Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
In de zomer van 1991 ben ik met 11 Genie-Hulp Bataljon uitgezonden geweest met de humanitaire operatie Provide Comfort naar Koerdistan. Honderdduizenden Koerden waren de bergen in het grensgebied met Turkije en Iran ingevlucht, uit angst voor Saddam Hoesein. Dit nadat ze in opstand waren gekomen aan het einde van de Tweede Golf oorlog. Tijdens die uitzending werkten we samen met de Amerikanen die ten noorden van 'The Green Line' voor onze beveiliging zorgden. Op een dag liep ik daar tegen een SpecOps eenheid aan, onder meer uitgerust met gemodificeerde M-151's, speciaal voor nachtelijk optreden. Ik zag kansen voor een model en maakte foto's.

Ik wilde de voertuigen combineren met een muurschildering die ik daar aantrof in ZAKHO. Ik maakte daar foto's van en zo ging ik naar huis. Thuisgekomen werd er ijverig geknutseld en in het najaar van '91 won ik met mijn diorama 'Best of show' in het legermuseum in Leiden.
Maar het diorama was te groot voor in de kast. Het werd gesloopt en de voertuigen, de figuren en het bordje (van de beker) gingen in een doos, in de vergetelheid.

Tot ik vorig voorjaar (Corona ;) ) de hobby weer oppikte, een extra vitrinekast kocht, en deze restanten weer tegen kwam. En het zag er best aardig uit eigenlijk. Ik dacht: "Zou het niet aardig zijn om het diorama te restaureren, ter gelegenheid van mijn 30-jarig jubileum (op 1 mei) van mijn vertrek naar Irak?"
 

Bijlagen

  • Foto_20210326_0002.jpg
    Foto_20210326_0002.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 40
  • Foto_20210326_0003.jpg
    Foto_20210326_0003.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 40
  • Foto_20210326_0004.jpg
    Foto_20210326_0004.jpg
    119,6 KB · Weergaven: 40
  • Foto_20210326_0005.jpg
    Foto_20210326_0005.jpg
    134,1 KB · Weergaven: 40
  • Foto_20210326_0006.jpg
    Foto_20210326_0006.jpg
    128,1 KB · Weergaven: 39
  • Foto_20210326_0007.jpg
    Foto_20210326_0007.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 42
  • Foto_20210326_0008.jpg
    Foto_20210326_0008.jpg
    118 KB · Weergaven: 40
  • Foto_20210326_0009.jpg
    Foto_20210326_0009.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 43
  • Foto_20210326_0010.jpg
    Foto_20210326_0010.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 41
  • Foto_20210326_0011.jpg
    Foto_20210326_0011.jpg
    150,4 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
In het diorama heb ik destijds een afdruk van de gemaakte foto gebruik. Maar dat deel van het diorama is weg, evenals de negatieven.
Na een avondje zoeken vond ik Deze link naar een Turks (?) site. Dat was de muurschildering met de graffiti waar ik voor had gestaan! Maar de foto was incompleet ...

3.jpg

Maar ik vond meer foto's, van korter na de geallieerde interventie in het gebied. Deze waren daarom zonder de graffiti. Met de computer liet zich een afbeelding restaureren. Met wat foamboard en plaster kon ik snel een muurtje namaken en de laserprinter leverde een (matte) afdruk op. Plakker de plak en zwaaien maar naar Saddam ...
 

Bijlagen

  • 0.JPG
    0.JPG
    133 KB · Weergaven: 23
  • 1.jpeg
    1.jpeg
    202,5 KB · Weergaven: 18
  • 1a man weg.jpg
    1a man weg.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 17
  • 1b perspectief correct (Aangepast).png
    1b perspectief correct (Aangepast).png
    238,4 KB · Weergaven: 16
  • 1c meer kleur (Aangepast).png
    1c meer kleur (Aangepast).png
    244,9 KB · Weergaven: 15
  • 3.jpg
    3.jpg
    131,6 KB · Weergaven: 13
  • Klaar.jpg
    Klaar.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 22
  • 5b opgehoogd.jpg
    5b opgehoogd.jpg
    132,4 KB · Weergaven: 15
  • IMG_0698.jpg
    IMG_0698.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
"Zou het niet aardig zijn om het diorama te restaureren, ter gelegenheid van mijn 30-jarig jubileum (op 1 mei) van mijn vertrek naar Irak?"
Zeker doen, vooral met deze argumentatie. Ik heb ook enkele modellen weg moeten gooien, maar ik vergeet ze niet.
Ik zie graag weer wat verschijnen, maar wens je er vooral zelf plezier aan.

Groeten, Jan
 
Was dat het diorama van een jeep-achtig voertuig naast die muurschildering, met een knielende fotograaf met een fiets erbij?
 
Yo Jakko Gast! We worden oud...
Dat knielende fotograafje heb ik nog steeds en komt er ook weer bij.
Wie goed kijkt ziet een (toen al) licht kalende kapitein (van de Genie) met pistool en twee veldflessen: het was er heet, drinken was een dingetje.
Maar nu je het zegt: dat standaard KL-fietsje ben ik kwijt, daar moet ik naar opzoek.

Kapitein.jpg

Het schilderen van blikjes cola en het pakje Malborro was een behoorlijke uitdaging herinner ik me.
Verschillende zijn in de prullenbak terechtgekomen
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, we worden oud … ik zag vanmiddag Pearl Jam op TV het nummer Black spelen, en toen ik me realiseerde dat dat dertig jaar geleden uitkwam voelde ik me ook al zo …

Maar goed: er was toendertijd precies één fiets te krijgen, die zat bij de Schwimmwagen van Italeri. Volgens mij had je die toen gebruikt, en schuin op een hoek gezet om de nogal lompe spaken te maskeren :)
 
Vast even wat naast elkaar geprutst, dit moet het ongeveer worden.
en maar wachten op mijn fietsje. De eerste ligt al weken bij de douane in China #Hopeloos
En nu wachten op een fietsje uit Italie.
Het moet nog wat aangekleed, opgepimpt en beter uitgelicht, maar dit wordt het ongeveer

D61024E0-E75D-4278-94A3-C45989761E0E.jpeg
 
Het was weer een vruchtbaar weekend!
Nog een weekje het afval pimpen en plaatsen, het gras verder aanvullen en de duiven plaatsen.
Ik zal blij zijn als dit klaar is: er blijft maar zand vanaf vallen en het schuurt en knarst dat het een "lieve" lust is.

front.jpg

boven.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi diorama met een mooie achtergrond.
De grondplaat doet me aan de dioramas van Verlinden denken, om nog wat nostalgie voor ons oudjes aan te halen :)
 
Het Nederlands fietsje doet t m wel, vooral dat witte spatbord. Erg origineel!
 
Dank dank ...
Het duurde even voordat ik hem door had :oei: Heeft zo 30 jaar in de kast gelegen :nouja:
Hup met het zakmes er onderdoor en het liet zich schadevrij verwijderen.
Voor de korte termijn deed fotoshop het werk en is de historie vervalst.
 
Laatst bewerkt:
Als die spelfout altijd al zo was, zou ik hem erop laten.
 
Ja het is dankbaar spul Raymond!
Ik werd enorm geïnspireerd om het afval op te nemen in dit diorama.

Nu nog het gras aanvullen en de "vliegende ratten" op kleur brengen en plaatsen en dan kan eindelijk het volgende project uit de kast.
2.jpg

Zand op de tafel
zand op de vloer
knarsen en kraken
wtf nooit meer een diorama met zand :(
 
Uitdagende vraag Tini. En krijg ik dat een beetje netjes op de foto?
Nou, het valt me eigenlijk nog best mee, ze zijn redelijk herkenbaar zo.
(En dan heb ik nog een derde kast voor tien "mindere goden", onderhanden werk en zanderige diorama's.)

Deze twee vitrinekasten van Ikea heb ik voorzien van lichtstrips van de Action, geplakt op de voorste staanders zodat je op alle planken voldoende licht hebt.

IMG_0773.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dank je Arne, prachtig!
2 vragen: linksboven, met die glazen cabine, is dat een Barv of een genie boot, of natuurlijk iets anders?
En de enige echt YP, is die van MR Modelbau?

groet, Tini
 
En de enige echt YP, is die van MR Modelbau?
ho ho ho, dat doet zeer ;)
die is gemaakt toen mijn dochter in de maxicosy lag, en die is nu aan het afstuderen.
Die van MR bestond nog niet en ik heb foto's en tekeningen aan hem geleverd voor zijn resin kit, waarvoor ik als dank een kit cadeau kreeg.
Ik zal de foto's van toen scannen en een aparte posting maken.
"Scratcherdescratch"

En de M752 LANCE ziet er zó uit:
(had ik bij me tijdens het 25-jarig jubileum van de TWENOT 13 oktober 2001)
Foto_20210509_0022.jpg
En voor wie gaat vragen van welk merk de YPR en de C&V zijn .... 😬
Ook die zijn hun leven begonnen als M-133 van Tamiya.
Daarom staan die vier voertuigen op hetzelfde plankje: allemaal m-113's
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan