Schwimmwagen 128, Panzer Lehr in Normandie

Interesses
WWII Normandie, Market Garden, Ardennen offensief
Schalen
  1. 1:35
DSC_0024.JPG

Zo, mijn eerste poging. Na jaren 28mm figuurtjes ben ik geïnteresseerd geraakt door de vele fantastische dio`s op youtube.
Het basis idee is er nu de onderdelen gaan knutselen (struiken, bomen, voertuig, wegwijzers,..).
Idee is 2 officieren Panzer lehr op verkenning tussen Le Dèsert en Vire voor de aanval op St-Loo.
Ben nog op zoek naar uniform informatie voor Panzer Lehr, enige tips voor boeken/magazines/websites waar ik iets kan vinden?

Grt,

Luc

Laatst bewerkt:
Nog wat verder gewerkt aan de ondergrond. Ben nog niet zeker van de layout maar ga alvast de haag en achterkant verder afwerken. Had wat takken basis besteld van JoeFix maar die komen in een piepkleine verpakking? Was eigenlijk op zoek naar "Ruberised horsehair" maar dat is hier niet te vinden. Las ergens op een forum dat filtermatten voor kooikarpers hetzelfde zijn. Heb toen een Japanse blauwe mat gekocht, maar ik had de grove variant gekozen en die is dus te grof vergeleken met Joefix takken basis. Heb nu een soort vezel van scenic als basis genomen.
De zijkanten moeten duidelijk nog een laagje plamuur krijgen en dan het grondwerk afwerken.

Grt,

Luc

Bijlagen

• DSC_0067.JPG
    DSC_0067.JPG
    111 KB · Weergaven: 39
Dat begint er al goed uit te zien Luc 👍

Mocht je toch nog aan de gang willen met dat "rubberised horsehair" moet je eens zoeken met de termen : "Crin" of "synthetisch paardenhaar".
Zoeken in de hoek van klassieke stoffering vind je dit materiaal terug als een vullingsmateriaal (nederlands : Krijn)

Hier een voorbeeld van Crin à €10,-/kilo

Voor uniformen van de Pz.Lehr Divisie : gewoon googelen op "panzer lehr uniforms" en je vindt diverse hits die zich toespitsen daarop.

Laatst bewerkt:
So far, so good... of meer toepasselijk : so weit, ist es gut 👍

Het gras oogt 'superfris' maar dat ligt vast aan de foto ?

Gras is inderdaad "spring"groen maar alles krijgt nog een kleurtje. Zoals in de video`s van night shift. Wordt nog een uitdaging.

Zoals in de video`s van night shift. Wordt nog een uitdaging.
Ah! dan ben ik benieuwd hoe jou dat gaat bevallen... ik heb die manier ook bekeken. Al is het eindresultaat zeer fraai, ikzelf zal de eerste keer
best even moeten slikken om alles eerst helemaal zwart te spuiten 🤔
Veel plezier 👍

groen gras is er ook nog gewoon, niet alles is dor
Ik snap... ik doelde op het wel zeer frisse groen..

Hoi Luc,

De basis ziet er al goed uit. Niet allemaal glad en strak, maar gevarieerd.
Wat betreft de Schwimmwagen, die licht een pootje. Misschien staat hij nog niet helemaal op zijn plaats? Ik hoop dat je er in dit stadium nog iets aan kunt doen.

Goed bezig, Jan

Mijn vrouw en kinderen verklaarden me gek toen ik zei dat alles zwart word gespoten en dan weer in kleur. Moet nu nog de juiste kleuren enamel washes aanschaffen om de grond te bewerken. Ik zag inderdaad op de foto dat 1 wiel los staat. Ik heb de banden wat verlaagd en de grond aangepast zodat alles aansluit maar op de foto staat het voertuig niet op de exacte plaats.

Bedankt voor de tips en reacties.

Grt

bedoelde er niets mee richting jouw hoor Peter, maar zie dat vaker dat ze dat groene gras, donkerder, matter of minder "fris" maken... moet je eens zien hoe groen het gras in het voorjaar is als de zon flink geschenen heeft na de regen... gifgroen soms

Gras verkleurt juist aan de toppen naar geel. De groei is van onderen en daar is het dus groen. Wel zie je soms wat resten van dode, geelbruine materialen tussen het gras. Wil je een goede referentie, kijk dan goed naar wegbermen. Weilanden zijn tegenwoordig veel egaler dan vroeger. Onkruidbestrijding was heel beperkt, soms distels trekken.

Groeten, Jan

Dat ziet er heel goed uit Luc 👍 een heel verschil met de eigen kleuren van het grondwerk-materiaal !

Misschien toch de grond naast het landweggetje nog iets donkerder kleuren ?

Vanwaar die bewegwijzering Luc? Vind de bordjes eigenlijk niks toevoegen. En de situatie bekijkend is het gewoon een bocht, geen T-splitsing of kruising dus nog onlogisch ook.

Vanwaar die bewegwijzering Luc? Vind de bordjes eigenlijk niks toevoegen. En de situatie bekijkend is het gewoon een bocht, geen T-splitsing of kruising dus nog onlogisch ook.
Ik zoek naar iets om te duiden waar dit zich afspeelt. Een soort verzamelplaats voor een eenheid. Zie anders niet direct een manier om een plaatsaanduiding te plaatsen?

Grt

De omgeving geeft duidelijk genoeg aan dat dat normandie is... Daarnaast hebben ze in Frankrijk ook wel een leuk soort "anwb" paddestoelen. Maar ik snap je insteek. Vind het ondergrondje zeer mooi gedaan 😉

Ik zoek naar iets om te duiden waar dit zich afspeelt. Een soort verzamelplaats voor een eenheid. Zie anders niet direct een manier om een plaatsaanduiding te plaatsen?
Anders misschien de bordjes op de zwarte kopkant van je base plakken, met daarnaast het naamplaatje van je diorama?

Ik vind de kleuren trouwens erg goed; die techniek van eerst alles zwart spuiten en daarna weer kleur aanbrengen, spreekt me wel aan....dat ga ik ook eens proberen.

Het bouwen van het voertuig ging minder voorspoedig. Teveel plastic gesmolten bij het aanbrengen van schade, debonder die styreen oplost,..en mijn eigen onkunde/onervarenheid. Ik wou deze bijna in de vuilbak gooien, toch een nieuw kit bestelt (en nu met PE). Toen dacht ik dat het een goed onderwerp was om wat te leren scratch builden en aan de hand van detail foto`s en de PE heb ik een uitgebrand/verwoest voertuig proberen na te maken. Heb nog geen idee voor een dio maar dat komt wel. Heb van Frank Langeler en Frank Zeeman inspiratie opgedaan voor het verweren en laatst kwam er op youtube nog een mooie uitleg van Laser Creation World

DSC_0064.JPGDSC_0063.JPG

Nou Luc, je laat geen gras groeien over een modelbouw ongeluk.... wat zich uit als een enthousiaste combinatie van "uithuilen en opnieuw beginnen" met "al doende leert men"

Het ziet er goed uit in ieder geval !
Ik vraag me af : is de motorkap een remake met folie of is dat het bewerkte kit onderdeel in metaal verf ?
En indien folie : hoe heb je dat zo strak gedaan ?

Hoi Peter,
Bedankt,
De motorkap is loodfolie. Ik heb alle uitsteeksels van het originele plastic onderdeel weg geschaafd en dan de loodfolie uitgesneden op maat en met een gum en vingers de vorm overgenomen. Dan scharnieren en de handvaten en bevestigingen gescratcht. (Naar voorbeeld van de PE set die ik ga gebruiken voor een nieuwe versie van dit voertuig). Het lood is best bewerkbaar, zeker als je een gladde ondergrond hebt.

Grt

De motorkap is loodfolie.
Aha, dat is inderdaad een fijn plooibaar materiaal. Ik heb wel eens gehoord dat dit soort vormgeven werd gedaan met 'dikke' alu-folie, maar
nog nooit met loodfolie.... mooi weer een weetje erbij

Weer een stapje verder.
Roestkleur aangebracht en camouflage. Dit is echter helemaal mislukt. Mijn airbrush kennis en kunde kwam tekort. Verf is waterdun en even teveel opleggen en het wordt helemaal te nat. Bij het "chippen" kwam dan ook teveel verf op de motorkap los. Ik heb het gevoel dat ik de voorkant opnieuw moet strippen en opnieuw schilderen. Er komt nog wel gebroken glas en rommel op de voorkant, misschien is dat nog te verbergen.
Heb wel mijn twijfels over de camouflage zelf. Misschien nog groene strepen erbij?

Step 1 Rust 2.jpgStep 2 Rust 1.jpgStep 3 Rust 1.jpg

Voor Normandië zou ik er zeker nog groene strepen bij doen: die slag vond eind voorjaar/begin zomer plaats, toen het landschap erg groen geweest moet zijn.

Ik ben het met Jakko eens, groen is een goede toevoeging.
Voor wat betreft de lossende verf, heb je na de roestkleuren een vernislaag aangebracht? Als je een laagje Purity Seal van Citadel over je basiskleur spuit, dan bescherm je die tegen het loslaten. De seal vormt een barrière tussen de roestkleuren/ haarlak en je toplaag die niet oplost door water.

Terug
Bovenaan