Af! PzKpfw I Ausf. A

Dit model is af!

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Lorraine 38L VBCP, PzJg I vroeg model, PzJg I laat model, 7TP
Drie van de vier signaalvlaggen zijn in hun houders geplaatst. Het spiegelei laat ik zitten tot ik op een foto kan zien waar die precies werd opgeborgen.

Pz I A, 001.JPG

Een beetje extra detail aan de binnenkant aangebracht, nogal grof maar je gaat er nauwelijks iets van zien straks dus is een indicatie van wat er zat voor mij voldoende (voor nu dan, kan bij de volgende zomaar anders zijn).

Pz I a, 002.JPG

De koepelring ook maar een beetje bijgeschuurd zodat het allemaal wat nader tot de oorspronkelijke proporties komt, er moet met wat Evergreen nog één en ander aan bijgewerkt worden.

Pz I A 003.JPG

Het binnenwerk van de romp is in de grondverf gezet.

Pz I A 004.JPG

Inmiddels is de eerste verflaag ook aangebracht, morgen weer verder 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Cool ding. Ik wil degene met de munitieaanhanger nog eens bouwen, geen idee of die ook een interieurtje heeft maar ze zijn zo heerlijk klein. Ik heb redelijk recent de tristar pz38t met interieur gebouwd en de tristar kits die nu hobbyboss heten zijn nog erg fijn, allicht hebben ze nog een marder 3 in het assortiment om lekker op los te gaan. De vlaggetjes geven mooi wat extra kleur, want verder is het maar een zuinig gekleurd geheel

Hoi Paul,

Mooi model. Lekker gedetailleerd voor zo'n klein ding. Ik had al bij je andere post gezet waar de informatie van de vlaggen uit komt, maar hier nogmaals en nu met foto. Achtung Panzer 7 en Waffenrevue 17. De foto komt uit het Heeresdienstvorschrift. Het spiegelei zit tussen de loophouder en de vlaggen. Hij zit vast met van die klemmen waar je de stok in kan duwen.

vlaggen_01.jpeg

Succes,

Jan Coen

Dank je wel Jan Coen, ik ga morgen spiegeleitje bereiden. Ergens denk ik dat dat veel makkelijker zal zijn dan een "Stab zum Zeichengeben" maken 😀

Weer wat vorderingen gemaakt, het interieur is voorzien van een lichte wash en een beetje drybrushwerk al is dat laatste op de foto nauwelijks te zien. Er moet nog wat bijgewerkt worden met verf, het spiegelei in wording ligt voor fotografische doeleinden even voorop en ik wil nog een klein beetje extra detail op de motor aanbrengen al vraag ik me af of daar iets van te zien zal zijn als de dekplaten slechts op een kier open komen te staan.
Een uurtje werk misschien en dan de volgende grote klus: de rupsbanden schakeltje voor schakeltje knippen, snijden, vijlen enz. Een fantastisch fenomeen dat jullie allen welbekend is.
Mijn enige ervaring met losse schakels was een heel slechte met de PzKpfw I Ausf. B van Dragon (te dun, te broos en ik vond nog dat ik echt geen bril nodig had) en de vervangende schakels van MB (te grof, te "rond") en kan mezelf er nu niet toe zetten om er aan te beginnen.
PzKpfw I Ausf. A, HobbyBoss, 006.JPG

Drie weken geleden heb ik mijn FOC project even in de mottenballen gedaan doordat twee forse blunders de motivatie hadden doen wegebben maar de wil om daar mee door te gaan is weer terug waardoor de PzKpfw I Ausf. A op de werktafel plaats gaat maken voor de AMD 35 Coloniale.

Over een week of 2 á 3 pak ik dan deze dan weer op.

Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder 😳 .
Zoals aan het begin van ieder jaar maar weer eens wat aan het doen met de tanks die tot plankkoninginnetje verworden zijn. Bij deze was ik afgehaakt op de rupsbanden, losse schakels zijn sowieso al niet mijn favoriet en voor een prutsje als deze al helemaal niet.
Maar goed, we zijn weer op pad!

Een laatste blik op het interieur, nu met loopwerk gereed, aan de binnenkant zijn wat haast onzichtbare kleinigheden bijgekomen:

IMG_8586.JPG

En dan nagenoeg klaar voor de grondverf:

IMG_8591.JPG
IMG_8594.JPG

Morgenochtend wordt ie gespoten en dan maar eens kijken hoe het precies met de oneffenheden zit. HobbyBoss, ex Tristar, kit, prima ding maar niet geweldig. Sommige delen passen maar matigjes dus ik verwacht nog wel wat te moeten vullen en schuren.
Bij daglicht dan ook betere foto's maken 🙄

Hoe heb je dat uiteindelijk met de tracks opgelost?
En ik mis je eitje volgens mij.

Het eitje is ergens in de afgelopen drie jaar door iemand genuttigd, ik verdenk een 40 jaar oude Feldgendarme met maar één arm, een half hoofd en héél erg grote ogen.
De tracks..........pfffff. Langzaam maar zeker kwam het min of meer goed.
Die losse schakels plak ik het liefst snel aan elkaar tot een halve rupsband, half uurtje laten drogen en dan om de onderste of bovenste helft van het loopwerk vormen. Dan weer wegleggen tot de lijm goed uitgehard is. Vervolgens de beide helften van de nodige kleuren voorzien en, na het schilderen van het loopwerk, beide helften op hun plek lijmen. Dit werkt bij de meeste rupsvoertuigen prima voor mij al heb ik veel liever langere voorgevormde segmenten of schakels die met pinnen aan elkaar gezet worden, zoals bijvoorbeeld MiniArt met de rupsen van de Pz III doet.
Bij de Pz I werkt die methode voor mij dus niet, te kleine onderdelen, te dikke vingers, matige oog-handcoördinatie, gebrek aan geduld, het op voorhand al een k*tklus vinden.........moeilijke combinatie.
Deze heb ik opgelost door net voldoende schakels aan elkaar te lijmen om de afstand van het ene wiel naar het andere te overbruggen, lijm hard laten worden en dan het segment op zijn plaats lijmen. Uiteindelijk moet dan wel het complete onderstel in de kleur gezet worden terwijl de rupsen er al op zitten. En daar gaan we dan weer: te kleine onderdelen, te dikke vingers, matige oog-handcoördinatie, gebrek aan geduld, het op voorhand al een k*tklus vinden. Maar net even minder ergerlijk dan de voorkeurmethode.
Sinds kort weet ik dat de rupsen van de Pz I eigenlijk nog wel mee vallen. De A-13 Mk. I van Bronco heeft me pas echt tot wanhoop gedreven.
Maar goed, iets met Je Maintiendrai........

De grondverf zit erop en er zijn inderdaaad nog wat naden die niet helemaal aansluiten. Het bovendeel van de romp en de spatborden zit wat ruimte tussen maar dat is makkelijk op te lossen. Vervelend is wél dat de koepel aan de achterzijde niet helemaal aansluit. Los halen en schuren gaat niet zonder iets te breken dus zal ik het met handig verfwerk verbergen (.......oh ja joh? 😳 🤔 )

Dit wordt een voertuig van PzAbt zbV 40, eind maart 1940. De bemanning weet het misschien nog niet maar binnen anderhalve week zullen ze Denemarken binnen rollen. Tijdens een oefening gaat de tank stuk en dat is waarschijnlijk niet de eerste keer. Hans en Erich geven elkaar de schuld dat hun fraaie staaltje Deutsche Kriegstechnik het begeven heeft. Ze hebben het vlaggetje op de koepel gezet (ik nog niet) ten teken dat ze afgesleept moeten worden en terwijl ze wachten, nijdig als ze zijn, wordt er geen woord met elkaar gewisseld.

Een poging om een verhaal te vertellen zonder dat de figuren met elkaar interacteren, geen idee of dat gaat werken. Vooralsnog komt het er ongeveer zo uit te zien, ben nog zoekende!

IMG_8653.JPG

Prima verhaaltje 🙂 om die nijd te benadrukken zou ik :

De staande figuur iets dichter naar voren plaatsen en beide mannen hun hoofden van elkaar wegdraaien om de suggestie op te roepen
dat ze elkaar echt even niet willen zien.

Schwarzgrau zit erop en een laagje vernis, decals ook en een beginnetje met de details gemaakt.
Het voertuig gaat weinig verweerd worden, het is waarschijnlijk ergens in 1935 geproduceerd en dus al 5 jaar oud maar tijdens de winter van 39/40 zal er eindeloos onderhoud aan gepleegd zijn. Zal er niet meer als nieuw uitgezien hebben maar zeker presentabel geweest zijn.
Door de oefening is het voertuig natuurlijk wel vies geworden maar dat komt later nog.
De plaatsen en poses van Hans en Erich ben ik wel uit. Voor nu in ieder geval, alles kan maar zo weer veranderen. 🙄

IMG_8655.JPG

IMG_8656.JPG

Overigens gaan ze niet naar Denemarken, zoals ik eerder schreef, maar naar Noorwegen. Deze PzKpfw I is van 3. Kp., het waren 1. en 2. Kp. die naar Denemarken gingen.

De onmin wordt al duidelijker zo 👍 een pakkende titel zal het verhaaltje goed overbrengen.
Ter inspiratie :

"Why didn't he check the oil...."

"So ein Amateur !"

Meer voor de ingewijden denk ik maar wel leuk : op Lexicon der Wehrmacht staat een pagina met soldaten jargon : Landser Sprache

op Lexicon der Wehrmacht staat een pagina met soldaten jargon : Landser Sprache
Dank voor de verwijzing Peter, ben er bekend mee 🙂. Het Lexikon is één van drie eerste websites die ik bezoek wanneer ik iets over de Wehrmacht wil weten. Vroeger waren het er 4, het blijft een groot gemis dat panzerarchiv.de er niet meer is 🙁.

Klopt 👍 en daar kijk ik dan ook regelmatig op. Helaas is er geen sprake meer van voortschrijdend inzicht maar het blijft een goudmijn.

Er moeten nog wel wat puntjes op de i maar deze zal in de loop van het komende weekeinde wel klaar zijn.
Weer eens een poging gewaagd om met de pigmentpoeders te werken maar voor het maken van een dun laagje stof ga ik bij de volgende tank toch weer terug naar verfspuit en kwasten met olieverf. Dikkere lager modder krijg ik redelijk overtuigend voor elkaar maar het fijne neerdwarrelende stof.........🙁

Sinds ik mijn camera een keer heb laten vallen zijn de foto's maar matigjes, volgende keer maar eens met de telefoon proberen.

IMG_8677.JPG
IMG_8678.JPG
IMG_8679.JPG

Ah, daar had ik hem al eens naar horen verwijzen in ander filmpje. Nooit meer aan gedacht om het zelf op te zoeken.
Thx Peter!

Na ruim 3 jaar is dan eindelijk het moment aangebroken waarop ik deze als "af" in de vitrine ga zetten.
"Af" is altijd weer relatief, ik zie dat er meer gedaan kan worden maar heb er geen zin in en vind het resultaat acceptabel. Het kan maar zo, dat ie volgend jaar toch weer even op de werkbank verschijnt om iets te verfijnen. "Af" bestaat dus eigenlijk niet. 🤔

PzKpfw I Ausf. A zoals in gebruik bij 3./PzAbt 40 zbV. Laatste oefening voor Unternehmen Weserübung en die scheissverdammte Schrottkarre moet weer abgeschleppt worden!

Pz I A, links.jpg
20240503_184231.jpg
Pz I A, rechts.jpg

Pz I A, voor.jpg
Pz I A, boven.jpg

Mooi gedaan, Paul !
Prima werk aan het interieur, en mooi in de verf gezet.

Tip :
Ik zie, dat het glas of de cover op de koplamp voor, er nog niet op zit.
Mocht je voor doorzichtig plastic kiezen, of zelfs zonder iets, dan zou je chroomkleur op de binnenkant eens moeten proberen.
Het verschil met b.v. zilverkleur is beduidend.

Prachtig altijd, zo'n klein voertuig / dio waar toch alles inzit.
1 puntje alleen en vind het rot om te melden Paul, maar eigenlijk zitten de tracks verkeerd om. Geen idee of dat in de praktijk veel zou hebben uitgemaakt, maar uiterlijk viel het (mij in ieder geval) gelijk op. Tip voor een evt. volgende, zullen we maar zeggen.

Terug
Bovenaan