Sd.Kfz. 11 + PaK40

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste allen,

Momenteel ben ik druk bezig met een Sd.Kfz. 11 van AFVc en een PaK40 van Tamiya.

Ik had de trekker al meegenomen naar SMC, maar de PaK ná Eindhoven toegevoegd om de functie van 11 zichtbaar te maken.
Ik ben er nog niet over uit wanneer dit geheel zich voltrekt, maar een enkele reis Karkow zit er dik in.

Er moeten nog wat dingen woden veranderd of afgemaakt;
* touw op t dak gaat eraf voor iets anders,
* tracks teruglijmen aan de wielen,
* scharnierpunten afmaken,
* voordeuren vastmaken,
* eventueel nog wat extra spullen achter aan de grote beugel hangen
* alles wat ik nu even vergeet...maar het lijstje laat zich graag aanvullen !

De foto's !...

fhsdkfz1102.jpg

fhsdkfz1103.jpg

fhsdkfz1104.jpg

fhsdkfz1105.jpg

fhsdkfz1106.jpg

fhsdkfz1107.jpg

Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom 😀

groetjes Frank

Hoi Frank,

Als ik het goed zie heb je tisue verdund met houtlijm gebruikt om de tarp etc te maken.Om het een wat betere look te geven kun je dit nog behandelen met verdunde tamiya putty(verdunnen met tamiya extra thin)dan kun je ook meteen zien of er nergens geen gaatjes meer in zitten wat vaak het geval is met tisue.

Groeten/Roger

Ha die Frank,

Ik heb 'm idd in Eindhoven gezien, maar heb er toen niet zo bij stil gestaan. Is toch een mooi karretje. Ik zie 'm straks graag met een kleurtje. De mijne is overigens in olijfgroen gegoten, echt een kleur voor een Duitsch voertuig 🙄 ...

Wat betreft die tarp: is dat enkelvoudig papier of heeft het meerdere laagjes i.v.m de stevigheid? Zo ja, hoe zorg je er dan voor dat de verschillende laagjes niet los van elkaar komen wanneer de lijm gedroogd is?

Ook nog een vraagje over de zittingen van de bankjes: bij mij passen ze niet. Ook bij Terry H. is de pasvorm niet optimaal. Heb jij hier problemen mee gehad? Zo ja, hoe heb je dit opgelost? Schuren en plamuren of toch maar snijden?

@ Roger: dat behandelen met putty + extra thin, breng je dat aan met een kwastje? Hoe zorg je er voor dat er geen structuur van de penseel achterblijft op de tarp?

Ik hoor het graag van jullie.

groeten, Richard.

Dank voor uwer repliek :!:

@ Roger
Klopt! Ik had nog ‘n ander idee meegekregen van de heer Schoenmakers over het gebruik van een koffiefilter, maar ik vind tissue toch beter bewerkbaar omdat 't minder stug is. De kofiefileter darentegen is sterker van structuuur tijdens de bouw, maar dan ben ik liever wat voorzichtiger. Jouw tip ga ik zeker toepassen, waarvoor dank !

@ Richard
1] TARPTISSUE
De (AH-)tissue die ik gebruik bestaat uit 3 flinterdunne laagjes als je dat uit 't pakje haalt. Later, om bijvoorbeeld scheurtjes te bedekken en/of het geheel te verstevigen, heb ik daar 1 of 2 laagjes overheen gelegd. De putty-tip van Roger lijkt me absoluut geen problemen met zich mee te brengen.
2] PASPROBLEMEN
Ik heb inderdaad een pasprobleem gehad, bestaande uit de gehele combinatie van zitgedeelte, leungedeelte aan de zijkanten en het inpassen daarvan tegen de achterkant van het middengedeelte (wat bij jou groen is en bij mij nu wit). Omdat ik polystyreen heb gebuikt, heb ik de witte achterzijde gewoon een fractie dikker [naar achteren] laten uitkomen, dus [richting de banken toe] om daarmee een pasprobleem op te lossen. Het kleine kiertje dat overblijft is puttyvoer.

Bijstellingen die niets toevoegen aan het pasprobleem :
1] Ik heb overigens de zitbanken ingekerfd en aan beide kanten three-somes van gemaakt, zoals je ziet.
2] De zitbanken heb ik naar het midden van de lengte-as verplaatst; Dit haalde ik zelf niet goed uit de AFV-bouwtekening, maar schetsen in de boeken (WaffenArsenal, Spielberger) geven aan dat -wanneer je door de achteringang naar binnen kijkt- aan beide kanten een stukje van de bank moet zien zitten.

Later meer !

groetjes Frank

Terug
Bovenaan