SBS gezicht schilderen in olieverf, de easy way

Bert Takken

Lid van de TWENOT
Okee, ik ga de stap eens wagen en een SBS maken en wel een 1/9 koppie schilderen in olieverf en de stappen weergeven die ik doorloop
De foto's zullen wel het een en ander verduidelijken, maar ik ben echter handiger met penseel dan met camera

Als eerste gebruik ik 3 basiskleuren voor mijn huidskleur en heb vooraf het koppie in de primer gezet
parakop.jpg

palet2.jpg

Jier de tubes olieverf te weten oker geel, titanium wit en burnt sienna, de grote tune is indian red
Ik zet de drie basiskleuren op het palet (in mijn geval doe ik er eerst alufolie overheen wat ik weg kan gooien en mijn palet schoon kan houden)
Na mengen krijg ik dan een basiskleur die ik iets bijkleur met indian red
palet.jpg

palet1.jpg

De verhoudingen zijn ongeveer 1 deel sienna, 2 delen geel en 4 delen wit, ik test de kleur op de rug van mijn hand

Met dit basismengsel schilder ik het koppie in een hele dunne laag, dus heel veel uitborstelen, een dikke laag geeft alleen maar strepen.

Daarna zet ik met burnt sienna de eerste schaduwpartijen op, dus rond de ogen, langs de neus, in de plooien naar de mond en in de plooien aan de zijkant van het gezicht, daar waar de kaken lopen ook de grens met de baret is alvast aangekleurd
parakop2.jpg

parakop1.jpg

parakop3.jpg

Dit alles gebeurt nat in nat omdat hiermee beter geblend (vermengd) kan worden.

Daarna neem ik wat lampzwart en meng hier wat huidskleur door heen, hiermee maak ik dan de tweede schaduw, de dieper gelegen delen ter accentuering

Dit was helaas op de foto niet goed zichtbaar dus dat moeten jullie me voor deze stap even vergeven
Ik heb de plooien onder de neus en boven de ogen met deze kleur iets aangezet

.Daarna was het highlighten aan de beurt
Met wit vermengd met een tipje basishuidskleur zijn de brug van de neus en het gebied rond de ogen gedaan, ook de plooibovenkanten werden hiermee gedaan. Ook het voorhoofd en een beetje de kaaklijn werden op een zelfde manier behandeld

parakop5%7E0.jpg

op deze foto is ook te zien waar ik de tweede shaduwsessie heb gedaan
De foto's vertekenen een beetje, vanwege het glimmende karakter van de natte olieverf en hoe meer licht je er opzet hoe meer glim er ontstaat 🙂

Nu is het net zo lang opbrengen van minieme hoeveelheden verf tot het naar wens is, ik persoonlijk houd van redelijk lichte gezichten met weinig overgang naar een donkere ondergezicht zoals bijv Marijn van Gils of een Jaume Ortiz plegen te doen
Nadat ik tot zover goedbevonden had ben ik met puur wit het puntje van de neus gaan doen, de kin en de onderste oogleden (omdat je nog steeds nat in nat werkt zal het niet sierwit worden maar zich iets vermengen met de onderkleur

Ook de ogen en tanden zijn gedaan met wit, door de lichte vermenging met de huidskleur, ontstaat er geen onnatuurlijke witte ogen, o het tipje wit op de onderlip is een uitschietsel en hoort daar dus niet thuis

parakop6.jpg

parakop7.jpg

Nu lijkt het rond de ogen vrij wit, maar er dienst rekening gehouden te worden dat de irissen nog geschilderd moeten worden en dat de baret een wijnrode kleur krijgt, dus optisch zal er nog wel iets veranderen
Op de foto met de zijkant is tevens te zien dat ik de wangen heel licht heb gedaan met indian red, dit moet je niet overdrijven omda tje anders zo'n appelwangen bekkie gaat krijgen.

Morgen zijn de lippen aan de beurt en wordt er misschien nog her en der iets gecorigeerd in kleur, de verf is dan grotendeels gedroogd en is een betere beoordeling mogelijk

De irissen enzo komen aan bod wanneer de verf redelijk goed droog is en kan ik nog even goed nadenken wat voor kleur ogen ik deze para ga geven en welke kant die uitkijkt, maar ook daar zal ik trachen wat foto's van de maken.

Zo, zijn er tot nu toe vragen?

BertUS

Terug
Bovenaan