[Rick.v.S] Stug IV 17th SS einde gehaald 11-6

Rick van Sinderen

Lid van de TWENOT
Interesses
workshop / fieldconversions
Schalen
  1. 1:35
Hi Allen,

Na een beetje zoeken en lezen ben ik uitgekomen op een Stug IV, in een opwelling van JW Mol gekocht in Schiedam met voor het eerst van mijn leven plakzimmi van ATAK, geen geklooi met putty dus.
Het is de early production Smartkit van Dragon, deze dus:



En een pic van de real deal:




Met hulp van mede SMF-er Niels word het dus 17 Panzer Grenadier Division Götz von Berlichingen, ik ben begonnen met Ron Klages te raadplegen, en in het kort: divisie is gevormd in de regio Panthenau, de Stugs werden als volgt geleverd:

5 op 22-2-44
20 op 20-3-44
17 op 26-4-44

42 Stugs dus, waarvan er al 2 verloren gingen door luchtaanvallen tijdens transport per spoor.
Gezien de data van leveringen zijn het vroege versies met zimmerit.
Vanaf 7 juni arriveerden de eerste Stugs in de omgeving van Carentan, nadat het 101ste Airborne de para's van 6FS eruit hadden gejaagd begon bij de duitsers het belang van deze plaats door te dringen en GvB werd ingezet om de plaats te heroveren, nu verdedigd door 2nd Armoured division en 83th Infantry division.
De werkelijke gevechten beginnen op het randje van de tijdslimiet die gesteld is in deze FOC, de eerste acties van GvB was kruispunten en wegen in de omgeving verdedigen om verdere versterkingen en voorraden te voorkomen richting Carentan.
De omgeving was iets minder bocage als je zou verwachten en meer moerasland, veel ondergelopen weilanden enz.

Over de divisie zelf, een vers opgerichte destijds met een groot verloop van commandanten in korte tijd, dit is waarschijnlijk zo'n divisie waar bovenmenselijke inspanningen verwacht werden en als dat niet gebeurde er direkt een andere commandant werd aangesteld.
De naam Götz von Berlichingen komt van een 16de eeuwse ridder, bij de slag om Landshut verloor hij zijn rechterhand en liet die vervangen door een ijzeren prothese, daar komt dus het divisiesymbool vandaan.

Tijdens het bouwen van de Stug hoop ik wat inspiratie op te doen qua setting, dus als iemand nog wat aanvullende info heeft...

Groeten Rick
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Ter aanvulling een filmpje van het bevrijde Carentan, op doortocht veel leuke beelden, US soldaten in Kettenkrads en Kubels, en op 1.48, 2 LaFrance wreckers met een Stug IV, wou dattie hier voor de deur stopte.........

http://www.2gm-normandie.com/chronologie.php?part=33500&content=201
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Rick van Sinderen zei:
42 Stugs dus, waarvan er al 2 verloren gingen door luchtaanvallen tijdens transport per spoor.

Heb hier twijfels bij. Geloof dat het er max 1 was. En zelfs dat weet ik niet zeker. Na deze luchtaanvallen zijn er foto's van een Marder Ausf.H die van GvB geweest zou moeten zijn. Die hoorde bij 3./SS-Pzj.Abt.17. Dezelfde trein vervoerde ook 3./SS-Stug.Abt.17. Persoonlijk denk ik dat hier een probleem met de bronnen kan zijn (simpele verwarring). Misschien kan JW dit met het KT oplossen. Probleem met m'n theorie is alleen dat 3./SS-Pzj.Abt.17 tot 15(?) juni, maar 1 Pzj. verloren zou hebben, terwijl we vrij zeker weten dat een van hun voertuigen in Carentan is gefotografeerd.
Vanaf 7 juni arriveerden de eerste Stugs in de omgeving van Carentan, nadat het 101ste Airborne de para's van 6FS eruit hadden gejaagd begon bij de duitsers het belang van deze plaats door te dringen en GvB werd ingezet om de plaats te heroveren, nu verdedigd door 2nd Armoured division en 83th Infantry division.
Dat duurde echt wel wat langer. Om Zetterling te quôten: "At about 10.00 on 9 June the assault guns and Marders had unloaded between Montreuil and la Fleche. Thereafter they began marching towards Mayenne" en "One day later (=11 juni) it was reported that parts of the division were in position south west of Carentan, ready to attack in northerly or easterly direction"
Enne 83rd Inf.Div??? Waar komt dat nou weer vandaan..... :oei: 101AB verdedigde de stad (hun eigen aanval op 13 juni viel samen met die van GvB) en onderdelen van 2AD (pas aangekomen op Omaha beach) waren in reserve, maar nog niet in de stad zelf.
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Pff dacht dat ik eruit was.........
Welke en hoeveel Stugs de reis overleefd hebben is voor mij niet zo belangrijk, wel de datum wanneer ze aankwamen.
Dat 83 inf heb ik van een 'kenner' zal zijn naam niet noemen maar volgens hem een vaak overkeken detail, niet dus...
Dus in ons tijdsbestek is 101ste in de plaats gebleven?
Niet dat het erg belangrijk is, ik zal hoe dan ook de Stug ver van Carentan moeten plaatsen, niet in de onmiddelijke omgeving. dat klopt wel?

Groeten Rick
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

83.Inf.Div. zou me zeer verbazen. Misschien waren er al enkele onderdelen geland (meeste dacht ik rond 18 juni), maar de verdeding van Carentan was op de 13e zeker niet in hun handen. De 101st had op 13 juni haar handen vol aan GvB.
Ik denk dat de verwarring komt doordat de 83rd later wel deze sector over nam. Met uitzondering van een paar divisies, is de aandacht voor de meeste Amerikaanse infaterie divisies die in normandië vochten nogal mager. Voor de 83rd ligt dat niet anders.

Any way, hoe dicht de StuGs in Duitse aanval bij Carentan kwamen is niet duidelijk. Binnen de 'Airborne wereld' is hierover nogal wat discussie. Persoonlijk schat ik dit op ongeveel 750m. Zal op een bouwavond wel eens uitleggen hoe ingewikkeld/gevoelig dit allemaal is. :nouja:
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Succes Rick,

de Stug is wellicht mijn favoriete WOII tank (na de Panther) ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken.

groeten John.
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Anders ik wel......... Thnks John!!

@ Niels, ben benieuwd, heb nu ook via een andere bron 83ste als aanwezig daar, maar kijkend naar boeken die ik wel vertrouw waren ze toen amper geland.

Groeten Rick
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Jaaaa de StuG IV van de 17SS... staat al jaren bovenaan mijn lijstje, in dezelfde setting...
Heb oa deze foto altijd zo mooi gevonden:

stug18.jpg


Gewoon DWARS over de weg ipv erover, en een mannetje op de weg... Je zou het maar zien als argeloze wandelaar op het Pieterpad...
Zou je zo moeten kunnen maken Rick!

Eric
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Rick van Sinderen zei:
Anders ik wel......... Thnks John!!
@ Niels, ben benieuwd, heb nu ook via een andere bron 83ste als aanwezig daar, maar kijkend naar boeken die ik wel vertrouw waren ze toen amper geland.
Groeten Rick

Als ze er op de 13e waren, zeggen hun eigen rapporten daar verdacht weinig over :rofl: ;)
http://83rdinfdivdocs.org/index.html
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Yep dat is hem, zo bedoelde ik het! effe oversteken dwars door de bocage heen.
Allen die figuren, brrrr serieuze camo ben ik bang........

Mzzl Rick
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Meldung van 1 juni 1944 m.b.t. de Stug's:

Soll:42
Einsatzebereit 37
in kurzfristiger Instandsetzung (bis 3 Wochen) 5

JW
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Ha die Rick,

Vind dit een leuke keuze. Hoewel ikzelf "historische correctheid" (nog) van minder belang vind als "het creëren van een mooie scene" is het juist wél dat wat ik waardeer aan jouw manier van bouwen.

Succes :) !

groeten, Richard.
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

EricReits zei:

Okee that's it ......ik doe mee.............en dit wordt t............ :rofl: 8) ;)
De STUG IV heb ik........ATAK set ook...........figgie ook nog wel..........





(zou m worden, maar heb echt geen tijd....... :huil: ......)
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Danny Raadtgever zei:
stug18.jpg

Okee that's it ......ik doe mee.............en dit wordt t............ :rofl: 8) ;)

Als Danny en Rick nu beiden de helft van de weg nemen, en Rick de linker StuG en Danny de recher, dan kan die als een puzzel in elkaar.
Alternatief: je StuG in 2 stukken zagen, en de beide helften aan weerszijden van de weg (neus versus kont, en de open kant afplakken. Maak je precies de foto na :rofl:

Eric
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Hé vriend, ik heb deel III van de Divisions Geschichte voor je liggen en krijg je van mij cadeau! Neem hem komende week zondag meer naar D-Day. Heb je alvast wat extra fotomateriaal ;)

Fijn weekend,

JW
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Hi JW,

Je bent een goed mens! (en dat heeft niks met dit boek te maken) Maar dat wist je al!
Zie je gauw vriend.

Rick
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Zeg laat me ff rood worden achter mijn eigen pc :oeps: ! Ben blij dat ik je hiermee kan verblijden :D :D :D

JW
 
Re: [Rick.v.S] Stug IV 17th SS PGD

Na endlich, de eerste update, ga alle zeilen bijzetten om de deadline te halen, nog niks bijzonders gebeurt maar om een idee te geven en te laten zien dat de kop eraf is even een pic.
Idee is nu om de Stug denderend door de bocageheggen af te beelden, een demo van Robert Crombeecke over bomen is daar schuld aan, zoveel te doen tegenwoordig met blaadjes en takjes, ik moet daar gewoon 's een poging in wagen.

Wat is er gebeurt zover, begonnen met de Stug, otb, want naar goed Nomandish gebruik komt hij onder de takken en bladeren te zitten, niks zit nog vast uiteraard.
De ondergrond is styrofoam, met een verhoging van rotsdelen en aarde, de voet van de uiteindelijke bocage, ervoor een klein afwateringskanaaltje, de bodem bedekt met bladeren van vorige seizoenen, waar de neus neerploft komt een straatje, met wijkende tegels door de neerknallende Stug, 2 figuren, een commandant die zich schrap zet en een para van het 6de op de weg en later nog een Normandische telegraafpaal met de onvermijdelijke wegwijzers.

Begin is er in ieder geval, hier is de eerste pic:



Mzzl Rick
 
Terug
Bovenaan