Re: Richard Cramer: Camionetta AS 42 Sahariana
Update I: introductie en eerste foto’s – bouwfase afgerond.
Hallo allen,
Moet eerlijk zeggen dat ik getwijfeld heb om met dit model mee te doen. Kwam via de zoekfunctie een oud FOC-topic tegen van Eric de Graaf over dit voertuig. Dit was de FOC verkenningsvoertuigen...... Maar goed, mijn redenering is dat je met zo’n 20mm kanon ook prima natte sokken uit de lucht kan halen
😉 . Dus hierbij:
De geschiedenis:
Onder de voertuigen die door het “Regio Esercito”, het Koninklijke Italiaanse Leger, werden gebruikt is de AS 42 Sahariana zeker uniek te noemen. Ze is ontworpen n.a.v. de vraag vanuit het front om een zeer wendbaar lange afstandsvoertuig, gelijk aan de Chevy’s die door de Britse L.R.D.G. werden gebruikt. Hoewel ze nooit massaal is ingezet heeft de Sahariana haar waarde zeker bewezen.
De AS 42 Sahariana (waarbij AS staat voor Africa Settentrionale: Noord Afrika) werd ontwikkeld door SPA-Viberti op basis van het chassis dat ook werd gebruikt voor de AB 41 gepantserde wagen. Het voertuig is vier-wielaangedreven, de 5 liter zes-cilinder motor ontwikkelde 80 pk, wat het voertuig een maximum off-road snelheid van 80 km/uur gaf en een bereik van zo’n 800 km.
Het chassis van een AS 42 vertoont veel overeenkomsten met dat van de AB 41, ware het niet dat deze een “tweezijdige besturing” had (zie boven). De AS 42 had dit niet.
Naast de bestuurder had de Sahariana voldoende ruimte voor vier volledig bepakte soldaten, maar in de praktijk waren er zelden meer dan drie, vier man aan boord. De voorraad voor een doorsnee woestijnpatrouille was o.a. 24 externe jerrycans met water (zo’n 80 liter) en brandstof (400 liter) als aanvulling op de interne tanks die voorin en achterin het voertuig zaten die elk 200 liter brandstof konden bevatten.
Drie foto’s van Sahariana’s die door de fabriek werden vrijgegeven.
Testen van het prototype waren veelbelovend waarna produktie onmiddelijk werd gestart. De AS 42 zag voor het eerst aktie in november 1942. De “Raggruppamento Sahariano AS” had onder meer zeven Sahariana’s die met vier soorten bewapening in verscheidene combinaties waren uitgerust. Deze wapens waren:
- 8mm Breda machinegeweer model 37
- 20mm Breda kanon model 35
- 20mm Solothurn S18/1000 kanon
- 47mm Breda 47/32 kanon
Deze foto’s laten goed zien waarom ik de Sahariana wil bouwen: lekker veel mogelijkheden voor detail en weathering...
Sahariana’s in hun element.
De Sahariana heeft aktie gezien in Noord Afrika, op Sicilië en werd ook ingezet tegen de Duitsers bij de verdediging van Rome na de Italiaanse overgave in september 1943. Na de oorlog zijn ze nog tot 1954 door de Italiaanse politie gebruikt.
Het is moeilijk te achterhalen hoeveel er zijn geproduceerd, aannemelijk is tussen de 120 en 150. Helaas is er heden ten dage geen origineel exemplaar meer te vinden.
De kit:
Deze is in 2006 door Italeri uitgebracht onder nummer #6452. De inhoud van de doos bestaat uit een vijftal sprues, een ietsiepietsie PE, decals, een resin motorblok en twee resin figuren. Daarnaast is er een info-boekje met daarin een korte geschiedenis en wat foto’s van het voertuig, welke hier zijn weergegeven.
794B was één van de eerste zeven AS 42’s die in Afrika werden ingezet. Decals om deze wagen te bouwen zijn bij de kit gevoegd.
De bouw:
De bouwbeschrijving bestaat uit 25 stappen, maar dat hadden er wat minder kunnen zijn. Italeri heeft soms meerdere stappen voor bepaalde gespiegelde zaken (zoals de wielophanging en de Jerrycans aan beide zijden) waar andere fabrikanten dat in één afbeelding verwerken. Dit heeft wel als voordeel dat het allemaal vrij simpel in elkaar te zetten is. Het model bouwt makkelijk weg, is scherp gegoten en er is veel detail. Pasvorm is matig, vooral bij het chassis moeten er hier en daar kiertjes worden gevuld. Ik heb er voor gekozen om de Sahariana in meerdere componenten te verdelen, dit om het airbrushen en het weatheren te vergemakkelijken:
Resin motorblok:
Bij het canvas heb ik de uiteinden er afgesneden en vervangen door Magic Sculpt:
Een mooi gedetailleerd 20mm-geschut:
Jerrycanhouders van PE. Uit één stuk, dus makkelijk te vouwen. Het PE dat bij de kit zit heeft een voordeel dat gelijkertijd ook het nadeel is. Doordat het vrij dik is breekt het niet makkelijk, ook als je een aantal keren verkeerd gevouwen hebt
🙄 .... Nadeel is dat het weinig toevoegt t.o.v. het originele onderdeel dat vervangen is. Deze jerrycanhouders zijn overigens alleen in PE bijgevoegd:
Het chassis. Ook redelijk gedetailleerd maar een matige pasvorm:
De werktitel van dit vignet,
“Dove si trova la stazione?” vertaalt zich naar “Waar is het station?” en is een knipoog naar een uitdrukking die wel eens door de mannen van SMF wordt gebruikt wanneer men een bepaald type figuur op een diorama gebruikt
😀 . Ik heb via een Italiaanse site een setje figuren gevonden dat voor de Sahariana is ontwikkeld en dat ik heel graag wil hebben. Het is echter maar de vraag of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken: drie figuren uit Italië hier naar toe krijgen komt op €60,00 incl. verzendkosten
😕 ....
De beoogde figuren:
© Italian kits 2011
Tot zover. Next: primer, preshade, basiskleur en details schilderen.
Groeten, Richard.