RG-31 Nyala in Nederlandse Dienst

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
  1. 1:35
Ik heb vorig jaar een berichtje geplaatst om te weten te komen of er RG-31 Nyala MK3 MRAP voertuigen waren ingezet bij de Nederlandse ISAF missie. Aanleiding daarvoor was een foto in het boek Tankograd No 7013 " Kon. Landmacht" uit 2008, waarin een Nyala met NL vlaggetjes stond opgenomen. Op de beeldbank van het NIMH kon ik geen afbeeldingen vinden, maar ik werd getriggerd door een document van datzelfde NIMH over de inzet voor de ISAF missie. Daarin werd oa vermeld: " De Battlegroup van Taskforze Uruzgan was o.a. uitgerust met de YPR, Patria en NYALA voertuigen" Dat officiele document gaf mij opnieuw een reden verder te zoeken, en op de site van 11 Tkbat RHVS: ISAF kwam ik onderstaande foto tegen, waarbij de tekst vermelde dat o.a. de sectie 3 van de TF er gebruik van maakte. Achter de Nyala rijdt een Patria. Er zijn er in 2006 ca 10 gekocht/geleend van de Canadezen. Toen even later de Bushmasters instroomden, zijn ze vermoedelijk weer aan de Canadezen terug gegeven, maar dat weet ik niet zeker. Het lijkt mij overigens sterk dat enige Nyala ooit mee terug is genomen naar NL? Ik hoor graag verder.
RG-31 Nyala mk3.jpg

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Deze zijn gehuurd van de Canadezen, net zoals de Canadezen van Nederland een aantal Tropco's hebben gehuurd (waarvan 1 bij een zelfmoord aanslag betrokken is geweest).

Ik vermoed dat deze voertuigen in het missiegebied weer zijn overgedragen aan de Canadezen toen de bushmasters beschikbaar waren en niet mee zijn gegaan naar Nederland.

Interesses
Napoleontische figuren, WW II en Voertuigen Koninklijke Landmacht vanaf 1980 tot nu.
Schalen
  1. 1:32
  2. 1:35
  3. 54 mm
Nu bezig met
Cuirassier 1812 54 mm.
In Uruzgan hadden wij in 2006 2 Nyala's bij het PRT (Provincial Reconstruction Team) van de Task Force Uruzgan. Bij mijn weten zijn dat ook de enigen die ooit in gebruik zijn geweest bij de KL. Begin 2007 zijn ze vervangen door de Bushmaster. Ik vond het een prettig voertuig vanwege de ruimte, de V-shaped hull als bescherming tegen landmijnen/bermbommen en de vele (kogelvrije) ruiten. Dit laatste bevorderde de situational awareness enorm. De hoogte was een tactisch nadeel en het beïnvloede ook de terreinvaardigheid van het voertuig. De bewapening bestond uit een MAG op een RWS. We hadden geen radio, geen "Jammers" tegen door GSM bediende bermbommen en ook geen tactische verlichting. Ik heb begrepen dat de Nyala ooit door Zuid Afrika is ontwikkeld als "gepantserde taxi". Het voertuig is geen gevechtvoertuig en voor Nederland echt een tussenoplossing tot de komst van de Bushmaster. Te klein voor een infanteriegroep met al hun uitrusting en daarom alleen in gebruik bij het PRT.

Gert Mons

Lid van de TWENOT
Interesses
moderne pantservoertuigen
Schalen
  1. 1:35
Bedankt voor de info, Auke. Dat betekent dat ik de .50 in de kit moet vervangen door een MAG. Het zal moeilijk zijn om daarvan fotos te vinden, omdat de voertuigen maar zo kort in gebruik zijn geweest

Bovenaan