SBS romp van de Red Devil

Bert Takken

Lid van de TWENOT
Omdat de kop van de Red Devil para ook een romp heeft dus ook deze maar even stap voor stap gedaan

Na het primen is de romp in een soort beige gezet (olieverfmixje van ocre yellow en wit), daarbij zijn de schaduwen ook alvast ingeblend met een mixje van zwart en umber

parabuste.jpg

parabuste1.jpg

de basiskleur

parabuste2.jpg

parabuste3.jpg

Na het schaduwen

De eerste cammokleur wordt ogezet, dit olive green is opgelicht met wat cadmium yellow

parabuste5.jpg

parabuste6.jpg

Na de eerste volgt een tweede cammokleur (op de boxart staat maar 1 kleur, maar dat is onjuist)

parabuste8.jpg

parabuste7.jpg

De webbing is geschilderd met Vallejo (ja, ik gooi altijd alles door elkaar) en wel olive medium met darkflesh, ook het embleem is gedaan.
Het is geheel is erg hard van kleur en daarom heb ik een wash aangemaakt van de drie gebruikte kleuren, daarbij was het bruin toch wat donkerder uitgevallen dus middels de filtertechniek

parabuste9.jpg

parabuste10.jpg

parabuste11.jpg

Na het schaduwen van de diverse verschillende kleuren waarbij ik een geel neem voor de lichte kleur, een bijna zwarte kleur voor de bruine spots en het zwart vermengd met de groene cammokleur voor de schaduwen op het groene gedeelte heb ik met een zwaardere wash de randen langs de webbing, pockets en naadjes laten vloeien.
Ook de kraag en sjaal gedaan en de kop er opgelijmd, om het laaste gedeelte bij de nek te highlighten en inschaduwen
De baret heeft toch nog een lichte highlightsessie gekregen en de ogen zijn geaacentueerd met een duidelijke lichtreflectie

Steeds op de droogtijd achtend werk ik steeds wat plekjes bij met ofwel wat lichtgeel voor de highlights als de wash voor de schaduwen. Ik gebruik eigenlijk heel veel technieken door elkaar zonder echt te beredeneren waarom ik de ene plooi wel volgens de olieverftechniek oplicht en een andere plooi drybrush, tis maar net hoe het valt, en hoe het voelt.

para.jpg

para1.jpg

para2.jpg

para3.jpg

Inprincipe denk ik dat deze buste klaar is, alleen het sokkeltje nog spuiten en de boel in de matte lak zetten, maar dat is niet iets wat het vermelden middels een foto waard is.

Natuurlijk zijn er altijd weer zaken die beter kunnen, de romp heb ik 3 keer in de ovenreiniger gehad voor ik redelijk tevreden was. Verder is de buste in het echt toch wel wat mooier en voller van kleur. Het rare is dat de sjaal nogal flets lijkt en alsof de gaten wit zijn, die zijn in het echt toch echt wel ingeschaduwd, dus dat moeten jullie maar gevoegelijk aannemen van mij dat dit beter is, zal morgen even kijken of er een betere foto van te maken is
BertUS
BertUS

Yo BERTUS

met alle respect voor je schilderkunsten, dit is hemels geschilderd, erg knap met al die schaduwen en camo MAAAAAAAAAAAAAAAR...

...maar ergens mist het voor mij iets...echtheid...

begrijp me niet verkeerd maar het ziet er net uit als een pop waarvoor mijn grootmoeder 20 jaar geleden kleedjes maakte

goed geschilderd maar voor mij PERSOONLIJK niet echt...

sorry, ik doe het je niet na, ik begrijp dat velen op dit forum je tips zullen volgen, maar het is voor mij niet net dat...

en AUB schiet me niet af voor een persoonlijke mening !!!!!! :!: :!: :!:

cheers
DOMINIQUE

O nee, ik schiet niemand af voor een persoonlijke mening en ieder kijkt er op zijn eigen manier tegenaan, maar kan je wat specifieker zijn in wat je mist?
Ik weet dat het zeer moeilijk is om dit te verwoorden, maar het help mij ook, want ik zie het niet (nu kijk ik wel voornamelijk naar mijn eigen model en niet naar de foto's), ik schreef al dat het model in het echt wat voller van kleur is, miisschien dat je dat mist

Nu is het voor mij ook de eerste keer geweest dat ik een cammo op een buste heb gedaan
BertUS

Ikzelf heb hetzelfde gevoel als dom. Maar wat ik mis in de bust is het gevoel van 'leven'. Nu ik zo naar de foto's kijk is het net of ik naar een pop kijk. Mss dat het idd kan liggen aan de minder volheid van de kleuren op foto. Maar daarover kan ik nu niet oordelen. Daarvoor zou ik hem eerst in real life moeten zien.

Maar idd, ik doe het je ook niet na hoor Bert.

Het ligt waarschijnlijk aan de foto's. Persoonlijk vind ik deze fotoserie ook minder geslaagd dan een aantal uit de Step By Steps van het gezicht. Deze zien er levendiger uit, en dat mist hier inderdaad. Het is lastig uitleggen, maar het dichtst bij kom je, wat mij betreft, bij het feit dat het oog hier een twinkeling mist, die hij bij vorige foto's wel had.

Verder heel netjes gedaan. Kleuren en verhoudingen van de camo zien er goed uit. Ik heb wel het idee dat de randen iets te strak zijn. Ik dacht dat altijd iets 'rafeliger' waren. Meer in de trant van hoe je de linkermouw hebt beschilderd.

Hoe dan ook, ik zal je tips meenemen naar het schilderen van mijn 1:16 US para. BertUS hartelijk bedankt voor deze informatieve serie postings!!!

Cheers, MartinD

Hoi Bert,

Ik vind hem wel gewoon gaaf! Maar post nog eens een keer een paar foto's nadat je vernis hebt aangebracht en deze droog is en dan tegen een andere achtergrond en met een andere belichting (waarmee ik niet wil zeggen dat je huidige achtergrond en belichting fout zijn). Verder bedankt voor het step by step verhaal, wat mij betreft mag je dit bij meer bustes en figuren doen.

Groetjes
DIRK

Thanks guys

Martin: de twinkeling zit er nog gewoon in hoor, het is kunstmatig dus.......... 🙂 . Het rare is dat het exact de zelfde opstelling was als met het gezicht

Maar even iets rechtzetten, het ging er niet om dat het model beoordeelt werd, maar meer om te laten zien hoe ik een figuur schilder.
Het is een andere techniek dan bijv Gino gebruikt (die werkt met acryl) en een andere gezichttechniek dan bijv Marijn van Gils.
Niet dat ik mij met hun wil meten, maar zo zien jullie meerdere technieken en misschien zit er in deze sessie iets waarvan jullie denken "he, dat is simpeler om eens te proberen"
Ik heb getracht ook te laten zien dat acryl en olie elkaar absoluut niet bijten
BertUS

Hoi Bert
ik vind het heel mooi geschilderd en de hele sbs heel bruikbaar. Het enige wat ik minder vind is het lachje van de figuur. Op een of andere manier past dat niet goed bij de rest van de gezichtsuitdrukking. Waar dat precies aan ligt weet ik niet maar ik krijg de indruk dat het meer aan het model zelf ligt.

Bert, klasse. Dit is echt zoals een red devil zou uitzien als hij in een nieuw uniform poseerde voor een foto voor zijn sweetheart. Zijn gemaakte lach heeft iets melachonieks, zo van wie weet wat morgen in de nacht van 5 op 6 juni met me gebeurt. Over de juistheid van de kleuren zeg ik niks tot ik hem voorzien van matte lak in het echt zie. Groetjes, Arno

Beste Bert,

Hij is haast net zo goed als de mijne 😉 , je weet wel die ene welke van zijn sokkel gevallen was in Deventer. ( Duidelijk een brug te ver, Arno).

't Is lastig om de camokleuren aan te brengen op Engelse parasuits, dat heb ik ondervonden.
Bij jou is het redelijk gelukt om de groene en rode kleuren door elkaar te laten lopen, waardoor er een roodbruine overgang ontstaat, mogelijk door het gebruik van olieverf.
Ook de gerafelde uiteinden zijn een crime om realistisch op te zetten.
Al met al is en blijf het een mooie buste, waar je je verftechnieken op los kan laten.

Misschien ten overvloede, maar vergeet niet de vleugeltjes op het embleem (licht)blauw te verven.

Groeten Johan bijl

Arno
Ik dacht dat een nieuw jack donkerder was van kleur, met name de lichtste kleur, maar goed, het is een leuke aanwinst voor mijn verzameling

Johan: Ik wist niet dat de vleugels lichtblauw waren, ik dacht dat het embleem gewoon wit was

BertUS

Bert,

Er zijn wel witte emblemen maar dat zijn erg vroege exemplaren, dus is het aannemelijk dat deze niet van toepassing zijn op deze "Red Devil", welke lichtblauwe vleugels en witte parachute heeft.

Sterker nog, zoals het embleem op deze buste gemaakt is, zou het volgens de boeken zelfs een parachutist van 156th Battalion Parachute Regiment moeten zijn, omdat zij de enige waren welke de wings op een zwarte ondergrond hadden.

Groeten Johan Bijl

Bert ik wil je anders wel wat scans van wings sturen, er zijn idd meerdere uitvoeringen, maar die met de lichtblauwe pennen is de meest gebruikte. PB ff je E-mail adres en het komt in de E-bus. Groetjes, Arno

Terug
Bovenaan