Rotterdam frontstad '10-14 mei 1940'

Pas geleden is er weer een mooi nieuw boek op de markt gekomen over Rotterdam in mei '40.
Ditmaal de strijd vanuit met name duits oogpunt ondersteund met uniek foto- en bronmateriaal.

Na mijn eerste scan vind ik dit zeker een aanrader voor iedereen die interesse heeft in mei '40 en/of Rotterdam!!

9789460042584_Rotterdam-frontstad_3d-1024x917.jpg

Voor meer informatie: https://www.vantilt.nl/boeken/rotterdam-frontstad/

Veel leesplezier :) ,
Erwin

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Ben er intussen ook in begonnen en vind dit het beste boek over de strijd op Nederlands grond gebied sinds Autumn Gale is uitgebracht en dat is best een compliment waard! Goed leesbaar en goed geschreven en ook nog voorzien van uitstekend foto materiaal, waaronder een flink aantal van de 9e PZ Div. (waaronder een Panzer II Ausf. b! )

Daarnaast staat er in de bronvermelding het volgende filmpje vermeldt: http://www.beeldengeluid.nl/media/4549/77e-batterij-luchtafweer

Ik ga de afloop niet verklappen, maar het is redelijk spectaculair materiaal. En alleen al de beelden van de rijdende Poema uit 1940 zijn denk ik uniek.

gr Bas

Wat ik (persoonlijk) alleen een triest puntje vind is dat het ultimatum ondertussen verkocht is, voor een niet genoemd bedrag.
Mijn bescheiden persoonlijke mening is dat het thuishoort in Rotterdam in het oorlogs- en verzetsmuseum aldaar.
Maar 'helaas' is het vanaf oktober schijnbaar te zien in Overloon.

Tja, zo zie je maar... 'money makes the world go round'.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Willys Jeep Tamiya
Zeer interessante film ! ben nu ook wel nieuwsgierig naar dat boek.
Wat is die "Poema" voor voertuig ?

Bedankt voor het delen :D

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
@ Erwin: mee eens...maar dat geldt ook voor vele ander documenten/kunstwerken/voertuigen! Het belangrijkste is dat het weer openbaar is en niet in iemands privé collectie. En persoonlijk vindt ik de bijbehorende stafkaarten veel interessanter dan dat kladje.

@ Peter: Poema!

OZ4018016.jpg

gr Bas

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Willys Jeep Tamiya
Dan maar even goegelen.... het is dus een "Carden Loyd Mark VI tankette (V-CL Mk.VI(b))" AKA "Poema".

Bas Slaats zei:
@ Erwin: mee eens...maar dat geldt ook voor vele ander documenten/kunstwerken/voertuigen! Het belangrijkste is dat het weer openbaar is en niet in iemands privé collectie. En persoonlijk vindt ik de bijbehorende stafkaarten veel interessanter dan dat kladje.

gr Bas

Tja, om het een kladje te noemen vind ik het veel te kort doen.
Dit document, en het proces rondom opstellen ervan, is mede bepalend geweest voor het bombardement van Rotterdam.
Eén van de meest bediscussieerde momenten van de Duitse inval in Nederland '40.

Door publicatie in dit boek is het document al openbaar. Het opnemen in de collectie van een Brabants museum voegt niet veel toe.

Bovenaan