Sd.Kfz. 234/2 Puma: kleine update 10-07

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Ja, jullie lezen het goed, ik ga iets Duits bouwen! De laatste keer dat ik iets Duits heb afgebouwd, kan ik me letterlijk niet meer herinneren... 😱
Mijn plan is om er een voertuig in Normandië van te maken, met groene en bruine 'squiggles' over het zandgeel. Ik zal weer een hoop moeten leren!

De ophanging is bijna klaar, de wielen zijn simpel ingestuurd door de locatiepennetjes op de assen te verwijderen. Het is de bedoeling dat hij scratch fenders krijgt die ik lekker ga indeuken. Wish me luck...

Ahha, begon bijna te denken dat ze bij jouw om de hoek alleen maar groene vehicles verkochten.
Ben erg benieuwd wat je hier van gaat maken.
Sowieso tof model dit.
Vind je T34 tot en met T765765672357523 altijd erg fijn maar ben enorm benieuwd hoe je dit aanpakt.

Ik wacht vol spanning af...... op de Sint.

Massel,
Marcel.

hail to the kraut-cat!

Vind dit een van de meest interessante duitse voertuigen, dus ik ben zeer benieuwd wat dit in jou meeer dan capabele handen gaat worden.

Dit blijven we volgen

p.s. Hussar productions maakt aardige aftermarketwielen voor de 234 serie 😉

John van Pelt zei:
Welk merk is dit? Ik heb vorig jaar een Italeri Puma gebouwd, vooral de wielophanging was veel werk, maar goede kit.

Dragon uiteraard met een mooie Box art van Barry Crook (al heeft Dragon niet gewacht tot de eindversie 🙄 )

Anyway, succes Eelke. Ben benieuwd wat je met gele, groene en bruine verf gaat doen. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

ML axis forum heeft veel interessante links, zeker over Normandië. Let er trouwens op dat 2Pz 234/2's wat field mods hadden. Lehr of 1SS hadden die geloof ik niet, maar de posts op ML geven daar meer uitstluitsel over. Vergeet ook deze LINK niet.

Succes!

PS de Ardennen zijn misschien ook een interessante setting. En minder standaard dan Normandië. Foto's zijn er alleen wel veel minder 😉

Jullie hebben er zo te horen meer vertrouwen in dan ik 🙂. Ik weet bijna niks van Duitse voertuigen, dus ik zal jullie de komende tijd gaan lastig vallen op het forum met allerlei lastige vragen 😉

John: dit is de Dragon kit.
Jan: klopt, maar die is toch weer groen(ig), en daar had ik het even helemaal mee gehad. Bovendien zou Marcel een rolberoerte krijgen als ik weer wat groens zou bouwen 😀. En het is goed om ook eens andere kleuren te leren schilderen.
Benjamin: ik had al een paar sets besteld bij airconnection. 🤣 Ik ga er een typische Puma-bandenmix van maken.
Niels: dank voor de link, ik kende 'm al wel. Weet jij wat meer over field mods van de 2e PD? Ik ben van plan om er een fantasie-Puma van te maken, die een broertje is van de bekende 1111 en 111 van de Ik wou een nummer gebruiken waarvan geen foto's bestaan, zodat ik een beetje mijn eigen gang kon gaan. Ik zie al een kist op het rechter voorspatbord (zit in de kit), en de doos linksachter lijkt me geen standaardmodel. Is dat typisch voor 2PD?

Hello Eelke, nice Puma so far!
Here are two links which will tell you all the story about the 2.PD Pumas:
The wooden hand painted box left rear was on every PD.2 Pumas, smaller steel box left front is documented clearly on 1111.
I recomend using the Husaar resin wheels. The only 234/2 with this crosscountry "Gelände" tyres is the 024 from the Dragon box.
Good luck, looking forward to progress! (all my coments are only for telling the true story, of course you can build your own "fiction" as is nowadys usual 🙂 )
P.S. I am starting my Normandy Puma within few days, will b also Normandy - 1.SS I think....

http://www.network54.com/Forum/571595/thread/1208922595/last-1208922595/Tactical+numbering+of+1.-PzAA2.+%28%26quot%3BPumas%26quot%3B+etc%29

http://www.network54.com/Forum/571595/thread/1209461740/last-1209461740/Variations+in+1.-PzAA2+markings+and+camo

Hallo Eelke, je zit in de goede richting. Er zat in inderdaad een box achterop de linker fender (Lehr had denk ik nog hun eigen aanpassing) Volgens mij zijn die ook redelijk uitgebreid besproken in threads op ML. Alleen kan ik ze nu natuurlijk niet vinden 😈
Plaatje
Puma2PD_nr1111LHS_sml.jpg

Foto's zeggen ook al een boel, dus kijk de volgende threads eens door. Genoeg plaatjes denk ik.

Beetje info over Mod
Plaatjes
1SS
Nog meer 1SS
Nog een opmerking over mod
Pics

[EDIT: PETR's second link adresses the box quite well. I would not be suprised if this box is actually in the Dragon kit. After all Barry, was an advisor on the subject.]

Dank jullie wel, heren! Ik ga binnenkort de Puma weer oppakken. Vorige week overleed mijn opa, dus ik had een tijd lang wel andere dingen aan mijn hoofd.

Niels: bedankt! De doos zit inderdaad in de Dragon kit, evenals de doosjes links en rechts voor op de fender.

Petr: thanks for your links. I already ordered a couple of Hussar wheel sets from Airconnection!

Ik heb nog wat vragen, maar daarvoor open ik een nieuw topic in het algemene forum.

Dank voor het medeleven! Ik heb ondertussen de Puma weer opgepakt, en een begin gemaakt met een fender van 0,25 mm plaat. Met 0,13 lukte het niet netjes. 0,25 vind ik zelf een tikje te dik, maar het is altijd beter dan de kit fenders, die aan de zijkant 1,5 mm dik zijn (I kid you not).

MAAR....
ik moet terug naar de tekentafel, want de grote opbergkasten komen niet goed in het midden van de wielen uit. Het scheelt zo'n 2mm voor de voorste, en dat vind ik te veel. Ik zet de Puma hierbij even op pauze, kan ik even aan het idee wennen dat ik al dat werk opnieuw moet doen. Misschien bestel ik wel gewoon de PE fenders van Voyager. Hoe dan ook heb ik het ook druk met andere dingen, dus kan ik niet lekker mijn hoofd leeg maken en er de tijd voor nemen. Maar I'll be back!

hoi Eelke,

ik heb nog een setje PE fenders liggen voor de 234-serie (alhoewel je scratchwerk zoals altijd bijzonder netjes is uitgevoerd). NB, het zijn wel de Early fenders...heb geen flauw benul wat het verschil is met de late, maar vooruit. PB bij interesse in PE 😉

Thanks Petr, but I think that this time I have bitten off more than I can chew. I'll try it with PE fenders first. I hate working with PE, but at least the measuring work has all been done by Voyager 🙂

I understand you wery well Eelke, I would never do the fenders by my self or even from PE (but maybe I am only too afraid of trying it...)!

BTW I have also started working on 234/2 but I didn´t come to fenders yet, I am assembling the chasis...

Updateje! Met dank aan Benjamin de Groot heb ik nu PE fenders van Voyager. Ik was eerst doodsbang om ze te gebruiken, maar het valt allemaal wel mee. Het is in elk geval makkelijker dan zelf maken 😕. Het achterste deel van de fenders was aan beide kanten zo'n 1mm te lang aan de voorkant, maar dat was snel verholpen.
Eén fender zit er nu op, de andere is in vorm gebogen en gaat er binnenkort op.

Tis mooi uitgepakt voor een eerste keer zo'n bootlading metaal. (zo'n sprong in het diepe valt best mee: zelfs met het solderen van PAK-schilden 😉 ). Heb je misschien al ideeen voor de camo? Moet eerlijk zeggen dat ik bij veel puma-foto's zo op het eerste gezicht niet echt een duidelijk patroon kan herkennen.

Hoop dat ze opschieten bij airconnection 😉

Cheers

edit: lees net het begin van de thread nog ns 😳 ..nja, my bad

De zin in de Puma is er weer! Ik heb er nog niet weer aan gewerkt, maar ik hoop binnenkort weer wat vorderingen te kunnen laten zien. 🙂 Stay tuned...

Eelke ik ben blij dat je weer verder gaat met dit model. Ik vind de puma een erg mooi voertuig, en met jouw modelbouw skills zal dit een pareltje worden.

Ik volg hem op de voet.

Mvg Manuel

Mooi. Ben benieuwd.

Afgelopen dinsdag was jouw T34 nog even op onze SMF bouwavond in een paars kratje te bezichtigen. Blijf het een geweldig model vinden, dis kijk heel erg uit naar deze.

Keep posting.

Grtz
Patrick

Dank voor al jullie bemoedigende reacties :'-). Inmiddels heb ik weer wat zitten klooien aan de fenders, en ik heb zowaar een deurtje er redelijk netjes ingekregen. Bij gebrek aan soldeerkunsten pruts ik wat aan met superlijm en epoxy, en dat is soms nogal behelpen.

Hi Eelke,

Leuk te lezen dat je weer aan de Puma gaat werken.
Da's een geile bak ! 🙂

Ik probeer ook zoveel mogelijk met secondenlijm te doen hoor en dat lukt wel.

Foto's please !

Grtz

Kristof

Even een plaatje tussendoor om te bewijzen dat ik echt weer bezig ben 😉. Ik ga alle scharnieren vervangen, om verschillende redenen:
- die van Voyager zijn te groot (te lange 'staafjes' zeg maar)
- die van Voyager hebben ook bouten op de bovenste strip, maar ze horen alleen op de onderste
- tijdens het annealen heb ik er 1 gesmolten 😳

Ook ontbreekt er een klein gaatje voor een slotje in alle deurtjes, dat heb ik er dus ingeboord.

pumma.jpg

Nice modelling Eelke.
Ziet er goed uit en op deze manier ben ik natuurlijk zeer geinteresseerd in een eindplaatje. Ik hoop op veel meer van dit soort detailshotjes.
Hoe heb je die witte strip als rand gemaakt ?

Keep up your good works ! 🙂

groet Frank

Kleine update, het werk gaat langzaam maar gestaag. Alle kastdeurtjes zitten er nu op, met home made scharnieren. Ook heb ik de lamphouders gemaakt.

Frank: de rand is gemaakt van sprue, na het vastlijmen een beetje bijgeschuurd om hem platter te maken.

pumakastjes.jpg

Vet

Hi Eelke,

Dat wordt een vette bak, megarealistisch die beschadigingen en correcties! Die spatborden (ja eigenlijk is het meer dan dat maar goed) moet je zo wel maken, het is immers een en al softskin. Hoeveel uur heb je hier wel niet werk op gehad? Ben zeer benieuwd naar de finish, want deze wil ik zeker ook nog een keer maken.

Grtn

Vincent

Terug
Bovenaan