Richard Polderman PZ1 koepel(3-2 update)

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Dank je Jan.

Op de foto lijkt de rechterarm idd langer dan de linker maar in het echie is dat niet zo. Dematen heb ik allemaal goed opgenomen.....hoop ik :oei: ;)

Groeten,

Richard

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Ik geloof je op je woord ;)
Zoals ik al zei is het moeilijk te beoordelen, je hebt maar een klein deel van een torso, en de armen (klinkt eigenlijk wel morbide... :oei: )
Jan :)

Ok. Ik ben geen figuren-sculpter dus vaar niet blind op mijn commentaar.

Het volume van de armen. Ik vind het te dun bij de rechterarm. De linkerarm lijkt dikker.
Wat me ook opvalt is dat het einde van de mouw verdwijnt in de handschoen. Misschien is dat met opzet gedaan, maar je zou misschien ook de mouw zichtbaar kunnen laten eindigen aan de handschoen in plaats van er in. Da's wellicht meer natuurlijker, mits mouwen op die manier in handschoen weggemoffeld werden (wat ik me voor een tankcrew eigenlijk niet kan voorstellen).

Groetjes,
Marcel

Peter Vierhout

Regiocoördinator Midden
Lid van de TWENOT
Gladde bocht

Richard,
voor wat het jou waard is :cool: : de arm is een gladde boog, ik zie er geen duidelijke elleboog in. Ook krijg ik het idee dat de arm iets te mager (?) begint bij de schouder c.q. te snel de bocht begint (kan vertekening zijn door de foto).

In het verre verleden (ouderdom kan ook voordelen hebben ;) ) ooit een artikel gelezen waarin bij sculpten stukjes sprue gebruikt werden voor de bot-gedeeltes en koperdraad daar waar een gewricht zit. De zogenaamde skelet armen werden daarna in positie gezet en verder bewerkt. Misschien dat je daar iets mee kan (ik niet want zo goed als jou kan ik niet bouwen :nouja: ).

Succes ermee en ik zie het nog wel eens live :D
Peter.

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Hey Peter,

Nu je dat zo zegt....zie ik het ook :oei: :) Ik dacht er toch wel een elleboog in hebben gemaakt, maar dat valt dus toch wat tegen. Maar dat maakt niks uit, dit is mijn eerste keer en oefening baart kunst...........zeggen ze :)

Ondanks dat ik niet helemaal tevreden ben met het eerste armpje heb ik vanavond het rechterarmpje gemaakt. Ook hier ben ik niet echt tevreden over.

En zo zou het geval in het koepeltje moeten komen te zitten met een verrekijker in zijnrechterhand....en een kop erop natuurlijk.

Nou, barst maar los ;)

Groeten,

Richard

Richard Polderman zei:
Maar dat maakt niks uit, dit is mijn eerste keer en oefening baart kunst...........zeggen ze

Zo is het maar net Richard. Ondanks dat het anatomisch niet zo heel snor zit: Niet opgeven! Gewoon een nieuwe poging wagen, je weet nu wat de valstrik is ;)

Wat kan helpen voor het bepalen waar de stresspunten van kleding liggen in een bepaalde houding (in dit geval de ellebogen en op de schouderbladen): zoek een slachtoffer die in die houding voor je poseert en maak daar foto's van, mooier ref.materiaal voor het aanbrengen van de plooien kan je niet hebben.

Groeten,
Hugo (die er net aan denkt dat ie de PE nog op de post moet doen :oeps: ...)

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Mooi hoor Richard, en dat voor de eerste keer!
Die plooien leer je vanzelf wel, idd zoals Hugo zegt veel naar anderen kijken (kijk ook bv eens in een Neckerman of Wehkamp bij de kleding)

mzzls

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Hugo, Boris, dank jullie.

Inmiddels heb ik m'n pa tot slachtoffer gebombardeerd en foto's genomen. maar dat van de wehkamp catalogus had ik niet eens aan gedacht. Eens even dat ding van moeders jatten :nouja:
(die er net aan denkt dat ie de PE nog op de post moet doen ...)

Foei! en ik heb me al zo verveeld in de vakantie :duivel: Nou ja.....een week vakantie en nauwelijks tijd gehad voor modelbouw :oei: :oeps:

Groeten,

Richard

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Dit weekend het interieur van de koepel afgemaakt. Er zal ongetwijfeld wel een dingetje niet kloppen en ook zit alle detail er niet in aangezien er straks maar een gedeelte te zien is als het figuur er in zit. De MG's heb ik nagebouwd aan de hand van de tistar interieur set die ik van Lars heb geleend. En omdat ik er twee nodig had heb ik er een malletje van gemaakt en nagegoten. Mal is wel naar de knoppen, maar ja, die heb ik niet meer nodig...... :oei: De vision blocks zijn van Aber die ik van Hugo heb gekregen. Heren...dank u :)

Zoals je kan zien zit de kijker bij de voorkant van de koepel iets scheef. Op deze manier kwam dat u vormige ding recht te zitten die ik er dus in eerste instantie scheef heb opgeplakt :oeps: . Maar dat gedeelte zieje straks niet meer.

Ook hier "mist" een onderdeel. De hoofdsteun voor de commandant. Deze komt er ook niet in te zitten aangezien je deze straks ook niet meer ziet. En ja, voor de sinkmarks geld hetzelfde.

Vandaag dit gedeelte ff in de primer zetten en van het wekeend de spuit erover.

En dan komt de vraag. Is de kleur van de binnekant wit of een andere lichte kleur?

Voor de buitenkant moeten nog een paar scharniertjes, twee andere dingetjes en iets detail aan de binnekant van het luik.

Tot zover.

Groeten,

Richard

Lars Fehse

Lid van de TWENOT
Hoi Richard had niet verwacht dat je het allemaal zo mooi na had kunnen bouwen knap werk... op zo een klein priegeltorentje....

Lars Fehse

Lid van de TWENOT
figuren als jij en een paar andere gekken hier (positief bedoelt hoor :D ) zouden eigenlijk een opleiding urenmakers moeten volgen... kun je ook priegelen en verdien je volgens mij nog een riant salaris ook!

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Dit weekend het koepeltje in de verf gezet. De binnenkant heb ik met tamiya mat wit met een klein beetje deck tan gespoten. Op deze manier hoop ik een wat gebroken wit voor het interieur te krijgen. Over de kleur van het interieur ben ik best tevreden, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Was lekker met de koepel bezig en had er de vaart goed inzitten.......iets te goed dus. Want dan breekt 1 van de visionblocks af. Dacht dat ik die toch redelijk netjes were terughad geplakt zonder het beschadigen van de verf...blijkt dit na het zien van de foto toch niet zo te zijn :duivel: . Tevens heb ik er een wash aan gebracht met als resultaat dat het op 1 plek er voor geen meter uit ziet(gelukkig komt hier het figuur voor te zitten dus dat zie je niet meer) en dat de binnekant nu behoorlijk vuil is. Tevens heb ik geprobeerd wat chips aan te brengen maar dit is nauwelijks te zien op de foto. En zoals op de foto's aan het einde van deze update te zien is moet ik de verbinding van boven en onderkant aan de binnekant van de koepel bijwerken.

Al met al ben ik hier dus niet tevreden over. Maar goed, tis gebeurd, ik laat het zo, kan ik zien hoe het de volgende keer niet moet ;)

Maar er is ook nog een gedeelte waar ik wel tevreden over ben :D En dat is de buitenkant. Deze heb ik op de manier van Hugo proberen te spuiten doch de laatste stap met lichtgrijs weggelaten.

De foto's van de buitenkant geven een minder beeld weer dan in de werkelijkheid.

Barst u maar los :oei:

Groeten,

Richard

Benjamin de Groot

Lid van de TWENOT
ik denk dat je van die afgebroken vision block minder terug gaat zien dan van mijn afgebroken mg34 bij mn befehlspanzer. Ga met een mg34 loop en wat dun evergreen proberen de zaak op te lappen, maar je gaat het veel beter zien dan jouw afgebroken visionport block.

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Richard, ondanks het feit dat je er niet zo tevreden over bent, vind ik het er toch erg goed uit zien! Ik heb gezien hoe klein het koepeltje is.... dus ik vind de mate van detailering tov de grootte sowieso erg goed! ;)
Jan :)

Hej broeder,
Het voorlopige result is reeds veelbelovend.
De binnenkant van je koepel(tje) heb je goed gedaan.
Ook wat betreft de kleur ,dat zit wel snor.
Al geef je het zelf aan wat betreft de kwaliteit van de foto's heb ik ook zoiets van -er scheelt iets met de verf-.
Is die niet wa dik gespoten?(buitenkant éh)
Pas op, een foto kan bedriegen en zo groot is mijn expertise wat betreft het schilderen van een model nu ook weer niet.
Het figuur ,want dat komt er ook nog in heb je daar reeds vorderingen mee gemaakt?
Laat dat ook eens zien. (zet de figuur erin en pics jongen).
Vergeet je ook niet het luik van je koepel -de binnenkant dan- dezelfde kleur te geven als de rest van de binnenkant.
(Geef me je E-mail adres en ik stuur Wa foto's ervan door)
Maar ongetwijfeld wist je dat.
Ik heb ook nog een idee om het geheel wat te breken wat betreft de kleur dan éh, Leg een signaalvlag op het deksel van je koepel.
In de tijd dat deze Panzer I aktief in dienst was (begin WO II) werd daarvan veelvuldig gebruik van gemaakt.
Doe ermee wat je wil het is maar een hersenspinsel éh
Het kan trouwens goed zijn dat met het figuur in de koepel er al genoeg kleurvariatie inzit en het laatste resultaat wat we willen bekomen is er natuurlijk een kleurboek van maken.
Je ziet maar,
tot forums
Gert M.

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
@ Benjamin, Jan: Dank jullie :)

@ Gert: Amay Gert, gij heeft mij toch weer verder aan het denken gezet :)

Voor wat de binnenkant van het luik betreft dacht ik dat deze dezelfde kleur had als de buitenkant. Maar net even de foto's bekeken op de site van de kikkerman en het tegendeel gezien :oeps: Geeft niks, spuiten we gewoon over. Voordeel ervan is dat de pre-shading al is gedaan ;)

De verf zelf is niet dik gespoten, dat kan alleen de grondlak zijn. Ik gebruik die grijze van tamiya.

Het figuur heb ik nog geen verder vorderingen mee gemaakt. Het figuur wat op de vorige foto's is te zien ga ik niet gebruiken. In de tristar kit zaten twee figuurtjes en de tweede wordt bewerkt om nieuwe armpjes te ontvangen. Tevens komt er een ander hornet hoofdje op.

En voor wat de kleurvariatie betreft, het figuur zal de gebruikelijke zwarte tankoveral aanhebben, dus jou idee van een signaalvlag oid vind ik eigenlijk een goed plan. daar ga ik wat mee doen. Ik dank u :)

Groeten,

Richard

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Vandaag bezig geweest met een nieuwe poging een armpje te sculpten. Zelf vind ik deze beter gelukt dan de vorige. Toch zijn er enkele dingetjes waar ik niet geheel tevreden over ben. Maar ik laat hem zo, zaterdag het andere armpje, en zondag de rest en eventueel een beetje bijwerken...dat is de bedoeling.

Op deze foto lijkt het armpje wat misvormd, Dit komt doordat dit gedeelte op de koepelrand rust.

Barst maar los.

Groeten,

Richard

Lars Fehse

Lid van de TWENOT
Hoi Richard
misschien een heel ander idee voor het figuur.

Figuur zit met borst richting de luik en houdt met één hand de luik open. De andere hand leunt op de koepelring en het figuur kijkt naar achteren. (dus eigenlijk is de romp gedraaid...)

groeten Lars

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Hey Lars,

Dank je voor het idee :) . Maar ik houd het toch ff op dit figuur ;)

Vandaag het tweede armpje gemaakt. Dit is echt leuk om te doen :D

Groeten,

Richard

Bovenaan