Sd.Kfz 250 / 2cm Breda

Wilde deze al een tijd gaan maken, ooit als FOC project, maar nooit mee begonnen. Nu maar eens verder mee gegaan. 🙂
Het is een Sd.Kfz 250 van de 12SS met een 2cm Breda flak erin gebouwd. Het idee is ook dit plaatje tot op zekere hoogte na te maken, maar daarover later meer.

Er is niet veel over dit voertuig te vinden, heb alleen deze twee foto's weten te vinden.

Dit is de status tot nu toe. Het is de Sd.kfz 250 Neu kit van Dragon. PE is van Eduard en Aber. De 2cm Breda is van Italeri.
Binnenzijde is bijna af en het kanon is nog niet gemonteerd. Ook hier en daar nog wat details aanbrengen, zoals de hendeltjes die aan de bovenzijde van de hull werden gemonteerd om camouflage aan vast te maken. Dit is een typische veldmodificatie die de 12e SS aanbracht, evenals een soort bumper aan de voorzijde. Wat ook aangebracht werd is een soort opstapje aan de zijkant van het voertuig.

De bumper, gemaakt van Evergreen strips. Wat lasnaden moeten nog aangebracht worden met Magic Sculpt.

Bij deze Sd.Kfz 250 was ook aan de achterkant een soort bak/opbergkast gemonteerd. Geen idee waarvoor deze diende. Ook gemaakt van Evergreen sheets.

Zoals gezegd is de binnenkant bijna af. De transmissie onder de kap in het midden heb ik maar zelf gemaakt omdat deze, voor mij onduidelijke redenen, niet in de kit van Dragon is meegeleverd. Niet helemaal accuraat, maar deze is straks ook bijna niet meer te zien. 🙄

De 2cm Breda kit van Italeri is best aardig. Hier en daar wat naadjes wegwerken en dat ziet deze er imo prima uit.
De grote vraag was voor mij op welke manier het kanon in het voertuig bevestigd was. Ik heb hier niets over kunnen vinden.

Dit gaf mij wat artistieke vrijheid om een simpele affuit te maken, waarop simpelweg het kanon geplaatst kon worden. In de praktijk zal dit wel gelast zijn(?)
Met wat balkjes en sheets van Evergreen deze gemaakt. Als iemand hierover toevallig meer info heeft hoe dit soort veldmodificaties gemaakt werden dan hoor ik dat graag!!! Ook vraag ik mij nog af op welke wijze de affuit aan de vloer van het voertuig vastgezet werd; lassen of met bouten oid?

Omdat het voertuig schuin naar beneden staat heb ik de asjes van de wielen moeten aanpassen.

Nu nog wat details afwerken, waaronder de asjes van de voorwielen.
Daarna ga ik starten met de figuurtjes. Ik zal niet de exacte poses van de foto na gaan maken...
Heb al wat figuurtjes weten te vinden van Andrea en Toro Models. Deze zijn echter van metaal, en ik wil de figuurtjes wel enigszins gaan aanpassen.
Daarom wil ik deze gaan gieten in resin en zal eerst mallen maken van rubber...Nooit eerder gedaan, dus dat zal wat geëxperimenteer worden. 🙄 🙂

Fijne feestdagen iedereen!!!

Grtz,

Rob.

Mooi project Rob ! het ziet er al goed uit ook,
veel plezier met de giet experimenten !

groet 😀

Mooie conversie!!
Ik kan alleen die balk aan de voorzijde niet plaatsen? En de bak aan de achterkant, ziet eruit als hout.

Interessant thema voor mij persoonlijk omdat ik menig veteraan van de AA.12 "HJ" zelf heb gesproken en mag meeschrijven aan een 2 boeken m.b.t. dit thema. Dus ga ik met belangstelling volgen. Wat de modificaties aangaat is misschien goed om te weten dat modificaties binnen de AA.12 HJ haar oorsprong hebben vooral uit de AA.1 LSSAH. Veel kader en Abt.kommandeurs Olböeter en Bremer kwamen vanuit de AA.1 LSSAH, vlak voor Kursk, als kader naar de op te richten 12.SS.Pz.Div."HJ" overgeplaatst en veel hebben hun ervaringen/kennis/kunde dan ook meegenomen naar de nieuwe divisie. Wie goed kijkt naar de voertuigen van de AA.1 LSSAH ziet ook daar de nodige modificaties aan de voertuigen.

Helaas zijn de foto's heel beperkt en kan ik je niet mee-helpen.

Gr.JW

Hoi Rob,

Daarvoor dus jouw 'search' voor al die kids! 🤣
Ziet er uit alsof dit een zeer mooi vignettje gaat worden, zo naar de origineel foto te oordelen! Leuk Idee!!

Ben nu al benieuwd naar het eind resultaat; ga je net zoveel kinderen erop zetten zoals op de foto? Wordt een hele gezinsuitbreiding.... 🤣

Gr Erik

Dank voor jullie reacties mannen!

@Ron: ik had in eerste instantie de bumper balk ook niet gezien, tot ik een andere, scherpere foto had gevonden. Hierop is ie duidelijk te zien!
Ik heb de foto van een ander voertuig gebruikt om de afmetingen te bepalen.
Wat betreft die bak, die is denk ik inderdaad van hout. Op de foto is het een beetje overbelicht, ik heb de plankjes erin gekrast.

@JW: dank voor deze info! Volgens mij werd ook eerst gedacht dat dit een 1SS voertuig was.

@Erik: inderdaad, hier had ik al die kids voor nodig! 🙂
Ik ga de foto niet exact namaken. Eerst maar even kijken hoe ver ik kom met de figuurtjes, het gaat in ieder geval een flinke bevalling worden 🤣
Zal je t.z.t. wel om wat raad vragen m.b.t. het sculpten! 🙂

Grtz,

Rob.

Terug
Bovenaan