Ron - Mr. Millin, play the pipes!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja, ik ben dus voornemens mee te doen met een bescheiden bijdrage; een vignette.
Het idee erachter is Lord Lovat's persoonlijke piper, Bill Millin, 1st Special Service brigade, uit te beelden.
Ik twijfel nog tussen het moment van de landing of de gevechten in de omgeving van Ouistreham.
De basis;
mb_scotlandthebrave_mas3547.jpg

Wat te doen;
1) koop het set... 🙄
2) maak van Schotten commando's....
3) maak een stukje strand met branding (de voorkeur) of een stuk stoffige straat met bermen.

eitje, toch?

🤣

Hoy Ron leuk idee, als je soms een bergen moet hebben om afgietsels te maken hoor ik het wel.
http://news.stv.tv/scotland/138602-d-day-hero-piper-awarded-by-france/
Bill Millin gefotografeerd, de man die rechts buiten de rij loopt:
SNN0613BG-180_819534a.jpg

Cheerio, Arno

Dan je voor je aanbod, Arno!
Je hebt een pb.

Hoezo "alweer figuren", Richard?

Het setje dat ik zoek, vond ik op evil-bay, maar loopt nog een aantal dagen.
Kan ik ondertussen verder met info vergaren.
De uitrusting, zoals de Bergen-rugzakken, ga ik sculpten, evenals de baretten.
Iemand enig idee waar ik decals kan vinden die nodig zijn voor deze eenheid??

Ik heb al wat ideeën om de branding en een strookje strand te maken, maar vooralsnog is dat alles wat ik heb... 🤣

Ron, het "alweer figuren" bedoel ik positief. Rutger gaat een figuur sculpten, en jij gaat een klein vignette maken met figuren. Super! Ik vind het juist leuk om wat meer figuren in de FOC te zien(hint voor de nog aan te melden deelnemers 8) )

Groeten,

Richard

Ha die Ron,

Mooi idee. Ben ook benieuwd naar de kwaliteit van het setje.

Vraagje: ga je voor "historisch correct" en probeer je te achterhalen welk motief de kilt van Mr. Millin had, of wordt dit vrije interpretatie?

Blijf 'm volgen, ook omdat ik graag wil zien hoe jij het strand gaat uitbeelden (toch?).

Succes!

groeten, Richard.

Leuke figuurtjes, een doedelzakspeler in de branding heeft ook iets.

Trouwens, ik heb ook een figurentopic, alleen wat minder muzikaal als deze 🤣

Succes Ron, maak er wat leuks van!
Grt

Ron van Wiggen zei:
Ik twijfel nog tussen het moment van de landing of de gevechten in de omgeving van Ouistreham.

Origineel idee! En in de branding natuurlijk! De kilt half nat dus wat donkerder, wat kleine opspattende inslagen in het water (viel op de Britse stranden toch wel mee?), wat gemotiveerde Engelsen eromheen... ik zeg: doen!

Eric

Hoi Ron, eerst mezelf verbeteren. 😳
Millin is de man het dichtsbij de camera, de man in het water is Lord Lovat.
De mouwemblemen waren te koop van Quarter Master Depot, deze firma bestaat niet meer, misschien heeft iemand ze nog liggen.
Op de baret werdt een neerwaarts gerichte dolk met aan weerszijden een S, deze SS werden sneler afgebroken omdat het nogal
wat vragen bij de lokale bevolking opriep.
De kilt is een verhaal apart, hier bestaat controverse over.
Een helft zegt Clan Cameron de andere helft Fraser.
De doedelzak in het museum bij Pegasus Bridge heet het Fraser motief maar sceptici zeggen dat dit niet de echte is.
Ik zal op het TommyTalk forum hierover een vraag stellen.
Volgens Millin zelf had hij alleen een commandodolk als wapen dus de holster kun je achterwegen laten.
Je hebt trouwens PB.

Cheerio, Arno

Dank voor het enthousiasme!

Tja, de optie voor het strand heeft ook mijn voorkeur, maar ik heb er echt nog geen idee van hoe ik het water en de golfjes e.d. moet gaan doen.
Ook is het een vrij saaie optie, omdat er optisch niets is. Het strand is helemaal open. Komen natuurlijk wel de figuren optimaal tot hun recht.....
Een vergrote versie van Arno's plaatje;
article-0-053CFF08000005DC-649_634x489.jpg

Het gaat dus om deze man;
2e0775e0e2fba42689dfdf25c1a92e95_282.jpg__thumb

Pic_Bill_Millin_1.jpg

Het verhaal dat me inspireerde;
http://www.pegasusarchive.org/normandy/bill_millin.htm

Het stukje strand;
Lord Lovat was in the next ramp. There were two ramps at the front of the landing craft. I was up on one and he was up on this one. He jumped into the water. So I waited till he got in, because he was over six feet tall, to see what depth it was, and someone came up on to his empty ramp. Well, he was immediately shot. A piece of shrapnel or a bullet in the face and he fell and sank. Well, I jumped in pretty smart then. My kilt floated to the surface and the shock of the freezing cold water knocked all feelings of sickness from me and I felt great. I was so relieved of getting off that boat after all night being violently sick. I struck up the Pipes and paddled through the surf playing "Hieland Laddie", and Lord Lovat turned round and looked at me and gestured approvingly.
When I finished, Lovat asked for another tune. Well, when I looked round - the noise and people lying about shouting and the smoke, the crump of mortars, I said to myself "Well, you must be joking surely." He said "What was that?" and he said "Would you mind giving us a tune?" "Well, what tune would you like, Sir?" "How about The Road to the Isles?" "Now, would you want me to walk up and down, Sir?" "Yes. That would be nice. Yes, walk up and down."
Well, there was the water's edge. Just about a few feet up on the beach I walked along that part. I could see people lying face down in the water going back and forwards with the surf. Others to my left were trying to dig in just off the beach. A low wall, and they were trying to dig in there. It was very difficult for them trying to dig in the sand. Yet when they heard the Pipes, some of them stopped what they were doing and waved their arms, cheering. But one came along, he wasn't very pleased, and he called me "The mad bastard". Well, we usually referred to Lovat as a "mad bastard". This was the first time I had heard it referred to me

en het stukje weg;
We were walking in aircraft formation. That is single file on either side of the road, and I am Piping. After we left the Ouistreham area, I was Piping along the road, and it's a raised road with sloping away towards the canal to the left and then there is the high ground again on the other side of the canal, so we were very vulnerable on this road, but anyway I was Piping along the road. Then we were being attacked by snipers from the other side of the canal and from the cornfields on the right side of the road, and I am Piping along the road and I could see this sniper about a hundred yards or so away ahead of me and I could see the flash when he fired. And I glanced round, stopped playing and they were all down on the road and their faces in the road. Even Lovat was on his knee - one knee. Then the next thing this man comes scrambling down the tree and Lovat and our group dashed forward. Of course, I dashed, I had stopped playing by this time, and dashed forward with them and the man's head bobbing about - the sniper's head bobbing about in the cornfield, and Lovat shot at him and he fell down and sent two men into the cornfield to see what had happened, and they brought back the dead body.

Yes, de figgies zijn binnen!
Met het door Arno aangeleverde referentiemateriaal al aan het vergelijken geslagen..... 😱

Dit wordt een ehhh.... uitdaging! 🙄

Ik heb echter nog steeds geen idee hoe ik een branding moet gaan fabriceren....

OK!
Kick off tijd!

De referenties, geheel belangeloos door Arno Riedel ter beschikking gesteld. Dank je, Arno!
01referenties.jpg

Ik zal deze figuur als uitgangspunt gaan gebruiken;
01commando.jpg

De figuren zijn, heel basaal, in elkaar gezet, zodat ik een 3d-beeld kon krijgen van wat ik wil gaan doen.
Dit zit er in de doos;
01start.jpg

Kwaliteit is typisch MB; is sommige plekken goed, in sommige plekken minder.
Wel heb ik het idee dat de gezichten een ietsie beter zijn dan ik tot nu van hen ben gewend; iets meer detail en scherpte.

De basisopstelling;
02basisopstelling01.jpg

02basisopstelling01.jpg

Hoe ik het stukje strand ga doen, weet ik nog niet. Alleen zand of misschien toch een stukje water erbij...
Het tankopstakel is historisch gezien niet helemaal correct, maar ik denk dat deze wel bij draagt aan het optische effekt. 't Is een ouwetje van Italeri, lang geleden in de sparesbox beland..

Dat ziet er mooi uit, ik vind het mooi hoe alle aandacht op mr. millin is gericht.
Ik zou er wel een beetje water bij doen want anders zou je kunnen denken dat het gewoon een weg is in plaats van een strand

Groeten Marten

Ron ik zou toch voor het weggetje in het binnenland gaan, geen zee, geen strand, lekker makkelijk.
Kun je je meer op de aankleding van de figuren concentreren, is al moeilijk genoeg.

Cheerio, Arno

Leuke opzet en mooi idee.

Ik ben wel met Marten en Arno eens dat het een uitdaging is om met een kleine base het idee te geven van een strand. Een stukje gras en de versperring vervangen door een ander klein item (boomstronk, hekje, aanhanger, wading gear kokers?) vind ik inderdaad geen gek idee.

Alex

Het wordt toch strand.... ben eigenwijs, weet ik. Ik wil iets nieuws uitproberen; water dus.
Ik ga dat metalen egelding vervangen door zo'n boomstamconstructie met een mijn erop. Het strand wordt een licht oplopende/glooiende zandstrook met een strookje water waar Millin staat.

Dag Ron!

Leuk project! Ben erg benieuwd hoe bij jou het water eruit komt te zien, al een idee hoe je dat gaat doen? Wat betreft je boomstam opstakel, als je nog opzoek bent naar een gedetailleerde, over ongeveer 2 a 3 weken krijg ik een set binnen van accurate armour (zie mijn topic) en daar zitten er 5 in, angezien ik er geen 5 gebruik 🙂 kan je er een overnemen als je daar interesse in hebt.

Ik hou jouw project in de gaten, ben benieuwd naar jouw vorderingen.

Groeten,

Remco

Ron van Wiggen zei:
Het wordt toch strand.... ben eigenwijs, weet ik. Ik wil iets nieuws uitproberen; water dus.

Natuurlijk ga je voor het strand. Wie kent die scene niet uit die gouwe ouwe D-day film? En daar de zee de helft van de tijd weer terugstroomt hoef je geen woeste golven of branding te maken... een kalme zee waar juist aan de landzijde van obstakels wat water omhoog komt is dan voldoende. Originele en leuke scene!

Eric

De scene blijft hetzelfde, de atributen en omgeving ietsie anders.
Ik heb van takken een houten scheepsobstakel gemaakt. Dat oogde beter als decor, gaf de mannen meer ruimte en maakte het geheel logischer.

02zijde.jpg

02front.jpg

Ik ga het zeer waarschijnlijk niet redden om deze voor de FOC-einddatum af te krijgen.

Bij deze dus al het verzoek hem te verplaatsen naar het reguliere fotoalbum....

Jammer dat je het niet haalt, grote kracht van deze opzet is dat zelfs iemand die niks weet van oorlog of modelbouw vaak wel weet van de doedelzak spelende Schot op D-day, mooi sprekend plaatje.
Ik hoop dat je hem wel af maakt.

Groeten Rick

ha ron,
de commando's droegen meestal de baret en geen helm,zie je op de foto ook goed,zoek maar eens een helm,vind het verder een prachtig onderwerp,heb denk ik nog wel wat mouwemblemen voor je,zal eens zoeken,
groeten,bert

Ik heb eindelijk weer 's iets gedaan gekregen.
Het meeste aan uitrusting zit erop, afgezien van de vele riemen e.d. Alleen Millin zelf moet nog wat aandacht krijgen vanwege zijn specifieke uitrusting.
Ook moet ik nog wat dolken zien te fabriceren...
0301.jpg

0303.jpg

De punt naast de Vickersschutter is een magazijn. Hiervoor moet ik nog een tas/foedraal maken.

0304.jpg

Ik zie `m voor het eerst, maar wat een heerlijke compositie. De man met de pipes in het middelpunt, de andere figuren
kijken naar `m. Vooral de laatste foto laat de goeie compositie van het diorama zien. Ik vind het mooi gedaan. Afmaken 😀

Groet,
Bouke

Mooi gedaan man...mooi stukje drama op de vierkante centimeter. Hij zou bijna ook nog een spotlight verdienen in een soort kijkdoos opstelling...achterkant beplakken met een panoramische foto van d-day kust, stukje muziek erbij en je maakt een serieuze kans op wereldfaam op de eerste de beste beurs ergens in eindhoven over een maandje... 😉

vrolijke groet

trouwens die dolkjes zijn eenvoudig te maken uit de bayonetten die bij het eeuwenoude italeriesetje met gealieerde uitrustingsstukken...voor je er erg in hebt zien die eruit als een serieuze sykes-fairburn commando-dolk...

Meer dan 13 jaar geleden aan begonnen als FOC onderwerp.... en bij het rommelen door de voorraad/doosjes kwam ik 'm weer tegen. Kennelijk heb ik er in de tussentijd al eens wat aan gedaan.
De herinnering aan wijlen Arno Riedel kwam bij me op, dus maak ik 'm af ter nagedachtenis van hem; een groot S.A.S.-fan en reenactor.
Wie weet hebben hij en Mr.Millin elkaar wel ontmoet en hebben ze bij kunnen kletsen.

20230708_194047.jpg

20230708_194251.jpg

20230708_194101.jpg

Mooie manier om de herinnering aan Arno levend te houden Ron 🙏 en uiteraard een mooi onderwerp 👍

Ik "mis" 1 dingetje.. prikkeldraad en volgens mij zat er bovenop die houten constructie vaak een mijn gebonden.
Niet altijd, het zal te maken hebben gehad met beschikbaarheid en tijd.
1689052209970.png

Eindelijk ben ik er aan toe om deze af te maken; na 14 jaar.
Het schilderwerk zou vrij recht toe, recht aan zijn, ware het niet dat.... Millin een kilt aan heeft en dus...

kilt.webp

Een ander in het oog springend detail zijn de "pipes":
Bill_Millin_2.webp

Evengoed rechttoe rechtaan 🙂 je zou er zowat decals van laten maken maar zal wel handwerk op de vierkante mm worden...

@Leon Hassing Dank voor het aanbod! Helaas is het niet het correcte patroon, dus dat ga ik met de hand proberen te doen.

Ondertussen heb ik ook echt wat vooruitgang geboekt: basiskleuren, een aantal wapen- en draagriemen. helaas ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de rugzakken géén draagriemen hebben.... dat moet ik dan maar voor lief nemen.

Hoe maak ik nat zand??? Laagje vernis erover? Hoewel zand niet glanst als het nat is, toch? Donkerdere kleur en dan zijdeglans misschien?

20241024_192948.webp

20241024_193312.webp

Nat zand is vnl donkerder dan droog zand, en compacter. Glans heeft t nauwelijks.

Dank voor het aanbod! Helaas is het niet het correcte patroon, dus dat ga ik met de hand proberen te doen.
Ron,
Uit de hand, dat lijkt mij "spannend".
Zullen we samen proberen een transfer te maken met het enige juiste patroon?
Printkosten voor een A4 = € 3,65 en er komt nog porto bij

Ron,
Uit de hand, dat lijkt mij "spannend".
Zullen we samen proberen een transfer te maken met het enige juiste patroon?
Printkosten voor een A4 = € 3,65 en er komt nog porto bij
Nogmaals dank je voor het aanbod!
Maar ik denk dat ik ervan af zie en wel om de volgende redenen; op de eerste plaats is het allemaal vrij klein, dus een A4 is best wel verspillend. Verder maken de vormen het niet makkelijk. Door al die plooien in de kilt en de vorm van de zak van de doedelzak moet de decal erg dun zijn, hetgeen de kans op scheuren alleen maar vergroot.
Ook ben ik nu in "de flow" en ben bang dat ik, als ik op de decals wacht, ik dat kwijt raak.... stukje zelfkennis. 😳

Nogmaals dank, ik ga nu de uitdaging met mezelf aan en hoop het geheel dit weekend te kunnen afronden!

Inmiddels zijn 3 van de 4 zo goed als af. Er moet zo her en der wat bijgestipt worden, een laagje glans aangebracht worden en wat plakkend zand onder de laarzen.
Focus daarna is op Millin zelf.
Ik ben geen figurenschilderaar, da's wel duidelijk. En ik vond het naturel hout van de and saai, dus heb ik er maar een grijze wash op gemikt, zodat het beter bij de ondergrond aansluit. Straks nog een laag vernis erover.
De donkere kant van het zand zou nattigheid moeten voorstellen.... hmm...

20241025_152636.webp

20241025_152524.webp

20241025_152509.webp

20241025_152544.webp

Komt best goed. Ik zou nog een mijn op die houten constructie zetten

Dank voor de suggesties, maar ik laat het hierbij. ben veel te benauwd om de zaak te verklooien als ik bijv. zeewier ga proberen.

Maar nu, na 130 maanden.... issie dan toch klaar!
Helaas zijn de benodigde commando-decals in de loop der jaren verloren gegaan.
En de kilt ziet er kilterig uit. Blijkt een duivels klus te zijn, zo'n tartan schilderen. De kleuren zijn dan ook rein suggestief.

01.webp

02.webp

04.webp

05.webp

06.webp

Terug
Bovenaan