Revell Demag Zgkw D7 (Sd.Kfz.10) 1/35

Bijgaand een project waar ik mee bezig ben. De doos heb ik van Peter van Dijk voor een echt super vriendenprijsje over kunnen nemen, helemaal geweldig 😀 Deze wilde ik graag hebben om er een civiele versie van te maken, iets vergelijkbaars wat ik ooit ergens op een internet heb gezien. Als je op wiki leest hoeveel van deze machines er gebouwd zijn (kleine 15.000) dan zullen er vast nog wel een paar overgebleven zijn die een na de oorlog een tweede leven hebben gekregen als bijvoorbeeld landbouwvoertuig. Zoiets wil ik gaan uitbeelden. Over de kit zelf;

P1030663.jpg

Het geheel zit snel in elkaar maar met de neus, motorkap, zijschermen enz. is het echt oppassen, dit past heel lastig. Ik heb er wat kleine aanpassingen aan gedaan, de huidige gebruiker ziet volgens mij weinig voordeel in opbergvakken, hij gebruikt hem namelijk als hooiwagen en zo meer. De figuur die erbij komt te staan is van MK35 en intussen besteld:

0f9c7259f3be845bf43ac003c5780e2c.jpg

Het voertuig zelf, eerst grijs;

P1030664.jpg

Dan steenrood met een druppel felrood:

P1030667.jpg

P1030666.jpg

P1030665.jpg

P1030668.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Hoi Boudewijn,

Ik vind dit een heel tof idee, en eens wat anders dan standaard militaire voertuigen.
Ben erg benieuwd hoe je de civiele 'touch' mee gaat geven. Paar planken erin misschien, paar plukken hooi, etc.

Je spuitwerk is ook erg strak trouwens.

Groet, MartinD

Leuk idee Boudewijn, het is voor de verandering wel grappig iets te maken van WOII spul dat na de oorlog door boeren en andere lui gebruikt werd. Zelf doe ik dat met een M4 MST. Is dit een rebox van Italeri, ik heb namelijk een soortgelijke kit van Italeri waar ik mee bezig ben, ook leuk om te bouwen.

Ga je roest, kleuren of id aanbrengen?

Succes!

@Martin, thx, en goed plan die planken. Hooi moet er sowieso in komen, nog geen idee hoe alleen...

@Robby, mijn boertje is onderweg uit Frankrijk as we speak 😉

@Peter, dank u! Hij heeft vanavond aan de binnenkant alvast een licht washje gekregen dus er zit (kleine) vooruitgang in! Zodra er weer echt iets te laten zien is volgen foto's.

@J. Prummel, ik denk dat een rebox is inderdaad. Hij moet tzt wel wat roest, en zéker meer kleurnuances krijgen. Maar eerst moet er eea af voor as. zaterdag omdat ik met een paar modellen in Schoonhoven present moet zijn en die zijn nog niet allemaal naar wens af 8)

Re: Revell Demag Zgkw D7 (Sd.Kfz.10) 1/35 12-9-10 update

Hallo,

intussen in een heel rustig tempo weer wat dingen aan de Demag gedaan. Hij heeft een paar washes gekregen en ik ben met wat pigment in de weer geweest. Dat hij wat stoffig is komt doordat hij al weken in de schuur staat. De figuurtjes zijn vorige week binnengekomen en die staan er nu bij zoals op onderstaande foto's, allebei WIP.

Het is een bijzonder leuk project om mee bezig te zijn! Enne, als er iemand nog tips heeft om op een geloofwaardige manier een berg hooi na te bootsen dan hoor ik het graag.

groet!

P1030670.jpg

P1030671.jpg

P1030675.jpg

P1030674.jpg

Hey Boudewijn ziet er erg goed uit,voor in de demag kun je ook van die zakken aardappelen of iets dergelijks zetten.
Wat kippen erbij,misschien een oude duitse helm waar geraapte eieren inzitten!!!
Sorry laat me een beetje meeslepen door dit originele idee 🤣 🤣

grtz Rinke

Hoi Boudewijn 😀 leuk om te zien hoe ver je al bent met de boer'n Deejmaach 😛 .
Het idee om er een LBV van te maken is ook érg leuk!

Weliswaar geen tip voor hooibergen maken, maar misschien als inspiratie voor
eventueel nog wat civiele aanpassingen aan de halfrupsert (die niet al te ingrijpend hoeven zijn.. :idea: )

De Demag zoals ik 'm zie staan op m'n erf : Als je jezelf inbeeld dat je die boer bent,
mét die tractor op rupsen (súperrdelúxe dus...) kun je je wellicht voorstellen hoe jij dát
voertuig in handen hebt gekregen, en in wat voor staat 🙄 Oorlogsschade ? ontbrekende delen ?
Vást en zeker heb je je rupstractor hier en daar wat aangepast naar jouw boerenwensen 😉 ...

Richtingaanwijzers?...eráf....Koplampen?..... zijn kapot : eráf!.... De huif?...er zat niet eens óp toen ik 'm vond...
En het orgineel aanwezige zoeklichtje dat rechts naast het raam zat,.. is waarschijnlijk geját !..kijk maar, hij is
er nétjes vanaf geschroefd, en de draad doorgesneden.....maar voor bruikbaar licht heb ik een
een lamp gebruikt die ik nog in 't tractorloodsje had liggen. Dat was een gelukje....
De jerrycanhouder heb ik wat aangepast zodat ik een emmer en een rol zeildoek en wat
touw en weetikwat kan wegbergen. En sinds het bijna-ongeluk met een volle jerrycan, had ik die
benzine tóch liever niet meer aan boord......bezine en hooi hè?!.. Die uitlaat? ja die is niet orgineel zo nee....
ik heb 'm recht naar boven verlengd...dat scheelt een hoop herrie en je zit een stuk minder
in die walm..ja, hij gebruikt wél wat olie..de bak lekt ook iets, zie je?.... o, en hier in de laadbak
heb ik van een kistje een afdekking gemaakt voor 't overbrengingshuis, je stoot je anders maar
aan dat stuk ijzer..... Rondom zijn er verder nog wat haken en ogen gelast om hooi en andere lading
vast te zetten of met een zeil af te dekken.... achteraan nog extra opstapjes aan de achterlicht beugels.......
M'n vrouw gaat zelfs van wat jute aardappelzakken een stel hoezen maken voor die versleten zittingen.
Verder is 't een fijne machine..uiteraard geen niewe...maar doet 't harstikke best !,
kep zelfs een koosnaampje, kijk, hier staat 't : kleine Riese 😉 ...............

De boer zou ik écht zo'n "model duits gevechtspetje" geven of zo'n jagerspetje.
Die HOED die hij nu opheeft vind ik toch wel een beetje rare HOED 🙄 .
Je hebt het gezicht in ieder geval al mooi geschilderd !

Misschien kun je er wat mee, en anders lach je er maar om 😉

Hoe dan ook, je hebt er plezier in dus kan het niet mislukken 😀 .
Gaat zo door.... en ik ben benieuwd.....

Vrolijke groet 😀
Peter

Bedankt Rinke, goed plan van die aardappels, dat is DIRECT in de praktijk uitgevoerd 8) foto's volgen. De helm met eieren vind ik stiekem óók wel erg lollig dus die zal dus ook nog wel toegevoegd worden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen ofzoiets toch?

Ja ehhhh Peter, dit ding moet ooit nog wel een keer af komen he! Damn, wat een fantasie... Echt leuk om te lezen dus wat dat betreft zijn de credits al voor jou, ik ga nog eens rustig bekijken wat ik ervan ga gebruiken. Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor het meedenken en meegenieten man!!

De zak. Aardappels dus. Die staat erbij! En het hooi/koren/droog gras is ook wel naar mn zin. Voorlopig is dit alvast nog steeds iets wat me weerhoud van het random bouwen uit de stapel van andere meuk, dus dat is alvast gewonnen 😉 De basis voor het basisje is er, wat chipping, een beetje stof en een berg hooi. Gewoon stug volhouden is het devies!!

P1030678.jpg

En intussen weer een paar kleine stapjes verder met het werk de Demag. Het ondergrondje is gemaakt van een laagje hardboard met daarop in verstek gezaagde houtprofieltjes van de bouwmarkt. Daarop heb ik een mengsel van vulmiddel, waterverf, scherp zand en gezeefd kattegrit gestort. Het 'hooi' of wat het ook is, is gemaakt van goedkope kwasten. Als je zo'n kwast uit elkaar haalt is dat niet al te moeilijk te doen. Wel heeft het geheel nog een behandeling nodig met de plantensproeier gevuld met verdunde witte lijm om te voorkomen dat straks een gedeelte weer weg waait.

De Demag heeft wat poeder en wat chipping gekregen, op de wielen wat vuil van vet en olie en wat gereedschap. Moet nog eea aan gebeuren maar ik wilde hem eerst op zn basis krijgen om wat overzicht te krijgen zodat ik alles wat beter op elkaar af kan stemmen qua vervuiling enz. Dus. Foto's, en alvast weer bedankt voor het kijken en de interesse!

O ja, de vogelschrik heeft toch maar een bodemvondst-achtige Duitse helm gekregen onder het mom van; wie is er nog bang voor les boche? 8) Maar dan in het Frans, uiteraard!

1.jpg

6.jpg

5.jpg

4.jpg

3.jpg

2.jpg

Hoi Boudewijn.
Zover ziet 't er al prima uit ! Leuke toevoeging ook, die duitse helm 😀 .
Bij deze neem ik terug wat ik zei over die hoed. Ik had niet begrepen dat 't in Frankrijk
gesitueerd is. Dán vind ik die hoed eigenlijk wél OK...

Misschien mag er nog een zeis tussen de werktuigen in de Demag ?
En omdat het voertuig rood geschilderd is zou je nog wat zandgele chips kunnen toevoegen,
omdat die kleur er "natuurlijk" ónder zit...

De titel lijkt mij prima (omdat de boer zo naar die vogelverschrikker staat te kijken).

Veel plezier en een vrolijke groet 😀
Peter

Terug
Bovenaan