood ligt.

Qua kleur gaat er eerst een pre-shade Vallejo Panzergrijs overheen, daarna Vallejo Desert Yellow. Binnenkant van de achterzijde blijft PG.

Op- en aanmerkingen zijn welkom 🙂

many greetz
Frank

Ziet er goed uit Frank.
Interessant voertuig, goeie setting, veel details om te bekijken. Zelf denk ik dat een 88 erachter niet echt nodig is om er een blikvanger van te maken, maar deze wordt daarmee wel lekker groot! 😉

Vwb het camo-net; even een mix maken van de juiste kleur verf, water en houtlijm. Netje erin, goed doorweken, uitknijpen en plooien naar wens.
Persoonlijk zou ik gaan voor het net achter in het opbergrek. Lijkt me logischer.

Persoonlijk zou ik dit voertuig lekker alle aandacht blijven geven in een dio en er niets meer bijzetten.

Dat net zou ik ook niet op de motorkap laten liggen. Ze probeerden de motor juist op alle mogelijke manieren te koelen, tot en met het met open luiken rijden aan toe. Zou niet helpen, zo'n camo-deken.

ptr

Erg mooie details, de PE die je gebruikt hebt is dit Kit PE. Ik zou zoals PE-ter al zei wel het camo doek eraf laten, ik vind dit wel een erg mooi detail en ben ook benieuwd waar je het van gemaakt hebt, maar in de desert lijkt me de motorkap niet echt de ideale plaats. Misschien kun je het elders op het voertuig kwijt.

Mvg Manuel

Idd, erg mooi en een leuke rustige setting. Je kunt lekker varieren nog met je cans, met olie en water (met het kruis streep erdoor).
Mijn schoten voor de boeg:

-Verf lekker laten afbladderen door de zon/zware chips?
-Ik zou ook het net eraf halen.
-Een paar kleine tropische plantjes is mss ook een idee (wat vettige blaadjes in een stammetje).
-Mss wat meer vledflessen als trosjes eraan hangen?
-Verder zou ik in het achterste hoge rek nog veel meer leggen, mss wat kleding etc. Het rek is nog bijna leeg.

Succes verder. 😉

Ziet er strak uit Frank.

Persoonlijk zou ik ook het camo net er af halen, heb je de bakjes zelf gemaakt, leuk detail

Martin

Dank voor uw repliek heren 🙂

@ Jacco
Het is wat mij betreft een Duitser pur sang, maja ben dan ook een halftrack-fan. Hoe groter hoe beter 🙂

@ Dodelijke Engel
Dank ! Kan ook niet wachten op het eindresultaat...

@ Ron
De 88-er wordt misschien wel erg veel werk extra. Verschillende opstellingen even bekeken; erachter gehangen, uitgeklapt etcetc...minder lijkt hier meer te worden.

@ PE-ter
Uiteindelijk ook mijn idee om 'm apart te houden zonder extra aanhanger.

@ Marten
Tegen mij mag je hiermee in herhaling vallen hoor 😉 🙂 In ieder geval iets dat ik ook met enige regelmaat denk als ik door het fotoalbum struin !

@ Manuel
Yep, PE is uit de kit zelf afkomstig. Ook de trax zijn van de kit zelf, zeer lijkend op Modelkasten. (tenzij het daadwerkelijk van MK is...weet ik niet) Ik vind het een erg mooi kitje. Jammer dat Trumpeter in deze toch iets minder goedkoop is dan hun normale prijsjes; ik dacht 35 euro.
Het camo-net is een verbandgaasje uit mijn EHBO-kit. First things first 🙂

@ John
Je veldflessen-idee heb ik meteen opgepakt en heb al een trosje eraan hangen. Ik wil een flinke berg aan jerrycans toevoegen met -zoals je voorstelt- kleurverschillen met panzergrau en wit kruis. Het figuur zittend op de grond krijgt natuurlijk een bakkie water ipv olie 🙂 Naast het camonet achterin, komen er nog iets van 6 jerrycans bij.

@ Martin

Bakjes zijn inderdaad zelf gemaakt van polystyreen, naar voorbeeld van Spielbergers Halbkettenfarhzeuge. Dank nog voor je foto van de tarp over bestuurders- en bijrijdersgedeelte. Dit heb ik in iets andere vorm toegepast zoals je ziet.

Het camonet heb ik inmiddels opgevouwen en komt (logischerwijsch) achter in het rek. Gezien de koeling is dit ook logischer en had ik misschien de zijkanten van de hood opengelaten, ware het niet dat ik het motorblok wilde bewaren. De spullen aan de binnenkant van de achterzijde heb ik inmddels ook al van kleurtjes voorzien en ligt er een panzergrau over het voertuig.
Graag nog even dank aan baumeister Reits voor foto's, tips en ondersteuning.

Binnenkort meer 🙂

groet Frank

Beste medebouwers,

bij deze een update van de stand van KM-zaken so far...

De gebruikte Vallejo-kleuren :
1) preshade : German Grey + Intermediate Blue ~ [3:1]
2) basis : Desert Yellow
3) oplichting : Desert Yellow + Ivory ~ [2:1]

links-4.jpg

linksboven-2.jpg

rechts-3.jpg

rechtsboven.jpg

Nog enkele vragen :
* Ik heb de canvas covers van de banken bruinig gemaakt, komen hier met medewerking van Ikea-lamp nogal oranje over. Moet ik dit donkerder bruin maken, of eventueel groenig ?
* De tarp achterop, kan deze licht-groenig zoals ik nu heb gemaakt, of moet dit meer richting (donkerder) grijs ?

Alvast dank & later meer ! 🙂

groet Frank

Hey Frank ziet er erg goed uit tot nu toe,de tarp achter op zou ik zo laten komt volgens mij qua kleur wel goed uit.
Alleen de banken zou ik een tint donkerder doen.
Voor de rest erg fraai om te zien!!! 😛

Grtz Rinke

Ziet er mooi uit Frank. Kleuren zijn mooi, de voorste tarp ook (achterste lijkt wat massief, is het nog wat naar binnen te pulken waar de staanders naar buiten komen?)Tarp zo laten, en die banken worden vanzelf donkerder als je er met washes overheen gaat. Misschien aan de MG een lange, losse patronenband hangen?

Vooral het chippen met donkergrijs op de spatborden, deur-openingen en vloertjes zullen een genot voor het oog gaan worden. Geen haarlak of zee-zout van tevoren aangebracht 😛 ?

Eric

Dank voor uwer aandacht ! 🙂

@ Rinke
Over de banken ben ik nog een beetje twijfelachtig, maar zoals andre zeggen zal een wash ook al voor verder verdonkering zorgen.
Bij twijfel even niets doen en nachdenken...

@ Marten
Een beetje vloeken hier, maar gewoon met mijn in 1996 aangeschafte Badger-150.
Een ongebruikte Evolution ligt al en jaar in de kast, maar voorlopig kan ik met de Badger nog wel even vooruit.

@ John
Dank u zeer 🙂

@ Eric
Patronenband is mogelijk, maar er zit een trommelmagazijn aan momenteel. Misschien een opengewerkte ammo-case erbij ?
Chipping wordt een hell-of-a-job en daar wacht ik nog heel eventjes mee. Heb nog niet de goeie methode te pakken.
Ik heb me ternauwernood kunnen onttrekken van mijn potje zeezout, met molen. Je gaat 'm zien !

@ Jacco
Dank u dank u 🙂

@ Marcel
De werkzaamheden worden nu kleiner en preciezer wat een aanslag wordt op mijn concentratie. Ik fantaseer me al een ongeluk over het eindresultaat, maar daar hoort over het algemeen en veelal een ander bouwernaam bij 😕

Helaas ben ik over een paar dagen niet meer in staat om duchtig te bouwen wegens verplaatsing van de bouwtafel.
Een update komt er hopelijk asap aan. Momenteel ben ik bezig met schilderen van de verschillende figuren en stashing.

Later meer 🙂

groet Frank

Hello Frank,

Mooie bak heb je hier en mooi gedetailleerd, een paar opmerkingen misschien.
De tarp die over het voertuig gaat is uit een stuk van achter tot vooraan op het raam, evenals de steunen ( waar de tarp wordt op gespannen)vertrekken allemaal achteraan, vooraan na de eerste bank alleen een extra steun, misschien zou je die voorste steun met tarp kunnen wegnemen. Op geen foto die ik ken staat die voorste steun afgebeeld bij een open kap.
Zover mij bekend ( misschien weet iemand meer) werd in voertuigen alleen zwart leer gebruikt, hoewel het effect zoals het nu is, is helemaal niet slecht
Misschien moet je dat nog doen, maar de strook tussen de motorkap en de aanloop naar het voorraam is ook in leer.
Met de figuren erbij gaat dit zeker een voltreffer worden.
Sorry voor deze late reaktie

Eddy

Hoi Eddy,

De banken zal ik eventueel met een donkerder kleurtje gaan bewerken, wellicht iets meer richting aardekleur.
Het idee van de tarp-toepassing is toch niet geheel uit de lucht gegrepen, waarvoor zie foto.

2041992460102042303S600x600Q85.jpg

met dank aan Willem Visser voor deze afbeelding in http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=19198

Je hebt gelijk dat een combinatie misschien lastig wordt, ervanuitgaande dat de opgevouwen tarp volledig is,
maar als veldconversie is dit toch wel een leuk detail. 🙂
eddywillems zei:
...Misschien moet je dat nog doen, maar de strook tussen de motorkap en de aanloop naar het voorraam is ook in leer...

Dank voor deze tip...die zou ik zowaar glad vergeten zijn ! 😳 🙂

groet Frank

Re: DAK Krauss-Maffei [upd: 9 jan]

Ha die Frank,

😱 ... Zo... wist niet dat je dit in je had! Komt ook omdat ik vaak enkel "naked kits" van je zie. Dit mag je dus vaker doen!

Heb ik nog formicae te penetrare...? Nee, wetende dat dit een model in aanbouw is blijf 'm voorlopig zonder aanmerkingen volgen.

groeten, Richard.

Ziet er erg goed uit frank.

Mooi contrast de donkere wash met lichte basis kleur.

Nog wat pigmenten en je ben klaar

Groet Martin

Terug
Bovenaan