ROC TIFV CM-32/33 "clouded Leopard"

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Weer een nieuw projectje erbij, in dit geval dus de ROC TIFV CM-32/33. Iets dat ik de afgelopen weken op de bouwavonden in Tilburg en Breda in elkaar heb lopen plakken, gewoon recht uit de doos.

Nu zijn de recentere AFV kits ook van een dusdanig niveau dat ze simpel te bouwen zijn. Wel had deze kit behoorlijk wat sinkmarks, dus de plamuur is links en rechts behoorlijk toegepast. De uitdaging gaat er in zitten om het camouflage patroon fatsoenlijk te reproduceren, allemaal vierkante vlakken, vergelijkbaar met het Berlijn schema destijds van de Britten.

Afijn, deze gaat dus zondag mee naar Goes om te zien of we een live demonstratie airbrush vernagelen kunnen verzorgen.... Gelukkig hebben we de foto's nog. 😉
20230219_231345.jpg
20230221_235451.jpg

20230221_235439.jpg

Gr Bas

Vandaag dus in Zeeland deze een kleurtje gegeven. De wielen zitten nog los, dus de uitlijning komt nog wel goed. Er was veel bekijks en ik heb geloof ik nog wel een paar personen iets wijzer kunnen maken tav de airbrush. 😉

20230226_131334.jpg

Gr Bas

Omdat ik van afwisseling hou, deze maar weer eens uit de kast getrokken. Als je niet van maskeren houdt, zou ik deze niet aanraden. Na een valse start, lijkt poging twee nu heel aardig te werken. Ben weer overgestapt op Tamiya verf. Het appeltjes groen is uiteindelijk een mix van diverse kleuren, maar voor dit soort werk is Tamiya wel de meest ideale verf. De overige kleuren is gewoon standaard Nato. Bij de kit zat een masking set, maar desondanks is het gewoon veel werk. Maar als de stickers er weer af kunnen... Dan heb je wel wat unieks.
1-cm-32-yunpao.jpg

20231008_112018.jpg
Eerste poging.... Nope. Dus alles weer grijs en poging twee.
20231008_230226.jpg
Stickers plakken.
20231012_120800.jpg
20231010_143624.jpg
Veel beter zo!

Nu de andere kanten nog.

Gr Bas

En na een dagje bloed, zweet en tranen is dit het resultaat als alle plakkers weer verwijderd zijn. Er moet nog veel gebeuren, maar wat ben ik blij dat de airbrush nu weer even in de kast kan...
20231012_185219.jpg

20231012_185158.jpg

20231012_185146.jpg

20231012_185124.jpg

Gr Bas

Bijlagen

• 20231012_185158.jpg
    20231012_185158.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 1
Ziet er fantastisch uit Bas. Wat ik grappig vind is hoe mensen tegen over airbrushen staan. Van ik doe het "Walter" never nooit niet, via "het hoort er nu eenmaal bij(Jakko, Bas)" tot mij zelf. Ik vind het juiste het leukste deel van de hele hobby....

Geweldig Bas,

Ik heb al een keer geprobeerd, maar dat mislukte, dus ik wil nog altijd een keer een Chieftain in Berlin urban maken:c146994bd3e1082bd0d308929bd3d625--model-tanks-military-vehicles.jpg

Jouw voorbeeld dat het wel kan heeft bij mij het vlammetje weer aangewakkerd 😉

Ziet er fantastisch uit Bas. Wat ik grappig vind is hoe mensen tegen over airbrushen staan. Van ik doe het "Walter" never nooit niet, via "het hoort er nu eenmaal bij(Jakko, Bas)" tot mij zelf. Ik vind het juiste het leukste deel van de hele hobby....
Ik zou het dolgraag doen omdat ik kwijlend kijk naar al die mooi afgewerkte voertuigen… het is gewoon dat ik mezelf de rust en tijd niet gun om ermee te gaan experimenteren. Met andere woorden: het zit tussen de oren en al de tegengestelde geluiden over welke verf goed is en welke niet en de verdunning, retarders, oplosmiddelen etc maken het niet makkelijker om die tussen de oren blokkade weg te krijgen …..😩😢

Geweldig Bas,

Ik heb al een keer geprobeerd, maar dat mislukte, dus ik wil nog altijd een keer een Chieftain in Berlin urban maken:Bekijk bijlage 30479

Jouw voorbeeld dat het wel kan heeft bij mij het vlammetje weer aangewakkerd 😉
Die staat bij mij ook nog gebouwd op de to do list. Heb hem klaarstaan in 1/72 van Takom.
Gr Bas

Ja. Dat valt mij ook op. Als het goed gaat, vind ik dit super om te doen, maar dat is helaas zeker geen automatisme, zie ook poging 1. Ik moet er mentaal voor aan staan en dat is ook niet altijd het geval met als gevolg dat een model zo maar een half jaar in de kast belandt. Maar uiteindelijk komt het goed (en zo vast ook bij Walter)

Gr Bas

Als het goed gaat, vind ik dit super om te doen
Dat heb ik ook, maar als het tegenzit door bijvoorbeeld verf die niet meewerkt of een airbrush die spettert ben ik het al gauw beu. Daarnaast heb ik nooit zin in de schoonmaak die nodig is achteraf. Gelukkig is dat tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger, met goede reiniger waarmee de airbrush door te spuiten is na gebruik in plaats van het hele ding elke keer uit elkaar te hoeven halen en alles uit te moeten poetsen.

Juist dat op mijn gemak de airbrush uit elkaar halen en helemaal reinigen is als ik de tijd er voor heb haast therapeutisch. In dienst maakte ik vaak na een oefening meerdere Uzi's en Fal's schoon. Ik vond dat heerlijk om te doen.

Ik zou het dolgraag doen omdat ik kwijlend kijk naar al die mooi afgewerkte voertuigen… het is gewoon dat ik mezelf de rust en tijd niet gun om ermee te gaan experimenteren. Met andere woorden: het zit tussen de oren en al de tegengestelde geluiden over welke verf goed is en welke niet en de verdunning, retarders, oplosmiddelen etc maken het niet makkelijker om die tussen de oren blokkade weg te krijgen …..😩😢
Je bent altijd welkom hier om eens op je gemak te testen en spelen. Ik heb hier van alles staan, tot nieuwe adembescherming aan toe.

Geen last van, na gebruik even doorblazen met water, daarna reiniger, en zo af en toe bij klachten gaat ie in stukken in de ultrasoon, alleen na elke keer primeren gaat ie wel in de ultrasoon, al heb ik mn laatste primerklusje maar lekker gedaan met een spuitbus grijze actionverf.

Helaas heb ik mn airbrush al ruim een half jaar niet aangeraakt, ik weet zelfs niet of de compressor aan staat

Juist dat op mijn gemak de airbrush uit elkaar halen en helemaal reinigen is als ik de tijd er voor heb haast therapeutisch.
Voor mij is het een noodzakelijk kwaad. Gelukkig lijkt het erop dat m’n recente aankoop van pijpenragers het veel makkelijker maakt om het bakje van m’n Iwata schoon te maken dan lukte met een doekje op een stokje 🙂

Terug
Bovenaan