[Ronald] FUSAG : Sherman dummy.

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Geachte Scheidsrechter,

Mede naar aanleiding van de deelname van Frank Langeler met zijn inflatable Dummy, begon het bij ook weer heel erg te kriebelen

in het verleden had ik al eens een poging gewaagd om een dummytank te scratchen,maar is een beetje in de vergetelheid geraakt.
Toen ik ,voor Frank z'n project, weer op zoek ging naar de foto's die ik toen had verzameld begon het weer te borrelen.

Ik heb contact gehad met Frank en die vindt het geen probleem als ik ook mee zou doen met een dummy (maar dan wel een houten frame versie in aanbouw,in tegenstelling tot Frank z'n inflatable versie......)

zo iets als dit.

Maar nu zit ik een beetje met het specifieke tijdsinterval die bij deze FOC is gesteld :
D-Day -7/+7.

Ik kan me zo voorstellen dat de dummies die voor "Operation Fortitude" . gebruikt werden al ver voor die tijd klaar waren......
Het geschuif met de Inflatables (die Frank maakt) is zeer aannemelijk,
maar nog 7 dagen voor D-Day in de weer met de aanbouw van (statische) houten dummies ....... :huh:: :huh: terwijl de invasie voor de deur staat.......... :nouja:
("Operation Fortitude" was de operatie om de duiters te laten geloven dat de "echte " invasie nabij Calais zou plaatsvinden, en in dat kader zou ik de dummy bouwen)
Zeker omdat er in andere inzendingen gediscusieerd wordt over het feit dat er duitse eenheiden wel of niet aanwezig was binnen 7 dagen na D-Day.

Ik heb m'n restanten uit het verleden nog terug kunnen vinden ,(beschadigd) en zou dus een hele nieuwe gaan maken

Alleen :
Mag het ? ,het specifieke tijdsinterval D-Day -7/+7 in acht nemend.
Is er bezwaar ......even goede vrienden . er komen vast wel weer andere FOC's om mee te doen.

ben benieuwd......

greetz Ronald

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Re: vraagje aan de scheidsrechter

Ronald,

Ik heb nergens bewijs kunnen vinden dat deze "tanks" in de periode vlak voor d-day ook in het veld stonden, maar het lijkt mij dat iets wat in wat goed werkt, later weer gebruikt wordt. Ik zeg..gewoon doen :D

Groeten,

Richard

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Mede Foc 'ers

Het begin is er
De eerste Evergreen profieltjes zitten aan elkaar, op wat (met een beetje voorstellingsvermogen) een Sherman romp lijkt.

In het verleden had ik al eens een frame gemaakt van dunne balsahout latjes van 1,5 mm ,maar schaal wijs(conversie van 1/35 naar 1/1 komje dan op "balken" van zo'n beetje 5 cm dik (leek mij een beetje veel0

Dus het huidige frame maar in 1 mm evergeen latjes :!: ik moet het nu alleen op een beetje overtuigende manier in houtkleur schilderen (beetje grenen (?) achtig)

iemand enig idee welke kleuren daarvoor te gebruiken en hoe dat te doen ?

foto van de bouw tot nu toe:

greetz
Ronald

Arno Riedel

† Overleden
Je zou het geheel met een zandkleur kunnen schilderen en als het droog is er een heel, heel dunne laag raw umber olie verf over heen zetten.
Daarna met een tandenborstel of fijne kam in de lengte van de balkjes strijken. Dan krijg je een mooie houtnerf.
Het geheel zit al in elkaar dus er zullen plaarsen zijn waar je moeilijk kan komen.
Je zal dan zelf iets moeten verzinnen in plaats van de borstel/kam.

Cheerio, Arno

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Arno
bedankt voor de tip

Ik ga binnenkort eens wat proberen

De bedoeling is dat deze dummy in aanbouw is met wat "soldaten" die het ding aan het opbouwen zijn ,gedeeltelijk afgedekt door doek en met de nodige gereedschappen eromheen.
Misschien dat generaal Patton (de toenmalige bevelhebber van FUSAG: First U.S. Army Group, een kijkje komt nemen bij "zijn " leger..... (er is een aardig Legend figuurtje van Patton met zijn hondje)

Wat me wel verbaast ,is dat bij alle foto's die ik heb Britse militairen staan afgebeeld .
Waren alleen de britten bezig met die decoy tanks .of deden de amerikanen ook nog iets aan de bouw evan ?

Arno Riedel

† Overleden
Hoi Ronald, zoals velen weten ben ik nogal thuis in onorthodoxe oorlogsvoering.
Het plan is van oorsprong brits en al ten tijde van the Battle of Britain werden dummy vliegtuigen gebruikt.
Kolonel David Strangeways(toepasselijke naam) zette Operatie Fortitude South met als onderdeel Operatie Quicksilver op.
Het was de bedoeling om de duitsers te laten geloven dat in het zuiden van de England er een geweldig leger FUSAG onder bevel van Patton klaar stond om bij Pas de Calais over te steken.
Operatie Fortitude North was bedoelt om laten te geloven dat er een geweldig Brits leger klaar stond om in Scandinavië te landen.
Dit geheel werdt omlijst met dubbelagenten, fake radioberichten en diplomatiek verkeer met Zweden om overvliegrechten te krijgen.
Eerder werd er een dode een andere indentiteit gegeven en men liet hem met de nodige plannen aanspoelen in Spanje.
Dit was om te laten geloven dat Griekenland en niet Sicilië het doel was.
In cloak and dagger spelletjes zijn de Britten gewoon goed, James Bond is toch ook Brits al beweren sommige kwade tongen dat hij een Nederlandse prins zou zijn :D

Cheerio, Arno

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Arno
al ten tijde van the Battle of Britain werden dummy natte sokken gebruikt.

In het kader van dit onderwerp ben ik de term "natte sokken" al eerder tegen gekomen.....(weet niet meer waar)
misschien een stomme vraag, maar wat wordt daarmee bedoeld ?

greetz Ronald

Bovenaan