Richard C: AS 42 Sahariana - 19-10 voertuig klaar

Richard Cramer

Lid van de TWENOT
Hallo allen,

Dit wordt mijn deelnemer:

saharina.jpg

Italeri's Camionetta AS 42 Sahariana, RUDD.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog wat lopende projecten heb die ik eerst wil afronden, kan dus even duren voordat ik een eerste update plaats. Maar goed: we hebben tot 21-10-2011 de tijd....

groeten, Richard.

Re: Richard Cramer: Camionetta AS 42 Sahariana

Update I: introductie en eerste foto’s – bouwfase afgerond.

Hallo allen,

Moet eerlijk zeggen dat ik getwijfeld heb om met dit model mee te doen. Kwam via de zoekfunctie een oud FOC-topic tegen van Eric de Graaf over dit voertuig. Dit was de FOC verkenningsvoertuigen...... Maar goed, mijn redenering is dat je met zo’n 20mm kanon ook prima natte sokken uit de lucht kan halen 😉 . Dus hierbij:

De geschiedenis:

Onder de voertuigen die door het “Regio Esercito”, het Koninklijke Italiaanse Leger, werden gebruikt is de AS 42 Sahariana zeker uniek te noemen. Ze is ontworpen n.a.v. de vraag vanuit het front om een zeer wendbaar lange afstandsvoertuig, gelijk aan de Chevy’s die door de Britse L.R.D.G. werden gebruikt. Hoewel ze nooit massaal is ingezet heeft de Sahariana haar waarde zeker bewezen.

dsc00425jx.jpg

De AS 42 Sahariana (waarbij AS staat voor Africa Settentrionale: Noord Afrika) werd ontwikkeld door SPA-Viberti op basis van het chassis dat ook werd gebruikt voor de AB 41 gepantserde wagen. Het voertuig is vier-wielaangedreven, de 5 liter zes-cilinder motor ontwikkelde 80 pk, wat het voertuig een maximum off-road snelheid van 80 km/uur gaf en een bereik van zo’n 800 km.

dsc00431vo.jpg

Het chassis van een AS 42 vertoont veel overeenkomsten met dat van de AB 41, ware het niet dat deze een “tweezijdige besturing” had (zie boven). De AS 42 had dit niet.

Naast de bestuurder had de Sahariana voldoende ruimte voor vier volledig bepakte soldaten, maar in de praktijk waren er zelden meer dan drie, vier man aan boord. De voorraad voor een doorsnee woestijnpatrouille was o.a. 24 externe jerrycans met water (zo’n 80 liter) en brandstof (400 liter) als aanvulling op de interne tanks die voorin en achterin het voertuig zaten die elk 200 liter brandstof konden bevatten.

dsc00426bk.jpg

dsc00427a.jpg

dsc00429ud.jpg

Drie foto’s van Sahariana’s die door de fabriek werden vrijgegeven.

Testen van het prototype waren veelbelovend waarna produktie onmiddelijk werd gestart. De AS 42 zag voor het eerst aktie in november 1942. De “Raggruppamento Sahariano AS” had onder meer zeven Sahariana’s die met vier soorten bewapening in verscheidene combinaties waren uitgerust. Deze wapens waren:

• 8mm Breda machinegeweer model 37
  • 20mm Breda kanon model 35
  • 20mm Solothurn S18/1000 kanon
  • 47mm Breda 47/32 kanon

dsc00438cz.jpg

dsc00434zt.jpg

Deze foto’s laten goed zien waarom ik de Sahariana wil bouwen: lekker veel mogelijkheden voor detail en weathering...

dsc00435cd.jpg

Sahariana’s in hun element.

De Sahariana heeft aktie gezien in Noord Afrika, op Sicilië en werd ook ingezet tegen de Duitsers bij de verdediging van Rome na de Italiaanse overgave in september 1943. Na de oorlog zijn ze nog tot 1954 door de Italiaanse politie gebruikt.

Het is moeilijk te achterhalen hoeveel er zijn geproduceerd, aannemelijk is tussen de 120 en 150. Helaas is er heden ten dage geen origineel exemplaar meer te vinden.

De kit:

Deze is in 2006 door Italeri uitgebracht onder nummer #6452. De inhoud van de doos bestaat uit een vijftal sprues, een ietsiepietsie PE, decals, een resin motorblok en twee resin figuren. Daarnaast is er een info-boekje met daarin een korte geschiedenis en wat foto’s van het voertuig, welke hier zijn weergegeven.

dsc00436bv.jpg

794B was één van de eerste zeven AS 42’s die in Afrika werden ingezet. Decals om deze wagen te bouwen zijn bij de kit gevoegd.

De bouw:

De bouwbeschrijving bestaat uit 25 stappen, maar dat hadden er wat minder kunnen zijn. Italeri heeft soms meerdere stappen voor bepaalde gespiegelde zaken (zoals de wielophanging en de Jerrycans aan beide zijden) waar andere fabrikanten dat in één afbeelding verwerken. Dit heeft wel als voordeel dat het allemaal vrij simpel in elkaar te zetten is. Het model bouwt makkelijk weg, is scherp gegoten en er is veel detail. Pasvorm is matig, vooral bij het chassis moeten er hier en daar kiertjes worden gevuld. Ik heb er voor gekozen om de Sahariana in meerdere componenten te verdelen, dit om het airbrushen en het weatheren te vergemakkelijken:

dsc00001cx.jpg

Resin motorblok:
dsc00011xp.jpg

Bij het canvas heb ik de uiteinden er afgesneden en vervangen door Magic Sculpt:
dsc00007wos.jpg

Een mooi gedetailleerd 20mm-geschut:
dsc00008h.jpg

dsc00010fb.jpg

Jerrycanhouders van PE. Uit één stuk, dus makkelijk te vouwen. Het PE dat bij de kit zit heeft een voordeel dat gelijkertijd ook het nadeel is. Doordat het vrij dik is breekt het niet makkelijk, ook als je een aantal keren verkeerd gevouwen hebt 🙄 .... Nadeel is dat het weinig toevoegt t.o.v. het originele onderdeel dat vervangen is. Deze jerrycanhouders zijn overigens alleen in PE bijgevoegd:
dsc00012cs.jpg

Het chassis. Ook redelijk gedetailleerd maar een matige pasvorm:
dsc00013op.jpg

De werktitel van dit vignet, “Dove si trova la stazione?” vertaalt zich naar “Waar is het station?” en is een knipoog naar een uitdrukking die wel eens door de mannen van SMF wordt gebruikt wanneer men een bepaald type figuur op een diorama gebruikt 😀 . Ik heb via een Italiaanse site een setje figuren gevonden dat voor de Sahariana is ontwikkeld en dat ik heel graag wil hebben. Het is echter maar de vraag of ik het ook daadwerkelijk ga gebruiken: drie figuren uit Italië hier naar toe krijgen komt op €60,00 incl. verzendkosten 😕 ....

De beoogde figuren:
as42crew.jpg

© Italian kits 2011

Tot zover. Next: primer, preshade, basiskleur en details schilderen.

Groeten, Richard.

Laatst bewerkt:
Re: Richard C: AS 42 Sahariana intro & bouwfase af

😱 Bouwfase afgerond?

Joh, de FOC is net goed een week aan de gang. Je weet toch wel dat de FOC tot 21 oktober loopt?

Maareh, goed bezig man 😉

Groeten,

Richard

Re: Richard Cramer: Camionetta AS 42 Sahariana

Richard Cramer zei:
Een mooi gedetailleerd 20mm-geschut:
dsc00008h.jpg

Mooi werk Richard, en leuk onderbouwd met de originele foto's! Let wel dat het Breda magazijn andersom moet, met de granaten naar beneden:

07566.jpg

Eric

@ Richard P: ik bedoel natuurlijk de éérste bouwfase. Dit is slechts een "headstart nemen": met nog drie andere lopende projecten zal er vast wel een dipje komen...

@ Eric: Hmmmm... foutje in de bouwtekening van Italeri 😕 , niet onoverkomelijk. Bedankt voor de reactie!

groeten, Richard.

Ha Richard;
Interessant project; ik ben zelf begonnen aan een Autoblinda 41 die ik in delen uiteen wil laten vallen dus ook wil voorzien van interieur...blijkt hier gewoon de foto te staan waar ik naar zocht!!! Ik had hem inmiddels via Peter toegestuurd gekregen maar toch leuk...verder zie ik dat er dus ook een motorblok en radiateur in jouw kit zit...heb ik nu een duur aftermarket kitje voor op de kop getikt bij de sockelshop. gelukkig zit daar ook het toreninterieur bij...

Ook goeie werktitel overigens 😉

succes met de lopende projecten en deze in het bijzonder...

vrolijke zanderige groeten,
Martin

Update II: de basis chippen met marmite, de basiskleur en details.

Het model heeft een zwarte primerlaag van Vallejo gekregen waarna ik er diverse tinten bruin, rood en geel op los heb gelaten. Deze basis heb ik toegepast omdat ik met de “marmite-methode” heb gechipt. Dit is een groente-extract dat bij de supermarkt te krijgen is:

dsc09797j.jpg

Men neme een oude, stugge kwast en een stuk keukenpapier. De marmite wordt onverdund uit de pot gebruikt: je doopt de kwast in de pot, overtollige marmite wordt aan het papier afgeveegd. Vervolgens met beleid de marmite op het model stempelen. Ik wou voor het chippen eerst fijn zeezout gebruiken, maar daar had ik toch niet zo’n goed gevoel bij. Het was bij mij steeds te nat, danwel te droog.

De basiskleur van het voertuig is Gunze #85 “Sail Color”, voor postshade en highlights is een beetje wit toegevoegd. Er zit een decal van de Italiaanse vlag bij de kit. Echter, om die een beetje fatsoenlijk over de grill heen te krijgen leek mij moeilijker dan een vlag spuiten. Daarna de marmite met wat lauw water weer verwijderd zodat de roesttinten tevoorschijn komen.

Tenslotte is het het voertuig weer een stukje verder gebouwd. Hoewel ik gezegd heb dat ik het model RUDD ga doen heb ik uiteindelijk toch een deel van de Jerrycans vervangen, die wat bij de kit zitten zijn gewoon te nep. Ook heb ik een andere “bullseye” op het 20mm geschut gezet. Ik dacht eerst dat het geval dat er op zat een braampje was... Nadat de decals zijn geplaatst en de details geschilderd zijn, ziet het voertuig er op dit moment zo uit:

dsc00497tt.jpg

dsc00498x.jpg

dsc00499jn.jpg

dsc00503iw.jpg

De Breda, klaar om in de semi-glanslak gezet te worden...

dsc00501hi.jpg

Kijkje op het dashboard. Ik zit te twijfelen of ik de decal weer zal verwijderen. Vind het wel een hoog Playmobil-gehalte hebben 🙄 ...

Tot zover. Next: laklaag, filters, washes en inlijnen. Positieve- danwel kritische opmerkingen die onderbouwt zijn worden zeker gewaardeerd.

Groeten, Richard.

Laatst bewerkt:
Re: Richard C: AS 42 Sahariana - 12-08: chippen en details

Heb hem inmiddels in het echt mogen aanschouwen en moet zeggen dat ie buitengewoon is...jammer van die hardnekkige Marmitewalm! 🙄
Dashbord zie je straks toch niet meer met die fatsige pizzaknagende Berlusconi achter het stuur...En je kan het toetsenbordje nog een beetje subtiel (JA...zonder Marmite!!!!!! 😈 ) verweren.

vrolijke groeten,
Martin

Ziet er prima uit Richard en vind het marmite experiment erg geslaagd. Misschien dat het met Maggi ook wel gaat 😉 .Enige punt van kritiek is dat er nog een naad te zien is bij de "motorkap" (met reservewiel) aan de voorkant, in het echt werd deze kap waarschijnlijk uit 1 staalplaat geperst waarbij in ieder geval geen naad te zien is. Italeri heeft helaas een los onderdeel voor de bovenkant en dat vergt zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt veel vul-en schuurwerk.

Groet,

Arjan

@ Martin: bedankt voor de complimenten 😀 . Tsja, wat die Marmite betreft: wanneer het een paar dagen zit is het geen probleem om het te verwijderen, ga je eerst twee weken op vakantie, dan heb je een klein probleem... Verder schrijf je:
"Met een wilde poes op stadtgas een enkeltje van Bahnhof Arnhem naar Ede!"
Dat was inderdaad nogal een verrassing 😱 😀 !! Opnieuw mijn excuses voor het enthousiasme waarmee ik je tot in de late uurtjes gijzelde 😉 . Ik kon er de volgende dag nog wel uitkomen, maar ik ben blij dat ik vandaag vrij was.

@ Arjan: ook bedankt voor de complimenten. De naad is inmiddels bijgewerkt en in de primer gezet. Morgen weer met de airbrush erover. Ik wou 'm eerst camoufleren met verf en een wash, maar dat gaat niet lukken. In mijn eerste update schreef ik dat de pasvorm matig is; nou, zeg maar gerust niet best 🙄 ...

Groeten, Richard.

Hoi Richard, ik neem aan dat de jerrycans nog met een beugel vastgezet worden.
Had je misschien beter kunnen doen voor het verweerproces.

Cheerio, Arno

Ha die Arno,

Klopt, er komen nog twee beugels overheen. In mijn denken is het makkelijker om de beugels naderhand te plaatsen. Dit geeft mij voldoende speelruimte om de Jerrycans te weatheren 🙂 .

Vanmiddag, tussen de klusjes door, kap airbrushen...

groeten, Richard.

Hey Mr Marmite,

Ziet er goed uit hoor, je methode schijnt toch aardig goed te werken, al denk ik dat je met haarlak fijnere effecten kan bereiken van lichte tot zware slijtage (chips enz.). Maar ieder zijn truckjes natuurlijk 😉

Neem je m mee volgende week kunnen we m eens goed bekijken 8)

Update III: voertuig stuk verder,

maar eerst "comments on comments":

@ Elco: hairspray is ook een mogelijkheid, wou gewoon de methode nog niet definitief afschrijven.

En een korte foto impressie van hoe het voertuig er nu bij staat:

dsc00513y.jpg

dsc00511zc.jpg

dsc00514mx.jpg

dsc00516h.jpg

dsc00518i.jpg

dsc00517r.jpg

dsc00510ls.jpg

Gelukkig zie je op die uitvergrote foto’s altijd de aandachtspuntjes 🤣 ...

Next: de details op het voertuig verfijnen, het ondergrondje en de figuren.

groeten, Richard.

Re: Richard C: AS 42 Sahariana - 18-08: weer iets verder...

Hallo Richard,

Komt op mij heel overtuigend over. Als er al kleine foutjes aan zitten, zie ik ze in ieder geval niet.
Het lijkt mij leuk als je hier en daar metalliseert, waar wat blank metaal zichtbaar is onder beschadigingen, maar dat moet je ook weer niet overdrijven.

Benieuwd naar het eindresultaat, succes !

groeten, Wim

Ha die Wim,

Jij schrijft:
Als er al kleine foutjes aan zitten, zie ik ze in ieder geval niet

Een aantal zaken die me pas opvielen nadat ik de foto's had gezien:

- Lijm tussen de beugel en een Jerrycan.
- Eén van de beugels "zweeft".
- De voorruit zit verkeerd om geplaatst 😳 ...

Uiteraard zal ik een aantal onderdelen weloverwogen bewerken met grafiet en/of metallic pigmenten. Verder wil ik de chipping wat meer uitdiepen, de banden wat meer verweren, er komen nog accessoires en Jerrycanhouders op, gereedschap en patroonhouder schilderen, enz enz enz...

Overigens viel het mij bij het zoeken naar referenties op hoeveel mensen die dit model bouwden de patroonhouder andersom hebben. Wanneer de foto die Eric postte correct is (en gezien het feit dat het een "wartime picture" is zie ik geen reden waarom dit niet zo zou zijn), dan heeft de bouwbeschrijving wel meer bouwers op het verkeerde been gezet:

as421.jpg

© Peter Espada

as422.jpg

© S.Bathy

as423.jpg

© Luis Valda

🙄 .......

groeten, Richard.

Ik vind 'm erg mooi! Goede kleuren en sfeer.

Vraagje: de monding van de loop is die in het echt ook zo dik? Anders makkelijk nog even uit te boren en bij te werken toch?

groet
Oscar

Richard Cramer zei:
Overigens viel het mij bij het zoeken naar referenties op hoeveel mensen die dit model bouwden de patroonhouder andersom hebben. Wanneer de foto die Eric postte correct is (en gezien het feit dat het een "wartime picture" is zie ik geen reden waarom dit niet zo zou zijn), dan heeft de bouwbeschrijving wel meer bouwers op het verkeerde been gezet

Het lijkt inderdaad een onlogisch magazijn met de patronen onderop, toch zitten ze echt zo, zelfs de Australiërs gebruikten hem zo (maar goed, die doen alles down under 😉 )

bredab01.jpg

bredab10.jpg
(geheel rechts Marc Brandes)

Foutje van Italeri?

Maarreh... mooi karretje Richard! Chapeau! Leuk ook, al die net verschillende jerrycans qua kleur en herkomst (waren er toen al USA jerrycans in de woestijn?). Je zou inderdaad de mondingsrem met een rattenstaartje of opgerold stukje schuurpapier kunnen uitdunnen.

Eric

Leuk wagentje, je moet maar eens op een bouwavond uitleggen hoe dat marmite proces werkt.
Nu nog dat beroemde miniart gebouwtje erbij en de setting is compleet 😛 🤣

Herman

@ Oscar: yep, ook in het echt is de monding zo dik. Was me echter nog niet zo opgevallen. Ga ik wat aan doen, bedankt 🙂 !

@ Eric: jij schrijft
Foutje van Italeri?

Oordeel zelf...

Stap 22A - de houder wordt er op de juiste manier ingezet. De verwarring kan ontstaan doordat Italeri een uitvergroting plaatst van de andere kant om het kleurschema te geven:

dsc00525q.jpg

Maar dan stap 22B...

dsc00526be.jpg

Het magazijn zit er toch met de granaten naar boven in 😱 😕 !

@ Herman: ook bedankt voor de complimenten 😀 . Ik ben best bereid een demo te geven hoe dit werkt. Geschreven stap "voor stap-uitleg" vind je een stukje terug in dit topic. En nee, dat "beroemde Miniart gebouw" komt hier niet bij. Dit wordt een klein vignette waarvan ik het concept als in mijn hoofd heb, maar waar ik nog even over moet brainstormen hoe het uiteindelijk wordt.

groeten, Richard.

Hallo Richard,

Hoe gaat het met de marmite methode ? Laat je nog wat zien ?
Heel benieuwd naar dit interessante voertuig en de figuren.

Groeten, Wim

Ha die Wim,

Voertuig is zo goed als af. Ben momenteel met de figuren bezig, maar je kan begrijpen dat mijn hobbytijd momenteel wat minder is. Daarnaast laat ik me afleiden door andere projektjes 🙄 ...

Toch moet ik dit kunnen redden. Sterker: ik wil proberen 'm mee te kunnen nemen naar Veldhoven.

groeten, Richard.

Hallo allen,

Het diorama is (zo goed als) af en heeft inderdaad “Dove si trova la stazione? Mareth Line – 1943” als titel meegekregen. Helaas is het naamplaatje nog steeds niet binnen, ik hoop dat de envelop nog voor de deadline op mijn deurmat valt.

Maar dat neemt niet weg dat ik niet alvast een paar foto’s van het voertuig kan plaatsen. Een paar foto’s staan daarom hier, eindfoto’s met dio staan hopelijk later in een apart topic. Enjoy:

dsc01110lk.jpg

dsc01111r.jpg

dsc01112zc.jpg

dsc01114al.jpg

dsc01116k.jpg

dsc01117o.jpg

dsc01118yd.jpg

dsc01119xy.jpg

Tot zover. Binnenkort de eindfoto’s.

Groeten, Richard.

Mooi gedaan Richard !

Intreressante mannetjes, veel detail en goed overkomende verwering.
Daarbij dan nog een heel apart voertuig wat je niet vaak ziet.

Maar de concurrentie is zwaar als ik de andere eindfoto's bekijk !

Groeten, Wim

Re: Richard C: AS 42 Sahariana - 21-10 dio "klaar".

Hallo allen,

Dio is af. Helaas heeft het naamplaatje van “Name it” het niet op tijd gehaald 😈 . Mijn vrouw en mijn schoonzus onderkenden het probleem en probeerden op de pc een plaatje te maken. Hoewel mooi gedrukt en gelamineerd is het te groot....

Even een overzichtsfoto van het dio:

dsc01130dx.jpg

En hier de eindfoto’s van het dio zonder naamplaatje......

De bedoeling van de hoogte bij dit dio is de illusie van diepte en eindeloosheid te wekken. Het leek mij wel leuk om een soldaat midden in de eindeloze woestijn naar het station te laten vragen......

Ik wil graag de volgende mensen bedanken:

Eric Reits en Ronald Schoenmakers voor hun bouwtechnische tips.
Martin Hiskemuller voor de oppeppers, de kaart en de spare-parts 😀 .
Peter van Dijk, Wim Meesters en Hendrik Vermeulen voor hun positieve kritieken zodat ik getracht heb nog meer uit dit model te halen.
Elco Elings en Ton van Rijnberk voor hun tips aangaande het schilderen van figuren. Ik ben er nog lang niet, maar voor het eerst heb ik figuren afgeleverd die m.i. waardig zijn om op een dio geplaatst te worden.

En tenslotte allen die gekeken hebben: wanneer ik jullie een stukje plezier heb kunnen doen met het showen van dit model: you’re welcome 😉 .

Gebruikte materialen:

- Italeri AS 42 Sahariana.
- Allarmi Sahariana Crew.
- Verlinden palmplant.
- Diverse materialen voor het diorama (piepschuim, balsahout, gips, kattenbakvulling, zilverzand en een oude diorama-sokkel).
- Diverse verfsoorten en pigmenten: Acrylverf van Vallejo en Gunze, olieverf van Rembrandt, W&N en Abteilung 502, pigmenten van MIG.
- (Naamplaatje van Name It).

Groeten, Richard.

Terug
Bovenaan