Sd.Kfz. 10/8 - Observationskraftwagen *WIP*

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Aloha medebouwers,

Onlangs weer een nieuw projectje gestart met een Revell 10/1-chassis.
Met polystyreen eindelijk de behuizing voor elkaar gekregen en wat items van mijn Tamiya-Plusmodel 253 genomen. Op dit moment heb ik even voorzichtig al wat items op de buitenkant geplakt om iets meer gestalte te geven aan de conversie. Ze worden er nog vanaf gehaald voor verder bewerkingen. De bovenkant wordt nog verder uitgebreidt met kleppen, Fernglas en sprieten. Natuurlijk eerst alle oneffenheden bijwerken 😛 .

7.jpg

6.jpg

5.jpg

4.jpg

3-2.jpg

2-4.jpg

1-3.jpg

later meer 🙂

groet Frank

@ Ron : Thanks. Voor zover mogelijk ; geniet er maar van, want dit wordt hoogstwaarschijnlijk de hekkensluiter van de 10-conversies 🙂

Hier nog wat laatste shotjes, op zondagavond. Een en ander viel niet erg mee, waaronder de onderste hoekpunten van cabine.
Ik ben nog lang niet aan primer toe en wil ik nog verschillende item toevoegen;
- 2 antennes
- luik voorop
- bzinieberging
- opbergkasten "zoals bij 251"
- eerst nog een hoop vullen en schuren

2-5.jpg

4-1.jpg

3-3.jpg

1-5.jpg

Hints en tips zijn zeer welkom! We gaan verder klooien.
Dank voor het kijken 🙂

groet Frank

Hoi Frank, tof wagentje dit.
Nu je toch aan het scratchen bent kan je dan ook niet de 2 "spatflappen" aan de achterkant vervangen door wat dunnere? (Wellicht horen ze op dit type zo "massief" te zijn/) Zo niet dan is dat volgens mij een fluitje van een cent mbt de zaken die je al hebt gedaan. 😀

K massel & succes.

Oh ja, al een idee in welke kleur je deze gaat zetten?
Massel,

Marcel.

beste medebouwers,

Even wat details bijgewerkt op de Utrechtse bouwavond; de basis voor de hatch ingetekend en bekisting gemaakt voor beide zijkanten. Dan heb ik verder nog de achterkant bijgewerkt...

linksvoor-1.jpg

achter-1.jpg

En een gat gemaakt 🙂 ...de hatchdeurtjes krijgen natuurlijk nog handvaten en boutjes e.d...

hatch.jpg

Marcel du Long zei:
...Nu je toch aan het scratchen bent kan je dan ook niet de 2 "spatflappen" aan de achterkant vervangen door wat dunnere? (Wellicht horen ze op dit type zo "massief" te zijn/) Zo niet dan is dat volgens mij een fluitje van een cent mbt de zaken die je al hebt gedaan.

@ Marcel: goed punt. Gaan we eens goed over nadenken 🙂

hints en tips blijven welkom
dank voor het kijken

groet Frank

aloha medebouwers,

hier even een vrijdagavond-hatch-update. Na wat zwoegen krijgt de voorkant inmiddels wat vorm. Momenteel nog bezig met schuren en plamuren van de onderzijde.

HATCH1a.jpg

Het was bij nader inzien inderdaad niet erg logisch om de scharnieren aan de binnenkant te plaatsen. Dank voor de goeie tip mister Reits. Eén en ander zaterdagmiddag omgedraaid qua scharnieren en aan de voorzijde een laagje bladlood toegevoegd dat op de achterste hatch leunt in gesloten toestand...

herstelhatch.jpg

Waarschijnlijk komt een Scherenfernglas in de opening te staan en komt zeer erg misschien nog een aparte mono-Zielfernglas in een aparte opening, ergens naast de hatch.

scopegoed2.jpg

scopegoed.jpg

Nog een aardige site over de Scherenfernrohr SF-14 --> http://home.arcor.de/thuernagel/sf14.htm

Later meer en natuurlijk dank voor 't kijken 🙂

groet Frank

Goedemorgen? De klok staat bij jouw post op 3:11! AM! Nuja, daar is de zaterdagnacht voor...

Vordert lekker... maar ik vrees dat je nu toch ofwel een interieur moet maken, of er een mannetje bij moet plaatsen om de lege ruimte op te vullen. Iemand half uit het luik laten steken, met koptelefoon en een kaart?

Het enige dat de primer ontbloot is het schuine hoekje vooraan de opbouw, onderaan. Vooral foto 4 laat dat zien, waar de schuine hoekplaat weer afbuigt. Naast de krasjes (op te vullen) is de ronding te rond; je zou met een vijl die hoek haakser kunnen maken zodat de lijn dirtect doorloopt naar beide zijdes (zie foto, rode lijn).

frank.jpg

En sinds deze verrichtingen ben ik ook overstag, dwz eerder alte dan neue versies...

Eric

Beste medeplakkers,

Tussen het hoesten en kuchen door kon ik nog wat dingen bijstellen, toevoegen of veranderen. Er zijn nog wat werkzaamheden te verrichten hier en daar voordat ik met kleurtjes ga spelen.

antenne1.jpg

antenne2.jpg

101020071637.jpg

antenne3.jpg

antenne4.jpg

Wederom dank voor uw aandacht. 🙂
Op-en aanmerkingen altijd welkom.

greutn Frank

Frank, een zeer bewonderenswaardig en ambitieus project. Het enige nadeel is dat je nogal wat vuil achterlaat op je model. Dwz braampjes en niet glad genoeg geschuurde vlakken. En ik ben het met Robert Jan eens dat de primer laag een soort Hammerite-effect geeft 🙄 .
Maar nogmaas zeer origineel en knap in elkaar gezet.
Succes met de spuit!

heren, dank voor jullie reply 🙂

Ik ben het met terugwerkende kracht met Robert Jan eens, hoewel 't voor mij als een dun laagje oogde 🙄... Tijdens het bewerken merk ik dat een trosje schuursessies niet zou misstaan. Met mijn vijlenset kan ik al een flinke eind komen. Nu kan ik nog alle kanten nog op, dhusss...schuren :!: 😱

groet Frank

Dag Frank,

😳 Ondanks alle lovende woorden moet mij toch het volgende van het hart.

Je bent met een erg ambiteus project bezig maar is dat ook zo, is dit wel een project. 😢

Als ik naar dit ontwerp kijk zou ik als geldschieter zeggen stoppen met die boel.

Prachtig hoor die gepanserde kabine maar ik zet met een goed geplaatste geweerkogel in de radiateur dit voertuig stil.

Dan de vorm van de deur aan de achterzijde denk je werkelijk dat een ontwerper een asemetrische deur zou toe passen als het niet nodig is.
Ok goed je had er nog een over 🙄

Persoonlijk denk ik dat als je een fantasie model wilt je dat ook in de SF stijl moet doen.
Scratchen is hartstikke mooi maar dan svp wel naar de werkelijkheid.
Zie dit niet als kritiek op je bouwkunde, maar als kritiek op de werkelijheids waarde van je model.

Groet

Bert

hoi Bert,

Ten eerste dank voor je woorden. 🙂

Ik begrijp je standpunt volledig als het aankomt op verschillende aspecten van mijn project. De kritiek op werkelijkheidsgehalte is zeer zeker terecht, maar juist dat aspect grijp ik aan om 'm dus toch te (blijven) bouwen. Heeft beetje te maken met hoe ik naar de "werkelijkheid" kijk; een hoop kwesties worden hier beslecht met het opvragen van referentiemateriaal, vaak het liefst in fotovorm, voor de echtheid. Persoonlijk vind ik dat een (beperkend) beperkte vereenvoudiging van een 'mogelijke werkelijkheid' om de niet-gefotografeerde en/of niet-geschreven werkelijkheid als zuivere en onmogelijke SF te bestempelen.

Een klein voorbeeld van hoe ik iets interpreteer;
ik weet niet of je de Demag-uitvoering kent met een grote bak achterop, ongeveer 2,5 meter hoog met een kanon erin ? (Deze Demag heeft overigens geen eigen 10/*-aanduiding, dacht ik te weten.) Is ergens in Afrika gefotografeerd dacht ik. Weet even niet meer of het om een engelsman ging of echte duitse conversie. Omdat dit ding is gefotografeerd, is ie "echt". Begrijpelijk 🙂 Maar als er géén foto van was gemaakt, wellicht een summiere melding ergens in een boek, dan had men de 'verzonnen scratchversie' wellicht als idioot beschouwd vanwege z'n enorme silhouette.

Het is natuurlijk een regelrecht oefenproject dat enigszins losstaat van de modelbouw (hier) waar alles gebaseerd is op de zoektocht naar "objectieve realiteit". Even nog een toelichting wat betreft de onlogisch ongepansterde voorkant van mijn project; binnen de gepantserde-Opel-Blitz-discussie (http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=14672) is mooi te zien dat direct vuur inderdaad minder prettig voor het motorcompartiment kan zijn, maar dat ondanks dat gegeven die constructies wel werden voortgebracht. Ik heb geprobeerd om het geheel een zo duits mogelijke voorkomen te geven. Wellicht dat ik ook deze voorkant moet gaan bewerken, zoals ik dat bij mijn 10/6 MuniSchlepper heb gedaan. Many thanks 🙂

groet Frank

Dat iemand verliefd wordt op de Demag kan ik me soms wel voorstellen. Dat iemand dan ook zgn 'paper-panzers' gaat maken evengoed (zie de E-10/25, Maus etc etc in actie in modellen). Ik vind het juist wel fraai dat Frank -net als de ontwerpers toen- varianten bedenkt op een bestaande chassis voor nieuwe doeleinden zoals munitie, beobachtung etc. Was dat niet kenmerkend voor het Derde Rijk, met alle succesvolle varianten maar ook mindere, zoals op de PzKpfw IV chassis?

Dat rijdende bunkers soms een 'open motorkap' hadden:

frank2.jpg

Maar nu is dat natuurlijk geen 'front-voertuig'. Als Frank's laatste voertuig daadwerkelijk een frontfunctie heeft ala de SdKfz 252 verwacht je misschien een bepanterde boeg. En het is dan de vraag of er vroeg of laat een foto van opduikt...

frank1.jpg

Eric

Frank en Eric,

Frank ik kan je opvattingen wel begrijpen, alleen kan ik er niet achter staan omdat er nog zoveel wel bestaande uitvoeringen zijn die nooit als model gemaakt zijn.
Maar een ieder zijn eigen idee hier in.

Eric om even op die rijdende bunker in tegaan dit is geen Duitse foto.
Dit is een foto gemaakt tijdens de Britse Operation Backfire.
Alle Duitse voertuigen die daar bij gebruikt zijn bestaan uit onderdelen van diverse door de Duiters gesprongen voertuigen die door de Engelsen weer zijn op gelapt.
En deze bunker stond met zijn achter kant naar het gevaar dus de voorkant was niet van belang en alleen nodig om te verplaatsen.

Groet Bert

The truth is out there...

Over zeldzame voertuigen gesproken...

recentelijk stond deze foto te Ebay: een gepantserde SdKfz 10 Demag!

87c5_1_b.jpg

Mooi kontje ( 😳 ) met wel een knik (en de deuren links); die linkerdeur is overigens behouden in bv de SdKfz 250 serie (asymmetrische deur in rechte achterwand). Waarschijnlijk is dit de voorloper van de SdKfz 253 (geproduceerd door Demag/Wegman) waar niet alleen de kont is aangepast...:

sdkfz253.jpg

Eric

HAH 😛 😱 geweldige foto Eric ! Deze heb ik in ieder geval nog nooit gezien ! Misschien dat Bert z'n licht eens over de afbeelding kan laten schijnen ?
Dank voor je bijdrage Eric 🙂

groet Frank

Beste medebouwers,

Een kleine update van de observatiewagen.

Ik heb me toegelegd op de spuitwerkzaamheden, bestaande uit :
1) pre-shade met Vallejo black 71057
2) basislaag met Vallejo German Grey 70995
3) oplichten met 50%-50% Vallejo German Grey + Intermediate Blue 903

zijkantL.jpg

achter-3.jpg

Lachter.jpg

Lvoor.jpg

Rzij.jpg

Momenteel bezig met de wielen en de tracksgedeeltes.
In de planning heb ik nog extra opgerolde / opgevouwen tarps als stowage en 1 manschap, staan of zittend op het voertuig.
Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom.
Dank voor de aandacht. 🙂

groet Frank

Hey Frank

Gelukkig ,daar zijn ze weer.
Ik heb ze een tijdje gemist..want ik blijf het geinige projectjes vinden ,die ombouwen van jou

Het kleurtje wat je gebruikt vind ik wel erg goed gelukt (zelf zitten mengen ?)
Volgende keer meenemen naar de bouwavond ?

greetz Ronald

Terug
Bovenaan