Sd. Kfz. 222 'Running Scared' [EINDFOTOS]

Ik heb nog een leuke kit liggen van Hobby Boss, de 222. Ik weet dat deze in Normandie er was in geel met zelfs een camo geloof ik, maar kan zo snel nog geen hele goede referenties vinden.
Ik zal snel ff pics posten van de progress, hij komt op een vignette.
Indien mensen me kunnen helpen met een leuk voorbeeld en legeronderdeel in verband met belettering is dat zeer welkom!
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=5123
Here we go!

groeten John.
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Dank je kerel, ik heb weer eens zin een 1:35 voertuig te maken, de King is toch een special en de laatste jaren waren het alleen maar figuren en bustes die ik gemaakt heb. Het laatste was de schwimmwagen en dat was toch wel fun.

Ik ben inmiddels begonnen met de binnenkant van de 222 die ik netjes ga bouwen en verweren, alle luiken komen open en ik schat zo in dat je dan redelijk wat zicht hebt op het interieur.
Inmiddels zie ik dat er dus aardig wat 222's in Normandie rond reden nog met geel en de drie tone vage camo. Ik wil deze samenvoegen met de SS divisie Hohenstaufen die op jacht gaat in een dorpje of tussen de hedges.
De 222 moet ik toch bouwen dus daar kan ik aardig mee vooruit. Ik heb verschillende setjes figuren van Alpine tot Dragon Gen2 om te combineren met prima figuren.
Ik ga even schetsen hoe ik het ga insteken, het moet allemaal klein blijven.

groeten John.
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Hierbij de dozen zoals die er nu liggen, even kijken wat ik ga gebruiken.

iW77cx4.jpg


ftOGOrb.jpg


fBoPA1o.jpg


wogZMJX.jpg
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

En de eerste vorderingen zijn gemaakt ook met de figuren. Ik zal dit weekend even foto's plaatsen, ook van de inhoud van de bak van de 222.
Ik heb de kijkrichting van de figuren aangepast en ze nieuwe hornet hoofden gegeven. De hoofden van Alpine bevatten te weinig details en zijn ook wat ietsiepietsie aan de kleine kant.
Als je dan toch bezig bent vervang je ook alle gear met Gen2 gear. De spullen van de set Gen2 van Dragon zijn beter gesculpt tot en met stiksels en naadjes aan toe.
Deze worden dus vervangen, toch jammer van Alpine 20 Euro voor 2 figuren of de Dragon Gen2 doosjes met 4 (!) figuren photo etch, ammo boxen belts, en dozijnen extras zijn amper een tientje.

groeten John.
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

ik heb t setje van dragon ook liggen (nog 1 figuur waar ik niks aan heb gedaan), maar die was destijds evengoed nog iets van 21 euro's.... ik vindt de alpine koppies wel oke, maar ik zal ze eens nameten, ik heb zelf bij sommige figuren eerder het idee dat het uniformjasje een paar maten te groot is. goed, t is en blijft jammer dat dragon tot nu toe voor mij nog niet zo veel gen 2 figurensetjes heeft uitgebracht, dus laten we hopen op verbetering in de toekomst.

de figuren vindt ik intressant, die ga ik volgen (je referentie is beter als de mijne vermoed ik...), de 222 kan me niet bekoren dus die zit erbij :rofl:
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Er zijn maar zeer schaars foto's te vinden van een 222 in dienst van Hohenstaufen tijdens Normandie.
Hierbij in ieder geval een replica met het tactisiche symbool van de 9e SS Panzerdivisie op de zijkant. Met een SS nummerplaat erbij kom ik dan denk ik een heel eind.



jq5co3.gif
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1032193140/1944-45+Sd-Kfz+222+Photophile

en nog even meer vulling voor mijn research.

That is not correct Brain,

Hohenstaufen as well Frundsberg had the older Sd.Kfz.222 at hand. They also possessed the 221, 231 and 232 (8 Rad).

To be precise

Hohenstaufen

Sd.Kfz.221 Ausf.B 5.Serie Horch 5 or 6x
Sd.Kfz.222 Ausf.B 5.Serie Horch 12x
Sd.Kfz.231 4. Serie Büssing 3x
Sd.Kfz.232 4. Serie Büssing 3x

Sd.Kfz.261 Ausf.B 5.Serie Horch 1x
Sd.Kfz.247 Horch 1x

As far as know there are no know photos of these Hohenstaufen vehicles. However the Frundsberg Armoured cars were put on photo but I have not studied there exact info.

As I look to the other Hohenstaufen armour I would guess that the had a tree tone camouflage, a 3 digit number and a number plate started with SS-19XXXX.
A dark symbol (Black?) for the 1./SS-Pz.AA.9 could also been possible. A unit mark Bleu on yellow is seen very few but I would not use it on armour.

Hopefully someone else can give more info.

All the best

Marcel
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Poeh Poeh, ik ben nu op 80% van de bouw, wat een ingewikkelde kit zeg voor een 222.
De figuren uitgekozen en schoongemaakt en voor de eerste keer zelf aanpassingen gedaan door armen te verwisselen bij te sculpten waar nodig en natuurlijk hornet hoofden, helmen accessoires etc toegevoegd.
Ik zal dit weekend ff pics posten, de 222 bestaat dan vooralsnog uit de onderkant met binnenkant, de top van de hull, de draaicirkel van de koepel en het kanon.

In totaal komen er 5 figuren uit ranges van Alpine en Warriors, Ze sluipen en rennen/springen met interessante houdingen vind ik zelf. :D
groeten John.
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Hierbij enkele pics van de aangepaste figuren en de 222 in losse delen. Links en rechts nog wat kleine schoonmaak dingetjes doen, maar het spuiten en schilderen kan eindelijk beginnen.
Ik zou de Hobby Boss kit niet willen aanraden, veels te complex en erg dun PE. In veel gevallen denk ik dat je met een goede gieting net zo ver komt en voorkom je dat de gemiddelde bouwer helemaal gek wordt.

groeten John.

15572594629062404982571949582029o.jpg
1617611462906147164933848447434o.jpg
1658595462906173831597190808018o1y4p.jpg
17817864629059404982871340961453opirJh.jpg
17958674629062738315871332935744oEo1j3.jpg
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Hallo John,

Ziet er zeer goed uit allemaal en dat belooft heel wat! :D
Is die grijze waas over de figuren van de mr. surfacer?
Is het voertuig afgezien van de (wellicht onnodige) complexiteit wel goed?
Het is namelijk wel een bijzonder fijn karretje om eens te gaan maken.
Veel succes en ik kijk erg uit naar je schilderwerk!

Groetjes
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Hee Boris,

wat ik meestal doe met de figuren na het schoonmaken is een hele dunne laag primer. Echt nevelen, hiervoor een spuitbus van de Action. Heel goed schudden, beetje warmer laten worden en het is echt retedun.
De reden hiervoor is dat oneffenheden hierdoor erg goed naar voren komen. Nu ga ik meestal nog met een glasvezelpen de laatste zaken glad maken. Dat werkt zo voor mij het beste.
Overigens heb ik ook hele goede ervaringen met Dissolved putty en de tandenstoker. Kleine naadjes kun je supermakkelijk laten dichtlopen.
Daarna nog een tweede hele dunne laag spuiten.

De kit van de 222 is goed en scherp met mooie details die de Tamiya kit niet heeft natuurlijk, maar je bouwt er meer dan 60 uur op schat ik zo. Er zitten PE onderdelen bij die amper een millimeter breed zijn en die je nog dubbel moet vouwen in de lengte. Dat is onmogelijk.
Althans...ik kan het niet :oeps:. De onderdelen zijn als je ze vastmaakt in de Etchmate weer te smal om er iets onder de krijgen en te vouwen.
Ik heb de Tamiya tang, de grotere etchmate en al mijn skills erop losgelaten maar heb deze onderdelen vervangen door Evergreen.

Het aanpassen van de figuren vond ik zeer leuk, ging eigenlijk best goed. Dat ga ik vaker doen. Ik heb wat armen/hoofden/helmen en gear veranderd en wat schade aan broeken en zo gemaakt.

groeten John.
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

De ingrediënten zien er smakelijk uit John !
Ben nieuwsgierig naar het terrein waar de actie gaat plaatsgrijpen...

Wel leuk om te lezen dat kits ook wel eens een beetje "TE goed" zijn...

Iets wat me opviel : Het lijkt alsof de wijzende arm van de (onder)officier wat laag aan de schouder zit ?

groet ;)
Peter
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Thanks Peter, die setting hou ik erg klein, geen halve bossen dus 10 bij 15cm als het lukt. Die springer gaat over een hekje springen, de twee van Alpine zijn wat verder en zien iets waardoor ze behoedzaam worden. Een paar meter daarachter is het nog wat meer paniek omdat de commandant naar voren wijst en de sniper zijn bevel volgt.
Ik heb hier een maximale afwisseling toegepast in geweren, uniformen, details, bepakking, jassen etc.
Die arm van de commander bekijk ik ff, ik denk dat het illusie is wat je ziet, tenminste ik hoop het. :D
Tsja die kit, iemand mag mij eens voordoen hoe je PE van een millimeter breed en twee centimeter lang in de lengte 90 graden kunt buigen... :huh:: :huil: .

Vraag, wie weet er een leuke titel???
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

nou...de scene klinkt goed !, en wel zo slim om het grondvlak klein te houden.
In dit geval lijkt me dat de compositie ten goede te komen.

De afwisseling in uiterlijk zal er ook boeiend uit gaan zien denk ik..

stukje PE van 1 bij 10 mm haaks omzetten... heb je nix spannenders ? 8)
Zonder gekheid.. zat daar geen vouwnaadje in dan ?

het titelgevecht... geef 'ns een aanzetje..
Ik bedoel..wat is de sfeer : angst, heldenmoed, haat, ss fanatisme, defaitisme, aanval, verkenning enz..

Trouwens... Boris heeft nog wat titels over..... :rofl:

groet :D
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Qua titel denk ik aan iets sarcastisch.
Natuurlijk beginnen ze de oorlog te verliezen, maar de titel moet dit een soort van bagatelisseren met een link naar Normandie of een op handen zijnde dood of zoiets....Als het kan een filmtitel die we hier importeren, maar ik kan ff niks bedenken.... :rofl:

The walking dead.....?

Dawn of the dead....?

Meet the waffen SS ( als in meet the Fockers :rofl: ) flauw :oei:

Normandie 1944: Resident Evil....?

Cops and Robbers......?

The French Connection.....?
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Meet the waffen SS ( als in meet the Fockers :rofl: ) flauw :oei:
:)

"Lost by Faith.."

"Was für 'n Atlantikwall háben wir denn..."

"Normandy 1944...Shit happens.."

"Death is Glory.."

"It will be a Good Death.." (inspiratie : Samourai)

"No Death, No Glory!"

"Why us..."

"Breaktrough ?.. we'll see.."

"Ami Durchbruch ?...mal sehen..."

"Ami Durchbruch ?...mal sehen Jungs..."

"Darfür sind die junge Leute doch da ?" (A.Hitler april 1945)

"The Führer said..."

"Meine Ehre Heist Treue.." (ss dolk motto)

"Admired but Doomed.."

"We will thunder upon you.."

"Here comes Trouble.."
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Dat zijn zeker opties, maar de winnende titel zit er niet tussen nog denk ik :D .
Ik ben begonnen met het interieur te schilderen, wanden in Elfenbein en de rest wat vervuild. Je ziet er straks bijna niets meer van maar ik weet dat het erin zit.
Nu kan de kap dicht en kan ik de spatborden monteren en de basiskleuren gaan schilderen.

Groeten john.




 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Dat schiet lekker op... en ziet er goed uit !
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Ha John,

222 interieur ziet er goed uit!Waar je volgens mij nog wel even naar moet kijken zijn de bij sommige iets te lange nekken met name de Alpine grenadier en de wijzende gast.

Groet,

Roger
 
Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Hoi John.

Het ziet er weer goed uit.
Altijd leuk om het interieur te verven, ook als je er straks niet zo veel van ziet.

Succes verder, Peter.
 
Terug
Bovenaan