Salvaging the past!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Gezien het feit dat mijn 2 "bouwprojekten" nu in de verffase terecht komen, wil ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn nieuwste hersenspinsel te introduceren, met de vraag:
Wat hebben een JCB 435, een UAZ-469 en een Befehlspanzer 38(t) met elkaar gemeen?

Ze gaan samen gebruikt worden in mijn nieuwste 1:35 diorama
"Salvaging the past!"
Het geheel is gebaseerd op de regelmatig opduikende nieuwtjes over gevonden tanks tegenwoordig en de berging ervan.
Het idee ontstond doordat ik ooit eens begonnen was aan de Befehlspanzer, maar ik haast gillend gek werd van het ding en het haast met "swung" tegen een muur aan wilde parkeren. Toen struikelde ik over de volgende foto en de reeds eerder genoemde bergingsverhalen...
et voila....
voorbeeld.jpg

Het gaat om een Joal JCB, een UAZ van Military Wheels, de Befehlspanzer 38(t) van Maquette, werklieden van Preiser en de cameraploeg van verlinden.
Dezen dus:
01JoalJCB435wiellader.jpg

02MWUAZ469.jpg

03MaquetteBefehlspanzer38t.jpg

04Preiser64010.jpg

05verlinden688.jpg

Ik ben me nog aan het bedenken of ik deze 2 er ook nog bij zet, maar dat hangt mede af van de beschikbaarheid ervan.... en de ruimte op het "ondergrondje".
MIG35120.jpg
MIG35273.jpg

Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden en zoals altijd hoop ik op commentaren, kritieken, tips, suggesties die bijdragen aan de verbetering van mijn bouwsels....
😉

hallo ron
toch nog een tussendoortje 🙂
ziet er leuk uit en genoeg bouw materiaal. ik ga hem volgen.
je kunt ook de bulldozer weg doen en hem vervangen door bijvoorbeeld een russian tank had ik een keer in een filmpje gezien.

gr devlin

Hoi Ron,

Mooi en interessant idee! Ik ben benieuwd hoe je de kleuren van de pzKpfw 35(t) gaat nabootsen.
Wel zou ik waken voor een te dik bevolkt diorama. Misschien alleen de bestuurder van de JCB doen, met wat graaflui? Onder het mom van 'Pulling out the past' ...

Succes in ieder geval, MartinD

Lijkt me een interessant diorama op te leveren.
Is dat Joal-model wel 1 : 35? Ik meen dat ze vooral spul in 1 : 50 maken, met daarnaast een relatief klein assortiment in 1 : 32... of ga je voor het compromis?

In elk geval, veel succes!

Kanne

@Devlin: nee, dit is beslist geen tussendoortje, maar een serieus 5-jarenplan!
Vwb het gebruik van de JCB; deze kon ik goedkoop krijgen en is weer 's wat anders dan een Sovjet-bergingsvoertuig, dat ik toevallig niet op voorraad had. Geeft ook meer kleur aan het geheel... 🙄
@Martin: De graaflui en de cameraploeg zijn origineel de bedoeling. Ik moet even kijken hoe ik uitkom, qua ruimte en uitzien.
De kleuren van de 38(t) zullen nogal donker worden, gezien de aard van de modder die ik op foto's van een soortgelijke aktie zag. Hoe ik dat voor elkaar ga krijgen, weet ik nog niet precies.
@Kanne: deze is inderdaad 1:35. Daar hebben ze overigens wel meer van.

Hoy Ron, je houdt van een uitdaging zie ik.
Een van de meest gedurfde en origineelste projecten die ik de laatste jaren gezien heb.
Hier zal je niet met een ondergrondje wegkomen, dit wordt een serieus modder- en/of waterballet.
Ik denk dat je moet opletten dat de JCB niet teveel in het oog gaat springen qua kleur, dus flink aanmodderen 😀 😀, deuken, chippen etc.

Succes.

Cheerio, Arno

hey die Arno,
geloof me maar, dit wordt een aardig dio, zeker ook qua omvang!
En met de gekozen voertuigen kan ik helemaal bananas gaan met chippies, verwering, deuken, bulten, krassen, roest, modder en al dat spul waar ik normaal op afgeef... 😈

Dit wordt weer eens een testcase voor nieuwe techniekjes: water, natte modder, bomen en struiken en de genoemde visuele verouderingstechnieken.

Ik zal straks wat meer details laten zien.

Hier zijn wat details over het hoe en wat.
Allereerst de JCB. Het is een JCB 435 van de firma Joal en is dus in 1:35 diecast. Vrij zwaar en oogt nogal speelgoedachtig. Zo ziet hij er nu uit:
01JCB.jpg

Het zal nog wat werk vergen om deze tot een acceptabel niveau op te krikken, but hey... da's just een groot deel van de fun!
Detailleren, her- en ombouwen, scratchen, the works!

Even om een beeld te krijgen van de grootte van het gele bakkie:
01trio.jpg

Samen met de 38(t) en een arbeider op de kiek.

Dan het idee dat ik had voor de ondergrond. Ik ben er al voorzichtig aan begonnen. Bak gemaakt, gevuld met purschuim en de toplaag met grote gaten vuller. Voor de 38(t) werd een ruimte opengelaten, zodat 'ie te water kan.
W = water
1 t/m 5 zijn de arbeiders (1,2 en 3) en de cameraman (4) en geluidstechnicus (5)
diagonale strepen = moeras- en oeverbegroeiïng
verticale strepen = struiken e.d.
X = bomen
x = boomstronken (worden er waarschijnlijk meer)
stippen = grassen
UAZ en JCB zijn wel duidelijk

01layout1.jpg

01layout2-1-1.jpg

En zou ziet het geheel er "en profile" uit:
01profiel1.jpg

fire away!

ohja.... de gebruikte Kübel (of wat er van over is) is een tijdelijke stand-in voor de UAZ, die nog in't doosje zit..

even een vraag over de Shovel.
Waar heb je deze gevonden, en hebben ze ook een Bulldozer in deze schaal.
Wil namelijk een Bulldozer maken, zoals deze in het middenoosten worden gebruikt.
En wat koste die Shovel.

Groetjes Manuel

Hoi Manuel,
zoals gezegd, hij is van Joal en deze firma heeft een hele serie in 1:35.

ff goegelen en je weet meer.

Ik vond de mijne via Marktplaats voor €5. Nieuw zijn ze echter een stukkie duurder. Hangt ook van het type af dat je zoekt.

Hee Ron, leg ook wat van die stalen platen met gebrande of aangelaste hijsogen op de grond.
Je kent ze wel ze liggen op bijna elk bouwterrein.
En zet de schep van de shovel hoog.
Kun je nog wat parafenalia in kwijt, zoals een olievat, gereedschapskist, koelbox etc.
Een zeer gebruikelijke gang van zaken.
Zomaar wat ideetjes.
Cheerio, Arno

Origineel idee! Ik kijk uit naar de uitvoering ervan. VWB de shovel... ik neem aan dat je deze de tank uit het water wilt laten trekken? Ik zou 'm dan omdraaien, zodat de machinist ook kan zien wat hij doet 😉 Het maakt voor een shovel niks uit of hij naar voren of achteren moet rijden... de trekkracht blijft hetzelfde.

Jan 🙂

Ik zou, tenzij je er echt een duidelijke functie voor hebt, die UAZ weglaten.

Die voegt namelijk niets toe zo op het oog en je bereikt er alleen mee dat de aandacht van het echte onderwerp wordt afgeleid.
Het wordt nodeloos druk en rommelig op je dio.
Dan komt volgens mij je hoogst originele onderwerp veel beter tot zijn recht.

Ja, leuk onderwerp !
Misschien kan je de shovel, zoals op deze foto, schuin naar voren laten hangen . Ziet er wel dynamisch uit .
Zo'n Tiger romp is wel wat zwaarder, dan een 38(t), maar een in de blubber vastgezogen panzer, trek je er vast niet zo 1, 2, 3 uit.

bulldozer.jpg

Ha Ron,

Gaaf idee! Ik ben het echter wel met Rob eens. Je hebt een krachtig verhaal en visueel gebeuren, en die auto zal dit alleen maar verminderen omdat het geen rol speeld. Ik zou de 38T, shovel en enkele figuren gebruiken en meer niet. De dynamiek in de ondergrond is wel erg gaaf. Ik ben benieuwd hoe je de JCB gaat oppimpen. Gelukkig is hier wel veel referentie van te vinden (hydroliek slangen, vet nippels enz.)

mzzls

@Arno: sttt je maait me het gras voor de voeten weg!!
@Jan: Er zit aan de voorzijde van de JCB geen sleepoog. Vandaar de gekozen opstelling.
@Guido:Mooie foto. Weer 's iets heel anders.... Dat brengt me op ideeën. 🙄
@Rob:die UAZ ga ik tevens gebruiken als transport voor een motorpomp. Er zit achter de 38(t) een groot "leeg" gat. Daar wilde ik een manneke met een waterslang neerzetten om de ergste modder van de 38(t) te spuiten.
@Boris: veel details ontbreken inderdaad. Van de buitenkant genoeg foto's te vinden. Van de cabine en het interieur helaas nauwelijks en daar moet juist het meeste gebeuren... 😕

Ron, erg leuk concept.
Vooral de 'en profile' foto geeft een mooi beeld. Dit sluit aan op de opmerking van Rob om de UAZ weg te laten. Om het idee centraal te houden heb je hem eigenlijk niet nodig. Ik zou het dio in de diepte scherp aansnijden (iets breder dan de JBC) zodat je aparte en opvallende lay-out krijgt. (just a thought 😉 )

Tja, 't is alweer een tijd geleden, maar wat in 't vat zit, verzuurt niet.
De 250/6 staat klaar voor de luchtkwast, de 251/2 moet eerst drogen, voordat hij klaar gemaakt kan worden voor diezelfde kwast, de andere bouwseltjes wachten totdat het tijd is voor hun campagne en de rest wacht op materiaal.
Dus ben ik maar wat aan het knutselen gegaan bij deze.
Ik ben aan het stoeien geweest met bomen of wat daar straks op moet gaan lijken, en ik heb het idee van de stalen platen in de praktijk gebracht.
De bomen zijn de uitgebloeide bloemtrossen van de Spirea hier in de tuin en de platen zijn van overbodige plastic cz-pasjes, mooi allemaal de zelfde maat en de juiste dikte.
Deze heb ik in het natte gips gedrukt om de indruk te wekken dat ze door de JCB in de vochtige bosbodem zijn gereden.

De platen:
02oprijplaat.jpg

met voertuig:
02oprijplaat3.jpg

02oprijplaat2.jpg

Beter zicht op de bomen:
02ooghoogte.jpg

en wederom een totaalplaatje:
02totaal.jpg

Alweer een "major change of plans"......

De JCB wordt NIET gebruikt. Het metaal van dit model is veel te hard om fatsoenlijk te bewerken. Om het te bouwen zoals ik dat zou willen, zou ik de gehele cabine moeten scratchen en ook de assen zouden helemaal opnieuw gebouwd moeten worden, om van de rest van de zware ingrepen, zoals bekabeling en motorcompartiment maar te zwijgen.

Ik ga nu dus voor dit beestje:
dukla0029.jpg

zijnde een VT-34, in civiele dienst.
Als basis hiervoor wil ik een Zvezda T-34 gebruiken, maar ik zag al dat er blijkbaar geen een VT-34 is gebruikt met stalen loopwielen.....

Op naar de eerst volgende updeet!

Jammer, de bulldozer gaf het juist een speciaal tintje, en dat geel springt er super uit!
Jan 🙂

Ik vind het zelf ook heel jammer!
Dat geel was inderdaad een blikvanger en die JCB weer 's iets heel anders, maar om alleen al een deur te openen of details te verwijderen, moet ik een dremel nemen met een slijpschijf en dat knutselt voor mij niet echt prettig.

Waarom dan niet gebruiken zoals ie is? Chauffeur is net uitgestapt en heeft de deur dicht gedaan om te checken of alles wel goed gaat ....

Ding lekker beetje verweren en het is zoals Jan zegt een mooie blikvanger en eens een keer wat anders op een dio! 🙂

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,
dat is helaas niet mogelijk danwel wenselijk. Daarvoor ziet íe er te veel uit als speelgoed... 😕

Ik ben 's wat verder gaan kijken dan mijn neus lang is en het volgende viel mij op:
(met dank aan een mooie walk around van Marcel Jussen)
T54Awielen.jpg

Die wielen; ik heb 's gezocht en ze lijken veel op die van een T54A. Klopt dat?
Iemand enig idee waar ik die los zou kunnen krijgen?
Ook het gebruikte bergingsmaterieel, is dat los te krijgen?

Terug
Bovenaan