Richard Polderman PZ1 koepel(3-2 update)

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Beetje laat, maar toch maar proberen mee te doen. En wel met deze kit:

p1.jpg

D.w.z. met het koepeltje wat in deze kit zit. Tristar is zo aardig om de koepel onderdelen er niet uit te laten bij deze kit.

Dit is de plank waar hij op komt te staan
k1.jpg

Aber scharniertjes 8)
p2.jpg

En uiteindelijk moet dit dan het idee worden. De duitser waant zich veilig in zijn tank en kijkt met zijn kijkertje naar buiten en daarbij zo min mogelijk van zichzelf blootstellend. Eigenlijk wilde ik zo'n grote duitse verrekijker hiervoor gebruiken maar die heb ik helaas niet, dan maar een kleintje.
p3.jpg

De koepel wordt grijs gespoten en misschien met bruine camo erop.

Dan nog even een vraagje voor de heren figuren kenners. Het bovenlichaam gebruik ik van tristar en het hoofdje van hornet. Ik heb een gedeelte van de nek afgehaald maarw eet niet zeker of de verhoudingen zo kloppen. Daar zou ik graag jullie mening over willen weten.
p4.jpg

De armpjes zal ik waarschijnlijk ook zelf moeten maken. Eens moet de eerste keer zijn 8)

Groeten,

Richard

Hi Richard,

leuk idee. Ben benieuwd naar de uitwerking ervan.

Zoals de figuur nu is lijkt de nek me net een tikkie te lang. Ik zou een gat in de romp boren waar de nek inpast, dan kun je nog een beetje spelen/uitproberen hoe ver het hoofd feitelijk boven de kraag moet uitsteken.
Veel plezier met het sculpten van de armen 😕

grt

Robert

Heren dank u 🙂

@ Jurjen: Geloof me, zoveel heb ik vandaag niet eens gebouwd/kunnen bouwen 🙁

@ Robert: Dank je voor de tip, dit ga ik doen. Komt me trouwens ook niet slecht uit, het figuur is op dit moment net iets te lang. En voor die armpjes, over anderhalve week heb ik anderhalve week vrij en tijd genoeg om daar eens mee te knoeien. Overigens, zoals de haren op de kop zitten vind ik het persoonlijk een te lang hoofd. Ik ga proberen om van deze haren zo'n duitse baret te maken.

@ Jeroen: Voor het koepeltje had ik hem niet eens gekocht, kwam er pas achter dat deze erbij zat toen ik de doos opentrok. En onderweg naar huis toe kwam ik eigenlijk op dit idee. Erik en Jurjen leek het ook een goed idee, dus moet het worden uitgevoerd 8) En het is weer even wat anders dan de YPR 😉 Enne, ik hou me aanbevolen voor die verrekijker 8)

Groeten,

Richard

Vind het er leuk uitzien. Als jeroen geen verekijker voor je heeft heb ik hem wel. aallen is het een verlinden verekijker en is de onderkant ervan niet echt heel gedetaileerd. maar als je hem wilt hebben hoor ik het wel.
groet stijn
en nog succes met het sculpen van de armpjes

Super idee Richard!
Ik had al de indruk dat je blijer was met het koepeltje dan met de rest van de kit 🙂
Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking.
Jan 😀
ps ik heb vast ook nog een verrekijker 😉

Heren dank u 🙂

@ Jeroen: jammer, maar bedankt voor het kijken 🙂

@ Stijn: Als je het niet erg vind wacht ik Jan ff af. Ik ben niet zo kapot van verlinden 🙁

@ Jan: Jij bent mijn laatste hoop 😱 🙂 🙂 Ja, als je zo'n koepeltje er bij krijgt moet je er ook wat mee doen hè 😉

Groeten,

Richard

Updeetje van de koepel.

Op de foto is te zien dat er geen lasnaden op de koepel zitten, deze horen er wel.
p5.jpg

De randen waar de lasnaden horen te zitten heb ik iets vlak geschuurd...
p6.jpg

.....en er vervolgens 0,3mm plastruct rod opgelijmd.
p7.jpg

Deze vervolgens bewerkt met een mesje en surfacer 1000 overheen gedaan voor het controleren van naadjes ed. Daarna met surfacer 500 eroverheen en had daarmee gehoopt het goede resultaat te behalen...helaas, nog niet hlemaal. Dus nog een keer met surfacer 500 eroverheen.
p8.jpg

Op de koepel hoort ook het e.e.a aan schroeven te zitten. Op de tristar koepel zien deze eruit als puntjes in een putje
p9.jpg

Alle putjes uitgeboord met een 0,5mm boortje en er vervolgens aber schroefkoppen ingeplakt. Twee van deze schroeven horen ook op de achterkant van de koepel maar heb ik niet op foto gezet. Dit detail zat niet in de kit.
p10.jpg

Eigenlijk was ik niet van plan hier interieur in te bouwen, maar als het figuur erin zit kun je toch het e.e.a zien. Met behulp van internet foto's en de Tristar resin interieur(die ik even van Lars mag lenen 🙂 , mijn dank hiervoor) bouw ik er zelf een interieur in. Er zal ongetwijfeld een kleinigheidje niet kloppen, maar het gaat mij hier meer om het gezicht dan de historische accutaresse...... 😱 kolere wat een woord...
p11.jpg

p12.jpg

Tot zover eventjes.

Groeten,

Richard

Richard brave man,
Goed idee van de koepel op die manier te recupereren.
Ik heb nog wel een goede link wat betreft foto's van de panzer I ivm de koepel.
Mocht je deze wensen geef ik je die graag door.

Wat denk jij van de rest van de kit eigenlijk?
Is die behoorlijk van kwaliteit?
Zit er ook een transmissie en/ of motor van plastiek bij?
Waar heb je de kit besteld?
Ben je van plan deze recht uit de kit te bouwen?
Deze kit staat trouwens ook op mijn -die wil ik absoluut hebben lijst-
Greetings
Gert

Amay Mr. Aber! Heeft gij ook de weg naar dit forum gevonden 😉 Leuk je hier ook te zien Gert 🙂

Heb zelf al een link met foto's van de kikkerman, maar als jij een andere hebt is die altijd welkom.

De kit ziet er goed uit. Het volledige interieur(motor, transmissie etc) welke nodig is voor de instructieversie zit erin. Wat ik zo heb gezien vereist deze kit wel wat schoonmaakwerkzaamheden(flash ed.) Over de pasvorm kan ik nog niks zeggen, maar ik ben voorbereid, heb het idee dat daar nog wel wat aan kan gaan mankeren. Ik heb gezien hoe bas met zijn tristar PZIV aan het knoeien is en de boven en onderkant van dit koepeltje sluiten niet netjes aan. Dus hoe de rest van de kit is........

Wat is dat eigenlijk, recht uit de kit bouwen 😈 🙂 Het aber setje voor de fenders heb ik er al bij liggen. Was van plan om ook het basissetje te halen, maar daarvoor spreek ik de sparebox aan. Aber heeft voor de tristar PZI ook een interieur set. deze is behoorlijk uitgebreid met oa resin. Heel leuk, maar die set is duurder dan de kit zelf...doe ik dus niet. Ook hier weer de sparebox en wat scratch.

Ik heb hem overigens bij de mako stand in Lier gekocht.

Maareh, ik las in de topic van Hugo dat jij met de famo bezig bent, toch wel met alle Aber sets hè 😉

Bas & Jan, dank jullie 🙂

Groeten,

Richard

Richard,
Ja ik ben bezig met een Famo.
De versie met de 6 Ton kraan op.
Ik heb net aan de Hugo gevraagd om vrijdag op de club foto's te nemen en deze dan op de Twenot te smijten.
Dan kunnen jullie opbouwende kritiek geven op mijn werk.
Ik hou hier altijd rekening mee en pas aan wat mogelijk is.
Eigenlijk heb ik toch nog een vraag aan u ; mijn geheugen is als een zeef en bij deze ;van waar kennen we elkaar? Euromilitair? KMK in Mol?
Beide? probeer mijn geheugen eens op te frissen...(sorry éh)
Ik denk -maar kan der volledig naast zitten- dat wij samen nog een jupiler hebben gedronken aan de Leas Clif Niet?
Seg en Bas is dat Bas Hermsen -vergeef me als ik de naam verkeerd spel- maar dat is toch die jonge gast die dit jaar op Euro was éh en der was nog iemand bij wiens naam ik (bijna) denk te weten Jurgen dacht ik.
en dan nog iemand maar die zijn naam weet ik echt nie meer da was ne lange kerel die hééééééél veel houten basisplaatjes had gekocht niet?
In alle geval ik ga de site regelmatig bezoeken.
Greetings
Gert

Gert,

Dat je geheugen een zeef is valt wel mee. We kennen elkaar van de euro militair. En yes, daar hebben wij buiten op de leas cliff een pilsje gepakt. De andere drie die erbij waren, idd Bas Hermsen, Jurjen zuijdendorp en de man van de vele plankjes Gert Mons. Je ziet, zoveel heb ik je geheugen niet op hoeven te frissen 😉

Groeten,

Richard

Hier is em se,
Den tovenaar!!!
Het is reeds veel te lang geleden dat ik u nog heb gezien.
Maak er werk van.
Hoe is het met het vrouwke jongen?
Kom je vrijdag?
En wat betreft uw antwoord; ga eens lezen wat Richard daarover zegt.

Ik hoop u snel weer te zien
Grtz
Gert

Heej Gert,

Het is inderdaad al lang geleden dat we mekaar gesproken heben... Het vrouwke doet het goed, nog een weekje of 6 dan geschied er weer een klein wonder.

Als het goed is dan ben ik vrijdag op de club... ben trouwens met dezelfde waanzin bezig als de Staf al ligt hij enigsins voor op schema.. helaas neemt het werk tegenwoordig nogal wat tijd in beslag...

maar goed, vrijdag nemen we d'r 1the.

ciao Raymond

Deze week begonnen met het gedeeltelijk sculpten van het figuurtje. Het plan wordt iets veranderd. Mannetje komt met zijn armen buiten de koepel te hangen.

Gaatje door de schouders geboort en daar een stukje koperdraad doorheen gedaan. Het bovenlichaam het ik te kort afgezaagd, hier zal weer een stukje aan moeten.
19.jpg

Vervolgens i de goede vorm gebogen....hoop ik, en de handjes eraan gemaakt.
p20.jpg

En het eerste beetje magic sculp eromheen
21.jpg

Vandaag het linkerarmpje geprobeerd te sculpten. Onder de schouder lijkt het alsof er een rare langwerpige bobbel zit, dit gedeelte komt op de koepelrand te liggen.
p14.jpg

p15.jpg

p16.jpg

p17.jpg

p18.jpg

Zelf ben ik er niet echt tevreden over, maar wil graag jullie mening weten.

Groeten,

Richard

Terug
Bovenaan