Sd. Kfz. 222 'Running Scared' [EINDFOTOS]

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
titel idee

"Dancing with Demons.."

Re: Sd. Kfz. 222 Normandie!

Bezig geweest met de Evolution.
Basis van Deck Tan met Dark Yellow en wat Huidskleur voor het leven. Daarna oplichten met wat wit erbij.
Green is JA Green en Red brown allemaal met flink wat basiskleur erdoor.
Daarna nog een zweem van Buff van onderen. Laklaagje, daarna de Archer transfers en deze weer beschadigd met tandenstoker. Nu nog even wachten op divisie symbolen van Hohenstaufen die heb ik niet in huis kom ik achter.
Hierna ga ik eerst even flink drybrushen ik wil een zeer vervaagde oude 222 neerzetten.

Marcel Zwarts

Lid van de TWENOT

Hoi John,

wat ik nu ga schrijven vind je misschien niet leuk maar ik hoop toch dat je er wat aan hebt. :oeps:

Als eerste de camouflage. Deze zou ik echt aanpassen. Dit is een veel te regelmatig patroon. Of ze bij de SS-Pz.AA.9 nu grote of kleine bruine en groene vlekken hadden doet er niet zo toe omdat daar tot nu toe nog geen bewijs voor bestaat maar een patroon zoals jij hem hebt weergegeven heb ik van mijn leven nog niet gezien. Nu zegt dat ook niet alles maar ik zou er toch over na denken er een ander patroon over te spuiten. Maar uiterraard is de keuze aan jou.

Dan de kentekens. Iets waar je niet een vrijheid in kan nemen is het nummerbord. Deze hoort te beginnen met SS-19 anders is het geen 9SS en daarintegen zou ik er geen Hohenstaufen logo opzetten. Maar ook dat is weer een eigen keus. Dan als laatste vind ik het jammer dat je het balkenkruis hebt beschadigt.

Hoe dan ook succes met het model want het heeft wel alles om er iets moois van te maken.

Groet

Marcel :D

Dag marcel het nummerbord pas ik nog aan, ik maak van het tweede cijfer een ander cijfer met de kwast dat lukt me wel. Ik heb geen andere nummerplaat, die zijn niet makkelijk voorhanden.
Het balkenkruis aanpassen heb ik wel bewust gedaan, het lijkt nu erg beschadigd, maar wacht maar tot je de rest van het voertuig ziet als alles verweerd is. Ik wil dat deze sterk gebruikt wordt en dan moeten de kruizen wel wat beschadiging krijgen. Dit camopatroon zal straks bijna helemaal vervagen na de filters en de drybrushes en chips en modder en grime wait and see.....! :D

Hierbij de progress, nog wat zandeffecten op de wielkasten en een emmertje van PE en dan zijn we ver klaar jongens.

Groeten John.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die John,

Ik had 'm op FB al voorbij zien komen, maar hier zijn de foto's wat groter/mooier.

Vind de kleurstelling heel mooi. Aan het helmpje kan je goed zien dat jij je in de loop der tijd steeds meer op figuren bent gaan richten: kleur en detail zijn prima. Ook de bepakking achterop is fijn. Ik mag dat graag zien: eyecatchers die afwijkend van kleur zijn.

Van mij mogen de uitlaten wel wat roestiger zijn. Dan bedoel ik qua structuur, niet de kleuren. Tenslotte: ik ben ook op het gebied van Duitse AFV's geen alwetende, maar moet dat geval boven de nummerplaat aan de achterkant niet twee (donker-)groene lichtjes/vlakjes hebben?

Hoe dan ook: ik blijf 'm volgen :) .

groeten, Richard.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC

Heel mooi John !

Kep ook wat voor de nummerplaat : er stond bijna altijd ook een veldpost-merk (per eenheid) in rood op de plaat, soms 1 stempel, soms 2. zoals hier te zien

@ Richard :
maar moet dat geval boven de nummerplaat aan de achterkant niet twee (donker-)groene lichtjes/vlakjes hebben?
Op het model zitten de bovenste lensjes (voor kolonne rijden) nu afgeschermd met een klepje. Deze zijn idd groen, maar het zijn er 4.
Zie hier zo'n achterlicht unit.

Dank je heren, ik had dat lichtje niet in de gaten, wel het andere rode lichtje aan de rechterkant.
Deze pak ik nog mee. Dank verder voor de reactie.
Ik kan er nog wat meer uithalen, met name de kisten en het kanon nog eens goed bekijken.
Ja ja die nummerplaat ik heb hier geen decals voor liggen, ik kan het wellicht omzeilen met wat pigmenten of een heel vaag tekentje zelf schilderen....

Neemt niet weg dat dit een heel leuk karretje is om te verweren, maar erg omslachtig om te bouwen, het zijn echt 5 gietramen vol, 3 PE gietramen, etc.
Vooral het drybrushen van de hull met geel en daarna steeds witter is en blijft toch effectief als je wilt faden.
Ik ben overgestapt op een zeer zacht penseel en dat bevalt me beter voor drybrushen.

groeten John.

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Bijzonder aangenaam John!
Mooi kleurgebruik en lekker afgeleefd.
Ben benieuwd naar de combi met de figuren!

groetjes

Dank je Boris,

ik ben nog aan de gang geweest met de 222, een emmer toegevoegd en nog wat stof/dirt en andere verweringseffecten zoals enkele lichtere kleinere modderspetters.
Ik beschouw deze nu wel als af en ben ook alweer begonnen met het eerste figuur. Zal even wat foto's plaatsen van de 222 helemaal af.

groeten John.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT

Mooi man,

Knap staaltje verweren laat je hier zien.
Die emmer is de kers.... Erg mooi gedaan.

Succes verder, Peter.

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz. 251's

Hoi John,

Een erg puik figuurtje, met die houding en met een StuG :)

Kleine opmerking nog over je voertuig;
John van Pelt zei:

Richard Cramer zei:
... moet dat geval boven de nummerplaat aan de achterkant niet twee (donker-) groene lichtjes/vlakjes hebben ? ...

Neen. De lichtjes van de notek aan de achterkant moeten hier rood zijn.

112931-10941.jpg

bron : scalemates.com

67469703-M.jpg

bron : vincesgallery.smugsmug.com

groet Johannes

Aha de lichten!
Ik pas het aan, verder heb ik het figuur nog een laatste paar verflagen gegeven om de details wat te verbeteren en het gezicht nog een keer aangepast.
Ik zal nog ff wat foto's plaatsen. Ga nu verder met de volgende 4 figuren :oei: :oei: :oei: .

groeten John.

Ik ben wat aan het experimenteren met 1:35 figuren schilderen. Voorheen schilderde ik ze meer zoals ik 1:16 schilderde dus met wellicht te veel variatie in kleur en tonen waardoor ik wellicht niet de resultaten haalde die ik voor ogen had. Nu heb ik bijvoorbeeld het gezicht wat simpeler aangezet met minder kleuren en een rustige basis.

Afiijn ik weet niet of het zo beter aan het worden is, ik probeer een beetje uit de comfort zone te komen en probeer tegelijk scherpe lijnen af te wisselen met blenden.
Ik heb dus dit figuur redelijk aangepast in vgl met de vorige fotos.

Groeten John.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die John,

Simpel gezegd: wanneer ik zie hoe jij je schildertechniek hebt verbeterd t.o.v. je begintijd op het forum, daar kan menig bouwer (incl. mijn persoontje) niet aan tippen. Dus wat mij betreft is dit figuur prima gelukt.

Vind de 222 ook zeer mooi maar daar had ik op een ander platform al eens iets over gezegd en ik blijf niet te veel in herhaling vallen. Rest me nog te zeggen dat ik zeer benieuwd ben naar je ideeën over het diorama.

groeten, Richard.

Dank je, inmiddels moet ik toch wel gaan opschieten, want ik ben ook nog even uit de lucht in verband met mijn zomervakantie ;).
Daarom dit weekend maar begonnen met de eerste figuur van Alpine.
Deze heeft een broekpak aan uit 1 stuk met een Italiaanse camo, ik schilder deze in de basis met acryl volgens de kleuren van Calvin Tan.

groeten John.

Figgie 2 is klaar, met 3 ga ik vrijdag beginnen op mijn vrije dag. :D .
Dit wordt de soldaat, zie eerdere foto's die van een voertuig afspringt.
Samen met de wijzende commandant wordt het dan een vrij actiegerichte vignette.
De twee andere figuren voegen hier niet zoveel meer aan toe, deze komen te vervallen ook ivm de tijd. :nouja: .

Ik heb nog een mooie rond sokkel liggen van hout met een diameter van pak em beet 12-13 centimeter.
Het wordt dus zeer compact.
Nog wat mooie plantjes besteld dus ik kan de komende 3 weken aan de bak om de eindstreep te halen voor Overloon.

groeten John.

Na wat herpakken, analyseren, droog passen, doorpakken, meters maken, vloeken, advies vragen en een weekendje doortrekken is de vignette klaar.
Titel ook gevonden, het enige dat ik nog moet doen is ff alles 1 keer nevelen met wat matte lak.
Het is een kleine vignette geworden op een sokkel van ongeveer 11 bij 11 centimeter een stukje schuine grond met de 222 en een soldaat die eraf springt.
Het naamplaatje maak ik klaar en schiet deze week de PICS.
Deadline gehaald! :duivel:

greetz John.

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Re: Sd. Kfz. 222 Normandy [EINDFOTOS]

Hij is prachtig geworden, John. Lekker dynamisch en compact en hoewel ik zelf iets andere kleuren zou hebben gekozen voor de Duitser (zijn uniform en jas zijn naar mijn smaak een beetje donker uitgevallen), vind ik het geheel bijzonder mooi. De verwering op het voertuig is zonder meer subliem te noemen. Maar de sokkel, is die niet een beetje té klein? Je krijgt bijna de indruk dat de wielen in de lucht hangen. Is niet zo, weet ik, maar toch.

Maar hoe-dan-ook het is er weer een om trots op te zijn :D

Bovenaan