SBS gezicht schilderen in olieverf, deel 3

Bert Takken

Lid van de TWENOT
Zo, inmiddels is de baret ook geschilderd en zoals ik al eerder aangaf, kan dit toch de kleuren van het gezicht optisch veranderen.
De kleur van de baret wordt soms maroon genoemd, en op zoek naar een kleur kwam ik uit in Vallejokleurenmix van Insigniared met blauw, tja maar ik gebruik olieverf dus dat wordt experimenteren.
Ik heb dus Alizarin rood met wat huidskleur genoemen en dat pakte goed uit, tenminste das mijn mening, een ander zou het liever wat roder zien, maar ik denk dat ik de kleur goed getroffen heb
De baret is met dit mengsel geschilderd en toen.............zag ik de luchtgaatjes pas, balen, want dat krijg ik nooit meer dicht en om het koppie dus nu weer aan te passen om die 4 gaatjes dicht te plamuren......
Dus wel weer wat geleerd, controleer heel goed je model 🙂
Met een vleugje zwart de schaduwpartijen ingekleurd en ook de onderkant van de baretoverhang ingeschaduwd.
Op de foto is dit niet zo goed te zien vanwege het glimmen.
Verder heb ik de baretrand zwart gemaakt.
Daarna met een tandenstoker de zwarte pupillen geplaatst, een zeer nauwkeurig werkje want een halve mm ernaast en je heb een probleem.
De pupillen zitten bij mij dus ook helaas niet helemaal recht, maar daarvoor laat ik de boel eerst goed drogen voordat ik er een smeerboel van ga maken, ik ga de fout aan het linkeroog (voor de kijker rechts) corrigeren door dan een tipje irisblauw toe te voegen
Het nadeel van een lichte iris is, dat je deze niet echt goed ziet, maar na drogen maak ik er nog een donker randje omheen

De mondhoeken zijn nog iets donkerder gemaakt voor het diepte effect en de de bovenste binnenoogleden zijn eveneens iets donkerder geworden. Het is amper waarneembaar maar geeft echt wel het juiste effect
parakop12.jpg

parakop13.jpg

parakop14.jpg

De volgende stappen zullen zijn
Het oplichten van de baret
Het schilderen van het haar

BertUS

.....

Moge BertUS,

Alles goed met jullie?

Ziet er verd*md goed uit en met een mooie beschrijving erbij.
Daar hebben we allemaal wel wat aan.

Gr. Mies ( die had verwacht dat je ondertussen een eigen boek
zou hebben geschreven over het schilderen van figuren 😉 )

Thnks Mies
Hier gaat alles zoals in de meeste gezinnen

Neuh, daar zijn boeken zat over, een instructievideo zou beter zijn volgens mij
Maar ik ben niet echt een fotogeniek type dus die video laat ik ook maar ziten
BertUS

Terug
Bovenaan