Af! SD.KFZ 222

Dit model is af!

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
even een tussendoortje in elkaar geprutst om wat te experimenteren met diverse weathering technieken
voor niet al te veel eurotjes de sd.kfz 222 gekocht een paar figuurtjes uit de doos en lekker prutsen en weer wat wijzer geworden over een aantal materialen en toevoegingen bv het verschil in werken met enamel of acryl en oilbrushes
leuk modelletje om te bouwen en het is vind ik zelf , een leuk voorstellinkje geworden
sd.kfz 222 1.jpg
sd.kfz 222 2.jpg
sd.kfz 222 3.jpg
sd.kfz 222 4.jpg

Hoi Erik,
Leuk dat je ook deze deelt. Ik vind dit een leuk voertuig en hij staat mooi op de basis. De lijnen lopen lekker in verschillende richtingen, wat het geheel niet te statisch maakt. Het geheel is mooi in balans. De bedding maakt het geheel dynamischer. Zulke settings mogen hier van mij vaker worden gedeeld.

Een paar suggesties:
  • probeer het voorwiel niet te laten zweven.
  • gezien de omgeving verwacht ik een stoffig voertuig en geen dikke laag over de wielen, banden. Al kan een opgedroogd modder laag ook, het is niet altijd droog in dit soort gebieden. Dan zou fris groen er bij passen.
  • ik lees het dio als een paar verkenners die geen doorgaande route volgen en proberen wat info te verkrijgen. Het voertuig is gestopt, nu lopen de sporen van de wielen verder door.
  • voor het zwart raad ik je een lichtere tint aan, alleen voor de schaduwen zwart gebruiken.
  • je ziet nu een huidkleurige rand op de bovenzijde van de sokken, hier past een schaduwrand.

Groeten, Jan

Hoi Erik,

Leuk voertuig!
De commentaren en suggesties van Jan onderschrijf ik en ik wil er graag nog eentje aan toe voegen om je verder te helpen:

Het voertuig is net zo stoffig als de omgeving maar de figuren zijn brandschoon. Wees niet bang die ook flink onder handen te nemen!
Het kostte mij grote moeite om mijn eerste figuren wat meer bij het geheel van een ondergrondje/diorama te betrekken maar het loont beslist de moeite.

Groet,

Paul

bedankt voor de suggesties
ik had zelf ook al een paar puntjes gezien die jullie aanhaalden die ga ik nog wat aanpakken voor zover dat nog mogelijk is maar dat komt wel goed
ik dacht toen ik de foto's vanmiddag maakte die schoenen zijn wel erg schoon voor zo'n omgeving.😕
allemaal leer puntjes👍
het voertuig kan ik nog wat verplaatsen en ik zit te denken aan wat natte modder in de kuil
wordt vervolgt de puntjes komen uiteindelijk op de i 🙂

dit is het uiteindelijke resultaat na wat extra bewerkingen
ik heb de 222 omgedraaid dan komt hij wat beter te staan
en in de greppel wat meer accent aangebracht van natte modder naar droog
en de figuurtjes wat bijgewerkt
dak 5.jpg
de polletjes zijn wat groener al naar gelang de vochtigheid van de ondergrond
en dat was het wel zo ongeveer meer doe ik er denk ik niet meer aan
maar sta natuurlijk open voor suggesties
lekker blijven plakken en smeren 👍 😀

Al doende Erik,
een tussendoortje in elkaar geprutst om wat te experimenteren
Ik denk dat je er een leuk geheel van hebt gemaakt. Mocht je (een volgende keer) wat meer kleur variatie in de ondergrond willen, dan kun je dat doen door de stenen in een afwijkende kleur te schilderen en dan met een soort wash of sterk verdunde verf met de airbrush met de basiskleur van de ondergrond iets naar elkaar toe trekken. Je krijgt dan wat meer leven in de kleuren, zonder dat ze 'uit de toon' vallen.
16195282961862625747269912926088.jpg
16195284546821407229393778751250.jpg
Een donkerbruine wash over de ondergrond geeft wat meer diepte aan de structuur.

Foto's uit 16195286590078477543873458676769.jpgen een foto van een experiment van mij16195287868762420268447497033295.jpgGroeten, Jan

Kijk eens aan, met een paar handelingen is iets aardigs iets moois geworden! 🙂 👍

Terug
Bovenaan